Visa fullständig version : Alternativ till Spotify?
Jag letar efter någon streaming-tjänst att komplettera Spotify med, och skulle därför vilja ha tips från er som provat något av alternativen som finns.
Det jag främst vill ha är ett kompletterande utbud av musik samt högre kvalitet på fonogrammen. Mer än 320kbps ger knappast så mycket men det finns ofta bättre fonogram än de som hittas på Spotify, som verkar gilla remastrade utgåvor och samlingsalbum (vilka inte helt sällan är våldtagna av ett fyllo till ljudtekniker).
Så, några tips?
Jag letar efter någon streaming-tjänst att komplettera Spotify med, och skulle därför vilja ha tips från er som provat något av alternativen som finns.
Det jag främst vill ha är ett kompletterande utbud av musik samt högre kvalitet på fonogrammen. Mer än 320kbps ger knappast så mycket men det finns ofta bättre fonogram än de som hittas på Spotify, som verkar gilla remastrade utgåvor och samlingsalbum (vilka inte helt sällan är våldtagna av ett fyllo till ljudtekniker).
Så, några tips?Grooveshark (http://grooveshark.com/), givet val. :hbang:
Grooveshark kan vara kul för att gräva efter ny musik men är stökigt utav perkele och överfyllt av musikfiler från folk som misslyckats med att konvertera en CD till mp3 (vilket är en bedrift i sig).
Körde Google music när jag var ute och reste. Funka bra.
https://play.google.com/music/listen
Tidal är ett alternativ, wimp är ett annat bägge streamar FLAC kvalitet.
Jag kör Tidal mot min Linnrigg nu och det funkar kanon, ljudet är ljusår bättre än Spotify premium via airplay.
Körde Google music när jag var ute och reste. Funka bra.
https://play.google.com/music/listen
Hur stort är biblioteket och vad har de för ljudkvalitet?
Tidal är ett alternativ, wimp är ett annat bägge streamar FLAC kvalitet.
Jag kör Tidal mot min Linnrigg nu och det funkar kanon, ljudet är ljusår bättre än Spotify premium via airplay.
Tidal skulle jag gärna prova men det behövs en voucher.
Wimp verkar också intressant, men det är förhållandevis dyrt.
Nordenator
2015-01-09, 19:50
Jag tycker att google play music var helt klart bättre än Spotify. Riktigt bra att man kan komplettera med sin egen musik på ett enkelt vis (offline suger i Spotify), men grundutbudet är även det bra. Jag var däremot inte helt övertygad, så jag skippade google play music också och gick tillbaka till Spotify men slutade betala för skiten (gammal version + blockify). Det hade mycket att göra med att appen för google play music inte var speciellt bra. Jag lyssnar mycket genom telefonen, och appen för android är konstigt nog rätt dålig.
Är väl Google Music och Rdio som är populärt utomlands.
Naxos, du loggar in med bibliotekskortet.
Har testat Google Music en del och det är förvisso rätt trevligt. Gratis att testa en månad, tar några knapptryckningar att komma igång om man redan har ett Google-konto och trevligt att använda. Jag har dock inte hittat nåt som Spotify inte har. Kvalitet och utbud verkar vara det samma, även om det rent spontan verkar lite lättare att söka upp klassisk musik.
Tänkte prova Wimp HiFi som ska vara gratis en vecka, men det ser ut som de vill debitera kortet på en gång när man reggar sig. Kanske är det en norsk definition av "testa gratis"? Sen tycker jag förstås det ska mer till än FLAC för att motivera priset (320kbps är i princip så bra som går att höra så...).
Rdio verkar inte heller tillföra något nytt.
Pono som promotas hårt av Neil Young verkar mest som ett luftslott byggt på marknadsföring och bristande tekniska kunskaper. Tanken är att erbjuda musik i högsta möjliga kvalitet. Well, 24bit/192khz är bra för den som vill spela ultraljud men riskerar annars att försämra kvalitén. Hade varit mycket bättre om fokus legat på att plocka ut de bästa fonogrammen och bygga ett mer omfattande musikbibliotek med det. Nu är det istället ett rätt begränsat utbud. Fast det är förvisso trevligt att få information om vilka utgåvor som erbjuds.
Naxos kan nog vara trevligt, men jag hittar ingenstans att logga in med mitt bibliotekskort (den inloggning jag hittade godtog inte kortnumret - jag vet inte om Stockholms Stadsbibliotek är anslutet).
hahavaffan
2015-01-10, 18:20
Wimp Hi-Fi?
Var det ett förslag eller en fråga om vad det är? Om det är det förra så se ovan, och för att svara på det senare så är det Wimps lossless-tjänst. :)
Jag har sett en del om Deezer i Sonos utskick, någon som har erfarenheter av det? Jag använde det för massa år sedan när det var nytt men det lär ju ha hänt en del sedan dess.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.