Visa fullständig version : Energi till morgonträning
axelaven
2015-01-07, 04:20
Jag styrketränar ofta tidigt på morgonen (4 gånger i veckan), kör oftast mellan 6.30 till 8, äter alltid frukost innan, oftast havregrynsgröt bestående av 1.5 dl (60 g ungefär) havregryn, har mjölk till också. Jag undrar över hur jag får bäst energi till morgonträningen, ska jag t.ex. äta långsamma kolhydrater innan jag lägger mig så de utsöndras under sömnen o fyller på glykogen lagret eller ska jag äta snabba kolhydrater på morgonen innan träningen, eller både och? Ska jag ändra eller lägga till något till frukosten också? Tacksam för hjälp!
Sheogorath
2015-01-07, 06:59
Jag äter något lättsmält innan morgonträningen: en kaseinproteindryck och lite raffinerat socker, exempelvis en näve godis. En rejäl dos koffein i tablettform är en förutsättning för att min morgonträning ska funka om jag ska göra något som kräver koncentrationsförmåga, t.ex. styrketräna.
Sen äter jag rejält EFTER träningen istället.
Men för att svara på din fråga så ju mer du äter innan träningen desto mindre behöver du äta efter. Men att äta mycket eller kanske ens överhuvudtaget kan påverka prestationen negativt.
Jag brukar träna 0500. Kör i mig maltodextrin 0430 som frukost.. Ger snabbt med energi och det brukar reda sig.
Att äta långsamma kolhydrater på kvällen tror jag ändå kommer att resultera i att din leverglykogen är hyfsat låg när du vaknar. Dunka snabba på morgonen istället. Eller båda då.
Min frukost innan morgonträning (Som dessutom nästan alltid är HIIT i form av Squash en timme på ändå någorlunda hyfsat hög nivå (D-C klass ungefär) består av en banan och en vassleshake. Sen äter jag när jag kommer till jobbet.
shut teh face
2015-01-07, 10:49
Dricker endast EAA innan styrketräningen på morgonen
Skulle jag ätit skulle jag inte ätit gröt i alla fall, det är lite långsamt. Jag hade satsat på rostat vitt bröd och ägg kanske
Slänger i mig koffein recip till frukost. Ifall jag äter någonting påverkar det min träning negativt eftersom jag blir halvt illamående oavsett hur lite jag än äter. Därför äter jag ordentligt efter träningen istället.
Ställer larmet på 05.00 och är på gymmet 05.30 oftast.
Slänger i mig koffein recip till frukost. Ifall jag äter någonting påverkar det min träning negativt eftersom jag blir halvt illamående oavsett hur lite jag än äter. Därför äter jag ordentligt efter träningen istället.
Ställer larmet på 05.00 och är på gymmet 05.30 oftast.
OT men (det understrukna) är fan hårt! 05.30 på gym är hardcore :hbang:
OT men (det understrukna) är fan hårt! 05.30 på gym är hardcore :hbang:
tlk tränar en halvtimme innan mig så han är snäppet hårdare. :)
Önskar att detta var något jag gjorde för att jag älskade den friska känslan att få lyfta järn tidigt på morgonen och få en harmonisk start på dagen. Dessvärre beror det endast på att den är den enda vettiga tiden att träna på för tillfället med alla småbarn och heltidsstudier.
Shqypnia
2015-01-07, 11:04
Mest energi om jag inte äter något alls ifall jag ska träna på morgonen.
tlk tränar en halvtimme innan mig så han är snäppet hårdare. :)
Önskar att detta var något jag gjorde för att jag älskade den friska känslan att få lyfta järn tidigt på morgonen och få en harmonisk start på dagen. Dessvärre beror det endast på att den är den enda vettiga tiden att träna på för tillfället med alla småbarn och heltidsstudier.
De dagar man verkligen är på topp i humöret med morgonträning är lätträknade... Alternativet är liksom att träna på kvällarna och fy fan nej.
Periodvis får jag in superb dygnsrytm (sover typ 2000-0430) men det är hyfsat lätt att glida ut ur. Nu senaste 3 veckorna ("jullov") har gymbesöken blivit kl 1200 istället... idag blev det att återgå till morgonträning. Klart mycket sämre känsla och prestation :(
shut teh face
2015-01-07, 11:12
Tuffa tider, jag går normalt upp 0500 och är på gym först 0600 och det funkar bra när man får in rytmen, men man känner ju sig lagom rolig när man går och lägger sig senast 22, men samma här med småbarn, det gäller att prioritera
En gång började jag jobba 0500 och var på gymmet 0330, det var sämsta passet i världshistorien :(
De dagar man verkligen är på topp i humöret med morgonträning är lätträknade... Alternativet är liksom att träna på kvällarna och fy fan nej.
Periodvis får jag in superb dygnsrytm (sover typ 2000-0430) men det är hyfsat lätt att glida ut ur. Nu senaste 3 veckorna ("jullov") har gymbesöken blivit kl 1200 istället... idag blev det att återgå till morgonträning. Klart mycket sämre känsla och prestation :(
Det där med sömn tycker jag är rätt svårt när det gäller morgonträning och egentligen något som påverkar energin mer än vad man äter innan passet. Märker en tydlig skillnad i prestation de perioder då jag lägger mig 23.00 och då jag lägger mig 22.00. Bäst skulle väl vara att lägga sig 21.00 och få åtta timmars sömn men då jag samtidigt gillar att träna ofta (typ sex dagar i veckan) så blir det att lägga sig så oerhört tidigt alltid.
Längtar till i sommar då man kan träna normala tider igen.
AeternusRex
2015-01-07, 11:17
Träna på morgonen! Usch då skall det sovas era knäppstollar! ^^
LUXURY!
på min tid fick man gå upp 0000 och svetsa ihop gymutrustningen och sen sova 3 timmar för att gå upp 0300 och köra sin knäböj. Sen fick man smälta ner allt igen. Danade karaktären. VARJE DAG.
Jag tränar inte så galet tidigt som ovanstående men jag brukar vara på gymet en timme efter att jag har gått upp. Jag dricker en shake bestående av havremjöl+mjölk och oboy. Det står jag mig ganska bra på.
Senilstudent
2015-01-07, 12:46
Malto+koffein+protein = :krampus
axelaven
2015-01-07, 12:54
Tack som fan för alla svar! Tänker nog testa att börja köra i mig malto innan, och kanske ändra det jag äter till snabba kolhydrater. Borde jag göra så?
axelaven
2015-01-07, 12:57
Malto+koffein+protein = :krampus
Skippar gärna koffein då jag inte vill ha så mycket av det i kroppen. Eller mena du att den där kombinationen var dålig?
Jag har tränat tidigt (~04-08) i flera år och äter aldrig någonting alls innan. 1L vatten och lite koffein räcker. Äter jag något innan speciellt kolhydrater blir jag skittrött, slö, lat, ofokuserad, får ont i magen om jag ska köra typ böj/mark och inga som helst fördelar psykiskt eller fysiskt ( aldrig märkt något positivt på styrka eller uthållighet av att äta innan). Sen får man fler kalorier över att äta efter träningen.
Däremot äter jag ordentligt på kvällen innan, alltså inte typ en kvarg utan den sista dagen-innan-tränings-kvällen åt jag ~2000 kcal i form av ris och kycklinggryta.
Oboy med koffein kör jag med.
Illustrerade mannen
2015-01-07, 13:05
Tränar alltid på fastande mage. Minst 14 timmar, oftast 16, mellan ätande och träning. Föda efter träningen.
Senilstudent
2015-01-07, 13:09
Skippar gärna koffein då jag inte vill ha så mycket av det i kroppen. Eller mena du att den där kombinationen var dålig?
Nej jag tog alltid en sån kombination och det funkade prima, men du kommer utveckla en tolerans för koffein så det slutar funka efter ett tag, personligen slutade jag med koffein eftersom jag skulle behöva inta stora mängder av det som skulle försämra min sömn. En kaffe på morgonen sitter dock aldrig dåligt!
King Grub
2015-01-07, 13:11
Kofffein bibehåller sin ergogena effekt även om man är van.
Jontalinen
2015-01-07, 13:20
Av smileyn att döma tror jag han menar att man blir taggad/speedad med energi av den kombinationen. Vissa kanske blir dåliga i magen.
Tränar jag morgon försöker jag alltid äta sen och stor middag dagen innan. Sen kör jag riskakor + kaffe innan träningen. Går hur bra som helst, är inte alls hungrig eller seg.
Senilstudent
2015-01-07, 13:30
Kofffein bibehåller sin ergogena effekt även om man är van.
Det visste jag inte, tackar för infon!
exevision
2015-01-07, 14:09
luxury!
På min tid fick man gå upp 0000 och svetsa ihop gymutrustningen och sen sova 3 timmar för att gå upp 0300 och köra sin knäböj. Sen fick man smälta ner allt igen. Danade karaktären. Varje dag.
��
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.