handdator

Visa fullständig version : Dålig hållning nacke osv är detta verkligen bra stretch ?

countdooku111
2015-01-06, 01:16
Dessa stretchar ska vara bra enligt han i klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=Hxar8p0WcIM

Men jag undrar om detta verkligen stämmer då jag researchat lite mer:

Han göra fyra stretcher och stretch nr 2 och 3 av dom stretchar han framsida av nacken, och vad jag läst på internet ska man bara stretcha baksidan Övre/ Upper trapezius och stärka framsidan av nacke för att fixa framåtskjutet huvud ?

Och på stretch nr 4 stretchar han levator scapulae och den ska man träna på gymmet och inte stretcha om jag inte läst fel här också ?

Och stretch nr 1 är jag osäker på stretchar den verkligen upper övre trapezius inte mellan middle trapezius för den ska man väl stärka och undvika stretcha ? tyckte jag såg någon annanstans om man lutar sådär på stolen tar det på mellan inte övre eller är det övre trapz ändå ?

Tack på förhand för hjälp haft problem med nacke o rygg o hållning väldigt länge o vill inte förvärra situationen o stretcha till säg ännu mera fel!

Exdiaq
2015-01-06, 01:48
Såg inget konstigt i videon.

Jag har fått lära mig att sternocleidomastoideus (#2) och scalenerna (#3) ofta är strama/korta men att det är prevertebraler (https://en.wikipedia.org/wiki/Prevertebral_muscles) som ofta är svaga.

Levator scapula är ofta stram och/eller kort hos många. Hyfsat säker på att han kommer åt trapezius pars descendens i första övningen.

countdooku111
2015-01-08, 04:22
Såg inget konstigt i videon.

Jag har fått lära mig att sternocleidomastoideus (#2) och scalenerna (#3) ofta är strama/korta men att det är prevertebraler (https://en.wikipedia.org/wiki/Prevertebral_muscles) som ofta är svaga.

Levator scapula är ofta stram och/eller kort hos många. Hyfsat säker på att han kommer åt Trapezius pars desctendens i första övningen.

Tack för svar var lite seg o svara datorn krångla o mått pissigt inge ovanligt fast värre än vanligt .P

Hursomhelst som du skrev Trapezius pars desctendens det är väl m. trapezius när jag googlea Mellan trapezius och brukar det inte vara att man ska Stärka M. trapezius L. Trapezius men man ska stretcha U.Trapezius ?

Har jag fått allt om bakfoten får man inte sämre hållning om man ger sig på o stretcha M.trapezius som borde vara för svag inte stram ???

Och hur tränar man Prevertebral_muscles ?

Jag blir ju jäkligt less om jag gör stretcherna i videon o förvärra så man får ännu mer gamnacke =(

bighulken
2015-01-08, 05:50
Balans ska råda mellan muskler.

Stretchar gör man för att motverka den stelhet som blir med styrketräningen, dvs, att senor/muskler/fästen, blir kortare/drar ihop sig.

Du bör nog kontakta någon utbildad person inom kroppens uppbyggnad och olika system, för allt funkar inte som vi vanliga personer tror.
Om du har dålig hållning, lägg lite energi/tid/pengar på att rådfråga/undersöka dig utav en kunnig person, att köra detta billig-race här, och söka råd teoretiskt kanske funkar?.........men råder dig till en undersökning först!........

Du har bara en kropp, ska du verkligen riskera den med egna ställda diagnoser?

Med vänlig hälsning/

countdooku111
2015-01-09, 02:44
Balans ska råda mellan muskler.

Stretchar gör man för att motverka den stelhet som blir med styrketräningen, dvs, att senor/muskler/fästen, blir kortare/drar ihop sig.

Du bör nog kontakta någon utbildad person inom kroppens uppbyggnad och olika system, för allt funkar inte som vi vanliga personer tror.
Om du har dålig hållning, lägg lite energi/tid/pengar på att rådfråga/undersöka dig utav en kunnig person, att köra detta billig-race här, och söka råd teoretiskt kanske funkar?.........men råder dig till en undersökning först!........

Du har bara en kropp, ska du verkligen riskera den med egna ställda diagnoser?

Med vänlig hälsning/

Vården kan inget om framåt roterat bäcken och liknande har varit hos sjukgymnaster kiropraktor naprapat.

Senaste sjukgymnasten sa jag att jag nästan aldrig tränar bröst bara lite axlar vilket inte är bra heller för hållning men ger lite mer nytta än bröst.

Han sa man får bra hållning av att träna bröst

( Iofs vårdcentral sjukgymnast men skrämmande resultat av besök )

och naprapat enda som sagt någorlunda vettigt köra plankor osv vilket jag gör massa fast inge vettigt svar förutom det.

Så nee ganska säker på att sjukvården skulle rekommendera Shrugs på gymmet om jag gick det för bättre hållning vilket drar nacken ännu mer framåt med starka upper trapz.

Känns nog som man måste åka till USA o privat för dyra pengar eller kunniga personer online om man ska få hjälp med rätt stretcher och antagonister osv.

Vet det mesta om svank träning och så men har som sagt problem hur jag ska sköta stretchen runt nacke / träning

bighulken
2015-01-09, 07:23
Vården kan inget om framåt roterat bäcken och liknande har varit hos sjukgymnaster kiropraktor naprapat.

Senaste sjukgymnasten sa jag att jag nästan aldrig tränar bröst bara lite axlar vilket inte är bra heller för hållning men ger lite mer nytta än bröst.

och naprapat enda som sagt någorlunda vettigt köra plankor osv vilket jag gör massa fast inge vettigt svar förutom det.

Så nee ganska säker på att sjukvården skulle rekommendera Shrugs på gymmet om jag gick det för bättre hållning vilket drar nacken ännu mer framåt med starka upper trapz.

Känns nog som man måste åka till USA o privat för dyra pengar eller kunniga personer online om man ska få hjälp med rätt stretcher och antagonister osv.

Vet det mesta om svank träning och så men har som sagt problem hur jag ska sköta stretchen runt nacke / träning

Jepp, det ska vara idrottsinriktade som är utbildade!....

Inte den vanliga sjukvården, de vet alldeles för lite om idrottsrelaterade saker......
Men en sak är säker, det ska råda balans mellan muskler. Annars riskerar man att det drar åt något håll.

Har sett en del som (bara) kört bänk i några år, och ej antagonisterna, och de ser för djävliga ut i kroppshållning. Men lösningen där är inte (bara) att stretcha, de måste även börja med att träna antagonisterna, för att motverka dragningen framåt. Dvs, träna baksida mera.(inte stretcha baksida).

I detta fall, stretcha (bröst) och sedan träna baksida axlar och även rygg.

Med vänlig hälsning/

J ja ,lycka till nu......med ditt sökande.........Med vänlig hälsning/

Exdiaq
2015-01-09, 19:21
Tack för svar var lite seg o svara datorn krångla o mått pissigt inge ovanligt fast värre än vanligt .P

Hursomhelst som du skrev Trapezius pars desctendens det är väl m. trapezius när jag googlea Mellan trapezius och brukar det inte vara att man ska Stärka M. trapezius L. Trapezius men man ska stretcha U.Trapezius ?

Har jag fått allt om bakfoten får man inte sämre hållning om man ger sig på o stretcha M.trapezius som borde vara för svag inte stram ???

Och hur tränar man Prevertebral_muscles ?

Jag blir ju jäkligt less om jag gör stretcherna i videon o förvärra så man får ännu mer gamnacke =(

Pars descendens = övre delen av trapezius
Pars transversa = mellersta delen av trapezius
Pars ascdendens = nedre delen av trapezius

Gör som bighulken säger och bege dig till närmaste fysioterapeut (sjukgymnast).

Exdiaq
2015-01-09, 19:26

95-99% procent av alla fysioterapeuter (sjukgymnaster) kan garanterat både "diagnosticera" och behandla ett framåtroterat bäcken. Hållningsanalyser och hur man behandlar avvikelser är en sådan central del för denna yrkesgrupp. Ett framåtroterat bäcken är inga avancerade grejer heller direkt. Troligare att felet ligger hos dig på något sätt.

countdooku111
2015-01-10, 02:18
Tränar baksida axlar o rygg minst 4 ggr i veckan samt benböj låga vikter med fokus på rumpa och baksida lår plankor o allt förbannat inriktad på bäcken position och övre kroppens bakåt rotation + rump bryggor etc stretchar framsida lår +höftbörjare m.m ej baksida osv vet allt om detta.

Men har fortfarande ett helvete dock och mest med nacken och vill ej stretcha fel

Scratch89
2015-01-10, 07:39
Jag förstår fortfarande inte ditt problem. Är det ett framåtroterat bäcken eller hållningsrelaterade problem med nacken?

Stretcherna i sig är... nja. Lite småsaker jag stör mig på.
Jag tycker inte att man ska sitta och spjärna emot med armen sådär. Det enda man gör då är att man sträcker nerven så pass mycket att man stressar den. Känner man till ursprung och fäste för musklerna vet man ju att armens position inte påverkar muskelns stretchförmåga. Han verkar inte riktigt ha koll på det.

Exdiaq
2015-01-10, 14:46
Jag förstår fortfarande inte ditt problem. Är det ett framåtroterat bäcken eller hållningsrelaterade problem med nacken?

Stretcherna i sig är... nja. Lite småsaker jag stör mig på.
Jag tycker inte att man ska sitta och spjärna emot med armen sådär. Det enda man gör då är att man sträcker nerven så pass mycket att man stressar den. Känner man till ursprung och fäste för musklerna vet man ju att armens position inte påverkar muskelns stretchförmåga. Han verkar inte riktigt ha koll på det.

Kan sträcka och kan stressa. Sträcker och stressar inte per automatik.

Att kunna fixera scapula (via armen) känns ju väldigt relevant för trapezius. För sternocleidomastoideus kan jag tänka mig att tanken med armen är att försöka förhindra att rotation inte bara tas ut i cervikalcolumna utan även resten.

Armen är en petitess i mitt tycke. Finns bättre och mer optimala sätt men spelar det någon större roll? Funkar det så funkar det. Tänker även att han riktar sig till "friska" individer. Att man sjuk, skadad, har ont hoppas jag att man har vett nog att stänga ner datorn och bege sig till läkare eller fysioterapeut istället.