handdator

Visa fullständig version : Kör du för fort?

Armed Dingo
2015-01-05, 21:25
Efter att ha läst inläggen om fortkörning i tråden om att AAS gör en dum började jag tänka på att jag faktiskt kör förbi en hel del personer när jag kör bil, och därmed kör fortare än dem (no shit :smash: ). Jag insåg precis att det är personer i bilarna jag kör om och att de inte bara är objekt i vägen. Jag är lite trög ibland. Och att en majoritet av folk inte kör för fort.

Kör du för fort? Och isåfall, när kör du för fort?

Själv följer jag hastighetsbegränsningen till mer eller mindre punkt och pricka upp till 60 km/h. Vid 70 km/h och uppåt så inträder ett slags tänk som innebär "skyltens hastighet + 20". Kan inte minnas att jag läste det i trafikteorin så jag vet inte vad det kommer ifrån.

Jag är inte den som kan gå upp i 140+ på en 110 väg. Det känns oansvarigt och rent av dumt. Dessutom gäller denna egna regeln bara när jag är själv i bilen, om jag har passagerare så är det max +10 km/h över gränsen.

Olegh
2015-01-05, 21:31
Sällan eller aldrig. Om det händer så är det på 70-80 vägar (som tidigare varit 90..) Kör lite så jag är inte precis en superbra förare. Ännu dummare att gasa extra då.

Yes
2015-01-05, 21:32
Jag vet inte, använder inte hastighetsmätaren.

ceejay
2015-01-05, 21:33
Oftast ja.

Armed Dingo
2015-01-05, 21:36
Jag undrar hur min hjärna rättfärdigar detta beteende när den till och från är mycket rädd under flygresor för att planet ska störta samtidigt som jag är väl medveten om statistiken för bilolyckor vs flygolyckor.

Jockefoten
2015-01-05, 21:36
Inte lika mycket nu som förr, men det händer, har dock slutat stressa på samma nivå som när jag var yngre och körde mycket bil i jobbet. Blivit taget av polisen några gånger men kommer alltid undan med en tillsägelse. Fartkameror däremot har kostat mig runt 10.000:-

tumme
2015-01-05, 21:37
Och att en majoritet av folk inte kör för fort.

Det gör dom ju. Iaf i Stockholm. Håller på att övningskör nu och kör därför aldrig över hastighetsgränsen och skulle säga att dom flesta kör märkbart snabbare än mig.

Dreas
2015-01-05, 21:41
Japp, beror på situation. Vid skolor på helger kan det gå fortare än 30 som exempel.

MtotheM
2015-01-05, 21:42
Jag anpassar hastigheten efter väg, väglag, sikt, trafiktäthet och bränsleförbrukning. Brukar bli ca 10-20 fortare än tillåtet. Enda undantaget är nog 30-zoner där jag alltid kör max 30.

TheOne1994
2015-01-05, 21:44
Efter att ha läst inläggen om fortkörning i tråden om att AAS gör en dum började jag tänka på att jag faktiskt kör förbi en hel del personer när jag kör bil, och därmed kör fortare än dem (no shit :smash: ). Jag insåg precis att det är personer i bilarna jag kör om och att de inte bara är objekt i vägen. Jag är lite trög ibland. Och att en majoritet av folk inte kör för fort.

Kör du för fort? Och isåfall, när kör du för fort?

Själv följer jag hastighetsbegränsningen till mer eller mindre punkt och pricka upp till 60 km/h. Vid 70 km/h och uppåt så inträder ett slags tänk som innebär "skyltens hastighet + 20". Kan inte minnas att jag läste det i trafikteorin så jag vet inte vad det kommer ifrån.

Jag är inte den som kan gå upp i 140+ på en 110 väg. Det känns oansvarigt och rent av dumt. Dessutom gäller denna egna regeln bara när jag är själv i bilen, om jag har passagerare så är det max +10 km/h över gränsen.

kör alltid för fort på motorvägen ,kör BMW så den måste gå 135 +, allt annat är snigelfart :) Jag har tävlat i Road Racing så fart lockar ,dock inte idiotiskt när andra bilister kan drabbas. Jag tycker nog 120-130gäller på motorvägen när jag kör till jobb...imorse kände jag mig bara ivägen i 130.

Nixon
2015-01-05, 21:52
Ytterst sällan. När det blir så är det på motorväg och då kanske 5-10 km/h extra.

delta_mats
2015-01-05, 21:54
Varje gång jag kör. Hur fort beror på väg, väglag och trafik. Dvs som det egentligen borde vara.

Diomedea exulans
2015-01-05, 21:54
Ja, ibland, 0-10 km/h. Försöker hålla mig precis på hastighetsgränsen oftast, eftersom 99 % av alla andra kör för fort och jag vill hålla trafikrytmen någorlunda samtidigt som jag håller hastighetsgränsen. Eftersom det är svårt att hålla exakt så går jag ofta över lite.

awesomooo
2015-01-05, 22:08
I princip bara på motorvägen 0-10 km/h, ibland lite mer ändå.

8x8
2015-01-05, 22:11
http://www.ntf.se/omoss/pdf/myter%20o%20sanningar%20om%20hastighet%20argument. pdf

Intressant ang detta.

4623
2015-01-05, 22:12
I princip alltid. Anpassar mig efter rådande trafiksituation.

Quint
2015-01-05, 22:20
Varierar väldigt mycket från dag till dag, tenderar att koppla bort mentalt när jag pendlar till och från jobbet, så kan lika gärna märka att jag ligger och kör 10 km/h under hastighetsgränsen som att jag kör för fort.

Men när jag kör för fort är det på oftast landsvägar/motorvägar, inte genom samhällen och väldigt sällan mer än 20km/h över hastighetsgränsen.

VoDaresVins
2015-01-05, 22:23
Under färder >200km men sällan annars. Många faktorer som hjälper till att hålla hatigheten:
Har ofta barnen i baksätet.
Bil med liten motor.
Skulle inte ha råd med böter.

Loke
2015-01-05, 22:33
Mindre och mindre ju äldre jag blir, men är det 90+ kan det väl bli en 10 km/h för snabbt ibland. Jobbpendlar man långt så är det ju dock väldigt lätt att dras med i trafikhetsen. Inte för att man kommer hem mycket snabbare, utan mer för att det är så olidligt tråkigt att köra samma sträcka varje dag att man både vill få det avklarat och göra det lite mer intressant.

En intressant grej förresten på ämnet, Elon Musk twittrade här om dagen räckvidderna vid olika hastigheter för Tesla-bilar: http://www.teslamotors.com/blog/driving-range-model-s-family

Man ser ganska tydligt hur mycket mer energi det krävs att köra snabbt. Det får iaf mig att börja fantisera om hur framtiden transportsystem kan tänkas hantera detta...

Hank
2015-01-05, 22:43
Jag försöker alltid köra så fort som möjligt.

Fredszky
2015-01-05, 23:18
http://www.ntf.se/omoss/pdf/myter%20o%20sanningar%20om%20hastighet%20argument. pdf

Intressant ang detta.

It's not the fart that kills you, it's the smäll.

Oxe
2015-01-05, 23:26

+1, Jag kör efter förmåga och omständigheter med god riskbedömning

Således så ligger jag både över och under hastigheten som står på skyltar

spoon
2015-01-05, 23:38
Mindre nu när jag är äldre. Men det blir nog 10-20 km över gränsen på vägar som jag känner till. Ligger i högerfilen för det mesta nu. Innan låg jag alltid i vänsterfilen. Man sparar ingen tid på korta sträckor genom att stressa.

Tolkia
2015-01-05, 23:43
Nej.

J.V
2015-01-05, 23:45
Aldrig på 30- eller 50-vägar.

På 70+ blir det däremot i stort sett alltid, sedan varierar det mellan 1-60km/h beroende på vilken väg det, väglag, väder och hur mycket trafik det är. Är det snörök eller isigt väglag håller jag mig till hastighetsbegränsningarna, men kör jag på en motorväg en torr sommarnatt blir det uppemot 160-170km/h.

Vattenflaska
2015-01-06, 00:29
Håller mig till hastigheten som gäller, ibland långsammare ifall omständigheterna kräver det vid dåligt väglag, sikt etc.

Främst egoistiska skäl till att jag inte kör för fort.
Tänker som så att olyckor händer, men skulle man vara inblandad så vill jag inte behöva klandra mig själv för att jag kört oansvarigt.

Höll på att frontalkrocka med en idiot som skulle köra om två lastbilar, i en kurva, enkelfil, för han hade så bråttom.

Att riskera sitt eget liv på bana är en sak, att köra som en idiot på trafikerade vägar är något annat.

8x8
2015-01-06, 00:47
Jag har "tröttnat" på att köra för fort..orkar inte hålla på och köra om hela tiden, oroa mig för fartkameror och liknande. Framförallt var det när jag börja kolla på klockan och insåg att det är ju bara en känsla av att man kommer fram fortare när det egentligen rör sig om nån minut hit eller dit när det gäller kortare bilfärder, typ under två mil. Vilket det är 90% för mig.

Sparven från Minsk
2015-01-06, 09:03
Väldigt sällan. Tänker på säkerheten och miljön. Måste börja bli gammal haha :D

Armed Dingo
2015-01-06, 09:34
Känns sol att många gör en kvalificerad riskbedömning innan de tranpar på gasen. Det har säkerligen de som krockar varje år också gjort, det känns inte som en ursäkt.

Samtidigt är ju skyltarna verkligen ingen garanti för att undvika olyckor, det är ju bara siffror. Men ökad fart ger ökad risk.

Sjukt nog är det antagligen den ökade risken som gör att jag kör för fort. Det blir ett litet vardagsnöje. Jag är en egoistisk idiot som inte krockat än med andra ord.

delta_mats
2015-01-06, 09:57
Jag har "tröttnat" på att köra för fort..orkar inte hålla på och köra om hela tiden, oroa mig för fartkameror och liknande. Framförallt var det när jag börja kolla på klockan och insåg att det är ju bara en känsla av att man kommer fram fortare när det egentligen rör sig om nån minut hit eller dit när det gäller kortare bilfärder, typ under två mil. Vilket det är 90% för mig.

Vadå oroa sig för fartkameror? Är ju tydligt skyltat före varje kamera.

4623
2015-01-06, 09:59
Vadå oroa sig för fartkameror? Är ju tydligt skyltat före varje kamera.

Nä, inte om det inte varit någon anslutningsväg mellan dem(?).

delta_mats
2015-01-06, 10:08
Nä, inte om det inte varit någon anslutningsväg mellan dem(?).

Det är möjligt. Men oftast är det ju det.

Jorgen
2015-01-06, 10:15
Ja, det händer.
Men mer och mer sällan av någon anledning. Har blivit snål på äldre dar kanske?

Tomas W
2015-01-06, 11:02
Nästan aldrig, kör oftast med farthållare och sätter den på givna hastigheten. Hände lite när jag var runt 18-19 men slutade rätt snabbt med att köra for fort (en nära kompis blev av med sitt körkort vilket gjorde att man tänkte om).

Rikard Jansson
2015-01-06, 11:02
Kör alltid helt lagligt. Det är jag nog helt själv om häromkring, men efter flera näradödenupplevelser och det faktum att min förra biljävel drog 3 liter milen om man gasade på har gjort att det blev så

Bossebäver
2015-01-06, 12:06
Kör i den hastighet som jag anser lämplig. Vad det står på skyltarna skiter jag i......

R0B
2015-01-06, 12:32
Kör också i, enligt mig, lämplig hastighet, i jobbet blir det väldigt långa sträckor och kan man komma fram nån timme tidigare så är det värt det tycker jag. Tyvärr smittar det lite vilket gör att jag även när det är helt meningslöst kör för fort.

XXXL
2015-01-06, 16:09
Jag respekterar skolområden och områden där de vistas mycket fotgängare och barn. Men annars har man väl lite blyfot.

Har en jävla otur med polis så därför är man lite småskraj ibland med också såklart.

Andy.da.wohoo
2015-01-06, 16:53

En riktig Man hör på motorn hur fort hans bil går.

250cc
2015-01-06, 21:01
Försöker att hålla mig inom 30+ för att inte riskera att förlora körkortet. Om jag kör bil dvs.

shadowfire
2015-01-06, 21:22
Jepp, otaliga fortkörningsböter och torskade kortet också för 1,5 år sedan.
Ju längre sträckor jag kör desto mer tenderar jag att köra fortare då det håller mig mer alert och pigg av någon anledning. Brukar dock hålla mig inom gränsen för att kortet ska ryka och i tätbebyggt område och t.ex. vid skolor kör jag laglydigt.

s7b
2015-01-06, 21:26
Kör alltid för fort påväg till jobbet. Har jag fri väg framför mig kommer jag nästan alltid upp i 140, förutom när det känns osäkert.