handdator

Visa fullständig version : Hur ofta är optimalt att träna för att bygga?

Restart
2015-01-04, 09:13
om man redan har tränat i ett par år... Vissa säger att man kan träna varje dag så länge kroppen känns bra. Andra säger att man alltid bör vila och kanske träna fyra gånger i veckan, alltså vila för vilandets skull.

J.V
2015-01-04, 09:14
Det är individuellt och beror på gener, dina mål samt hur du tränar.

Seedstream
2015-01-04, 11:52
Kör så ofta du känner att du kan. Har du kört några år borde du känna kroppen lagom bra för det. Klarar din kropp av 7 helkroppspass i veckan är det väl bara att köra på.

Shqypnia
2015-01-04, 12:26
Så länge du klarar det fysiskt och psykiskt. Men minst en vilodag i veckan tror jag är ett måste för kroppen, oavsett erfarenhet.

filmjölk
2015-01-04, 15:23
Optimalt är inte bara det som fysiskt fungerar bäst, utan du skall vara motiverad också. jag tror att vill man bli bra skall man träna riktigt jäkla mycket, både kvantitativt och kvalitativt.

Men det är fullt möjligt att du skulle kunna styrketräna stenhårt 3h/dygn 365dagar om året för optimala resultat, fast du på samma gång skulle avsky det.

Du får hitta en balans som hamnar nånstans i en kompromiss mellan mycket och roligt. Jag tror att den kompromissen hamnar nånstans mellan 10 och 15timmars intensiv styrketräning/vecka.

Beemel
2015-01-04, 16:14
Jag är van att träna varje dag.
Gym varannan och löpning varannan.
Nu under julledigheten passade jag på (då jag hade tid att sköta kost och sömn exemplariskt) att prova att gymma varje dag (helkroppspass) och efter vad det nu blev 15-16 pass började jag verkligen känna mig trött.
Styrkan var inga problem med slog flera personbästa varav det sista var i morse (sista passet för denna ledighet) men jag kände mig ändå jäkligt trött och ofokuserad. Tror att vila är välbehövligt om inte annat för psykets skull.

Decepticon
2015-01-04, 19:58
3 split sedan 1 dags vila och en ny 3-spilt, lägg ner helkroppstramset, det en träningsform för amatörer :-)

MtotheM
2015-01-04, 20:22
Övertygad om att helkropp 7dagar i veckan är bäst.

Ano1891
2015-01-04, 20:34
Träna varje dag om du vill det? Det är som andra påpekat det är högst individuellt.

exevision
2015-01-04, 21:05
3 split sedan 1 dags vila och en ny 3-spilt, lägg ner helkroppstramset, det en träningsform för amatörer :-)

Så resonerar en äkta amatör! ;)

Tobbey
2015-01-04, 21:10
Jag kör helkropp-ish varje dag, är inte direkt grov men gjort det i snart 1 år :P

Ajemän
2015-01-04, 21:24
Tror 3-7 gånger i veckan, beroende på upplägg, genetik, livsstil och idrottsbakgrund

Määng
2015-01-04, 21:54
De allra flesta som tagit sig någonvart med helkroppspass utför väl passen minst fyra gånger per vecka?

Helkroppspass utförs ju vanligtvis med lite lägre intensitet så för att dra fördel av dem borde man väl ha högre frekvens än tre dagar per vecka och då ligga på en rätt så hög volym.

Om man är bra på att planera och "känna efter" tror jag helkroppspass 5-7 pass per vecka är bäst. Annars är det nog bättre med halvkropp eller tresplit två vändor per vecka så har man lite mer utrymme för att gå ut (för) hårt.

F Ultra
2015-01-04, 22:40
Citerar från Madcows "Training Primer":
1) How do you train for any sport or motion? Do it a lot, as much as possible until it's 2nd nature. Why? The nervous system and your body adapt to performing the motion and become much more efficient and better at it (doesn't that sound like weight on the bar - if you didn't get it reread it). Well why not do it every day then? The intensity that you are dealing with is too high and beats on your body's systems too much. Just the nature of the beast in weight training and why powerlifters don't just do max squats, deads, and benches every workout - it's the most direct way to train but iit can't be done for long. And in the weight room, just like in life, it is very hard to get very good at a lot of things all at once or when changing those things all the time. You need to focus on a few things and hammer them to really get good at them.

2) Recovery is fairly fast, once your body gets used to training your muscles repair themselves fairly quickly generally within 2-3 days. Also, you need not be 100% recovered to train again (every single cell absolutely perfect and returned to baseline). When you tan do you tan real hard one day and then wait inside until you are pasty white again? No, you have tolerable periodic exposure and this is how your body adapts. So more frequency is desirable up to a point but 1x per week tends to suck as a default. In addition, remember when we proxied microtrauma with workload (reps X sets X intensity or weight used)? Well do you think you could handle doing 15 sets of squats in 1 day? Think back to the pasty white skin tanning - is it better to get fried for hours and then sit inside whitening up or is it better to get some tolerable amount more frequently. But still understand that the total amount of microtrauma from the squat can be much higher if spread out over 3 days during the week - i.e. you can tan in three 30 minute sessions without burning but a single 90 minute session might toast you (so in 1 session a week maybe they can only get 60 minutes - hence 90 minutes is more). Also, think about volume and intensity (%1RM). What's a good balance to get enough microtrauma - well think back to workload. You could do one 25 rep set, weight too light probably (this is why there are intensity based cutoffs for workload calcs and walking doesn't make you big, intensity is too low), what about 3 sets of 8 - sure that would work that's fine, enough weight and work, well what about 5x5 - that works too, and with less density it's probably the way to get a good amount of workload with some pretty good weight (intensity).

Beemel
2015-01-05, 02:02

Ooh please tell me more wise master....

Jag har aldrig ökat så bra som
Med helkroppspass. Körde PPL under ett antal år med hyfsade resultat. Men när jag började köra helkroppspass så var det en helt annan (bättre) utveckling

Sniggel
2015-01-05, 06:37
Personlig erfarenhet.

Fick också ny fart på mina ökningar när jag körde helkropp (eller egentligen 2/3 delskropp) 3 ggr i veckan och hög(re) volym (passen tog ca 2-2½ timme). Detta då jag "provat allt annat i några år". Dock gick jag ut för hårt. Exalterad över att "det funkade" och började få känningar i leder då jag nog skulle hållt nere volymen något i början eller åtminstone periodiserat volymen (t ex halverat den på fjärde veckan).

Poängen är att det är dumt att öka en (eller flera) träningsvariabel(ler) dramatiskt och tro att man är odödlig bara för att man ökar. Gör en mjuk tillvänjning över tid och lyssna på kroppen när den börjar varna för att maskineriet inte är helt välsmort och återhämtat. :)

hugok
2015-01-05, 11:31

Ja vilken jäkla amatör:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10403904_383805565118251_7851646712304437591_o.jpg

Ano1891
2015-01-05, 12:13
Ja vilken jäkla amatör:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10403904_383805565118251_7851646712304437591_o.jpg

Hahaha åh +1 och tusen till på den här. *hug*

Kralligare
2015-01-05, 12:30
Finns ingen seriös byggare som kör helkroppspass, men allt beror på vad du vill uppnå med träningen.

hugok
2015-01-05, 12:48
Finns ingen seriös byggare som kör helkroppspass, men allt beror på vad du vill uppnå med träningen.

Jäkla oseriösa byggare!
http://www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2013/07/steve-reeves.jpg

J.V
2015-01-05, 12:58
Problemet med helkropp för många är nog att de bara går runt och halvlallar större delen av passet för att ha energi kvar även till sista övningen. Bitar man ihop och kör hårdare hela passet får nog de flesta riktigt bra resultat med helkroppspass, oavsett om man är byggare eller tränar för styrka.

ARMSTARK
2015-01-05, 13:58
Jäkla oseriösa byggare!
http://www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2013/07/steve-reeves.jpg

Köra/körde, viss skillnad. :)

Shqypnia
2015-01-05, 14:18
Helkropp, split, blabla... Kör det som fungerar för DIG.

exevision
2015-01-05, 15:23

Så där låter en oseriös byggare ;)

Agitator
2015-01-05, 15:37
En seriös "byggare" behöver inte fundera på upplägget. Gainsen kommer oavsett genom att sätta foten på gymmet tillräckligt frekvent.

Ano1891
2015-01-05, 17:28
En seriös "byggare" behöver inte fundera på upplägget. Gainsen kommer oavsett genom att sätta foten på gymmet tillräckligt frekvent.

Jaha så att gå dit och curla i fem dagar i veckan kommer ge schyssta gains på hela kroppen? *screwy*

Agitator
2015-01-05, 17:43
Nu är du löjlig, självklart tränar en byggare igenom kroppen. Vilket upplägg som används är helt irrelevant så länge den är "seriös" och tillräckligt frekvent.

MtotheM
2015-01-05, 20:23
Slänger in detta här, då det kan vara av intresse när man tar i beaktning alla "seriösa" byggare:

Hos en ren kroppsbyggare är muskeluppbyggnaden i en muskel uppreglarad högst 24 timmar efter ett pass. Att då träna varje muskel en gång per vecka innebär 5 dagar utan direkt stimulans av proteinsyntesen (undantaget indirekt t ex biceps på ryggdagen osv). Hos en dopad individ är proteinsyntesen förhöjd i 96 timmar eller mer efter passet. Då passar det mycket bättre att krossa muskeln med ett pass per vecka.

Ano1891
2015-01-05, 20:53
Slänger in detta här, då det kan vara av intresse när man tar i beaktning alla "seriösa" byggare:

Då får du ju gärna bifoga källa med. :smash:

R0B
2015-01-05, 21:01
En källa i alla fall.

http://ajpregu.physiology.org/content/294/1/R172

Arne Persson
2015-01-05, 21:09
Ren antar jag...? Splittrat 5-6 dagar i veckan. Helkropp 2-3 dagar i veckan beroende hur tufft programmet är.

Diomedea exulans
2015-01-05, 21:12
Då får du ju gärna bifoga källa med. :smash:

King Grub räcker inte som källa?

R0B
2015-01-05, 21:17
Auktoritetstro är ett argumentationsfel...

Ano1891
2015-01-05, 21:19
King Grub räcker inte som källa?

Inte om jag vill läsa en artikel om det, nej? *kissass*

Diomedea exulans
2015-01-05, 21:20
Auktoritetstro är ett argumentationsfel...

Ja, jo… Men det finns auktoritet, och så finns det King Grub.

R0B
2015-01-05, 21:38
True dat!

anyhow finns länk på förra sidan med källa Ano1891

Ano1891
2015-01-05, 21:40
True dat!

anyhow finns länk på förra sidan med källa Ano1891

Såg det, tack!

Krutpaket
2015-01-05, 21:47
optimalt för vad? Vill man t ex bli bra i bänk ska man bänka så ofta som möjligt, vill man t ex bli bra i mma ska man ju främst träna mma + en del basövningar, vill man bli större ska man träna så ofta man orkar och äta mer osv., osv.

Diomedea exulans
2015-01-05, 21:50
optimalt för vad? Vill man t ex bli bra i bänk ska man bänka så ofta som möjligt, vill man t ex bli bra i mma ska man ju främst träna mma + en del basövningar, vill man bli större ska man träna så ofta man orkar och äta mer osv., osv.

"För att bygga" står det i trådtiteln, dvs bli större.

Krutpaket
2015-01-05, 21:59
"För att bygga" står det i trådtiteln, dvs bli större.

ok.Finns det nått sådant överhuvudtaget är min följdfråga? Varför inte bara träna så ofta man kan, men träna regelbundet och äta mer så kommer massan. Det blir ofta snack om optimalt hit och dit.

Ano1891
2015-01-05, 22:10
ok.Finns det nått sådant överhuvudtaget är min följdfråga? Varför inte bara träna så ofta man kan, men träna regelbundet och äta mer så kommer massan. Det blir ofta snack om optimalt hit och dit.

För att vissa metoder är mer optimalt än andra? Du kör ju inte 20+ reps för att bygga volym, till exempel.

Diomedea exulans
2015-01-05, 22:13
...

Diomedea exulans
2015-01-05, 22:14

Konstigt resonemang. Det är typ som att tänka "varför ska man leta efter det mest högavlönade jobbet? Det är väl bara att jobba så mycket man kan så kommer pengarna".

Krutpaket
2015-01-06, 09:26
Konstigt resonemang. Det är typ som att tänka "varför ska man leta efter det mest högavlönade jobbet? Det är väl bara att jobba så mycket man kan så kommer pengarna".

Det jag menar är att ''oprimalt'' är så pass individuellt att det inte går att säga att nått är optimalt för alla. Om man ska ta din liknelse så kan ju inte alla få det mest högavlönade jobbet. Alla kan inte bli typ VD på google eller nått sånt, men alla kan försöka få ett så bra betalt jobb inom sin kompetens och jobba hårt där.

Sen nämndes det av någon att 20+ reps inte används av byggare. Men kollar man runt så kör ju många t ex dropsets och supersets vilket blir 20+ reps. Sen förespråkar t ex Rich piana 30 reps i vissa övningar om jag inte missminner öig.

J3T69
2015-01-06, 10:36
För att vissa metoder är mer optimalt än andra? Du kör ju inte 20+ reps för att bygga volym, till exempel.

Jo när vi pratar om vader.

Slartibartfast
2015-01-06, 10:47
Det jag menar är att ''oprimalt'' är så pass individuellt att det inte går att säga att nått är optimalt för alla.

Inte vad som är optimalt för alla, men det finns klara riktlinjer för vad som är bästa kompromissen för dom allra flesta. Det som i princip ger 95% av resultaten du överhuvudtaget kan uppnå.

Gå in på Tyngre.se och sök upp "Dubbel träningsvolym ger inte dubbel effekt" (Får man direktlänka till Tyngre, då dom säljer tillskott? Dom borde hålla artiklarna skilt, så man kan länka till dem från andra forum)

Sen om man vill jaga dom sista 5% är ju upp till var och en, men jag tror inte det är det frågeställningen handlar om i slutändan.

hugok
2015-01-06, 11:19
Här är en bra video på området:
Dq-0dD343WU

DieErste
2015-01-06, 11:29
Inte vad som är optimalt för alla, men det finns klara riktlinjer för vad som är bästa kompromissen för dom allra flesta. Det som i princip ger 95% av resultaten du överhuvudtaget kan uppnå.

Gå in på Tyngre.se och sök upp "Dubbel träningsvolym ger inte dubbel effekt" (Får man direktlänka till Tyngre, då dom säljer tillskott? Dom borde hålla artiklarna skilt, så man kan länka till dem från andra forum)

Sen om man vill jaga dom sista 5% är ju upp till var och en, men jag tror inte det är det frågeställningen handlar om i slutändan.

40-60 reps måste var per pass och muskelgrupp?

z_bumbi
2015-01-06, 11:47
Självklart ger inte dubbel träningsvolym dubbla ökningar men är man intresserad av vad som bygger bäst så så räknas varje hundradel av ökning. Även om man bara är intresserad av att öka en del lite så där lagom utan att lägga halva sitt liv på att öka kan det också vara intressant att faktiskt fundera på att det finns andra sätt att träna istället för att säga att det inte är lönt att ens prova.
+20 reps för att bygga? Ja självklart i rätt sammanhang.
Mer än 40-60 reps per pass, vecka eller vad det nu är för tidsperspektiv på den siffran? Ja självklart i rätt sammanhang.
Osv

Diomedea exulans
2015-01-06, 11:53
Även om man bara är intresserad av att öka en del lite så där lagom utan att lägga halva sitt liv på att öka kan det också vara intressant att faktiskt fundera på att det finns andra sätt att träna istället för att säga att det inte är lönt att ens prova.

Man kan rentav hävda att optimal träning är mer intressant för de halvmotiverade än de supermotiverade. Ju färre timmar man vill lägga på gymmet, desto viktigare är det att de timmarna räknas. Medan om man inte har något emot att lyfta skrot halva dagarna så kanske det inte gör så mycket om man råkar göra några övningar som inte bygger så mycket massa i det långa loppet.

Slartibartfast
2015-01-06, 12:04
Mer än 40-60 reps per pass, vecka eller vad det nu är för tidsperspektiv på den siffran? Ja självklart i rätt sammanhang.
Osv

Är det nån som faktiskt läst igenom Gudiols artiklar angående detta?

Sammanhangen kring 40-60 reps/pass (som alla hänger upp sig på) presenteras, och han går igenom samtliga parametrar (frekvens/intensitet/volym)

Värt att sätta en halvtimme på.

BisonLGcrew
2015-01-06, 12:38

Bild?

Decepticon
2015-01-06, 12:56
Här är en bra video på området:
Dq-0dD343WU

Vilken jävla svada. Bara för att pionjärerna inte visste bättre och tränade åtskilliga timmar per dag (och hade fina gains) så innebär inte det är det är den bästa träningsformen. Det går att lägga upp 1000-tals youtube-videos som hävdar att splitat är bäst, så detta dravel säger inte mycket. Man får helt enkelt välja ett träningsupplägg som man trivs med, men min personliga övertygelse är att helkroppspass inte ger bästa muskelutvecklingen. Jag har provat helkropp och det är en jävla massa övningar man ska gå igenom på ett pass, så det är inte ett praktiskt upplägg i mitt liv, och lång tid tar det och inte blir man större av det heller. Jag tränar aldrig längre än 45-60 minuter med 3-split. Om Ditt mål är att bli jävligt stark, så bör man nog träna samma muskel ofta, men jag pratar om bodybuilding.

AeternusRex
2015-01-06, 13:02
Läste en undersökning om hur och hur mycket muskler en mänsklig kropp fysiskt möjligt kan lägga på sig i torr muskelmassa per dygn som ponerade rätt många variabler om sömn/kost/träningsform och träningsvolym osv. Det var synnerligen intressant. Jag ska se om jag kan gräva fram dom när jag får tag i en dator.

Man and Machine
2015-01-06, 13:52
Man kan rentav hävda att optimal träning är mer intressant för de halvmotiverade än de supermotiverade. Ju färre timmar man vill lägga på gymmet, desto viktigare är det att de timmarna räknas. Medan om man inte har något emot att lyfta skrot halva dagarna så kanske det inte gör så mycket om man råkar göra några övningar som inte bygger så mycket massa i det långa loppet.

Håller inte med. För en halvmotiverad person räcker det att gå till gymmet och göra något halvvettigt för att får 90% av resultatet. För att få ut något mer än 90% måste man vara optimal på alla nivåer på ett mycket mer omfattande sätt. Är man average joe är kontinuitet det viktiga inte exakt hur man lägger upp sina pass.

hugok
2015-01-06, 13:54
Vilken jävla svada. Bara för att pionjärerna inte visste bättre och tränade åtskilliga timmar per dag (och hade fina gains) så innebär inte det är det är den bästa träningsformen. Det går att lägga upp 1000-tals youtube-videos som hävdar att splitat är bäst, så detta dravel säger inte mycket. Man får helt enkelt välja ett träningsupplägg som man trivs med, men min personliga övertygelse är att helkroppspass inte ger bästa muskelutvecklingen. Jag har provat helkropp och det är en jävla massa övningar man ska gå igenom på ett pass, så det är inte ett praktiskt upplägg i mitt liv, och lång tid tar det och inte blir man större av det heller. Jag tränar aldrig längre än 45-60 minuter med 3-split. Om Ditt mål är att bli jävligt stark, så bör man nog träna samma muskel ofta, men jag pratar om bodybuilding.

Funkar splittat bäst för ditt liv så fine, men det säger inte speciellt mycket om hur det passar för någon annans liv. Jag kan dra en massa argument för varför helkropp passar bäst för mitt och många andras liv, men detta är inte intressant då det är vad som är optimalt för bygge som diskuteras, inte vad som är optimalt för livet i övrigt. Vad som dock är relevant är att för en någorlunda erfaren ren byggare är proteinsyntesen inte igång i 168 timmar (en vecka) utan snarare runt 24 timmar. Du förstår själv vad man kan dra för slutsatser av detta. Splittarna uppfanns inte som en förbättrad vidareutveckling av helkroppspassen utan är ett svar på steroidernas intrång på marknaden där spelreglerna för proteinsyntesen ändras helt.

Du behöver inte heller köra tusen olika övningar i ett helkroppspass heller.

RobbanColeman
2015-01-06, 14:00
Funkar splittat bäst för ditt liv så fine, men det säger inte speciellt mycket om hur det passar för någon annans liv. Jag kan dra en massa argument för varför helkropp passar bäst för mitt och många andras liv, men detta är inte intressant då det är vad som är optimalt för bygge som diskuteras, inte vad som är optimalt för livet i övrigt. Vad som dock är relevant är att för en någorlunda erfaren ren byggare är proteinsyntesen inte igång i 168 timmar (en vecka) utan snarare runt 24 timmar. Du förstår själv vad man kan dra för slutsatser av detta. Splittarna uppfanns inte som en förbättrad vidareutveckling av helkroppspassen utan är ett svar på steroidernas intrång på marknaden där spelreglerna för proteinsyntesen ändras helt.

Du behöver inte heller köra tusen olika övningar i ett helkroppspass heller.

Splittat funkar klart bäst för mig, det gör skillnad på många kilo för mig. Jag är inte sen att testa olika upplägg så är ju rätt säker.

Tror många gör ett stort misstag då de tror att splittade program är långa vägar från ett helkroppspass, jag menar hur kör man t ex rygg med bara ryggen, ben med bara benen, bröst med bara bröstet osv? Inget vettigt splitprogram där man inte stimulerar nämnda proteinsyntes oftare än en gång i veckan trots att man bara kör t ex armar en dag i veckan enligt programmet. Detta även om jag inte tror det är viktigare än det man gör under det faktiska passet för avsedd muskelgrupp...

Matsa
2015-01-06, 14:16
Eftersom det finns så jävla många sätt att lägga upp ett helkroppsschema och ytterligare en jävla massa sätt att lägga upp ett splitschema så säger anekdoter om att man har provat si eller så egentligen inte speciellt mycket.

RobbanColeman
2015-01-06, 14:25
Eftersom det finns så jävla många sätt att lägga upp ett helkroppsschema och ytterligare en jävla massa sätt att lägga upp ett splitschema så säger anekdoter om att man har provat si eller så egentligen inte speciellt mycket.

Jag körde eget helkroppsprogram några månader, bytte sen till byggarsplit som passar mig bra i ca två månader, bytte till Jacob Wilsons 12-veckors, blev nästan två varv på det. Bytte återigen tillbaka till min föredragna byggarsplit för en månad sen ungefär och kroppen är extremt mycket bättre nu.

Resultaten av de olika träningssätten för mig är ökad styrka då jag kör helkropp och en helt ok tränad fysik, typ som alla som tränar lite. När jag kör splittat är jag snäppet före majoriteten på gymmet. Jag får tillbaka min förlorade volym rätt snabbt då jag börjar bygga igen.

Helkropp e soft då jag typ knappt tränar då känns det som men kroppen är också sämre. Sanning med modifikation då helkroppspassen varit extremt hårda men de sker mer sällan o ger mer fritid.

NickeSthlm
2015-01-06, 14:43
Jag har provat helkropp och det är en jävla massa övningar man ska gå igenom på ett pass

Nej, du behöver inte köra igenom en jävla massa övningar per pass när du kör helkropp.

Ano1891
2015-01-06, 16:24

Okej? Traps när du shruggar med hantlar kan jag kanske köpa.

J3T69
2015-01-06, 21:54
Okej? Traps när du shruggar med hantlar kan jag kanske köpa.

Traps. .nä jag pratar om vader som för mig är svåra att få volym på.
Runt 20 reps ligger jag på per set och jag tycker mig se en liten förbättring
På volymen.

anemon
2015-01-06, 22:53
Hur viktig är vilan inom detta ämne? 6-7 dagars träning året om kan väl inte vara optimalt för att bygga o bli starkare? Eller är det positivt att vänja kroppen vid det?

Ano1891
2015-01-07, 08:39
Traps. .nä jag pratar om vader som för mig är svåra att få volym på.
Runt 20 reps ligger jag på per set och jag tycker mig se en liten förbättring
På volymen.

Hm.. Ah okej.. Whatever floats your boat.. Eller vader *flex*

ARMSTARK
2015-01-07, 08:42
Hur viktig är vilan inom detta ämne? 6-7 dagars träning året om kan väl inte vara optimalt för att bygga o bli starkare? Eller är det positivt att vänja kroppen vid det?

Det går att planera sin träning på ett smart sätt så man tom kan köra 2ggr om dan. Men då talar vi inte tusen set till fail som många nybörjare kör. Stora splitar med bara kvalitetsset. Man ska dock ha väldigt bra koll på träningen då.

MaxHBG
2015-01-10, 21:59
Vi säger att man kör 25 set rygg och delar det på 3, då blir det 8 set per vecka för rygg.

skulle det bli bättre tillväxt att då köra 3 set rygg (måndag onsdag fredag) 1-2 reps ifrån fail?

Vad tror ni? Eller är det för liten mängd volym per dag?

MtotheM
2015-01-10, 22:41
Vi säger att man kör 25 set rygg och delar det på 3, då blir det 8 set per vecka för rygg.

skulle det bli bättre tillväxt att då köra 3 set rygg (måndag onsdag fredag) 1-2 reps ifrån fail?

Vad tror ni? Eller är det för liten mängd volym per dag?

Om du menar per muskel (rygg är ju mer än en muskel) så är jag övertygad om att så är fallet. Effekten av fler set per pass är avtagande och fler set blir mer slitsamt. Kör du istället 3set med 48timmars vila så hinner du återhämta dig och träningseffekten ökar.

Av intresse:
http://tyngre.se/artiklar/dubbel-traeningsvolym-ger-inte-dubbel-effekt/
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

DieErste
2015-01-10, 23:59
Om du menar per muskel (rygg är ju mer än en muskel) så är jag övertygad om att så är fallet. Effekten av fler set per pass är avtagande och fler set blir mer slitsamt. Kör du istället 3set med 48timmars vila så hinner du återhämta dig och träningseffekten ökar.

Av intresse:
http://tyngre.se/artiklar/dubbel-traeningsvolym-ger-inte-dubbel-effekt/
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

Nu kanske varken spliten eller övningsvalen är optimala men nåt sånt skulle det kunna se ut i praktiken? körs isånnafall 6 dagar i veckan.

Rygg,Axlar,Bröst
Bänk 3*8-10
Stångrodd 3*8-10
Militärpress 3*8-10

Ben/armar
Knäböj 3*8-10
Tricepsextensions 3*8-10
Stångcurl 3*8-10

Det känns som väldigt låg volym även sett över en hel vecka eller är jag ute och cyklar?

MtotheM
2015-01-11, 00:53
Nu kanske varken spliten eller övningsvalen är optimala men nåt sånt skulle det kunna se ut i praktiken? körs isånnafall 6 dagar i veckan.

Rygg,Axlar,Bröst
Bänk 3*8-10
Stångrodd 3*8-10
Militärpress 3*8-10

Ben/armar
Knäböj 3*8-10
Tricepsextensions 3*8-10
Stångcurl 3*8-10

Det känns som väldigt låg volym även sett över en hel vecka eller är jag ute och cyklar?

Det saknas en hel del i upplägget precis som du skriver. Men annars så ser jag inte så mycket av ett problem med volymen. Känns det för lätt så kan man alltid dra upp volymen, intensiteten och/eller frekvensen. Jag kör t.ex. helkropp 7ggr/vecka med låg volym per pass och tycker jag har ökat bättre på det än tidigare upplägg med lägre frekvens.