Visa fullständig version : 20 årig kille 182cm lång och 135kg behöver hjälp..
fillepille
2015-01-04, 03:17
Tjena! Som rubriken lyder så väger jag på tok för mycket för min längd och känner att det är dags för en förändring..
Jag skulle uppskatta oerhört mycket om någon skulle vilja hjälpa mig att lägga upp ett träningsschema och vad jag ska ha för kost..
Jag skulle bli oerhört tacksam för all hjälp jag kan få! :)
fillepille
westleage
2015-01-04, 03:38
Hej, mitt svar är lite udda, så du får ta det för vad det är.
Jag har försökt gå ner i vikt på många olika sätt, men den senaste tiden har jag använt en metod som bygger på motivation istället för en viss diet, och det har fungerat bra hittils.
Jag har satt upp viktmål för några veckor framåt och skrivit ett avtal med en kompis som ska kontrollera att jag klarar målen. Vid avtalets början har jag satt över pengar till min kompis (1000 kr för varje vecka i mitt fall). Om jag klarar ett viktmål får jag tillbaka 1000 kr, annars skänker min kompis pengarna till välgörenhet.
Hej,
Kul att du vill göra en förändring!
Jag föreslår att du läser igenom: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 för kosten
och http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 för träningen.
Lycka till :)
Jag har försökt gå ner i vikt på många olika sätt, men den senaste tiden har jag använt en metod som bygger på motivation istället för en viss diet, och det har fungerat bra hittils.
Jag har satt upp viktmål för några veckor framåt och skrivit ett avtal med en kompis som ska kontrollera att jag klarar målen. Vid avtalets början har jag satt över pengar till min kompis (1000 kr för varje vecka i mitt fall). Om jag klarar ett viktmål får jag tillbaka 1000 kr, annars skänker min kompis pengarna till välgörenhet.
Stor tummen upp för det här. Put your money where your mouth is och allt liksom. En monetär investering gör ofta att man faktiskt skärper till sig rätt jäkla ordentligt.
Om man inte är motståndare till välgörenhet så känns det som en ganska svag morot.
När du nu väger så mycket som du gör behövs det inga konstigheter för att gå ner i vikt. Försök identifiera vad det är som fått dig i den här situationen. Äter du för stora portioner, för kaloririk mat, snacks, bullar, sötsaker, dricker du mycket sötade drycker osv? Du behöver inte gå på någon speciell diet utan ta bort några komponenter som är dåliga för dina mål.
Träning som blir av är den bästa. Välj något som du tycker är kul (eller åtminstone uthärdligt) och hitta en glädje, rutin och kontinuitet. Styrketräning har många fördelar, både fysiologiskt och för att du kan utföra det på din nivå och den tid du föredrar.
Lycka till!
hej,
kul att du vill göra en förändring!
Jag föreslår att du läser igenom: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 för kosten
och http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 för träningen.
Lycka till :)
+135
Deadandlivin
2015-01-05, 17:43
Sluta få i dig kalorier från dricka.
Byt ut all dryck som innehåller någon som helst kalori(mjölk, läsk, saft, juice, öl o.s.v.) mot vatten och/eller lightläsk (Pepsi max och Sprite Zero fungerar riktigt utmärkt)
Limitera konsumtion av godis och chips till en gång i veckan, gärna inget alls. Och då snackar vi inte 2 chips påsar eller 1 kg lösviktsgodis framför TV:n, lagom har aldrig passat in bättre.
Minimera konsumtion av färdigköpt mat(Donken, BK, Pizzerior, Resturanger o.s.v.) till 1-2 gånger i veckan. Gärna inget alls om du har mentaliteten men det är okej att unna sig ibland. Samma sak här, inga Big Tasty plus menyer med ett 20 pack och 3 cheeseburgare...
Minimera konsumtion av alkohol till en gång i veckan, även det är mycket.. Samma sak som ovan.
Undvik fettig mat. Fett har mycket kalorier och är lätt att äta i stora mängder. All form av korv, köttbullar, feta såser, smör/olja marinerat/dränkt mat innehåller onödiga kalorier.
Betyder dock inte att du ska undvika fett helt och hållet. Lite fett måste du få i dig varje dag. Sänker du 600g köttbullar på en dag dock får du i dig typ 200g fett vilket är nära en vanlig persons dags intag, bara från fettet.
Ät istället mat rikt på protein. Detta innebär inte att du måste skippa rött kött eller köttförs, det är okej att äta allting från köttdisken i princip så länge det inte ligger på typ 10g protein, 25g fett per 100g.
Tallriksmodellen kommer fungera utmärkt för dig. Stek kött med klyftpotatis och barbecuesås, kycklinggryta med ris, Tacos med mager ost, tortillabröd framför tacoskal och dränerad köttfärs(Helt ut fettet från pannan när det stekt ett tag) o.s.v. Behöver inte hoppa på någon bodybuilding diet direkt.
Följer du bara detta kommer du rasa i vikt.
När du kommer ner till en mer normal vikt kan det vara dags att börja avancera kosten lite mera.
Appropå träningen: Gå till gymmet och flytta saker så kommer det hända saker vill jag nästan bara säga. Medan detta är sanningen finns det extremt viktiga variabler med hur du tränar.
Flytta vikter rätt, du är ute efter att stimulera muskler. Inte efter att förstöra leder eller göra newton glad när du påvisar hur mycket hjälp du kan ta från gravitationen för att flänga metall fram och tillbaka.
Tycker personligen inte att konditionsträning är så jätteviktigt om inte du gör det för hälsoskäl(starkt hjärta). Går du ner i vikt kommer din hälsa förbättras per automatik.
Satsar du stenhårt på konditionsträning, d.v.s. löpning kommer du göra din kropp mer effektiv vilket kommer att sänka din dagliga förbränning.
När du vill gå ner i vikt vill du ha en så ineffektiv kropp som möjligt, d.v.s. en kropp som kräver mycket bränsle för att fungera.
Ju jobbigare någonting är när du gör det, desto mer kommer du förbränna.
Varför skulle man vilja göra någonting jobbigt lättare, såvida man inte även progressar i intensiteten där. (Är inte en fantast av långvarig kondition, intervaller är väldigt mycket bättre)
Så sammanfattningsvis med träningen: Gå till gymmet, ha en plan på hur du ska periodisera träningen av HELA din kropp. Ifall du kör överkropp, underkropp 2 gånger i veckan, Push/Pull/legs eller en 5delad brosplit spelar ingen roll i början. Gör det du tycker är roligast och motiverar dig bäst.
Lär dig bara flytta saker och försök hela tiden flytta tyngre saker så kommer det gå bra.
Antalet repetitioner eller set? Spelar inte så stor roll. Blir du utmattad medan du tränar gör du rätt.
Ju längre resa går desto mer kommer du snappa upp och lära att applicera till din träning.
Sluta få i dig kalorier från dricka.
Tycker personligen inte att konditionsträning är så jätteviktigt om inte du gör det för hälsoskäl(starkt hjärta). Går du ner i vikt kommer din hälsa förbättras per automatik.
[B]Satsar du stenhårt på konditionsträning, d.v.s. löpning kommer du göra din kropp mer effektiv vilket kommer att sänka din dagliga förbränning.
Snarare kan löpning vara riktig killer för knäna vid den vikten (Egen erfarenhet), inte att det kommer sänka hans dagliga förbränning.
Cykelcykel
2015-01-12, 06:09
Vadå så du menar att löpning sänker kaloriförbrukning i vila?? Låter skumt
forslund
2015-01-12, 08:31
Nej, det är skitsnack. Bättre flås kommer ge träningen bättre driv, inte ge sämre resultat.
I övrigt är det bra tips, dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.