Visa fullständig version : Fördelar och nackdelar med mjölk
Konradsson
2015-01-03, 01:38
OBS: Jag vet att det finns ett antal trådar om mjölk här på Kollo, men de är antingen gamla eller torftiga.
Jag är ute efter en uppdaterad sammanfattning över för- och nackdelar med mjölk, och mjölkprodukter i allmänhet. Jag har alltid haft uppfattningen att mjölk är nyttigt och minskar risken för benskörhet, på grund av det höga kalciuminnehållet. Nu har jag googlat runt ett tag och hittar bara en massa klagovisor om detta folkkära livsmedel:
Women who drank three glasses of milk or more every day had a nearly doubled risk of death and cardiovascular disease, and a 44 percent increased risk of cancer
Från http://www.webmd.com/osteoporosis/news/20141029/is-milk-your-friend-or-foe
Jag hittade också artiklar som hävdar att människor inte kan ta upp kalcium från mjölk, utan att mjölk tvärtom tömmer benen på kalcium. Därmed ökar alltså risken för reumatiska sjukdomar. Jag litar dock inte fullt på dessa källor. Därför ställer jag frågan här, i kostrådgivningens Mekka, är mjölk verkligen så farligt?
Det här är en ganska bra sammanfattning
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/
Vad ska du äta istället för att ersätta fullvärdigt protein, kalcium, kalium, vitamin B12 mfl. Inte bara vid ett tillfälle en dag, utan varje dag ?
Mjölkstudien faller på correlation does not imply causation (http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation).
Mjölkstudien faller på correlation does not imply causation (http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation).
Det finns flera studier, och nej, det gör de inte. Ska man räkna bort alla korrelationsbevis inom medicin får man räkna bort väldigt mycket vetenskap.
Vad ska du äta istället för att ersätta fullvärdigt protein, kalcium, kalium, vitamin B12 mfl. Inte bara vid ett tillfälle en dag, utan varje dag ?
Dagliga kvargen och 500g frukt och grönt ter sig göra jobbet tämligen enkelt och mer därtill.
Kvarg faller nog under TS definition om mjölkprodukter i allmänhet.
Jag var bara nyfiken på vad TS och andra vill ersätta mjölk med. På ett träningsforum lär inte benskörhet vara någon stor fråga. Tvärtom borde vi som tränar ha ett stort benkapital och kunna leva på räntan tills vi dör utan lårbensfrakturer.
Jag var bara nyfiken på vad TS och andra vill ersätta mjölk med. På ett träningsforum lär inte benskörhet vara någon stor fråga. Tvärtom borde vi som tränar ha ett stort benkapital och kunna leva på räntan tills vi dör utan lårbensfrakturer.
Svårt att säga, jag har inte ersatt det med något då jag aldrig druckit mjölk. Mår ganska bra ändå tycker jag, så det verkar inte vara några större problem att "ersätta" (eller utesluta)
Nyttjar förvisso kvarg. Jag var under åtta år vegan och det gick alldelles utmärkt det också. Hade perfekta blodvärden hela tiden utan att tänka alltför mycket på vad jag åt.
Konradsson
2015-01-03, 14:28
Frågan är ju om kroppen ens kan absorbera kalcium från mjölk, vilket jag undrade i mitt första inlägg. Vidare finns ju risken för prostatacancer, som verkar vara kopplat till kalciumintaget. Är den nackdelen värt fördelarna med kalcium? Och vad är egentligen fördelarna med kalcium?
EDIT: Upptäckte nyss att prostatacancer är den vanligaste cancerformen i världen, trots att majoriteten av människor inte dricker mjölk i vuxen ålder. Som mjölkdrickare är man väl nästan garanterad att få sjukdomen.
I ena satsen kan vi inte ta upp kalcium och i andra satsen får vi i oss så mycket kalcium att kroppen minskar produktionen av D-vitaminet vilket gynnar prostatacancer ( ifall jag nu förstått mekanismen bakom mjölk och prostata rätt ) :confused:.
Självklart kan vi ta upp kalcium från mjölk. De flesta av oss har enbart mjölk som källa och vi har bra benhälsa ändå.
Vad som inte kommer fram är att påståendet antagligen bygger på att pastöriseringen av mjölk förändra jämvikterna i mjölken. Att kalcium i vasslan byter från löslig kalciumklorid till olöslig kalciumfosfat vilket kroppen inte kan ta upp. Lösligheten är avgörande.
Detta spelar ingen roll eftersom mycket av kalciumet i mjölk sitter bundet till kaseinet och inte påverkas på samma sätt vid pastöriseringen.
Konradsson
2015-01-03, 18:26
Ett utförligt svar
Tack för det utförliga svaret. Dock har jag svårt att tro att mjölk är omöjligt att ersätta i näringsväg. Fisk och grönsaker innehåller ju rimliga mängder kalcium. Kaliumbehovet kan man täcka med kött och ägg, likaså proteinbehovet. Jag blir nyfiken på hur veganer ersätter mjölkprodukter. Kanske någon vegan som kan tipsa om bra mjölksubstituter?
Jag var bara nyfiken på vad TS och andra vill ersätta mjölk med.
Förslag? Jag tål inte längre mjölk och har bara "ersatt" med berikad havredryck.
Då kan du ju ställa upp på lite dubbelblindade RCT-studier där hypotesen är att ökat intag leder till diverse kroniska sjukdomar och mortalitet.
Shqypnia
2015-01-04, 13:32
Gott och nyttig. Tillräckligt för mig.
Tack för det utförliga svaret. Dock har jag svårt att tro att mjölk är omöjligt att ersätta i näringsväg. Fisk och grönsaker innehåller ju rimliga mängder kalcium. Kaliumbehovet kan man täcka med kött och ägg, likaså proteinbehovet. Jag blir nyfiken på hur veganer ersätter mjölkprodukter. Kanske någon vegan som kan tipsa om bra mjölksubstituter?
Sojamjölk*
Havremjölk*
Smoothies (juice, spenat/grönkål, bär, frukt, aminosyror)
Quinoamjölk*
Mandelmjölk*
Kokosdryck
Hasselnötsmjölk*
vatten
Kaffe
*Berikade och innehåller mer eller mindre samma mikronutrienter som mjölk.
Är vad jag dricker, inte i någon ordning.
Ibland tror jag att du bor under en sten, Sverker. Och bara tittar upp nån gång om året och blir genuint förvånad över att det exempelvis finns produkter som är betydligt bättre för människa, miljö och ko än mjölk, exempelvis.
http://www.oatly.com/healthcareprofessionals/
Ibland tror jag att du bor under en sten, Sverker. Och bara tittar upp nån gång om året och blir genuint förvånad över att det exempelvis finns produkter som är betydligt bättre för människa, miljö och ko än mjölk, exempelvis.
"Bättre för människa" beror ju alltid på vad man egentligen är ute efter för egenskaper så påståendet blir lite konstigt.
"Bättre för människa" beror ju alltid på vad man egentligen är ute efter för egenskaper så påståendet blir lite konstigt.
Slippa mortalitet och morbiditet typ?
Konradsson
2015-01-04, 15:12
(Varning för off-topic frågor)
Jag förstår varför man skippar rött kött, men finns det några belägg för att fågel och fisk leder till "mortalitet och morbiditet"? Eller avstår man från dessa produkter pga miljötänk?
Och hur förhåller sig en vegansk livsstil till en vanlig sådan på det ekonomiska planet? Dyrare/billigare?
(Varning för off-topic frågor)
Jag förstår varför man skippar rött kött, men finns det några belägg för att fågel och fisk leder till "mortalitet och morbiditet"? Eller avstår man från dessa produkter pga miljötänk?
Och hur förhåller sig en vegansk livsstil till en vanlig sådan på det ekonomiska planet? Dyrare/billigare?
Nu var ju diskussionen om mjölk.
Det är generellt billigare, men det leder, iaf för mig, att jag lyxar till det med roliga produkter som mandelsmör, macadamianötter, kokosvatten och sånt som kostar skjortan. Så då går det nog jämnt ut. Men basvarorna är superbilliga, förutom quinoa.
Jag är faktiskt rätt duktig på havre:em:. Arbetat en del med havre.
Mjölk kompletterar havre men havre är alldeles för svagt på lysin för att hjälpa upp andra vegetabilier.
Vegankost är svag på lysin och enda alternativet för att ersätta mjölk blir soja för att komplettera proteinet i kosten.
Jag tycker att jag kämpar rätt bra för vår miljö. Främst att inte överdriva intaget av protein. Verkningsgraden är dålig och att ta fram protein kommer alltid att leda till förluster av fosfor och kväve som övergöder våra vattendrag. Jag ser helst att vår kost och vårt lantbruk består av både djur och grödor. De kompletterar varandra.
Jag är faktiskt rätt duktig på havre:em:. Arbetat en del med havre.
Mjölk kompletterar havre men havre är alldeles för svagt på lysin för att hjälpa upp andra vegetabilier.
Vegankost är svag på lysin och enda alternativet för att ersätta mjölk blir soja för att komplettera proteinet i kosten.
Jag tycker att jag kämpar rätt bra för vår miljö. Främst att inte överdriva intaget av protein. Verkningsgraden är dålig och att ta fram protein kommer alltid att leda till förluster av fosfor och kväve som övergöder våra vattendrag. Jag ser helst att vår kost och vårt lantbruk består av både djur och grödor. De kompletterar varandra.
Death by lysinbrist.
Nä, det händer inte. Det är ingen fara. Antagligen är det animaliska proteinet en betydligt större risk än att havre är lite lågt på lysin.
Vilken är godast av alla mjölksubstitut, Morty? Osötad mandel- och sojamjölk tycker jag smakar helt absurt. :/
R Scarpa27
2015-01-04, 22:19
mandekdryck = alpros orginal...
OBS GENERELLT köp inte Gogreens drycker... då kan man lika väl dricka vatten...
Favoriter är: (smakmässigt)
apros mandel dryck,
alpros hazelnötsdryck
oatlys havredryck apelsin & mangosmak
oatlys och alpros chokladdryck är fina med =)
men vill man ha mer substitut @ mjölk ska man nog välja sojadrycker.
Vilken är godast av alla mjölksubstitut, Morty? Osötad mandel- och sojamjölk tycker jag smakar helt absurt. :/
Godast naturell är nog oatly. Sötade gillar jag Ica sojamjölk och Alpro naturell, det är också de jag dricker mest av. Godissmaker så är nog alpro dark choco absoluta toppen. Pröva gärna de sojamjölker som finns på asiatiska livsaffärer, de är helt annorlunda mot de kommersialiserade. Vissa gillar dem, andra itne. De smakar mer äkta.
Hemmakört är också en höjdare eftersom man kan göra vilka smaker man vill, och på vilka råvaror man vill. Mandel/soja, med vaniljessens och sötad med glukos är en riktig höjdare!
Mjölk är inte associerat med ökad dödlighet totalt sett.
Som dryck finns det inget, då kan man lika gärna ta vatten, men på flingor och dylikt tycker jag det funkar helt okej med oatlys.
Sen är det som vanligt med substitut, förvänta dig aldrig att något som ska smaka som original.
Hur är mjölk kopplat till dessa?
Hur är mjölk kopplat till dessa?
Missat studien som första posten är baserad på?
Missat studien som första posten är baserad på?Missat att titta längre än till bara mjölken? T.ex. tillsatta vitaminer.
Missat att titta längre än till bara mjölken? T.ex. tillsatta vitaminer.
Du brukar ju nörda mer än jag, är det någon som forskarna tar upp eller är det du sin spekulerar hej vilt nu?
Mjölk är inte associerat med ökad dödlighet totalt sett.
Utveckla?
Du brukar ju nörda mer än jag, är det någon som forskarna tar upp eller är det du sin spekulerar hej vilt nu?Ingen gissning hej vilt.
Gudiol hade lite tankar om det men vet inte om det var därifrån jag fick det: http://tranastyrka.se/kan-mjolk-korta-livet/
Främst är det vitamin-A jag tänker på, det är ingen höjdare i större doser.
Det är tillsatt i svensk mjölk.
En studie med 60 000 deltagare från USA tror jag det var visade inte på någon ökad dödlighet.
Mjölkens vara eller inte vara är alltså inget vi vet och inget som studien hjälper till att säga något om.
Tål att klippas ut:
Vad som är intressant med resultatet i den här studien är att sambandet endast gäller mjölk. Forskarnas hypotes till varför det är så är att galaktos, som bildas när vi bryter ner laktos, är det som är negativt*. När det gäller fermenterade mejeriprodukter likt yoghurt, filmjölk och ost där mängden laktos är lägre än i mjölk var sambandet med frakturer och mortalitet faktiskt det motsatta. De verkade alltså skydda mot frakturer och ökad mortalitet.
Att förhållandet var omvänt är konstigt. För även om fermenterade produkter innehåller mindre laktos så innehåller de faktiskt fortfarande laktos. Om galaktos som bildas när laktos bryts ner faktiskt skulle vara negativt borde ju rimligen det bästa vara att äta ingen laktos. Det är givetvis fullt möjligt att andra positiva faktorer i mejeriprodukter väger över ett litet laktosinnehåll men inte ett stort. Vem vet liksom? :) Det är det här som är problemet med epidemiologi överlag.
I en meta-analys från 2011 där de studier som fanns publicerade fram till dess inkluderades fann man inget samband mellan mjölk och mortalitet
Tål att klippas ut:
Det är knappast mjölksockret som är boven i dramat. Det är snarare så att fermenterade mjölkprodukter och ostar är betydligt rikare än mjölk på vitamin K2 som förhindrar kalcium och fosfor från att ansamlas i mjukvävnader. Vitamin K2 skyddar även mot cancer via andra mekanismer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8698544
http://www.lef.org/Magazine/2010/11/The-Remarkable-Anticancer-Properties-of-Vitamin-K/Page-01
Mjölk är gud, punkt slut.
Konradsson
2015-01-06, 20:38
Ingen gissning hej vilt.
Gudiol hade lite tankar om det men vet inte om det var därifrån jag fick det: http://tranastyrka.se/kan-mjolk-korta-livet/
Främst är det vitamin-A jag tänker på, det är ingen höjdare i större doser.
Det är tillsatt i svensk mjölk.
En studie med 60 000 deltagare från USA tror jag det var visade inte på någon ökad dödlighet.
Mjölkens vara eller inte vara är alltså inget vi vet och inget som studien hjälper till att säga något om.
Jag lyckades inte hitta studien som du nämner, däremot hittade jag två andra amerikanska studier som vittnar om sambandet mellan mjölk och prostata/äggstockscancer:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15069693?dopt=Abstract
http://ajcn.nutrition.org/content/74/4/549.abstract
Jag skulle vara mer orolig för amerikansk mjölk än svensk. I USA proppas ju korna fulla av rBST, vilket ökar nivåerna av IGF1 i mjölken. Mer IGF1 = större risk för cancer.
Luca Brasi
2015-01-08, 22:12
Mjölk har ett rejält högt insulinindex.
Min teori att sådana egenskaper hos föda inte är så skadligt för mer aktiva människor.
Själv får jag steorid acne av mjölk.
Ett par rejäla glas mjölk och fyrtioåtta timmar senare så har jag ett par rediga bölder på ryggen.
Konradsson
2015-01-11, 10:05
Mjölk har ett rejält högt insulinindex.
Min teori att sådana egenskaper hos föda inte är så skadligt för mer aktiva människor.
Själv får jag steorid acne av mjölk.
Ett par rejäla glas mjölk och fyrtioåtta timmar senare så har jag ett par rediga bölder på ryggen.
Detta fick mig att fundera, har andra typer av mjölk (havre, mandel etc.) samma benägenhet att leda till akne?
King Grub
2015-01-11, 10:24
Nej.
Mäktigman
2019-09-12, 07:03
Bumpar tråden! Vet vi mer om mjölk idag? Själv dricker jag cirka 8dl mellanmjölk per dag. Är det något jag bör minska på?
TheOne1994
2019-09-12, 07:19
jag är oxå intresserad av ämnet "mjölk". Har läst lite men det finns säkert de som kan mer. Dagligt intag rek till 800 mg ( 2-5 dl av mejeri prod. )
Brett ämne som jag tycker är svårt att få ett vettigt svar på. Prostatacancer osv om man överkonsumerar. Jag äter 500 gram kvarg om dagen och nojjar lite :(
Baskagge
2019-09-12, 14:06
Mjölk verkar kunna försämra näringsupptaget. Någon som kikat närmare på dessa studier?
https://youtu.be/hDi9ffMwTVg?t=134
TheOne1994
2019-09-17, 09:06
Fick svar från Skånemejerier idag:
Ursäkta att svar har dröjt. Till 1kg kvarg behövs 3400g mjölk.
Helgehorse
2019-09-17, 10:36
Mjök är väll rätt bra näringsmässigt? Men ska man ta risken för prostatacancer i åtanke?
Mjök är väll rätt bra näringsmässigt? Men ska man ta risken för prostatacancer i åtanke?
Vet man säkert att det är mjölk som ökar risken för prostacancer? Hört en hypotes att det beror på kasein.
Helgehorse
2019-09-17, 10:43
Vet man säkert att det är mjölk som ökar risken för prostacancer? Hört en hypotes att det beror på kasein.
Snackas väll om att det möjligen är kalciumet i mjöken som är boven? Om jag förstått det rätt.
LunaSpice
2019-09-17, 11:11
Snackas väll om att det möjligen är kalciumet i mjöken som är boven? Om jag förstått det rätt.
Det är en kombination av IGF-1, kalcium, mättat fett och mjölkprotein (huvudsak kasein) som associeras med ökad risk för PC.
Kan vara så men kalcium är essentiellt, tror det kan vara mejeriprodukter, prostatacancer är vanligare där man konsumerar mer mejeriprodukter men korrelation är ej kausalitet alltid.
Egcg som finns i grönt te o lykopen (tomater) tycks ge ett skydd mot prostatacancer
Helgehorse
2019-09-17, 13:22
Det är en kombination av IGF-1, kalcium, mättat fett och mjölkprotein (huvudsak kasein) som associeras med ökad risk för PC.
Kan vara så men kalcium är essentiellt, tror det kan vara mejeriprodukter, prostatacancer är vanligare där man konsumerar mer mejeriprodukter men korrelation är ej kausalitet alltid.
Egcg som finns i grönt te o lykopen (tomater) tycks ge ett skydd mot prostatacancer
Skall man tänka på risken för prostatacancer och hur mycket mjölk/mejeriprodukter man konsumerar då? Ha det i åtanke liksom. Dricker man 1 liter mjölk om dagen, Eller som Hoa Hoa 5 liter kanske man bör minska på det?
Eller är det ett såpass bra livsmedel att man tar risken
LunaSpice
2019-09-17, 13:40
Skall man tänka på risken för prostatacancer och hur mycket mjölk/mejeriprodukter man konsumerar då? Ha det i åtanke liksom. Dricker man 1 liter mjölk om dagen, Eller som Hoa Hoa 5 liter kanske man bör minska på det?
Om jag genom att dricka mindre mjölk därmed kan minska risken att drabbas av prostata cancer så är valet självklart för mig. Jag dricker mjölk i kaffet bara. Till overnight oats, musli etc dricker jag havre/mandelmjölk. Tar vassletillskott men inte kaseintillskott.
Omöjligt att svara på om vilken mängd mjölk är som är pontentiellt dåligt, finns väl ingen studie som undersöker detta, finns tom nån studie som visar att mejeriprodukter sänker risken för cancer i magen.
https://youtu.be/Rx9lZKSACFc
Dricker själv ej mjölk, får finnar av det , blir däremot ett par skivor ost per dag för kalciumets skull.
Helgehorse
2019-09-17, 17:30
Om jag genom att dricka mindre mjölk därmed kan minska risken att drabbas av prostata cancer så är valet självklart för mig. Jag dricker mjölk i kaffet bara. Till overnight oats, musli etc dricker jag havre/mandelmjölk. Tar vassletillskott men inte kaseintillskott.
Omöjligt att svara på om vilken mängd mjölk är som är pontentiellt dåligt, finns väl ingen studie som undersöker detta, finns tom nån studie som visar att mejeriprodukter sänker risken för cancer i magen.
https://youtu.be/Rx9lZKSACFc
Dricker själv ej mjölk, får finnar av det , blir däremot ett par skivor ost per dag för kalciumets skull.
Ok,tack för svaren.
Dricker själv ungefär 1 liter om dagen med mitt vasslepulver och käkar ost/yoghurt osv då och då, Inget jag grubblar över sådär men alltid intressant att bli lite klokare.
Mäktigman
2019-09-17, 18:59
Finns det någon skillnad i näringsinnehåll på blötlagd havre vs vanlig havre? Själv gör jag en shake på vanlig torr havre m.m. varje morgon.
Finns det någon skillnad i näringsinnehåll på blötlagd havre vs vanlig havre? Själv gör jag en shake på vanlig torr havre m.m. varje morgon.
Havre innehåller fytas som vid blötläggning bryter ner fytinsyran.
(Gäller ej om du menar havregryn.)
Mäktigman
2019-09-18, 00:02
Havre innehåller fytas som vid blötläggning bryter ner fytinsyran.
(Gäller ej om du menar havregryn.)
Åfan, men gör inte alla overnight oats på havregryn? Söker man på overnight oats-recept så står det havregryn på alla.
LunaSpice
2019-09-18, 07:08
Åfan, men gör inte alla overnight oats på havregryn? Söker man på overnight oats-recept så står det havregryn på alla.
Det Wain menar är att i helt havre, alltså där grynen inte är separerade, finns fytinsyra. I gryn finns inte fytinsyra alls. Önskar du fytas så tillsätt vete/kruskakli eller dylikt.
Mäktigman
2019-09-18, 15:25
Jo jag förstod det, men när man snackar om overnight oats brukar man väl syfta på blötlagda havregryn? M.a.o. finns det ingen näringsmässig anledning till att blötlägga havregryn?
Det Wain menar är att i helt havre, alltså där grynen inte är separerade, finns fytinsyra. I gryn finns inte fytinsyra alls. Önskar du fytas så tillsätt vete/kruskakli eller dylikt.
Grynen är inte separerade ;). De är ångbehandlade, värmen tar död på enzymet fytas. Fytinsyran i grynen bryts därmed inte ner.
Tror inte att det finns några näringsmässiga fördelar att blötlägga grynen, så tillvida att man inte tillsätter något som innehåller aktivt fytas? Är nog mest en konsistensfråga.
exevision
2019-09-19, 21:11
Svaret till denna tråd:
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.http://oi66.tinypic.com/2rhbal3.jpg
ghettobird
2019-10-03, 14:35
Du vet att oatly är ägt av kinesiska staten va?
Så att man ska lita på propaganda från dem är inte nåt jag skulle rekommendera?
Appropos miljö så skal väl Kina bygga 70 nya kolkraftverk bara i år.
Så tror jag håller mig till svenska mjölk jag.
https://academic.oup.com/advances/advance-article/doi/10.1093/advances/nmz105/5573910#.XZUSnnn4vvU.twitter
Kristin M Hirahatake, Richard S Bruno, Bradley W Bolling, Christopher Blesso, Lacy M Alexander, Sean H Adams, Dairy Foods and Dairy Fats: New Perspectives on Pathways Implicated in Cardiometabolic Health, Advances in Nutrition, , nmz105, https://doi.org/10.1093/advances/nmz105
EagleEye
2019-10-03, 17:32
Hur är det med laktosfri mjölk?
Skiljer den sig något i form av nyttighet/onyttighet?
Du vet att oatly är ägt av kinesiska staten va?
Så att man ska lita på propaganda från dem är inte nåt jag skulle rekommendera?
Appropos miljö så skal väl Kina bygga 70 nya kolkraftverk bara i år.
Så tror jag håller mig till svenska mjölk jag.
Kinesiska staten? Det är väl Svensktägd med olika investerare som inkluderar b.la. kinesiskt företag.
ghettobird
2019-10-08, 16:17
Kinesiska staten? Det är väl Svensktägd med olika investerare som inkluderar b.la. kinesiskt företag.Statligt kinesisk bolag som äger 30% av oatly
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mWx3A/har-ar-det-kinesiska-bolaget-bakom-oatly
https://uvell.se/2017/09/28/havrelobbyn-oatly-och-kina/
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.