Visa fullständig version : Några frågor 2
Hur känns det att gå till "faillure", är det tills det gör ont eller tills det tar stopp?
ex. finns vikter man kan köra på tills det bränns ordentligt och vikter som helt enkelt tar stopp efter ett antal för att det blir för tungt.
Hur mycket ska man pressa sina muskler för att det ska leda till tillväxt?
ex. är det känslan av att musklerna "bränns" som ger tillväxt?
Varför blir repetitionerna "sega" vid tyngre vikter men som man ändå klarar av?
ex. bänkpress 100 kg x 10.
Hur ska man träna en kropp som har långa armar och ben för att bli att se mer estetisk ut?
Failure är ju att det tar stopp. Du orkar inte lyfta vikten en ända gång till.
Det är beroende från person till person men jag personligen skulle säga att mina muskler byggs när jag kör till failure och mycket hög volym tillsammans med tungt.
Science bitch
Träna som alla andra, finns även mycket på Google och YouTube där det finns vissa övningar för längre män/kvinnor.
PureWhey
2015-01-02, 21:20
Failure: Du kör knäböj, du orkar inte låsa ut.
Bänkpress, du orkar inte låsa ut.
Osv.
Fast med den definitionen av faillure så behöver man bara lägga på 500 kg bänkpress och gå direkt till faillure. Så har man fått en bra träning.
1. När man inte klarar fler repetitioner
2. Nej
3. Det krävs mer kraft att flytta en vikt fort än långsamt. När du blir trött i muskeln klarar den inte av att utveckla den kraft som behövs för att lyfta vikten fort.
Seedstream
2015-01-02, 22:06
Jag känner att när du kör t.ex bänkpress och du knappt orkar göra den sista reppen av kanske 8 så blir det bäst i tillväxt, och då jag känner min kropp lagom för att kunna avgöra att jag inte klarar en 9nde så blir det väl mer eller mindre till failure.
PureWhey
2015-01-02, 22:12
Fast med den definitionen av faillure så behöver man bara lägga på 500 kg bänkpress och gå direkt till faillure. Så har man fått en bra träning.
Okej.
ehm ne?det kallas att misslyckas med en maxning.
Sen betyder inte heller failure att man fått bra träning heller för den delen
Old Nick
2015-01-02, 23:00
Jupp, gör så. Du kommer att bli stor och stark. Lycka till.
Haha alltid kul med ett gott skratt så här på jobbet! :)
Att gå till failure är inget kvitto på ett bra genomfört pass.
Handlar också om teknik rätt utförande etc
Captainwide
2015-01-03, 00:27
http://we-love-quotes.com/wp-content/uploads/2013/06/you-went-full-retard-never-go-full-retard.jpg
Enligt vilken definition är failure synonymt med "bra träning"?
För att ge ett bra exempel på failure så kan du kika på din egen logik i ovanstående inlägg.
Enligt vilken definition är failure synonymt med "bra träning"?
För att ge ett bra exempel på failure så kan du kika på din egen logik i ovanstående inlägg.
Inte min logik, din och dina vetenskapsbröders logik.
Inte min logik, din och dina vetenskapsbröders logik.
Det är ingen som påstått något som är ens i närheten av att kunna härledas till din slutsats.
Så nej.
Är för övrigt väldigt osäker på vilka mina vetenskapsbröder är...
Jag är inte någon vetenskapsman, jag är en glad amatör.
Hur känns det att gå till "faillure", är det tills det gör ont eller tills det tar stopp?
ex. finns vikter man kan köra på tills det bränns ordentligt och vikter som helt enkelt tar stopp efter ett antal för att det blir för tungt.
Hur ska man träna en kropp som har långa armar och ben för att bli att se mer estetisk ut?
När jag kör bänk kan sista eller näst sista repset bli lite segt.
De andra försöker jag trycka på så mycket som jag kan på. Försöker ha bra fart, så explosivt jag kan få till det på vilken vikt jag än kör på.
När du så skall toppa så har du igen det på bra starter, bl.a. Extremt sällsynt att jag bommar en vikt helt. Om jag gör det så är det på bröstet där jag är som svagast. Nu på äldre dar är jag mindre repstark mycket på grund av min diabetes. Men som ung kunde jag utan större problem köra 10x10 på vikter som inte var allt för långt från min topp 1RM. Jag var mycket repsstark.
En som jag brukar köra med nu brukar kunna köra 6:or på 100, vilket jag har svårt med, men vi toppar ungefär lika, jag kanske lite mer om axlarna är ok. Men det beror kanske på min tidigare viktkänsla på tunga vikter? (Jag har gjort mycket mer en han då jag var ung och det kanske finns någon rest kvar i gubben, vad vet jag?).
Att man använder vikter som man har i alla fall en liten chans att faktiskt kunna lyfta ses förmodligen som så självklart att man inte bryr sig om att förtydliga det.
Din fråga om sega lyft ger ett litet frågetecken.
Beror på vad du menar. Gör du 200-300 hundra i bänk så lär du göra 10: på 100 lätt.
Men generellt kan man ju säga att segheten kommer in för oss alla om man kör ett visst repsantal på en viss vikt och procent av ,max.
1:an är lättare än 2-3:an osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.