Visa fullständig version : Överdos av vitaminer & mineraler
Jag tänkte att det var dags att kolla upp hur mycke vitaminer och mineraler jag fick i mig om dagen och se om jag nådde upp till RDI. Eftersom jag redan hade koll på protein/fett/kolh, eftersom det är så lätt att räkna på, så tänkte jag att jag skulle använda mig av hälsovakten så fick den räkna ihop allt.
Blev ganska chockad när jag fick se resultaten och jag ska garanterat sluta äta vitamintillskotten jag äter nu.
Frågan är om detta är överdosering på en skadlig nivå. Vad jag vet så bör man inte överstiga RDI för D vitamin. A vitamin kan väl också vara skadligt?
Edit: Bry er inte om RDI för protein/fett/kolh för RDI stämmer inte där. Ursäkta kvalitén på bilden ;)
Får man ca 5 gånger så högt A-vitamin intag motsvarande det rekomenderade dagliga intaget kan man bli förgiftad, särskilt om det höga intaget pågår under en längre tid.
Du ligger vad jag kan se på 3,2 gånger ditt rekomenderade intag.
Kanske bra ide att Försöka dra ner på ditt A-vitamin intag! (skippa minmjölken exempelvis)
Även zink är farligt att överdosera. Men det gör du inte direkt.
Övriga vitaminer och mineraler utgör inget direkt hot mot din hälsa utan de pissas mest bara ut och anrikas inte i kroppen på samma sätt.
Stora D-vitamindoser är inte skadligt för en fullvuxen människa. Det har till och med gynnsama terapeutiska egenskaper vid stora doser mot tex acne muskelsvaghet karies mm.
Jo. Jag har slutat käka vitamintillskottet som heter Dulcivit, som ger 100% av RDI för Vitamin A & D. Just de två vitaminerna man akta sig för att överdosa. Jo men jag hörde att man ska ha i sig ungefär 900 microgram per dag som vuxen man och om man är uppe i 15mg. Dvs nånting upp åt 1600% av RDI så är det farligt.
Är du säker på att allt pissas ut? Jag har hört att det bara är C-vitamin som pissas ut, men det lär inte stämma. Men kan det verkligen vara bra att få i sig nästan 3 gånger så mycke järn, 4½ gång så mycket fosfor osv?
King Grub
2004-04-02, 14:43
Originally posted by Vir
Jo. Jag har slutat käka vitamintillskottet som heter Dulcivit, som ger 100% av RDI för Vitamin A & D. Just de två vitaminerna man akta sig för att överdosa. Jo men jag hörde att man ska ha i sig ungefär 900 microgram per dag som vuxen man och om man är uppe i 15mg. Dvs nånting upp åt 1600% av RDI så är det farligt.
Är du säker på att allt pissas ut? Jag har hört att det bara är C-vitamin som pissas ut, men det lär inte stämma. Men kan det verkligen vara bra att få i sig nästan 3 gånger så mycke järn, 4½ gång så mycket fosfor osv?
Ett överskott av B&C går ut i urinen. Mineraler och spårämnen skall man väldigt försiktig med att överdosera; många har rätt hög toxicitet i för stora doser.
Originally posted by King Grub
Ett överskott av B&C går ut i urinen. Mineraler och spårämnen skall man väldigt försiktig med att överdosera; många har rätt hög toxicitet i för stora doser.
Ok. Läste på lite nu. Verkar som om det inte är någon fara om man inte får i sig mer än 10 gånger så mycket som RDI när det gäller mineraler. Sen är det just D-vitamin man inte ska överskrida RDI alls om man är barn.
Tycker att RDI är väldigt luddigt satt. Dels som jag sa i en annan tråd att det inte är anpassat efter kroppsvikt och sånt och dels att man "ska" kunna äta 5 gånger så mycket utan att det påverkar, men överstiger man en viss gräns så blir det gifigt. Är det bättre att ligga på 80% av RDI än 200%?
Om jag inte minns helt fel så är inte RDI inte satt för att vara det "optimala" (*fniss*) utan satt med tanke till vad som är rimligt för den svenska befolkningen.
T ex så är RDI för fett satt till 30%, trots att det inte kanske är det bästa. Tror jag läste detta i någonstans i någon av Pauluns frågespalter. Hittar inte det just nu dock. Kan försöka leta fram det senare.
Kan 1000 mg magnesium om dagen vara farligt?
Originally posted by Mindek
Kan 1000 mg magnesium om dagen vara farligt?
Magnesium
Så mycket behöver du:
Män: 350 mg
Kvinnor: 300 mg
Gravida kvinnor: 450 mg
Ammande: 450 mg
Om du får för mycket:
Koncentrationssvårigheter, förvirring, depressioner, krampanfall, domningar, stickningar, förstoppning, diarré.
Hittar tyvärr inget som säger vart gränsen för överdos går. Men om du får i dig 1000 mg om dagen så bör du väl försöka sänka det intaget. Annars tror jag inte att 200% av RDI kan vara farligt.
Nu vet jag inte om du har varit en varg på att konfa HV men hur jag än testat har den alltid rekommenderat en hel del för lite föda. Den vill att jag ska äta runt 2600 kcal medans jag högst troligen ska ligga över 3200 kcal. Beroende på hur fel HV är "inställt" kommer RDI slå snett.
Om jag inte minns helt fel så är inte RDI inte satt för att vara det "optimala" (*fniss*) utan satt med tanke till vad som är rimligt för den svenska befolkningen.
Först tar man reda på den lägsta nivå som behövs för att kroppen ska kunna fungera. Efter det lägger man på en säkerhetsmarginal, som brukar vara två standardavvikelser, och ett RDI är skapat. Precis som du säger är ordet "optimalt" inget som bör förknippas med RDI.
Originally posted by abbe
Nu vet jag inte om du har varit en varg på att konfa HV men hur jag än testat har den alltid rekommenderat en hel del för lite föda. Den vill att jag ska äta runt 2600 kcal medans jag högst troligen ska ligga över 3200 kcal. Beroende på hur fel HV är "inställt" kommer RDI slå snett.
Jag har hört samma så jag sket i HVs rekommendationer när det kommer till kcal. Jag kollade på http://www.uppladdningen.com/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html och kom fram till 2800 ungefär. Så jag käkar runt 2300 nu. De blir jävligt lite mat när man är van att äta runt 3500. Annars har jag inte konfat RDI för vitaminer & mineraler. Ställde dock in energibehovet på 30,40,30 istället för 30,55,15 fett/kolh/protein.
Varför spendera stora summor pengar på vitaminer och mineraler och komma upp på doser som ligger 3 - 4 - 8 ggr dagsbehovet ?
Dagsbehovet är satt för att förhindra bristsjukdommar som skjörbjugg, nattblindhet och rakitis.
Det är enkelt att använda ett multi-tillskott som ger dig 100 % av de flesta mineralerna och vitaminerna för att säkra en grundnivå som är bra.
Därefter är ju behovet av många vitaminer och mineraler kopplat till hur många kalorier vi äter och förbrukar.
En större person som tränar hårt äter ju mer och får i sig mer näringsämnen från maten, även om maten ens skulle vara cola, franskbröd och marmelad :eating:
Lägg pengarna på ett kvalitetstillskott där vitaminerna är av en renare kvalite och mineralerna i former som kroppen lättare tar upp.
Originally posted by Sverker
Varför spendera stora summor pengar på vitaminer och mineraler och komma upp på doser som ligger 3 - 4 - 8 ggr dagsbehovet ?
Jo, det var ju just det. Jag käkade två vitamintillskott i tron om att jag behövde det. Men sen när jag kollade upp hur mycke jag fick i mig så insåg jag att det inte alls var nödvändigt.
Om nu RDI är satt efter vad man bör få i sig för att inte torska på vitamin/mineral brist så kan man fråga sig vad som är någolunda "optimalt".
Originally posted by Vir
Om nu RDI är satt efter vad man bör få i sig för att inte torska på vitamin/mineral brist så kan man fråga sig vad som är någolunda "optimalt".
Precis. ;)
Hmm, borde kanske skriva ngt mer, hehe. Det är bra fråga men dessvärre kan du nog glömma att få ett bra svar. Det spekuleras mkt kring dessa frågor, frågor som är svåra att mäta.
En motor kan man koppla mätare till samt beräkna hur mkt effekt och vad dess livslängd kommer bli med ett visst bränsle. Efter det kan man göra tester som inte tar speciellt lång tid vilket ger ett svar om hur optimalt bränslet är.
För en människa är det betydligt svårare. Hur mäter man vad som är optimalt? Dessutom, optimalt för vad? Hälsan, styrkan, psyket, uthålligheten eller... sexlusten?
Lite av dessa frågor tas upp i det paleolitiska "tänket". Precis som mina bilar är utvecklad för att drivas av bensin så har vi människor under ett antal miljoner år utvecklats för att äta en viss typ av kost. I Loren Cordains bok, Stenålderskost, tar han upp vad RDI är idag, vad vi egentligen äter samt uppskattat vad en stenåldersmänniska åt. Det skiljer ganska mkt på nästan samtliga vitaminer och mineraler.
Du får bilda dig din egen uppfattning om vad du tror på. Jag tvivlar starkt att du kommer kunna hitta värden som exakt säger vad som är optimalt. Eller, du kan kanske hitta det på ngn okult sida men frågan är om det ens ligger nära sanningen... :D
RDI för exempelvis kalcium skiljer världen över beroende på variationer i protein intag. Ju mer protein du får i dig, desto mer kalcium fäller du ut. Kan tillägga att de som äter mest kalcium i världen - eskimåerna - också har mest benskörhet; och detta på grund av deras stora proteinintag - 300-400g/dag.
RDI är ju ett rekommenderat lägsta dagliga intag, dessutom tränar du vilket sliter mer på kroppen och eventuellt äter du mer mat än medelpersonen också. Så jag tror inte du behöver oroa dig över att din mat är för näringsrik.
Vad gäller a-vitaminet i tabellen så kan dom ju eventuellt räkna betakaroten som a-vitamin eftersom det kan göras om till a-vitamin, men om kroppen inte behöver a-vitaminet så kommer det inte ske så det är inget att vara orolig över.
Vad gäller typer av kosttillskott skulle jag ta någon variant av mivitotal om nu innehållet var ok för min del.
Hmm. Japp, jag får väl göra som abbe sa och bilda mig min egen uppfattning om det hela. HV säger dock att man inte bör överstiga RDI för D-vitamin och vissa vitamintillskott ger hela 100% av RDI för D-vitamin, vilket verkar vara dumt.
Det är ganska kul att se nu hur mycket man får i sig och hur mycket man trodde att man fick i sig. Jag som käkade tillskott. Det behövs ju verkligen inte och jag har verkligen svårt att tro att det skulle bli bättre med 1000% än 800% av RDI ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.