handdator

Visa fullständig version : Någon som knäböjt(/har erfarenhet) med skivstång utan lättring i mitten?

asdzxc
2015-01-02, 09:12
Har erbjudande om att köpa en bättre begagnad eleikostång.
Min gamla stång är en "kinastång" och det börjar bli lämpligt att införskaffa nåt mer kvalitativt.

Just den här stången är en hybrid mellan OL/SL (två ringar bla). Passar mig bra, då jag kör lite av varje beroende hur andan faller på.

DOCK så tvekar jag. Och det är endast pga att den saknar lättring (knurling) i mitten av stången. Hur påverkar detta knäböjen? Rullar, glider den av? Farligt?
Böjer väl nån hybridstil mellan low- och higbar. Middlebar kanske :)

Har väl böjt nån gång med gamla stänger med minimal lättring, men aldrig utan.
Vikter som hanteras är fn upp till 160, men målet är ju givetvis att detta ska öka samt att stången ska klara mina krav i flera år framöver (dvs upp till 200 kg)

Alexton
2015-01-02, 09:23
Jag har böjt ett antal gånger med stång som saknar lättring i mitten (3dm <---> ). Det brukar inte vara något problem eftersom tyngden från stången ser till att den pressas ned oavsett.
Om den skulle glida är det jag som inte har rätt teknik när jag böjer eftersom den borde hitta sin plats på ryggen.

Jag tränar primärt high bar böj och har stången rätt högt upp, har inte testat att köra low bar SL böj med stången långt ned men jag har svårt att se att det skulle vara något problem.

rooz
2015-01-02, 10:29
Har böjt med en stång som saknade lättring i mitten. Och jag gillade det inte alls. Dock så var det efter jag vant mig vid att ha en tävlingsstång på ryggen.

Beroende på pris hade jag köpt stången, böjt i bar överkropp med massa magnesium.

pazzion
2015-01-02, 10:29
Nu böjer jag inte lika tungt som du (135 kg som tyngst), men om jag har en bomullströja och låser fast stången ordentligt genom att rotera armbågarna bakåt och spänna trapsen så tycker jag inte att det är något problem. Du kan ju alltid förstärka "fastlåsningen" genom att använda krita, både i händerna och över axlarna/på stången.

LoveMachine
2015-01-02, 11:15
Har kört både SL- och OL-böj med en sån stång. Det är inget första handsval men utgör inget problem. De problem som kan uppstå beror oftast på att man inte litar på att stången ska ligga kvar eller att man har dålig teknik och inte kan spänna ryggen på ett sådant sätt att stången sitter fast.

Jeffplsgo
2015-01-02, 12:54
Fick mitt smeknamn pga en sådan stång. "The destroyer of barbells"

Körde knäböj på 160-170 nånting, highbar. Sen vid en utlåsning så fick jag hipdrive of the gods och stången flög upp lite, när den landade så fick den inte fäste och gled längs med ryggen. Ena änden landade på säkerhetsskyddet och den andra på marken vilket resulterade till en extremt böjd stång(Rip).

Rikard Jansson
2015-01-02, 13:02
Skulle inte spelat mig någon roll, men jag böjer ju å andra sidan highbar till den graden att jag kan böja utan att hålla i stången.

Loke
2015-01-02, 13:07
Det blir väl ändå en glipa i muskulaturen på ryggen där lättringen är?

herzie
2015-01-02, 13:28
Jag är jäkligt nära att köpa en begagnad eleiko crossfitstång, men ser nu att den faktiskt saknar lettring i mitten.... Har aldrig böjt med en sådan stång. Jag har dock svårt att se något större problem, i alla fall på mina vikter (165 just nu). Denna tråden störde min sinnefrid något, dock.

thatice
2015-01-02, 13:39
Läste i en annan tråd här att några varv tygtejp som på hockeyklubbor borde funka i stort sätt lika bra åtminstonde på vikter upp till 200.

asdzxc
2015-01-02, 14:04
Läste i en annan tråd här att några varv tygtejp som på hockeyklubbor borde funka i stort sätt lika bra åtminstonde på vikter upp till 200.

okej, så bra, låter ju som en smidig lösning ändå.

Någon som kan bekräfta?

crizzan
2015-01-02, 14:15
okej, så bra, låter ju som en smidig lösning ändå.

Någon som kan bekräfta?

Det funkar bra, inte ens säkert du behöver tejpen!

Ajemän
2015-01-02, 14:20
Hade nog inte gjort mig nåt om stången så hade teflonbeläggning. Om det kommer påverka dig beror på din böjstil (stångplacering).

Old Nick
2015-01-02, 14:21

Kan detta funka som grepp på en vanlig skolstång? Lättringen på min är mest bara dekorativ och gör egentligen greppet sämre än vad det hade varit om stången varit helt slät. Kanske skall köpa en rulle tejp och testa.

Mantus
2015-01-02, 16:10
Själv upplever jag att lättring i mitten av stången mest bara är i vägen när jag kör knäböj med hög stångposition. Vill man dessutom kunna köra frontböj med samma stång tycker jag att en slät stång är att föredra.
Köp stången och kör i värsta fall på hockeytejpen som nämndes ovan.