handdator

Visa fullständig version : Varierat kaloriintag?

Nate
2004-03-31, 21:34
Har för mig att jag läst någonstans att det var bra att variera kaloriintaget från dag till dag. Typ upp och ned 500kcal eller nåt... minns dock inte varför. Någon som vet varför?

Prankie
2004-03-31, 21:56
"Denna metod vänjer du aldrig kroppen vid en viss energimängd, men du chockar den inte heller till att hålla kvar fett som "svältreserv".

Saxat från BK

Nate
2004-04-01, 04:28
Typ att vid diet ligga på normalt intag en dag för att sedan gå neråt och sedan uppåt igen?

Men det är alltså bara vid diet som det är nån vits att variera energiintaget?

Officer
2004-04-01, 05:23
Jag brukar proteincycla ganska ofta.
Jag behåller oftast kcal-intaget vid samma mängd (+/- 2-500 kcal beroende på om jag har sovmorgon eller inte), men jag sänker proteinintaget då och då för att ersätta de kalorierna med kolhydrater. Sedan bombar jag med protein igen.

Vetenskapliga bevis för att det funkar? Inte fan vet jag. Men jag tror på variation.

z_bumbi
2004-04-01, 08:34
Originally posted by Nate
Typ att vid diet ligga på normalt intag en dag för att sedan gå neråt och sedan uppåt igen?
Men det är alltså bara vid diet som det är nån vits att variera energiintaget?

Normalt intag är det plus/minus noll eller det normala som du deffar på?

Om det är det första så blir det ganska hattigt och du måste gå ner ganska lågt för att märka att du blir av med något fett varje vecka, i det andra fallet där du redan ligger på deffkalorier så kommer intaget att bli väldigt lågt

Jag ser däremot en möjlig fördel i att höja intaget till plus/minus noll en dag i veckan förutom en moderat ätardag. Då får man möjlighet att ladda upp med kolhydrater vid två tillfällen per vecka.
Kör man mycket träning så kan det vara ett krav, särskilt om man har något tävlingsmål som ligger utanför byggningens värld.

Nate
2004-04-01, 09:12
Originally posted by z_bumbi

Normalt intag är det plus/minus noll eller det normala som du deffar på?

Om det är det första så blir det ganska hattigt och du måste gå ner ganska lågt för att märka att du blir av med något fett varje vecka, i det andra fallet där du redan ligger på deffkalorier så kommer intaget att bli väldigt lågt

Jag ser däremot en möjlig fördel i att höja intaget till plus/minus noll en dag i veckan förutom en moderat ätardag. Då får man möjlighet att ladda upp med kolhydrater vid två tillfällen per vecka.
Kör man mycket träning så kan det vara ett krav, särskilt om man har något tävlingsmål som ligger utanför byggningens värld.

Syftade på normalt dietintag...iof blir det ju som du säger ett väldigt lågt intag på de snåla dagarna.

Vad räknas som mkt träning?

z_bumbi
2004-04-01, 09:30
Originally posted by Nate

Syftade på normalt dietintag...iof blir det ju som du säger ett väldigt lågt intag på de snåla dagarna.

Vad räknas som mkt träning?

Går väl från fall till fall men du ligger ju t ex väldigt högt på konditionsidan och det är ju där kolhydraterna bäst behövs/eller går åt eller hur man nu vill uttrycka sig.

Men det är omöjligt att säga hur en sådan förändring inverkar utan att kunna följa det bättre än vad man gör på nätet.

karrl
2004-04-01, 14:15
Springer man en mil varannan dag och äter i stort sett samma mängd mat oavsett träning eller ej blir det då för stora svängningar?

King Grub
2004-04-01, 14:18
Originally posted by karrl
Springer man en mil varannan dag och äter i stort sett samma mängd mat oavsett träning eller ej blir det då för stora svängningar?

För stort för vad?

Och det beror väl också på om du ligger under, precis på, eller över ditt energibehov?

karrl
2004-04-01, 15:40
Originally posted by King Grub

För stort för vad?

Och det beror väl också på om du ligger under, precis på, eller över ditt energibehov?

För stort för att vara nyttigt/hälsosamt.

Den dag man tränar = under energibehov

Inte tränar = över energibehov