Logga in

Visa fullständig version : Sjukdom som gör en fet oavsett kaloriintag?

BobaFett
2014-12-31, 16:02
Finns det nåt sånt?

Kan tänka mig att det finns sjukdomar (eller läkemedel) som gör att man äter mer p.g.a. ökad hunger eller som sänker metabolismen. Om man sätter en 120 kilos kille/tjej på säg 1500-2000 kcal går de väl ner i vikt oavsett?

Paperbasket
2014-12-31, 16:06
Sköldkörtelsjukdomar.

hampfuz
2014-12-31, 16:22
Oavsett kaloriintag? Nej, kroppen kan inte göra massa av luft.

Gnistan
2014-12-31, 16:39
Finns det nåt sånt?

Kan tänka mig att det finns sjukdomar (eller läkemedel) som gör att man äter mer p.g.a. ökad hunger eller som sänker metabolismen. Om man sätter en 120 kilos kille/tjej på säg 1500-2000 kcal går de väl ner i vikt oavsett?

Har fått diabetes på äldre dar. Insulinbehandlingen gör att det inte är så lätt att bli av med överskott av kilon, fett.

Ozziking
2014-12-31, 17:13
Har för mig att det finns en sjukdom där man känner ständig hunger.

BobaFett
2014-12-31, 18:14
Sköldkörtelsjukdomar.

jojo men då lär man väl märka av att man mår skit? Sen så är väl det enda som händer att kaloribalansen blir på ett lägre intag?

Sniggel
2014-12-31, 19:14
Har för mig att det finns en sjukdom där man känner ständig hunger.

Det är ju precis ett sånt svar som Bobafett vill slippa att få med tanke på frågeställningen.

Morty
2014-12-31, 19:52
Sköldkörtelsjukdomar sänker basalmetabolismen och det slår över på väldigt många andra system också. Den totala energiförbrukningen sjunker väldigt mycket och dessutom mår personerna såklart dåligt vilket kan skapa psykiska problem också.

Tolkia
2014-12-31, 22:37
Det finns inget som fullständigt upphäver energilagen. Men det finns en hel del som kan ge en utomstående (eller för den delen personen själv) ungefär det intrycket, t.ex. hypotyreos (dåligt fungerande sköldkörtel), Cushings sjukdom/syndrom (störd omsättning av binjurebarkshormoner), insulinbehandlad diabetes ffa diabetes typ II, polycystiskt ovariesyndrom, sjukdomar som kräver behanding med neuroleptika eller kortison etc. etc. Den generalisering du gör fungerar inte, särskilt inte om man skall uttala sig om en specifik individ där man inte känner till bakgrunden.

Anvendarnamn
2015-01-07, 01:06

Tyvärr vännen, man måste nog läsa mer än deffguiden för att besvara desa frågor. Börja med vilka hormoner medverkar i metabolismen, så har du att läsa för ett tag allt från hypo/hyper thyroidism till tumörer i de endokrina organen.

Återkom när du är klar. Med vänliga hälsningar.

hampfuz
2015-01-07, 01:11
Tyvärr vännen, man måste nog läsa mer än deffguiden för att besvara desa frågor. Börja med vilka hormoner medverkar i metabolismen, så har du att läsa för ett tag allt från hypo/hyper thyroidism till tumörer i de endokrina organen.

:thumbup:
Läs om, läs rätt.

Sänker metabolismen kraftigt, ja. Viktuppgång oavsett kaloriintag, nej.

Det finns inget som fullständigt upphäver energilagen.

RobinEH
2015-01-07, 08:07

Där blev du allt till dig va? Så exalterad att du missade att övriga i tråden skriver precis samma sak och att du yrar i nattmössan. *slap*

AeternusRex
2015-01-07, 13:34
Det finns ett syndrome som heter fatty-acid metabolism disorder. Det är ett samlingsnamn för diverse enzym/hormon fel som gör det omöjligt eller mycket svårt för en kropp att bränna fett. Dessa kan finnas i varierande grad och utsträckning och ja lycka till att deffa med en sån!

AeternusRex
2015-01-07, 13:42
Man kan vara insulinresistent med. Det finns ju även diverse psykofarmaka som kan göra det svårt med viktnedgång för alltid även efter man slutat ta dom osv. Det finns en annan sjukdom som ökar kroppens naturliga fettinlagring oerhört. Det finns mag och tarmåkommor som kan göra det du frågar efter.

BobaFett
2015-01-07, 15:29
Anledningen till att jag frågade egentligen är för att jag hjälper en person att gå ner i vikt. Väldigt överviktig tjej 25 år. Ca: 115kg på 176cm. Sitter mest hemma framför TV'n.

Hon har en del psykiska problem som hon får en massa medicin för. Lyrica bland annat som jag vet har bieffekten att man går upp vikt. (Ökar hunger tror jag). Hon får hästdoser av den vet jag. Dubbel laglig mängd om man nu ska tro henne. En del andra saker också som jag inte vet vad det är.

Hennes läkare har tydligen inte hittat något fysiskt fel som orsakar hennes övervikt.

Hon var smal för 4-5 år sen då hon var drogmissbrukare. Hon gick upp i vikt när hon slutade.

Jag satte henne på 2000kcal till att börja med men hon har självmant kört 1500kcal. Min tanke är att hon ska gå ner 1 kg/vecka och inte mer för att minimera risken för lös hud.

Jag har erfarenhet av liknande fall då jag hjälpte en mycket överviktig kille att gå ner men han tog inga mediciner. Han gick ner och är smal/vältränad idag.

Anvendarnamn
2015-01-07, 16:01
:thumbup:
Läs om, läs rätt.

Detta gäller nog dig, jag läste rätt i detta fall.

Anledningen till att jag frågade egentligen är för att jag hjälper en person att gå ner i vikt. Väldigt överviktig tjej 25 år. Ca: 115kg på 176cm. Sitter mest hemma framför TV'n.

Hon har en del psykiska problem som hon får en massa medicin för. Lyrica bland annat som jag vet har bieffekten att man går upp vikt. (Ökar hunger tror jag). Hon får hästdoser av den vet jag. Dubbel laglig mängd om man nu ska tro henne. En del andra saker också som jag inte vet vad det är.

Hennes läkare har tydligen inte hittat något fysiskt fel som orsakar hennes övervikt.

Hon var smal för 4-5 år sen då hon var drogmissbrukare. Hon gick upp i vikt när hon slutade.

Jag satte henne på 2000kcal till att börja med men hon har självmant kört 1500kcal. Min tanke är att hon ska gå ner 1 kg/vecka och inte mer för att minimera risken för lös hud.

Jag har erfarenhet av liknande fall då jag hjälpte en mycket överviktig kille att gå ner men han tog inga mediciner. Han gick ner och är smal/vältränad idag.

Vad glad jag blev av att höra att du hjälper en person som har haft det tufft. Jag vill gärna bidra men detta är viktiga faktorer:

- Vilka typ av droger missbrukades och till vilken mängd och hur ofta.
- Hur var hon hon gällande vikt/träning innan hon började med droger.
- Hur länge har hon haft besvär som hon behandlas för.
- Vilka psykiska diagnoser har hon, om det är känsligt kan man ändå fråga inom vilket "cluster" det säger mycket. Har hon ångestproblematik ex möjligtvis gett ätstörningar?
- Vilka andra mediciner intar hon, tycker hon doserna på dessa är rätt och nöjd med medicinerna?
- Fick hon lyrican mot ett besvär hon hade innan missbruksproblematiken?
- Snus, nikotin, eller andra psykofarma som påverkar CNS stimulerande?

Fokusera ej på lös hud, detta är inte en större långsiktig faktor som påverkas som är lika viktigt.

Lycka till och ta det försiktigt. Om du ställer dessa frågor till henna var säker på att hon förstår att du försöker hjälpa henne och inte konfrontera henne, detta kan annars sluta illa. Lita allt på det hon säger oavsett vad du innerst tycker.

RobinEH
2015-01-07, 16:27
Detta gäller nog dig, jag läste rätt i detta fall...

Vad var då väsentligt med ditt svar? Det Hampfuz skrev är ju helt korrekt. Eller du kanske har någon med hypotyreos som intar 2kcal per dag och går upp i vikt.

Anvendarnamn
2015-01-07, 16:57
Vad var då väsentligt med ditt svar? Det Hampfuz skrev är ju helt korrekt. Eller du kanske har någon med hypotyreos som intar 2kcal per dag och går upp i vikt.

Istället för att tjata om "läsa om läs rätt" om så låt mig med glädje hjälpa med läsning. :)

Fråga från Bobbafett:
Sjukdom som gör en fet oavsett kaloriintag? Finns det nåt sånt?

Svar från hampus:

Analys/Läskunskap:

Bobafett vet garanterat att vem som helst på ett 2 kcal intag, avger vikt från sin kropp. Det Bobafett syftade på med ordet oavsett är ett betydligt högre värde, alltså ifall 120kg tjejen kräver 2500 för att uprätthålla en balans så skulle 2000 innebära 500 negativt. Krävs lite arbetsminne och sunt förnuft men på den nivå de flesta(?) borde erhålla.

Hampus har presenterat 2 meningar varav den första är förvrängd och den andra meningen baseras på den första förvrängda meningen. Hoppas detta hjälpte dig. :)

Förlåt bobba fett ifall det blir rörigt, men som sagt ja det är möjligt för en 120kg att gå upp i vikt, även på 1500kcal, beroende på vilket tillstånd även lägre påstådda kcal intag har jag bevittnat.

Bubblan84
2015-01-07, 17:44
Har man sköldkörtelsjukdom kan man även ha myxödem under huden. Verkar som underhudsfett men är mycket fastare (verkar vanligast att i första hand ha detta runt hakan och på överarmarna). Vet inte hur mycket kalorier som krävs för att bygga upp det. Men har man hypotyreos så verkar det vara väldigt svårt att "bränna" bort med träning även på kaloriunderskott, man behöver få medicin att ersätta sköldkörtelhormonerna för att kunna bli av med skiten. Man blir extremt mycket tröttare av ett kaloriunderskott om man har hypotyreos också. Den sjukdomen är ett sant helvete.

Bubblan84
2015-01-07, 18:02
Har man sköldkörtelsjukdom kan man även ha myxödem under huden. Verkar som underhudsfett men är mycket fastare (verkar vanligast att i första hand ha detta runt hakan och på överarmarna). Vet inte hur mycket kalorier som krävs för att bygga upp det. Men har man hypotyreos så verkar det vara väldigt svårt att "bränna" bort med träning även på kaloriunderskott, man behöver få medicin att ersätta sköldkörtelhormonerna för att kunna bli av med skiten. Man blir extremt mycket tröttare av ett kaloriunderskott om man har hypotyreos också. Den sjukdomen är ett sant helvete.

Som visas på denna video. Vanligast bland kvinnor och det händer då och då att man ser någon som är riktigt smal men har stora, mjuka armar ändå.

watch?v=oI9yurd3jQk

AeternusRex
2015-01-07, 23:18

Jag har vid flera tillfällen stött på folk som haft likartade bekymmer dels det du beskriver i quoten jag flikat in samt det topic handlar om. För det första har ingen av dom fått någon form av diagnos alternativt ett medhåll från sjukvården att dom piller dom stoppat i sig har den effekten.

min egna sambo är ett bra exempel på någon som fått en synnerligen rubbad metabolism av lyckopiller. nu är hon för den del inte speciellt överviktig men jag testade att mata henne i stort sett med 0 kalori kost förra våren och vallade henne runt city och det hände 2kg på 2 månaders svält. när jag sedan släpade med henne till vårdcentralen igen och krävde en utredning så var doktorns första svar "spring minst 2 timmar om dagen annars kan man inte gå ned i vikt" när vi väl fick till provtagningen visade dom ingenting. Då förbarmade sig en vän som är doktor över oss och berättade att dom flesta av dessa störningar oftast inte syns på en vanlig screening. det skall till spec prover och experter och annat. kan inte helt bekräfta detta men det var onekligen en spännande resa.

mattilainen
2015-01-07, 23:59
det är skillnad på att en person säger att hon håller kaloribudget på 1500 kcal och faktiskt intar exakt den mängden mat.

"bara en hand chips kan väl inte göra så mycket"
"rödvin och öl på helgen, ja, jag har ju varit duktig hela veckan!"

Folk fattar tyvärr trögt :(

J.V
2015-01-08, 00:20
det är skillnad på att en person säger att hon håller kaloribudget på 1500 kcal och faktiskt intar exakt den mängden mat.

Folk fattar tyvärr trögt :(Det här var min tanke också. Har du koll på henne dygnet runt så att hon inte äter "omedvetet" eller bara struntar i att säga till dig?

Bubblan84
2015-01-08, 08:02

Det här var min tanke också. Har du koll på henne dygnet runt så att hon inte äter "omedvetet" eller bara struntar i att säga till dig?

Tyvärr finns det folk som faktiskt undviker det där och ändå inte går ner eller går ner väldigt lite på ett kaloriintag som borde ha varit ett enormt kaloriunderskott.

Talvathir
2015-01-08, 09:31
Jag är en av dem. Ca 1900 kcal håller jag mig viktstabil på, lite beroende på hur mycket kolhydrater som finns med. Äter jag "ketos-mat" kan jag gå lite högre. Deffa är i praktiken samma sak som att sluta äta. 105,6 kg igår morse.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

mattilainen
2015-01-08, 10:35
Jag är en av dem. Ca 1900 kcal håller jag mig viktstabil på, lite beroende på hur mycket kolhydrater som finns med. Äter jag "ketos-mat" kan jag gå lite högre. Deffa är i praktiken samma sak som att sluta äta. 105,6 kg igår morse.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

99 % av alla som säger som du gör tror jag TROR det handlar om annat. Viktstabil på 1900 kcal, gå ner till 1500 eller ät 1900 och rör dig lite mer. Inte helt omöjligt eller? Du får gärna motbevisa mig. exempelvis starta journal, skriva upp EXAKT vad du äter etc för att sedan ställa dig på vågen efter några veckor och inte ha gått ner något :)

Bossebäver
2015-01-08, 11:41
99 % av alla som säger som du gör tror jag TROR det handlar om annat. Viktstabil på 1900 kcal, gå ner till 1500 eller ät 1900 och rör dig lite mer. Inte helt omöjligt eller? Du får gärna motbevisa mig. exempelvis starta journal, skriva upp EXAKT vad du äter etc för att sedan ställa dig på vågen efter några veckor och inte ha gått ner något :)

En människa på 100 kg ska inte vara viktstabil på 1900 ens om denne är sängliggande 24/7.

Det var inte mer än ett år sedan jag var övertygad om min egen "metabolic damage", 800-1200 kcal om dagen och bara ett halvkilo i veckan vid en kroppsvikt på 90 kg. Jag glömde fyllan på lördagen, familjemiddagen och någon enstaka "binge". Lägg detta med ett stillasittande liv så ser man att det inte blir mer, men det glöms lätt bort när man övertygar sig själv om att något är fel annat än eget beteende........

RobinEH
2015-01-08, 12:15
Tyvärr finns det folk som faktiskt undviker det där och ändå inte går ner eller går ner väldigt lite på ett kaloriintag som borde ha varit ett enormt kaloriunderskott.

Ser man till berör person i denna tråd så hade ju hon dock varit hos farbror doktor som konstaterade att det inte var någon "fysiskt" problem som låg till grund. Läkare är inte direkt jättesnåla med thyroideastatus. Men visst finns det alltid någon med en ovanlig störning som inte snappas upp vid rutinprover.

sarad
2015-01-08, 12:30
Jag har själv en sjukdom som nästan alla blir feta av. När jag skulle operera bort en hjärntumör för fem år sedan så var man tvungen att ta bort i princip hela hypofysen och jag fick därmed Hypofysinsufficiens.

Jag har alltså inget eget sköldkörtelhormon, tillväxthormon, testosteron, östrogen eller några andra hormoner utan måste äta mediciner för allt det. Lägg till kortison som jag måste äta livet ut eftersom jag inte har något eget kortisol.

Nu kan jag gå ner i vikt om jag tar lite i överkant av medicinerna och äter väldigt lite, men det är otroligt svårt. Och innan man har ställt in rätt doser av allt så vill jag påstå att det är omöjligt att gå ner i vikt.

sarad
2015-01-08, 12:41
Okej, nu såg jag att det handlade om person som redan hade varit hos en läkare. Jag svarade bara på huvudfrågan om det finns sådana sjukdomar, men det var kanske inte jätterelevant då.

hampfuz
2015-01-08, 13:01
Istället för att tjata om "läsa om läs rätt" om så låt mig med glädje hjälpa med läsning. :)

Men suck. Ja, jag förstår vad han menade. Men poängen är att prata om "kan alla gå ner på 1500 kcal" eller "1000 kcal" eller vilken arbiträr siffra man nu vill är meningslöst. Vad man har för sjukdom och hur den påverkar basalförbränningen varierar alldeles för mycket.

På 1500 kcal om dagen på 120kg går de flesta ner i vikt, även de med hypotyreos.

ButtCoughEXTREME
2015-01-08, 17:49
Man kan vara insulinresistent med.

Ja, du vet, det brukar kallas diabetes.

Väldigt överviktig tjej 25 år. Ca: 115kg på 176cm. Sitter mest hemma framför TV'n.

Om du fattar vad jag menar.

Bubblan84
2015-01-08, 17:56
Ser man till berör person i denna tråd så hade ju hon dock varit hos farbror doktor som konstaterade att det inte var någon "fysiskt" problem som låg till grund. Läkare är inte direkt jättesnåla med thyroideastatus. Men visst finns det alltid någon med en ovanlig störning som inte snappas upp vid rutinprover.

Jag som själv haft sköldkörtelproblem sen jag var 14 år vet att de där blodproven är ren skit. Först när jag var 28 år så kunde sköldkörtelproblem påvisas med blodprover. Samma symptom hela tiden, som blev bättre med medicin. Att blodprover inte visar något betyder absolut ingenting, man kan ha problem med sköldkörteln i alla fall.

Bubblan84
2015-01-08, 18:26
Jag som själv haft sköldkörtelproblem sen jag var 14 år vet att de där blodproven är ren skit. Först när jag var 28 år så kunde sköldkörtelproblem påvisas med blodprover. Samma symptom hela tiden, som blev bättre med medicin. Att blodprover inte visar något betyder absolut ingenting, man kan ha problem med sköldkörteln i alla fall.

Ett annat exempel är en bekant som hade svåra problem med vikten och måendet. Blodprover visade inget, röntgen/ultraljud av sköldkörteln visade inget. Till slut gjordes en biopsi av sköldkörteln och först då kunde man se att den var grymt inflammerad. Stora doser T3 krävdes för att må bra och kunna styra vikten som en normal människa. Jag känner till massor med liknande exempel.

Luca Brasi
2015-01-08, 22:17
Man blir knappast en perpetum mobile av sjukdomar.

Talvathir
2015-01-09, 09:31

Med all respekt för det du åstadkommit hittills, du vet inte någonting om mig eller min situation mer än det jag skrev så din kommentar får mig att tro att det är 99 procent möjlighet att du är en dryg besserwisser. Inte helt omöjligt eller?

BobaFett
2015-01-12, 18:02
Vad glad jag blev av att höra att du hjälper en person som har haft det tufft. Jag vill gärna bidra men detta är viktiga faktorer:

- Vilka typ av droger missbrukades och till vilken mängd och hur ofta.
- Hur var hon hon gällande vikt/träning innan hon började med droger.
- Hur länge har hon haft besvär som hon behandlas för.
- Vilka psykiska diagnoser har hon, om det är känsligt kan man ändå fråga inom vilket "cluster" det säger mycket. Har hon ångestproblematik ex möjligtvis gett ätstörningar?
- Vilka andra mediciner intar hon, tycker hon doserna på dessa är rätt och nöjd med medicinerna?
- Fick hon lyrican mot ett besvär hon hade innan missbruksproblematiken?
- Snus, nikotin, eller andra psykofarma som påverkar CNS stimulerande?

Fokusera ej på lös hud, detta är inte en större långsiktig faktor som påverkas som är lika viktigt.

Lycka till och ta det försiktigt. Om du ställer dessa frågor till henna var säker på att hon förstår att du försöker hjälpa henne och inte konfrontera henne, detta kan annars sluta illa. Lita allt på det hon säger oavsett vad du innerst tycker.

Hon röker, vet inte vad hon tar för läkemedel förutom lyrican. Det var en del olika saker. Hon räknade upp 4-5 st eller nåt sånt.

Lös hud är ju inte mycket bättre än att vara tjock :p

Det låter som att hon är värsta psykfallet kanske men hon verkar rätt normal. En rolig tjej.

Hon vägde typ 50 kilo för 5 år sen. Tränade inte utan höll på med olika droger. Vet inte vilka men LSD, extacy och de andra tunga sakerna. Säkert det mesta som går att knarka på.

Jo jag vet. Hon kör med matvåg och shapemeup så det är svårt att fuska. Har instruerat henne att hon ska skriva upp precis allt som åker in genom munnen.

Det är så roligt för hon säger själv att hon inte fattar hur hon blivit så fet, hon äter så lite. Typ "det kan gå 2 dagar ibland utan mat". Hon kanske skäms och vill intala sig att det inte är hennes fel utan att hon är sjuk kanske.

Det här var min tanke också. Har du koll på henne dygnet runt så att hon inte äter "omedvetet" eller bara struntar i att säga till dig?

Jag har ingen koll överhuvudtaget. Det är inte mitt ansvar. Vill hon göra så så får hon skylla sig själv.

Aha, ska ta upp det med henne. Vad händer om det visar sig vara sköldkörteln? Återställs värden till det normala efter en eventuell behandling?

RobinEH
2015-01-12, 18:25
Aha, ska ta upp det med henne. Vad händer om det visar sig vara sköldkörteln? Återställs värden till det normala efter en eventuell behandling?

Behandling med tyroxin (normalt Levaxin) är det vanligaste. Såvida det inte finns en primärorsak som kan åtgärdas och återställa sköldkörtelns funktion. Liothyronin är osannolikt att hon får, men det är en möjlighet likt svinkörtelextrakt. 6 månader kan man räkna med att det tar innan man fått tillräcklig verkan. Efter behandlingen är hon sannolikt död, inte pga medicinen utan pga att behandlingen vanligtvis är livslång.

Tolkia
2015-01-12, 19:33
Det bör tilläggas att en välbehandlad hypotyreos (d.v.s. att personen har nivåer av sköldkörtelhormon som om sköldkörteln fungerade) inte automatiskt betyder att personen det gäller blir smal.

watertouch
2015-01-12, 20:15
Bör väll nämnas att bara för att läkaren säger att blodprovet var okej=kom tillbaka utan anmärkning, så betyder det bara att man ligger innom referensvärden...
För TSH hade labbet på Karolinska 4.7 som övre värde, iaf för ca 2år sen då jag kollade mig.

Så man bör alltid begära en kopia på labbsvaren!

Bubblan84
2015-01-16, 10:27
Det bör tilläggas att en välbehandlad hypotyreos (d.v.s. att personen har nivåer av sköldkörtelhormon som om sköldkörteln fungerade) inte automatiskt betyder att personen det gäller blir smal.

Inte heller att den dosen är rätt för en heller bara för att blodprover visar bra. Själv är jag zombie med T4 på 17 vilket är mitt i referensintervallet 12-22. Mådde kanonbra när jag hade T4 på 29 då jag själv ställde upp dosen. Dock fick jag bannor av läkaren när detta upptäcktes och fick återigen gå ner i dos, ligger bra om man ser till blodvärden men är konstant avgrundstrött och mår allmänt skit... Inga problem med vikten dock.
Det verkar stå helt klart att någonting kan påverka kroppens upptag/hur kroppen reagerar på/av sköldkörtelhormoner. Jag vet exempel på folk som får symptom på för höga värden fast de ligger under referens på T3/T4, dock fler som skulle behöva ha T3/T4 en bit över referensvärdena för att må bra. Som mig själv.

Bubblan84
2015-01-16, 11:08
Inte heller att den dosen är rätt för en heller bara för att blodprover visar bra. Själv är jag zombie med T4 på 17 vilket är mitt i referensintervallet 12-22. Mådde kanonbra när jag hade T4 på 29 då jag själv ställde upp dosen. Dock fick jag bannor av läkaren när detta upptäcktes och fick återigen gå ner i dos, ligger bra om man ser till blodvärden men är konstant avgrundstrött och mår allmänt skit... Inga problem med vikten dock.
Det verkar stå helt klart att någonting kan påverka kroppens upptag/hur kroppen reagerar på/av sköldkörtelhormoner. Jag vet exempel på folk som får symptom på för höga värden fast de ligger under referens på T3/T4, dock fler som skulle behöva ha T3/T4 en bit över referensvärdena för att må bra. Som mig själv.

Med det sagt så stämmer det såklart bra att man inte automatiskt blir smal när man ligger på en nivå som är rätt för en själv. Man måste ju såklart styra kaloriintaget/förbrukningen också.