handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram, snälla hjälp?

blearh091
2014-12-30, 23:06
Hej,

Jag är en tjej på 24 år, som längtar tillbaka till min gamla kropp. Med åren har jag blivit större och tappat motivationen att gå till gymmet som jag så ofta brukade göra tidigare. Nu vill jag verkligen ta tag i träningen, och inte för att det är ett nytt år, utan för att jag vill må bra. Tidigare körde jag mycket gruppass på gymmet eftersom jag aldrig har förstått mig på gymmet. Jag vill gärna kombinera dessa.. finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att skapa ett träningsprogram; fyra-fem dagarsschema?

Jag vill gärna gå ner i vikt lite, cirka 2-3kg. Sen vill jag verkligen bygga upp lite muskler så kroppen känns mer fast och att den får en "upplyft", både rumpan och annat :D För övrigt är jag 154cm lång och väger cirka 54kg. Gillar spinning, box och promenader.

TACKSAM för all hjälp!!!!!

Mvh

svenbanan
2014-12-31, 01:16
Det finns en "klistrad" tråd överst i detta forum med diverse olika nybörjarträningsprogram av z-bumbi. Kika på detta.

Det viktigaste med träningen (i alla fall vad gäller hälsa och almän "fitness") är att du hittar nåt du trivs med och kommer fortsätta med. Så trivs du med gruppass så kör på det. Vill du kombinera med styrketräning så är det bara att du kombinerar. Kör bumbis nybörjarpass ett par gånger i veckan och varva med gruppassen eller spinning eller vad du nu vill köra. Blir det för mycket så stryk nåt gruppass eller nåt styrkepass. Men se framförallt till att du får kontinuitet i det. Hitta nån träningsform du trivs med. Börja med en lagsport så får du peer-preassure att gå på träningar 2-3ggr/v också... ;)

Vad gäller att gå ned i vikt (bli av med fett) eller gå upp i vikt (lägga på sig muskler) eller ligga kvar på samma vikt men bli mer vältränad (bli av med fett samtidigt som man bygger muskler) så får du väl lov att fundera på vad du egentligen vill prioritera.

Du bör träna och få i dig tillräckligt med protein (i ditt fall kanske 75-100g per dag) oberoende av vilket av alternativen du väljer.

Vill du gå ner i vikt äter du lite mindre kalorier så att du går ned i vikt långsamt (kanske 0,5-1kg per vecka i viktnedgång). Skippar du träningen och bara bantar är risken större att du tappar mer muskler också.

Vill du gå upp i vikt (muskelmassa) så käkar du lite mer kalorier så du långsamt går upp i vikt. Långsammare viktökning än motsvarande viktminskning ovan (eftersom det tar tid att bygga muskler). Tränar man inte tillräckligt så blir det såklart bara fett man lägger på sig. Men man får i princip acceptera att en del av viktökningen är fett ifall man gör på detta sätt. Gå upp långsammare (dvs överäta mindre) i vikt är väl metoden för att minimera det extra fettet. Samtidigt är ju "risken" att man även går upp mindre i muskelmassa ifall man går upp "för långsamt".

Ligger man på energibalans och samtidigt tränar ordentligt så kan man bli av med fett och samtidigt bygga muskler. Förmodligen bygger man muskler lite långsammare än ifall man skulle överäta (bulka), och förmodligen tappar man fett långsammare än om man ligger på energiunderskott. Men summan av kardemumman kanske ändå blir bättre. I alla fall om man inte tycker man böhöver bli av med jättemånga bilringar, eller vill bli enormt muskulös.

maattee10
2015-01-01, 18:52
här kanske du hittar något:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209112