Visa fullständig version : Att inte lyckas.
Hej alla träningsvänner! Jag har i flera år försökt lyckas nå min "drömkropp" utan större framgångar. Jag anser mig träna väldigt bra, tufft och korrekt. Däremot är inte mina sovvanor och kostvanor lika bra.
Kan det spela så stor roll? Eller tränar jag helt enkelt för mesigt?
Känslor:
*Känner mig pumpad efter gym, sedan någon timma senare känns jag helt luftig igen.
*Magen ser ut som en ballong.
*Lägger sällan till de extra 10min efter träning som jag vill, känner mig lite belåten av att ha tränat iaf.
Har ni några tips/råd/förslag? Det hade varit väldigt tacksamt.
Mvh frågande.
monsa123
2014-12-31, 01:17
Det tar tid. Se till att ha bra progression i träningen, dvs. lägga på mer vikt så ofta du kan. Sköt kosten bra. Det tar flera år med bra träning och kost så det är bara fortsätta nöta.
Du berättar för lite för att någon ska kunna hjälpa dig.
Men kort sagt, kost är a och o. Om du äter "dålig" mat och massor av läsk så kommer du aldrig få bort fettet. Samma sak med träningen, går du in och gör samma sak med samma vikt vecka efter vecka så står det stilla.
Berätta lite mer så är det säkert någon kunnig här på forumet som kan hjälpa dig.
Bryggare
2014-12-31, 10:01
Om vi antar att du tränar "väldigt bra, tufft och korrekt"=förbättring över tid, så ja kosten har STOR betydelse. Se över vad du äter idag och se vad du kan förbättra. Börja med lite cardio också. Som det låter på dig så ligger du på kaloriöverskott då du inte får din "drömkropp" som jag antar är mindre fet.
Samtidigt är jag lite tveksam till din träning då du frågar "Eller tränar jag helt enkelt för mesigt?" samt "Lägger sällan till de extra 10 min efter träning som jag vill, känner mig lite belåten av att ha tränat iaf".
Sök progression i små steg över lång tid och sköt kosten så ska du se att resultaten visar sig. Kämpa på.
Fjrebqll
2014-12-31, 19:37
https://www.facebook.com/196219527140228/photos/a.325658664196313.72764.196219527140228/728079567287552/?type=1&theater
Diomedea exulans
2014-12-31, 19:41
Sök progression i små steg över lång tid och sköt kosten så ska du se att resultaten visar sig. Kämpa på.
Vad menas med att sköta kosten? Räcker det med husmanskost och kaloribalans?
R Scarpa27
2014-12-31, 19:58
undrar som diamedea... vad är att sköta kosten?
det uppfattas olika, och vissa kan vara helt ute och cykla....sitt......
Alltidvila
2015-01-02, 18:29
Ökar vikterna på stången eller står det still även där?
Antecknar du överhuvudtaget vad du lyfter?
Något som hjälpte mig mycket var en så simpel sak som att ha stenkoll på vad jag lyfte förra passet och ge allt för att öka nästkommande pass. Det är lätt att det blir mest trams om man inte har koll på sin progression.
Vilken respons man får på styrketräning är ju väldigt individuellt (oavsett hur bra man tränar och äter). Du kanske tränar sämre än du tror eller så har du satt ribban för högt utifrån din genetiska potential.
hur länge har du tränat?
Det tog mig 4-6 år innan jag började närma mig mina mål.
Vad har du för mål och vad jämför du med?
Bryggare
2015-01-05, 12:24
Vad menas med att sköta kosten? Räcker det med husmanskost och kaloribalans?
Ganska oprecist att säga "sköta kosten" eller "träna väldigt bra, tufft och korrekt". Jag antar att jag menade att han bör sköta kosten, samt träning, så han uppnår de resultat han eftersöker. Vad det innebär för just iwonder i det här fallet är ju svårt att säga men jag antog att "drömkroppen" var lite mindre fet så det borde ju luta åt att skära ner på kalorierna.
Men jag tror man aldrig kommer få precisa svar men ju mer info om nuläge samt målsättning så kan man få bättre tips på vad man kan göra. Men det är ju heller ingen garanti på att de tipsen fungerar heller. Det vet man först efteråt om målsättningen uppnåddes.
Vad menar du med "Räcker det med husmanskost och kaloribalans?"?
För vad?
Lite dumt att säga att kosten är A och O då du behöver alla tre: Träning, sömn och kost. Du kan inte äta dig till muskler utan att träna och sova.
Försök skriva ett matschema och ta reda på ditt energibehov och lägg dig på ett litet överskott, det är lättare än vad man tror.
Och sov 8h minst. *flex*
Lite dumt att säga att kosten är A och O då du behöver alla tre: Träning, sömn och kost. Du kan inte äta dig till muskler utan att träna och sova.
Försök skriva ett matschema och ta reda på ditt energibehov och lägg dig på ett litet överskott, det är lättare än vad man tror.
Och sov 8h minst. *flex*Ja, och än dummare blir det att säga att den är A och O när den är underordnad både sömn och träning så länge kcalintaget är tillräckligt och proteinintaget detsamma.
Husmanskost fungerar fint, lägg kanske till lite mer kött än på gemene mans tallrik. Sen sköt träningen och sömnen.
Om du inte ökat kraftigt i styrka och volym det första året så gör du något väldigt fel.
Bryggare
2015-01-06, 09:28
Ja, och än dummare blir det att säga att den är A och O när den är underordnad både sömn och träning så länge kcalintaget är tillräckligt och proteinintaget detsamma.
Husmanskost fungerar fint, lägg kanske till lite mer kött än på gemene mans tallrik. Sen sköt träningen och sömnen.
Du säger att kosten är underordnad både sömn och träning men i samma mening säger du "så länge kcalintaget är tillräckligt och proteinintaget detsamma." Då är den väl viktig eller?
Jag håller med Ano1891 att man behöver alla tre. Missade lite att han inte skötte sömnen. iwonder berätta gärna lite mer med vad du menar med drömkropp samt hur det ser ut med träning, kost & sömn. Ålder och lite andra stats skulle inte heller skada.
Har själv lite funderingar angående sömnen. Får sällan till 8 h sömn p.g.a. jobb och 3 barn. Tror ni man skulle få signifikant bättre träningsresultat om man fick 8 h sömn mot ca. 6 h?
Du säger att kosten är underordnad både sömn och träning men i samma mening säger du "så länge kcalintaget är tillräckligt och proteinintaget detsamma." Då är den väl viktig eller?
Jag håller med Ano1891 att man behöver alla tre. Missade lite att han inte skötte sömnen. iwonder berätta gärna lite mer med vad du menar med drömkropp samt hur det ser ut med träning, kost & sömn. Ålder och lite andra stats skulle inte heller skada.
Har själv lite funderingar angående sömnen. Får sällan till 8 h sömn p.g.a. jobb och 3 barn. Tror ni man skulle få signifikant bättre träningsresultat om man fick 8 h sömn mot ca. 6 h?Träningen kräver fokus. Att äta hyffsat kräver för dom flesta inte jättemycket. Optionani kring kosten är troligen helt onödigt.
Som sagt, kosten är underordnad träningen. Du kan äta dåligt men träna bra och öka. Tvärtom är betydligt svårare.
Shqypnia
2015-01-06, 11:13
När något inte fungerar så försöker man fixa det. Fungerar det fortfarande inte; då gör man inte rätt. De råd du hittills har fått dvs. räkna energiintag, anteckna gympass osv är guld värda och mycket nyttiga för progression. Anteckna din vikt med. Ökar du inte på vägen lär du antagligen inte öka i muskler heller. Progression på alla level är svaret.
Shqypnia
2015-01-06, 11:14
Träningen kräver fokus. Att äta hyffsat kräver för dom flesta inte jättemycket. Optionani kring kosten är troligen helt onödigt.
Som sagt, kosten är underordnad träningen. Du kan äta dåligt men träna bra och öka. Tvärtom är betydligt svårare.
Träningen består utav 1-2h utav dygnet. Kosten står för betydligt mer. Men lycka till att bli Arnold med hemmakväll godis som kost.
Bryggare
2015-01-06, 12:04
Träningen kräver fokus. Att äta hyffsat kräver för dom flesta inte jättemycket. Optionani kring kosten är troligen helt onödigt.
Tror många ser träningen som den enkla saken. Jag tycker det iaf. Det är ju kul att ta i och känna sig nöjd efteråt. Omedelbar tillfredsställelse.
Att äta "hyffsat" är ju något du måste göra ganska länge för att få resultat. Nu antar jag att han inte bara vill "öka" utan vill bli mer fit, "drömkropp" och då tror jag kosten har ganska stor betydelse. Är målet att öka i muskelmassa och bli stark oavsett look så kan man nog trycka i sig det mesta utan större tanke. Nja...nästan. Nu vet jag ju inte vad iwonder menar med drömkropp men jag gjorde ett antagande.
Tror också "optionani", som du kallar det, är onödigt i många fall oavsett om det gäller träning. kost eller sömn. Många letar nog efter det perfekta kostprogrammet eller träningsprogrammet i stället för att komma till skott och få saker och ting gjorda.
Fast du MÅSTE äta hyffsat optimalt för att lägga på dig någorlunda respektfull massa, det är bättre att optionanera än att inte göra det om man nu är ute efter gainZ
Träningen består utav 1-2h utav dygnet. Kosten står betydligt mer. Men lycka till att bli Arnold med hemmakväll godis som kost.Om dukallar godis för okej kost så fine.
Hur länge har du tränat och hur mycket har du läst här inne? Arnold? Ja, hur många siktar på detoch har potential till det? Sök runt lite här och du ska nog se att du blir lite mer neutral i din åsikt. Proxy har t.ex en liten pod där han pratar om det hela.
Kan ju också säga att i min vänskapskrets så syns det tydligt vad som ger resultat, det är inte kosten.
Kan du förklara hur du menar att kosten är betydligt mer? Du stimulerar proteinsyntesen när du äter, du kan inte göra sådär jättemycket mer än att se till att få i dig fullvärdigt protein och nog med kolhydrater för återhämtning.
Tror många ser träningen som den enkla saken. Jag tycker det iaf. Det är ju kul att ta i och känna sig nöjd efteråt. Omedelbar tillfredsställelse.
Att äta "hyffsat" är ju något du måste göra ganska länge för att få resultat. Nu antar jag att han inte bara vill "öka" utan vill bli mer fit, "drömkropp" och då tror jag kosten har ganska stor betydelse. Är målet att öka i muskelmassa och bli stark oavsett look så kan man nog trycka i sig det mesta utan större tanke. Nja...nästan. Nu vet jag ju inte vad iwonder menar med drömkropp men jag gjorde ett antagande.
Tror också "optionani", som du kallar det, är onödigt i många fall oavsett om det gäller träning. kost eller sömn. Många letar nog efter det perfekta kostprogrammet eller träningsprogrammet i stället för att komma till skott och få saker och ting gjorda.Långsiktig progression kräver oftast mer av en person än att gå till gymmet, gå hem, ät, sov. Finns vissa som klarar det. Många hinner dock skada sig.
Fast du MÅSTE äta hyffsat optimalt för att lägga på dig någorlunda respektfull massa, det är bättre att optionanera än att inte göra det om man nu är ute efter gainZJaså? Källa på det? Har du läst speciellt mycket i ämnet? Det har diskuterats flera ggr här på Kolo. Så sent som idag länkade Grub något intressant.
Jaså, källa på att optionani ger bättre resultat för gains än att ha en mer avslappnad och mindre stressad inställning?
Jaså, källa på att optionani ger bättre resultat för gains än att ha en mer avslappnad och mindre stressad inställning?
Jag sa inte optionani, jag sa hyffsat optimalt, du måste ju få i dig till räckligt med näring för att det ska byggas på, är det då inte bra att försöka optimera det och äta så bra som möjligast går? Då får du ju även bäst resultat.
Är inte det ordet optimera handlar om?
Jag sa inte optionani, jag sa hyffsat optimalt, du måste ju få i dig till räckligt med näring för att det ska byggas på, är det då inte bra att försöka optimera det och äta så bra som möjligast går? Då får du ju även bäst resultat.
Är inte det ordet optimera handlar om?Vad innebär att äta för bäst resultat mer än det jag sagt? Tillräckligt med kcal och hyffsat med protein.
Har du källor till dina andra påståenden? Sök lite, kostens betydelse har diskuterats i många trådar.
Du kan äta dåligt men träna bra och öka. Tvärtom är betydligt svårare.
This.
Men du pratar för döva öron. Tyvärr.
Nästan omöjligt att misslyckas med kosten. Tallriksmodellen i stora mängder, klart.
Träningen däremot......
Nästan omöjligt att misslyckas med kosten. Tallriksmodellen i stora mängder, klart.
Träningen däremot......
Alla har inte samma aptit, även om man tränar hårt
R Scarpa27
2015-01-06, 20:47
Alla har inte samma aptit, även om man tränar hårt
man kan även träna på aptiten :) *popcorn* *hug*
man kan även träna på aptiten :) *popcorn* *hug*
Absolut, men uttrycket "nästan omöjligt att misslyckas med kosten" stämmer ju inte.
R Scarpa27
2015-01-06, 20:50
Absolut, men uttrycket "nästan omöjligt att misslyckas med kosten" stämmer ju inte.
det kan jag hålla med om däremot.
förstår ju vad cero menar, men texten blev nog överdriven lite den med =).
men träningen är ju svårare att misslyckas med säkerligen, är ju trots allt det som ger resultat och självklart ska man äta därefter.
mer mat kan även leda till bättre träning också som ger resultat...mat=energi. :)
det kan jag hålla med om däremot.
förstår ju vad cero menar, men texten blev nog överdriven lite den med =).
men träningen är ju svårare att misslyckas med säkerligen, är ju trots allt det som ger resultat och självklart ska man äta därefter.
Mjo, men jag tycker det blir fel ändå för alla har inte samma uppfattning av vad som är tillräckligt, eller ens någorlunda ur en tallriskmodell.
R Scarpa27
2015-01-06, 20:56
Mjo, men jag tycker det blir fel ändå för alla har inte samma uppfattning av vad som är tillräckligt, eller ens någorlunda ur en tallriskmodell.
talltiksmodell har jag ingen uppfattning om.
jag äter ur en annan modell. traktordäcksmodellen.
Wat.
Okej att man har olika aptit, men förutom det?
R Scarpa27
2015-01-06, 22:28
Wat.
träning på träning... styrka och ätning :)
Wat.
Tallriskmodell, dat stavning :smash:
Menar mer folks oförmåga och okunnighet vad gäller mängd, speciellt om du är ny i gemet.
Tallriskmodell, dat stavning :smash:
Menar mer folks oförmåga och okunnighet vad gäller mängd, speciellt om du är ny i gemet.Så då vill du få dom att optimera kosten direkt? Tyvärr att skjuta sig i foten enligt mig. Som nybörjare kan du öka trots dålig kost. Tränar du dock riktigt dåligt kan det ändå gå relativt dåligt resultatmässigt.
Så då vill du få dom att optimera kosten direkt? Tyvärr att skjuta sig i foten enligt mig. Som nybörjare kan du öka trots dålig kost. Tränar du dock riktigt dåligt kan det ändå gå relativt dåligt resultatmässigt.
Är man ute efter bäst resultat så, the sooner the better.
Klart man får sin fair share av newbie gainZ om man slarvar också men de blir ju helt klart bättre med optionani, det kan ju ingen säga nej om?
Är man ute efter bäst resultat så, the sooner the better.
Klart man får sin fair share av newbie gainZ om man slarvar också men de blir ju helt klart bättre med optionani, det kan ju ingen säga nej om?Men vad är mer optimalt än det jag rekommenderar som du kan bevisa att ger bättre resultat?
Jo, om optionanin orsakar stress samt tar bort fokus från träningen så är det inte säkert alls att du får bättre resultat. Samma sak om du ser till att äta vanlig mat och få i dig tillräckligt med protein.
Som sagt, fokus på träningen. Sök som sagt, detta har avhandlats flera ggr.
Jag tror att TS varken tränar eller äter då bra som hen tror.
talltiksmodell har jag ingen uppfattning om.
jag äter ur en annan modell. traktordäcksmodellen.
:D
Jag försöker äta enligt tallriksmodellen, däremot så blir det ofta lite mindre kolhydrater, mer grönsker och mer kött/fisk/fågel. Funkar för mig. Tror dock jag ska pröva traktorsdäcksmodellen, den låter smarrig :)
Jag tror att TS varken tränar eller äter då bra som hen tror.
+1
Jag vill lyfta sömnen, du skriver att dina sovvanor är dåliga. Jag utgår bara från mig själv men om jag slarvar med min sömn en eller två dagar så blir jag seg. Jag kommer inte kunna lyfta de vikter jag vill på gymmet, jag har inte orken/kraften att köra enligt utsatta tider, löpningen blir som att springa i gyttja och allmänt tråkig. Summa kardemumma, dålig sömn leder till att jag inte återhämtar mig, då kan jag inte prestera som jag ska. Då blir min utveckling lidandes då jag inte kan prestera på den nivån jag måste. Troligtvis är det samma sak för dig.
AeternusRex
2015-01-09, 10:09
Sömn och rutiner är viktigt. Tränade i flera år med hemska gains. Slutade jobba tre skift och åt på samma tider och voila då kom dom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.