handdator

Visa fullständig version : Implicit Associations Test

BobaFett
2014-12-30, 12:30
Någon som provat detta? Det är ett test för att se om man har fördomar mot olika saker. Man ska sätta ihop rätt ord på rätt plats och tiden det tar för att sätta bra eller dåliga ord på rätt plats bestämmer om man har preferenser mot olika saker då de ibland associeras med de bra och dåliga orden.

Man måste svara så snabbt man kan utan att det blir för många fel.

Jag gjorde två test. Jag har en "slight preference for white over black people". Det kan vara så (jävla rasist man är).

Det som förvånar mig är att jag hade en stark preferens för andra jämfört med "arabiska muslimer".

Här är en länk till de olika testerna om någon vill testa.

https://implicit.harvard.edu/implicit/selectatest.html

limenka
2014-12-30, 13:24
Fick

"Your data suggest little to no automatic preference between White People and Black People"

Spännande test. Blev lite fel när de byte sida på orden och man instinktivt svarade "svart" på de dåliga orden.

BobaFett
2014-12-30, 14:09
Fick

"Your data suggest little to no automatic preference between White People and Black People"

Spännande test. Blev lite fel när de byte sida på orden och man instinktivt svarade "svart" på de dåliga orden.

Tror att det som avgör är hur snabbt man associerar de bra/dåliga orden till de olika grupperna och inte om man råkar göra fel.

filmjölk
2014-12-30, 15:41
Your data suggest a strong automatic preference for European American compared to African American.

svenbanan
2014-12-30, 16:16
Varför gjorde ni testet på engelska? Det kan ju påverka lite att inte göra på sitt modersmål tänkte jag...

Ditt resultat visar på:
Liten eller ingen automatisk preferens mellan Vita och Svarta människor.

Men jag märkte att det blev svårare på sista delen då svarta ansikten och "bra ord" satt på samma tangent. Jag trodde detta skulle synas i resultatet också. Men kanske kompenserade jag genom att fokusera extra mycket. Ska testa några andra varianter också. Rätt intressant.

BobaFett
2014-12-30, 16:26
Varför gjorde ni testet på engelska? Det kan ju påverka lite att inte göra på sitt modersmål tänkte jag...

Ditt resultat visar på:
Liten eller ingen automatisk preferens mellan Vita och Svarta människor.

Men jag märkte att det blev svårare på sista delen då svarta ansikten och "bra ord" satt på samma tangent. Jag trodde detta skulle synas i resultatet också. Men kanske kompenserade jag genom att fokusera extra mycket. Ska testa några andra varianter också. Rätt intressant.

Visste inte att det fanns på svenska, såg det nu.

För mig spelar det ingen roll, man läser ju mer på engelska än svenska på nätet.

BobaFett
2014-12-30, 16:26
Your data suggest a strong automatic preference for European American compared to African American.

Eye opening experience?

JB ๘۩
2014-12-30, 16:34
"Stark automatisk preferens för Ljushyade människor framför Mörkhyade."

bara jag som känner att resultatet påverkades av ordningen de valde att genomföra det hela? Känns som man först "banade in" ett tankesätt och rörelse (ljushyade och "positiva" begrepp till höger och motsatt), och sedan när de ändrade i slutändan så blev det såklart svårare. Vet inte riktigt hur det räknades men om man hade gjort det i omvänd ordning hade man kanske fått det omvända resultatet?

Diomedea exulans
2014-12-30, 16:35
Jag vågar inte göra.

BobaFett
2014-12-30, 16:36

bara jag som känner att resultatet påverkades av ordningen de valde att genomföra det hela? Känns som man först "banade in" ett tankesätt och rörelse (ljushyade och "positiva" begrepp till höger och motsatt), och sedan när de ändrade i slutändan så blev det såklart svårare. Vet inte riktigt hur det räknades men om man hade gjort det i omvänd ordning hade man kanske fått det omvända resultatet?

Kan vara så. Tror att testet blir fel om man försöker analysera för mycket om testets uppbyggnad. Man ska nog bara svara så snabbt man kan utan att tänka för mycket.

svenbanan
2014-12-30, 17:04

Det stod nånting om just detta i diagrammet över hur många procent av de som gjort testet som fått de olika resultaten. Om jag minns rätt så var det nåt i stil med att de vet om detta fel men att de på på något sätt korrigerar för det. Så du skulle förmodligen inte fått ett annat resultat vid omvänd ordning.

Loke
2014-12-30, 17:14
"Viss automatisk preferens för Heterosexuella framför Homosexuella."

Ska göra de andra senare när jag har tid. Är dock inte helt övertygad om upplägget, tror det ska till en rätt stark undermedveten preferens eller ett mer utförligt test för att verkligen påvisa något på individbasis.

Loke
2014-12-30, 17:16
Det stod nånting om just detta i diagrammet över hur många procent av de som gjort testet som fått de olika resultaten. Om jag minns rätt så var det nåt i stil med att de vet om detta fel men att de på på något sätt korrigerar för det. Så du skulle förmodligen inte fått ett annat resultat vid omvänd ordning.

Jag hade övertygats om den förklaringen om ordningen slumpades, då skulle det vara lätt att statistiskt korrigera. Den verkar ju inte slumpas, utan tycks snarast vara upplagd så att typ vita män ska få veta att de är intoleranta.

BobaFett
2014-12-30, 17:24
Jag hade övertygats om den förklaringen om ordningen slumpades, då skulle det vara lätt att statistiskt korrigera. Den verkar ju inte slumpas, utan tycks snarast vara upplagd så att typ vita män ska få veta att de är intoleranta.

Det finns flera test, ta nåt som du vet att du har fördomar om. För mig är det t.ex. feta människor. Kolla om det stämmer.

Loke
2014-12-30, 17:27
Det finns flera test, ta nåt som du vet att du har fördomar om. För mig är det t.ex. feta människor. Kolla om det stämmer.

Visst, men det jag skrev om handlar om ordningen. Alltså, samma test, men man gör det på olika sätt.

svenbanan
2014-12-30, 18:56

Möjligt.

Jag tycker dock inte det verkar vara upplagt så att vita män ska få veta att de är intoleranta. Dels får man väl öht inte veta om man är intolerant genom detta test. Dessutom får ju inte alla vita det resultatet att de associerar bra attribut till vita och vice versa.

Att vitingar som är uppväxta med nästa bara andra vitingar associerar bra attributut med andra vita ansikten är ju inget konstigt. Det tror jag är enbart biologi. Det lönar sig att ha en stark lagkänsla så man kan "slå ihjäl barbarhorderna när de kommer för att röva, skövla och våldta".

Man kan ju få resultatet att man associerar bra attribut till vita och dåliga attribut till svarta, utan att man är rassist/nazist/intolerant. Det är ju bara att man är medveten om detta och inte låter reptilhjärnan bestämma. Då är man väl knappast intolerant. snarare motsatsen.

BobaFett
2014-12-30, 19:38
Man kan ju få resultatet att man associerar bra attribut till vita och dåliga attribut till svarta, utan att man är rassist/nazist/intolerant. Det är ju bara att man är medveten om detta och inte låter reptilhjärnan bestämma. Då är man väl knappast intolerant. snarare motsatsen.

Exakt, man är tillräckligt smart för att ignorera impulserna.

The_RobRoy
2014-12-30, 19:49
Ditt resultat visar på:
Medelstark automatisk preferens för Smala människor framför Överviktiga.

filmjölk
2014-12-30, 21:52
Eye opening experience?

Nej, visste ju redan innan att jag tyckte det.

BobaFett
2014-12-31, 13:40
Nej, visste ju redan innan att jag tyckte det.

Haha, då stämmer testet kan man säga.

Sniggel
2014-12-31, 15:32
Det viktiga här att förstå att det är normal att ha en "in-group preference" och att man inte är en vidrig individ för det. Snarare mänsklig. Det viktigaste är att acceptera att man kan vara fördomsfull (snarare än att förneka för att man vill framstå som moraliskt överlägsen) för då kan man välja att jobba med sig själv.

Jag tog sexuell läggning testet och fick:
"Medelstark automatisk preferens för Heterosexuella framför Homosexuella."

Jag tror det stämmer. Säger inte att det innebär att jag tycker illa om homosexuella. Men förmodligen så handlar det mer om att "lika barn leka bäst" vilket avspeglar sig i hur jag presterade i testet. Jag är övertygad om att jag har mer gemensamt med en heterosexuell medianindivid än en homosexuell medianindivid och därför tenderar att göra en starkare koppling mellan heterosexualitet och "positivt".

Sniggel
2014-12-31, 15:46
Fick dock:
"Liten eller ingen automatisk preferens mellan Ljushyade och Mörkhyade människor."

BobaFett
2014-12-31, 16:13
Det viktiga här att förstå att det är normal att ha en "in-group preference" och att man inte är en vidrig individ för det. Snarare mänsklig. Det viktigaste är att acceptera att man kan vara fördomsfull (snarare än att förneka för att man vill framstå som moraliskt överlägsen) för då kan man välja att jobba med sig själv.

Jag tog sexuell läggning testet och fick:
"Medelstark automatisk preferens för Heterosexuella framför Homosexuella."

Jag tror det stämmer. Säger inte att det innebär att jag tycker illa om homosexuella. Men förmodligen så handlar det mer om att "lika barn leka bäst" vilket avspeglar sig i hur jag presterade i testet. Jag är övertygad om att jag har mer gemensamt med en heterosexuell medianindivid än en homosexuell medianindivid och därför tenderar att göra en starkare koppling mellan heterosexualitet och "positivt".

Man kan ha undermedvetna preferenser men välja medvetet att inte leva ut dem för att man vet att t.ex. homosexuella inte är sämre människor. Preferenserna kan vara både som du säger för att något återpeglar hur man själv är bättre men det kan också bero på hur andra omkring en, internet, media etc. porträtterar något.

Homosexuella t.ex. har det nog värst av alla. Det är en chockerande nyhet att komma ut ur garderoben om man säger så.