Visa fullständig version : energi. kolhydrater eller fett
Spelar det i slut ändan någon roll vart ifrån av kolhydrater eller fett man får sin energi ifrån?
I byggnads synpunkt o tränings syn punkt vad är då till fördel?
Eller är det kcal i slut ändan som avgör?
Du kan inte styrketräna utan kolhydrater. Styrketräning är anaerobt.
Samma sak med konditionsidrotter. När intensiteten ökar får fettet stryka på foten för mer högoktanig glukos. Fett brinner i kolhydraterna låga.
Men eftersom du tränar så är ditt kaloribehov stort och du kan äta både fett och kolhydrater i ett stort procentintervall.
Bossebäver
2014-12-29, 13:06
Fett brinner i kolhydraterna låga.
Kan du förklara detta lite bättre?
Är det olika restprodukter vid glykolys och fettoxidation och dess omsättning i citronsyracykeln du far efter eller vad menas egentligen? Min biokemi är rostig^^
nisse1976
2014-12-29, 14:53
Spelar det i slut ändan någon roll vart ifrån av kolhydrater eller fett man får sin energi ifrån?
Jag tycker Sverker uttrycker sig aningen kraftfullt.
För att prestera på topp i ett hårt styrkepass eller konditionspass med hög intensitet så är det att föredra att ha ha ätit en del kolhydrater.
Men för mer normala pass går det utmärkt utan kolhydrater och jag tror att den kost som får dig att må bäst är att föredra.
Senilstudent
2014-12-29, 17:25
Kolhydrater all day, everyday
Kan du förklara detta lite bättre?
Är det olika restprodukter vid glykolys och fettoxidation och dess omsättning i citronsyracykeln du far efter eller vad menas egentligen? Min biokemi är rostig^^
Kallas "att springa in i väggen".
Ökad intensitet ökar också bildandet av acetyl-CoA. Men det kräver också mer oxalacetat för att möta all bildad acetyl-CoA.
Oxalacetat bildas från pyruvat. Pyruvat antingen från glykogen eller exogena kolhydrater ( sportdryck ).
Förstår också att man behöver kolhydrater men hur mkt är osäkerheten. Men kring träningen är alltså viktigast? Sen då? Tränings fria dagar? Träning flera dagar irad? Hur är d då? :)
King Grub
2014-12-29, 21:47
Fett är nödvändigt, kolhydrat är det inte. Du kan utesluta kolhydrat helt om du vill. Vissa svarar bättre på lågkolhydratdieter, andra sämre.
R Scarpa27
2014-12-29, 21:51
Förstår också att man behöver kolhydrater men hur mkt är osäkerheten. Men kring träningen är alltså viktigast? Sen då? Tränings fria dagar? Träning flera dagar irad? Hur är d då? :)
beror ju lite på hur mkt man tränar en idrottare @ elit nivå kan äta kopiösa mängder kolhydrater...
och har nytta av det.
jag trivs med både fett och kolhydrat :D mår bäst så ;)
helt enkelt... *popcorn* *popcorn*
Fett är nödvändigt, kolhydrat är det inte. Du kan utesluta kolhydrat helt om du vill. Vissa svarar bättre på lågkolhydratdieter, andra sämre.
Ok.
Om man får fråga grub vad skulle du rekommendera ang kolhydrater och fett? :)
King Grub
2014-12-29, 22:14
Jag vet inte tillräckligt om dig för att svara på det. För mig är kolhydratrik kost det enda rätta, men det kan vara helt tvärtom för andra.
mhm så det är lite upp ill personen i sig? Har inte aktivitet mm nån betydelse?
En person som tränar 6 ggr i veckan mellan 2-3 timar förstår jag att han mår bättre och prestationen är bättre med mer kolhydrater men nån som tränar mindre då? Energi föörbrukningen är såklart olika för den som tränar mer än den som tränar mindre men det måste väll vara positivt att ha som tränande person 1 del kolhydrater i kosten? Och speciellt före och efter träningen? :)
Ozziking
2014-12-29, 22:26
En person som tränar 6 ggr i veckan mellan 2-3 timar förstår jag att han mår bättre och prestationen är bättre med mer kolhydrater men nån som tränar mindre då? Energi föörbrukningen är såklart olika för den som tränar mer än den som tränar mindre men det måste väll vara positivt att ha som tränande person 1 del kolhydrater i kosten? Och speciellt före och efter träningen? :)
Ja det är positivt med kolhydrater vid styrketräning. Det ger dig energi oavsett.
StarkaUlf
2014-12-29, 22:32
Testa dig fram. Men ja, för majoriteten av dom tränande så är det positivt att ha en del kolhydrater i kosten.
King Grub
2014-12-29, 22:40
Kolhydratfria dieter går lika bra, om man svarar på dom.
http://www.jissn.com/content/11/S1/P40
http://www.jissn.com/content/11/S1/P41
Men påverkan av återhämtning är väll kolhydrater ett plus för va?
Om jag förstått rätt så ärr en del fett i kosten livsnödvändig? Sen hur stor del o vad man svarar o mår bäst av ang kolhydrater o fett är varierande? Och protein är nödvändigt o viktigt för muskelbyggnaden?
Hur är det med "extremt lågt" kolhydratsintag och risk för "gelatinös transformation / gelatinous transformation"? Det var det en hematologläkare förklarade för mig att jag hade fått tillfälligt, efter benmärgsprov, vilket kunde förklara varför jag hade en liten "dipp" i värdet av mina vita blodkroppar (kan dock inte påstå att jag hade något extremt lågt kolhydratsintag, men kanske kring 100g/dag). Hade öht aldrig hört talas om begreppet innan han nämnde det.
Antar att det kanske är ganska sällsynt, eller kanske inte ens kan ske för alla personer? Har ingen större koll, men verkade intressant att ta upp, om någon har mer kunskap. Hittade bl.a. denna fallstudie (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajh.1149/pdf) om det.
"The patient was a part time graduate student in art history. He undertook vigorous physical exercise. About six months previously, he made an extreme change in his diet. He consciously eliminated starch-containing food completely from this diet. This included total avoidance of bread, rice, potatoes, pasta, beans, and any other starches." (han hade ju dock diabetes också).
PureWhey
2014-12-30, 00:22
Men påverkan av återhämtning är väll kolhydrater ett plus för va?
Om jag förstått rätt så ärr en del fett i kosten livsnödvändig? Sen hur stor del o vad man svarar o mår bäst av ang kolhydrater o fett är varierande? Och protein är nödvändigt o viktigt för muskelbyggnaden?
Fett är livsnödvändigt ja, glukos också men det kan bildas av fett i tillräcklig mängd. Kolhydrater är det enda du kan klara dig på 'utan'.
Bossebäver
2014-12-30, 04:23
Kallas "att springa in i väggen".
Ökad intensitet ökar också bildandet av acetyl-CoA. Men det kräver också mer oxalacetat för att möta all bildad acetyl-CoA.
Oxalacetat bildas från pyruvat. Pyruvat antingen från glykogen eller exogena kolhydrater ( sportdryck ).
Att "springa in i väggen" är väl ändå vad som händer när glykogentillgången i musklerna/levern/blodglukosen tar "slut". Hur har det med kroppens tillgång på oxalacetat att göra, är inte citronsyracykeln en relativt långsam process?
Fråga 2: Finns det en tillämpning på detta även utan intensiv träning inblandat? Dvs att bristen på oxalacetat i citronsyracykeln aktivt motverkar kroppens förmåga att oxidera fett?.
Mina kemikunskaper är skit........
Kolhydratfria dieter går lika bra, om man svarar på dom.
http://www.jissn.com/content/11/S1/P40
http://www.jissn.com/content/11/S1/P41
I styrkelänken ökade försöksgruppen (4.3 ± 1.7 kgs ) i muskelmassa på 11 veckor jmf med stackarna i kontrollgruppen (2.2 kg ± 1.7).
Sämsta deltagaren med ett halvt kilo lean body mass på 11 veckor är en drömökning för de flesta:d.
EnergiÖverskott
2014-12-30, 09:26
Alltså, denna nojjan är inte hälsosam någonstans. Speciellt inte för någon som är underviktig.
What ever floats Your boat. Jag har vänner som äter keto med 5 gram kolhydrater/dag och jag har vänner som äter veganskt - plantbaserat 80/10/10 med 700 gram kolhydrat/dag.
Alla mår bra och det är det viktigaste. Mår du bra så presterar du ofta bra. Testa dig fram, hitta din balans, ät, må bra och lev.
mikadnyg
2014-12-30, 09:31
Viktiga är om man kör på lågkolhydratkost måste man låta kroppen vänja sig med det. Kan ta upp mot 4 veckor innan kroppen anpassat sig och under den tiden så kan man känna sig tröttare och segare än vanligt.
jespauro
2014-12-30, 11:17
Enligt mina personliga erfarenheter, som inte går inom styrketräning utan mer konditionsträning(fotboll) är fett en överlägsen energikälla mot kolhydrater. Men som tidigare nämnt måste kroppen vänja sig vid lågkolhydrat för att få ut något av det.
Jag har sjukt svårt för topparna och dalarna kolhydraterna ger. Gillade mer den jämna nivån jag hade när energin kom ur fettreserverna.
EnergiÖverskott
2014-12-30, 20:13
Det är samma sak med kolhydrater enligt mina erfarenheter: det tar ett tag att vänja sig. De som börjar med tex 80/10/10 och äter 1,2 kilo banan i en måltid är även de ganska trötta och sega i början. Håller du ut ett tag och håller fettet lågt så blir det minst lika behagligt som lågkolhydrat efter ett tag.
powerworkout
2014-12-30, 20:37
I samband med intervallträning är dock kolhydrater ett måste, det går inte att komma runt. Men det kan räcka med förhållandevis lite i vissa fall. Vill ändå resa ett varningens finger för de som tränar hårt utan klocka:
När man tömt sina glykogendepåer genom LCHF och sedan äter lite kolhydrater, och får en kick av det, så känner man sig lätt i kroppen. Men problemet är att trycket i musklerna blir lägre och det påverkar förmågan att hålla hög hastighet över tid, och särskilt förmågan att kunna "explodera". Man kan lura sig själv och tro att man är snabb, men klockan säger något annat.
Att "springa in i väggen" är väl ändå vad som händer när glykogentillgången i musklerna/levern/blodglukosen tar "slut". Hur har det med kroppens tillgång på oxalacetat att göra, är inte citronsyracykeln en relativt långsam process?
Fråga 2: Finns det en tillämpning på detta även utan intensiv träning inblandat? Dvs att bristen på oxalacetat i citronsyracykeln aktivt motverkar kroppens förmåga att oxidera fett?.
Mina kemikunskaper är skit........
Du kan springa rätt fort och länge precis under mjölksyratröskeln. Citronsyracykeln är den som genererar energi i kroppen.
Med ökad intensitet i träningen ökar andelen glukos som förbränns.
Jag ser alltså ingen anledning till att inte äta både fett och kolhydrater för bästa möjliga prestation.
Större problem är säkert att konditionsidrottare äter för lite energi....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.