handdator

Visa fullständig version : Hur lätt knäcks skivstänger?

exevision
2014-12-28, 17:44
Funderar på att köpa ny skivstång. Stänger som är märkta att klara belastningar på drygt 600 kg, hur mycket kan man lita på dessa? Är det riskfritt att lasta på 200 kg utan att de ska riskera att knäckas. Inte bara böjas, utan rent utav gå itu. Vi pratar inte Eleiko och liknande, utan de billigare stängerna.

Tex dessa stänger:
http://www.traningsprodukter.se/skivstanger/internationella-50-mm/int-stang-proffs.html
http://styrkebutiken.se/index.php?route=product/product&path=59_86&product_id=467

GulligaGurkan
2014-12-28, 18:28
Står det 600kg skulle jag nog säga att de tål 600kg. Annars blir det dålig pr

Arne Persson
2014-12-28, 19:48
Jag litar inte ett dugg på billiga skitstänger från Kina o.dyl. Siffrorna har tyvärr inte alltid någon närmare verklighetsanknytning.

exevision
2014-12-28, 20:03
Jag litar inte ett dugg på billiga skitstänger från Kina o.dyl. Siffrorna har tyvärr inte alltid någon närmare verklighetsanknytning.

Men 200kg, tror du inte ens det är säkert på en sådan stång som de jag länkade till?

Loke
2014-12-28, 20:29
Jag har aldrig varit med om att en stång plötsligt "går av" eller böjs mycket, men därmot är det ju vanligt att stänger successivt böjs mer och mer. Så jag tycker främst frågan är om man kan acceptera att stången med tiden blir lite småböjd. För typ styrkelyft på lite hobbynivå tycker jag inte det spelar någon roll.

exevision
2014-12-28, 20:34
Jag har aldrig varit med om att en stång plötsligt "går av" eller böjs mycket, men därmot är det ju vanligt att stänger successivt böjs mer och mer. Så jag tycker främst frågan är om man kan acceptera att stången med tiden blir lite småböjd. För typ styrkelyft på lite hobbynivå tycker jag inte det spelar någon roll.

Inte jag heller, men denna Arne Persson har ju snackat tidigare om knäckta stänger. Men det kanske redan är smått böjda stänger eller last mer än 200kg

Tsubodai
2014-12-28, 20:48
2001 gick en Puntti-stång av på mitten under en knäböj på 325kg http://folket.se/nyheter/1.184716

ArnoldOnLehmä
2014-12-28, 21:02
Har en sån gymleco med 31mm greppdiameter och har kört benböj med 260kg säkert hundra gånger, men för det kan den ju knäckas nästa gång jag böjer. Däremot knäckte jag "vikthållaren" på en stång som skulle tåla 320kg med bara 100kg bumperplates på, visserligen var det kallt i ladan jag tränade i.

exevision
2014-12-28, 21:12
Har en sån gymleco med 31mm greppdiameter och har kört benböj med 260kg säkert hundra gånger, men för det kan den ju knäckas nästa gång jag böjer. Däremot knäckte jag "vikthållaren" på en stång som skulle tåla 320kg med bara 100kg bumperplates på, visserligen var det kallt i ladan jag tränade i.

Föll hylsan av genom att stången knäcktes där eller?

Alexton
2014-12-28, 21:34

Detta helt klart. Det tål att upprepas.
Det du betalar för med en dyrare stång är förutom att de står som rekommenderade för högre vikt att risken är minimal för både mjuk och sprödbrott.

Metallen de använder håller hög kvalite och är troligtvis en specialblandning som ger den de egenskaper som krävs för belastning år in och år ut. Metall kan förändras ifall du inte använder dig av rätt legering eller blandning. Dyrare stånger är för en livstid.

Old Nick
2014-12-28, 21:51
Tror det var Rippetoe som skrev en gång att en billig kinastång han hade i gymmet vek sig och var när att gå av under en knäböj. Som tur var såg någon vad som var på väg att hända och skrek åt personen i fråga att dumpa stången, vilket han gjorde i sista sekund.

Men hur mycket vikt som var på minns jag inte. Hittar inte inlägget heller. Tror dock man skall vara försiktig med billiga stänger. Lyfter man runt 100 kg lär väl vad som helst funka, men skall man över 200 är det nog värt att investera i något bättre.

anvihl
2014-12-28, 22:47
Inte jag heller, men denna Arne Persson har ju snackat tidigare om knäckta stänger. Men det kanske redan är smått böjda stänger eller last mer än 200kg

Eller stänger som företaget han jobbar på inte säljer ;).

Kicken
2014-12-28, 22:56
Intressant läsning: http://www.ivankobarbell.com/press/how_to_break_an_olympic_bar.pdf

"On average, we throw away one out of sixteen bars (6%)."
Tror inte att kinafabrikerna gör det!?

Arne Persson
2014-12-28, 23:31
Eller stänger som företaget han jobbar på inte säljer ;).

Tyvärr min vän... Har även vägrat sälja skitstänger på företag för vilka jag jobbat för...

muddler
2014-12-29, 00:24
Kör på två gym inom samma kedja, båda med billiga skitstänger som alla är mer eller mindre krökta. Det var nästan skrattretande när jag skulle böja och jag liksom fick rulla stången på ryggan så att jag fick balans på den för att den var så böjd :d

David_wigren
2014-12-29, 00:25
Hittade detta på tuben
_scNhWBWGlQ

Seedstream
2014-12-29, 00:47
I det här läget är det skönt att man är svag så man slipper tänka på sånt här.

Senilstudent
2014-12-29, 01:05
Borde väl hålla, varför skulle den inte göra det?

cero
2014-12-29, 01:12
Hittade detta på tuben
_scNhWBWGlQ

Hahahaha, går iväg som en chef.

exevision
2014-12-29, 06:50
Kan Jordan stängerna vara i likvärdig kvalité som Gymtec? Gymtec finns ju på väldigt många gym och kanske inte är så överdivet bra kvalité på, men de verkar ju iaf inte knäckas. Man ser iof många böjda.

Tänkte denna:
http://www.jordanfitness.co.uk/collections/free-weights/products/steel-series-straight-olympic-bars-without-bearings

Arne Persson
2014-12-29, 08:56
Kan Jordan stängerna vara i likvärdig kvalité som Gymtec? Gymtec finns ju på väldigt många gym och kanske inte är så överdivet bra kvalité på, men de verkar ju iaf inte knäckas. Man ser iof många böjda.

Tänkte denna:
http://www.jordanfitness.co.uk/collections/free-weights/products/steel-series-straight-olympic-bars-without-bearings

Var på ett Crossfitgym i Malmö och kollade på deras utrustning, inte en enda av deras Jordanstänger var rak.

agazza
2014-12-29, 09:18
är det inte det vanliga tjatet att man inte ska köpa annat än eleiko?

petersson
2014-12-29, 09:42
Detta helt klart. Det tål att upprepas.
Det du betalar för med en dyrare stång är förutom att de står som rekommenderade för högre vikt att risken är minimal för både mjuk och sprödbrott.

Metallen de använder håller hög kvalite och är troligtvis en specialblandning som ger den de egenskaper som krävs för belastning år in och år ut. Metall kan förändras ifall du inte använder dig av rätt legering eller blandning. Dyrare stånger är för en livstid.

Där jag tränar har vi rätt många Eleikostänger. Ett par av de gamla är definitivt inte helt raka längre. Någon av dem har också kullager som gett upp.
Frågan är ju om stängerna har blivit misshandlade eller om de helt enkelt inte håller en livstid även vid normalt bruk.

exevision
2014-12-29, 09:44
Var på ett Crossfitgym i Malmö och kollade på deras utrustning, inte en enda av deras Jordanstänger var rak.

Nä, men många gör rätt så knäppa saker med stänger. Som att släppa dem på bänkar. Tror inte jag böjer stänger så lätt i mitt källargym, men vill känna mig säker när jag lastar 200kg och inte knäcka stången rakt av och få vikterna på mig. Men visst, Eleiko är bäst, fast har inte budget för det.

Arne Persson
2014-12-29, 09:46
är det inte det vanliga tjatet att man inte ska köpa annat än eleiko?

Det finns fler som tillverkar högkvalitetsstänger... Leoko och American Barbell tex...

VoDaresVins
2014-12-29, 09:54
Trodde inte en stång skulle kunna knäckas under ett lyft men tydligen. Om man böjer i ett rack borde man ju ändå klara sig rätt bra om det skulle hända men vid mark kan det väl nog sluta rätt illa beroende på var på stången och i vilket skede brottet sker.

qozmox
2014-12-29, 10:04
jag har böjt en stång på ett gym en gång, men av gick den inte.
obrukbar är den ju i vilket fall, och kvar är den.
folk verkar inte ens märka det.
en gymleco tror jag det var. efter en högreppare i mark på cirkus 180 eller nåsånt.

z_bumbi
2014-12-29, 10:51
Någon som inte har koll köpte in fyra stycken skräpstänger och la nere på gymmet, alla fyra gick sönder inom ett år varav minst tre gick av. Tillverkaren hade fäst lagren genom att sätta en sprint rakt igenom stången och inte helt förvånande gick de av precis där.
Nya stänger plockades ut på garantin och någon köpte dessutom två till varav ingen rullade som den borde när de var nya, minst en var inte rak inom en vecka och flera är rejält böjda efter ett halvår.
Jag vet inte vad som är värst, återförsäljaren och tillverkaren eller de som köper in samma mög en gång till?

När det gäller stänger så lönar det sig alltså att gå upp ett par prisklasser från de allra billigaste även för hemmabruk.

anvihl
2014-12-29, 10:59
Såg att gymleco var på tal. Jag har med en sketen gymleco stång markat 300kg+ flera gånger och 250kg+ minst en gång i veckan i över ett år, böjt 200kg+ minst 2 gånger i veckan och annat lek, det är enda stången som finns så vi är typ 500 pers som tränar med den varav jag vet flera stycken som är på liknande styrkenivåer(och starkare) framförallt i böjen. Den har inte krökts någonting överhuvudtaget, dock är greppet totalt värdelöst.

swarre
2014-12-29, 11:29

Hur påverkas stänger av att befinna sig i en sådan miljö (ladugård)? Vilken inverkan har det på stången om den förvaras i minusgrader och varierande temperatur?

Loke
2014-12-29, 11:59
Det finns fler som tillverkar högkvalitetsstänger... Leoko och American Barbell tex...

Ah, dom är bra alltså? Mitt gym köpte in av av dem och jag vart lite besviken för jag kände inte igen märket och trodde det skulle bita oss i rumpan med tiden, men då kanske det blir bra ändå :)

Herman H
2014-12-29, 12:39
Jag har två gymstänger (köpte en böjd begnagad för rodd och inget annat) som är till lättare skräpträning, de är riktigt dåliga och används inte speciellt ofta, köp inte en sån för "riktig" träning.

Min Eleiko SL-stång däremot har fått lyfta många ton under åren och visar inte ens på att den är använd mer än på lettringen. Den stången kommer hålla mina barnbarns liv ut.

Eftersom det är flera som tränar samtidigt här i garaget så köpte jag en Ivanko OL-stång men som har markering för SL också, den saknar dock lettring i mitten men det löstes med lite sporttejp. Ivankon är av stål i 200000 PSI klass och rent teoretiskt ska den hålla lika bra som en Eleiko SL-stång men det är jag något tveksam till. Den har varit lastad med 300kg och då böjdes den något mer än Eleikos men blev rak och fin igen när det var tom.
Prisskillnaden var rätt stor, jag gav runt 6000 spänn för Ivankon i somras och drygt 9000 för Eleikos stång 2008.

Nästa stång blir en Eleiko SL-stång igen.

z_bumbi
2014-12-29, 12:45
OL-stänger "ska" böja sig mer än SL-stänger så det verkar inte så konstigt att den gjorde det.

StarkaUlf
2014-12-29, 13:04
En kvalitetstång som används av elitlyftare runt om i världen som räcker minst 15-20 år för hemmabruk för 8-10.000 kr, med 10 års garanti, eller köpa en ny sämre stång vart andra-tredje år för 3-4.000.

Jag hade nog valt första alternativet. Slå ut dom pengarna på alla år så är det en mycket bra investering.

Herman H
2014-12-29, 14:36
OL-stänger "ska" böja sig mer än SL-stänger så det verkar inte så konstigt att den gjorde det.

Jo så är det, jag ville bara tala om att just denna modell av Ivankostång är anpassad för både och så att säga och har både SL och OL märke på stången, även kullagerna är anpassade för OL, de rullar betydligt lättare än på en SL-stång. Det märktes i bänken runt 250kg, den ville gärna rulla vidare så att säga. Den vibrerar även något mer än SL-stången om man lägger den på flaket och sparkar på den. Till allt annat har den fungerat kanon, en riktigt bra stång om man inte vill betala fullt ut vad en Eleiko kostar.

Gnistan
2014-12-29, 19:13
Funderar på att köpa ny skivstång. Stänger som är märkta att klara belastningar på drygt 600 kg, hur mycket kan man lita på dessa? Är det riskfritt att lasta på 200 kg utan att de ska riskera att knäckas. Inte bara böjas, utan rent utav gå itu. Vi pratar inte Eleiko och liknande, utan de billigare stängerna.

Tex dessa stänger:
http://www.traningsprodukter.se/skivstanger/internationella-50-mm/int-stang-proffs.html
http://styrkebutiken.se/index.php?route=product/product&path=59_86&product_id=467

På vårt lilla gym har man köpt några Eleiko stänger.
Den vi hade tidigare vägge 18 lilo och det är en väldig skillnad i känsla med en riktig stång, lättringen bl.a.
Personligen har jag alltid gillat Eleiko bäst.

ArnoldOnLehmä
2014-12-29, 20:30
Hur påverkas stänger av att befinna sig i en sådan miljö (ladugård)? Vilken inverkan har det på stången om den förvaras i minusgrader och varierande temperatur?

Föll hylsan av genom att stången knäcktes där eller?

Det var hylsan som knäcktes.

Stål tappar ju ganska mycket i hållbarhet i minusgrader. Dock förvarades den inte i ladan. Men tror inte stål tappar 300% procent i hållbarhet av kyla ändå.

exevision
2014-12-29, 20:35
Det var hylsan som knäcktes.

Stål tappar ju ganska mycket i hållbarhet i minusgrader. Dock förvarades den inte i ladan. Men tror inte stål tappar 300% procent i hållbarhet av kyla ändå.

Vad gjorde du för något då det hände? Var konstruktionen på stången liknande som det som z_bumbi skrev, att de fäst lagringen genom med en sprint och på så vis borrat i själva stången?

ArnoldOnLehmä
2014-12-29, 20:46
Tappade stången i typ brösthöjd när jag styrkevände. Stången gick igenom plattformen av plywood jag stod på vilket borde dämpat lite men ändå var hylsan av helt. Stången är ju intakt och jag tränar dumt nog marklyft fortfarande trots att hylsan är av.

Får hem en recoil crossfitstång imorn som jag impulsköpte när det var rea. Köpte den för att kunna träna ryck med rätt diameter på stången och fjäderstål. Efter att läst vissa inlägg i den här tråden blir det nog just bara ryck för den pallar säkert inte tunga stötdrag och liknande.

r1kkie
2014-12-29, 23:45

Tex dessa stänger:

Det är stor skillnad på att ha 200kg på en stång och kör bänkpress än att släppa 200 från över huvudet. ;)

cero
2014-12-30, 00:25

Haha! :D

Arne Persson
2014-12-30, 07:33
Haha! :D

Kan även tillägga att samtliga "CrossFitbumpers" var spräckta i mitten. :)

RagnarÖhman
2014-12-30, 08:29
Eleiko om du vill lyfta svintungt och rätt, lite seg med garantiärenden annars helt ok.

Roguefitness om du vill motionsträna och nöja dig med 100kgs frivändningar och 180kgs böjar.

qozmox
2014-12-30, 13:20
Såg att gymleco var på tal. Jag har med en sketen gymleco stång markat 300kg+ flera gånger och 250kg+ minst en gång i veckan i över ett år, böjt 200kg+ minst 2 gånger i veckan och annat lek, det är enda stången som finns så vi är typ 500 pers som tränar med den varav jag vet flera stycken som är på liknande styrkenivåer(och starkare) framförallt i böjen. Den har inte krökts någonting överhuvudtaget, dock är greppet totalt värdelöst.

antar isåfall att de har olika sorters stänger, eller så var det inte en gymleco jag böjde.
jag minns trots allt inte, men den stången är nu iallfall livsfarlig att böja med, då om man inte riktigt lägger den rätt så kan den liksom snurra runt på ryggen på en.

exevision
2014-12-30, 15:51
antar isåfall att de har olika sorters stänger, eller så var det inte en gymleco jag böjde.
jag minns trots allt inte, men den stången är nu iallfall livsfarlig att böja med, då om man inte riktigt lägger den rätt så kan den liksom snurra runt på ryggen på en.

Finns väll olika stänger med olika gränser för belastning, från den tillverkaren.

hugok
2014-12-30, 21:16
Jag köpte en billig, inom ett år var ena hylsan av. Den har dessutom kass lettring. I och med Eleikostängernas kvalitet håller lettringen också betydligt bättre då den tål mer slitage. Jag vet inte om det enbart är lettringen som bidrar till känslan när man lyfter en Eleikostång men den känns bättre att lyfta. Ivanko har liknande känsla.

delizh
2015-01-02, 11:18
Arne Persson
Är detta en stång som är värd att köpa?
http://www.traningsprodukter.se/skivstanger/internationella-50-mm/kullagrad-gold-stang.html

Arne Persson
2015-01-02, 11:32
Arne Persson
http://www.traningsprodukter.se/skivstanger/internationella-50-mm/kullagrad-gold-stang.html

Med tanke på utseendet och priset så bedömer jag den, dock utan att ha sett eller testat den, som en kvalitetsstång.

bigtraps
2015-01-02, 11:47
Min Eleiko är från 1983. Vill inte sonen ärva den får den följa mej ner i jorden

exevision
2015-01-02, 11:59
Arne Persson

Du saknar inte räffling i mitten?

elo_
2015-01-02, 12:14
eleiko och leoko = bästa kvalité, dyrast
sportkraft, american barbell = bra kvalité, något förmånligare
kinastuff = taskig kvalité, riskabelt, billigt

Mart|n
2015-01-02, 12:24
Håll ett öga på denna sidan för begagnade Eleikostänger i mer eller mindre nyskick: http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproducts.aspx

Finns bland annat någon Crossfitstång där just nu för 2520+moms.

delizh
2015-01-02, 12:43
Håll ett öga på denna sidan för begagnade Eleikostänger i mer eller mindre nyskick: http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproducts.aspx

Finns bland annat någon Crossfitstång där just nu för 2520+moms.

Denna? http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproduct.aspx?ac=3002233B
Crossfit stång, vad är skillnaden mellan den och en SL stång?

Kicken
2015-01-02, 13:49
Denna? http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproduct.aspx?ac=3002233B
Crossfit stång, vad är skillnaden mellan den och en SL stång?

Så här har jag förstått skillnaden:

28mm är väl standarden för crossfit och tyngdlyftning, 29mm för styrkelyft, finns en hel del stänger som är 28,5mm också.

SL stänger har oftast agressivaste lättringen.

SL rotrerar sämst (=oftast glidlager) TL har oftast nållager.

TL fjädrar mest.

Crossfit stänger är väl lite mitt i mellan, men närmare TL.

exevision
2015-01-02, 14:00
Den där crossfit stången har inte heller lettring i mitten. Sen är det ju inte så värst mycket billigare med tanke på att det är begagnat och utan garanti.

z_bumbi
2015-01-02, 14:53
kinastuff = taskig kvalité, riskabelt, billigt

Man bör nog skilja på märken även från Kina. De stänger som är godkända att använda i tyngdlyftning har jag t ex inte hört så mycket negativt om. När jag såg dem sist i Sverige så kostade de också ca 4000 kr mindre än motsvarande från Eleiko och då är valet kanske inte så svårt och då speciellt inte för hemmabruk.

ArnoldOnLehmä
2015-01-02, 15:48
Arne Persson

Stången kostar ju lika mycket som Eleiko trainingbar så varför ens fundera på en body solid stång?

Arne Persson
2015-01-02, 16:46
Stången kostar ju lika mycket som Eleiko trainingbar så varför ens fundera på en body solid stång?

Det är knappast BodySolid som gör den. Misstänker snarare att den tillverkas av American Barbell.

cero
2015-01-02, 18:28
Man bör nog skilja på märken även från Kina. De stänger som är godkända att använda i tyngdlyftning har jag t ex inte hört så mycket negativt om. När jag såg dem sist i Sverige så kostade de också ca 4000 kr mindre än motsvarande från Eleiko och då är valet kanske inte så svårt och då speciellt inte för hemmabruk.

Vilket märke?

delizh
2015-01-06, 12:13
Arne Persson
Powerzite.se , kan inte länka just den sidan, men dom säljer en skivstång för
2900:-
Styrkelyft/Allround:
411-Gymtec, Svart oxid. 20 kg. Bärighet 680 kg. :-2900

Bra stång? Kass stång?

1. Powerzite.se
2. Div tränings utr

Arne Persson
2015-01-06, 12:50
Arne Persson
Powerzite.se , kan inte länka just den sidan, men dom säljer en skivstång för
2900:-
Styrkelyft/Allround:
411-Gymtec, Svart oxid. 20 kg. Bärighet 680 kg. :-2900

Bra stång? Kass stång?

1. Powerzite.se
2. Div tränings utr

Troligen en Kinastång av okänd kvalitet.
Kan vara ok.

delizh
2015-01-06, 13:28
Texas Power bar, är det en sådan stång som man ser många amerikanare, tex George Leeman har, att dom böjs och blir typ 10cm högre upp innan vikten knappt hunnit lyfta?
http://www.extremepower.se/texas-power-bar-p-243.html

Kan du säga eller ev. länka några bra stänger som är prisvärda?
Dyra och billiga :)

AeternusRex
2015-01-06, 13:35
Om du under några omständigheter behöver eller kan flytta 600kg så borde inte kvalitén på en stång vara problemet. Jag kan isf rekommendera front axeln på pbv 401 du kan säkert importera en från Ryssland för 500 spänn och svetsa på den vikt du sedan behagar. ;-)

Gymmis
2015-01-07, 21:52
Texas Power bar, är det en sådan stång som man ser många amerikanare, tex George Leeman har, att dom böjs och blir typ 10cm högre upp innan vikten knappt hunnit lyfta?

Texas Power Bar är en stång som ligger väldigt nära IPF godkända stänger i styvhet. De böjer sig inte nämnvärt även på tunga laster. Den stång som ofta syns i jänkar filmerna är Texas Deadlift bar som är väldigt mycket mjukare för att få mer imponerande vikt i marken ;) Samma tillverkare men helt olika stänger.