Visa fullständig version : Datorprogram/Applikation för kaloriräkning
Niclas03
2014-12-27, 09:25
Jag söker ett datorprogram eller en applikation som räknar ut hur många kalorier man har ätit och även måste äta för att uppnå dagens kaloribehov.
Föreställ er att jag vill komma upp i 2000kcal genom att äta avokado och köttbullar. Då vill jag kunna få programmet att räkna ut hur många gram avokado/köttbullar jag måste äta för att uppnå mängden 2000 kcal.
Något liknande detta:
https://itunes.apple.com/us/app/lose-it!-weight-loss-program/id297368629?mt=8
Men vet inte om det uppfyller mina önskemål. Vad använder ni, eller vad kan ni rekommendera?
Lifesum (f.d. Shape-up) är det enda jag använt de senaste två åren.
Använder i.o.f.s Excel också, men det är mer för statistik.
Antalet kalorier som olika appar och program föreslår får man dock ta med en medelstor container salt då de precis som alla uträkningar man kan hitta på internet baseras på ekvationer, ekvationer som ofta inte stämmer bra på individnivå.
Shqypnia
2014-12-27, 12:09
Lifesum är underbar. Skaffa gärna Premium för en liten slant för enkelhetens skull.
Niclas03
2014-12-27, 14:30
Kan jag i detta program få uträknat hur många gram, t ex avokado jag ska äta för att få i mig 2000 kcal?
Kan jag i detta program få uträknat hur många gram, t ex avokado jag ska äta för att få i mig 2000 kcal?
Inte för att vara dryg, men det går väl extremt snabbt att räkna själv?
(kalorier du vill äta)/(kalori/g)=(kalorier/kalorier)*gram=1*gram=hur många gram du ska äta!
shirunai
2014-12-27, 19:53
javisst!
Shqypnia
2014-12-27, 20:15
Du väljer hur mycket kcal du vill äta varje dag sedan registrerar du det du äter. Enkelt.
Äter du t.ex. en avokado på 100 kcal och registrerar det så har du kvar 1900 kcal enligt appen.
Både ja och nej. Du kan ändra mängden tills du når rätt kaloriantal, men inte välja kaloriantal och få ut mängd.
Det sistnämnda vet jag dock inte varför
Man någonsin skulle behöva. Som sagt ovan, enkel melandtadiematematik är allt man behöver.
Peter Hansen
2014-12-27, 21:19
Testa kostbevakningen.se funkar lite annorlunda och är väldigt smart
Jag testade nu på morgonen lifesum, den är rätt så bra och enkel att använda.
Skulle behöva lite rådgivning.
Jag är 180cm, väger 80kg, har bulkat och deffar nu med en målvikt på 78kg.
Efter lunchen en vanlig dag brukar jag ha fått i mig totalt 1606kcal, varav 237g protein, 90g kolhydrat, 39g fett.
Vilket näringsämne ska jag fokusera på under middagen? Protein, fett eller kolhydrat? Ska jag dra ner på kolhydraterna allmänt och öka fett?
Niclas03
2014-12-28, 09:50
Tack för tipsen, uppskattas. Men med risk för att ställa en dum fråga, kan jag använda detta program på min dator med windows 8? Och kan jag använda det till min windows-telefon?
shirunai
2014-12-28, 10:17
Tack för tipsen, uppskattas. Men med risk för att ställa en dum fråga, kan jag använda detta program på min dator med windows 8? Och kan jag använda det till min windows-telefon?
Den är antingen webbaserad eller appbaserad, finns åtminstonde till andreoid och ios
Jag testade nu på morgonen lifesum, den är rätt så bra och enkel att använda.
Skulle behöva lite rådgivning.
Jag är 180cm, väger 80kg, har bulkat och deffar nu med en målvikt på 78kg.
Efter lunchen en vanlig dag brukar jag ha fått i mig totalt 1606kcal, varav 237g protein, 90g kolhydrat, 39g fett.
Vilket näringsämne ska jag fokusera på under middagen? Protein, fett eller kolhydrat? Ska jag dra ner på kolhydraterna allmänt och öka fett?
237g protein på 80kg kroppsvikt redan vid lunch.
Pasta med ris vid sidan om till middag?
Skämt åsido, men det känns spontant som du redan har uppfyllt ditt proteinbehov med råge.
237g protein på 80kg kroppsvikt redan vid lunch.
Pasta med ris vid sidan om till middag?
Skämt åsido, men det känns spontant som du redan har uppfyllt ditt proteinbehov med råge.
Hehe, oki, fortsätter jag i denna takt:)
Försöker ligga på 240gram protein. Det är bara kolhydrater/fett som jag inte är helt säker på hur högt det ska vara vid deff.
Hehe, oki, fortsätter jag i denna takt:)
Försöker ligga på 240gram protein. Det är bara kolhydrater/fett som jag inte är helt säker på hur högt det ska vara vid deff.
Kolhydrater och fett tills kaloribudgeten är fylld. Simple as that. Fördelningen spelar mindre roll.
PureWhey
2014-12-29, 22:05
~2-2.2gr prot/kgv, 30% fett, rest kolhydrater är en ok generell riktlinje.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.