handdator

Visa fullständig version : Har jag tränat för lite ben?

Crane
2014-12-22, 09:43
Tjena grabbar!
Skriver från mobilen, så jag håller det kort.

Jag är en kille på 77 kg, 186 cm. Bänkar 80 kg 5x5, när jag kör knäböj brukar jag böja runt 105 kg 5x5. Tränar också mycket smidighet, hoppar då upp på en 1 meter hög låda 3x10 gånger med 15 kilo vikt i famnen.

Vad säger ni, knäböjer jag för lite i förhållande till bänkpressen? Det är så svårt att bedöma sin egen spegelbild, jag är bara rrädd att se ut som en discogymmare om jag fortsätter såhär? 😂 finns risken?

KRAM!

amarth
2014-12-22, 10:40
Ännu svårare för andra att bedöma när du inte postat någon bild.

MaxHBG
2014-12-22, 10:45
När jag bänkar kör ja 95kgx10 men böjer bara runt 110x10

Anlednigen till detta tror jag är för att knäböjen är en mycket längre rörelse än bänken för ja bryggar också.

Sen skulle det oclså underlätta och se hur stora benen är

likt
2014-12-22, 11:39
Ser väl rimligt ut, men som generell regel tycker jag man kan ha att man alltid tränat för lite ben ;)

J.V
2014-12-22, 11:54
Knäböjen ligger lite lågt ja, jämfört med bänkpressen. Hur det sen ser ut är omöjligt att bedöma utan bild. Även om du kanske ligger lågt i böjen kan ju det kompenseras genom benpress, benspark, utfall och allt vad det är om det är storleken på benen på nojar över.

Beemel
2014-12-22, 12:25
Ungdommens discoträning märks fortfarande tydligt för min del.
Jag maxar ungefär lika mycket i böj som i bänk (125 vs 120)
Är dock lite starkar i reps på böjen.

Såg någonstans att ett önskvärt ratio mellan bänk/böj/mark var 1/1,3/1,6 vet inte om det stämmer.
Men personligen tror jag det kan vara ett rimligt mål att sträva efter om man vill vara någorlunda balanserad styrkemässigt. Finns säkert massor av folk här som inte håller med och tycker jag brosciensar (påhittade ord (C)) nu

Loke
2014-12-22, 13:28
Nja, ur ett styrkeperspektiv är det där normalt. Du har nästan samma förhållande som jag när jag varit som bäst. Visserligen kan man väl säga att jag lutar lite åt att vara bra på bänkpress, men det kommer sig knappast av att jag tränat mer bänk än böj.