Visa fullständig version : Karatefylla resulterade i trasig högtalare på krogen.
Vi börjar från början.
Ännu bakis från värsta karatefyllan på år från igår.
Jag tappade minnet totalt under hela kvällen igår på krogen, alltså inte ett endaste litet minne.
Krogägaren ringde mig idag om att jag tydligen hade sönder en högtalare för 9000kr, vilket jag somsagt inte minns något över, kompisarna jag var med hela kvällen sa att jag tydligen hade snubblat på nån kabel elr liknande vilket resulterade i att högtalaren då gick sönder.
Han menade att jag skulle kolla med min försäkring om det täcker det, eller alternativt betalade det direkt till honom, vilket jag sa att det kommer aldrig att hända.
Kan min försäkring täcka sånt här ?
Har dem ingen egen försäkring ?
Måste jag pynta upp 9papp nu eller ?
uppskattar alla svar, hoppas någon tar tid att svara på mina frågor.
Mvh L
Diomedea exulans
2014-12-21, 22:16
Neka
Jag håller inte med.
Ta det som en man. Sånt här händer när man super.
Neka
Det var min tanke också, tror knappast dem kommer göra någon större sak av det. Vad kan man tänka sig för följder av det ? polisanmälan i värsta fall ?
Jag håller inte med.
Ta det som en man. Sånt här händer när man super.
Han vet ju inte ens om det var han? Vet ägaren till högtalaren att ts var riktigt full så är han ju att enkelt offer att skylla på
Var det en minnesvärd festkväll?
Spontant tycker jag att det borde gå på krogägarens försäkring (alternativt ur krogägarens ficka). Smartast är nog att ringa och snacka med ditt försäkringsbolag, som rimligtvis har bättre koll på hur det brukar funka. Det är knappast första gången det händer nåt liknande.
R Scarpa27
2014-12-21, 22:22
han behöver ju bevis...
dock...! har du snubblat på en kabel kan du vända på det och få skadestånd från krogen ist, en kabel ska inte ligga lös så det skapar risk att snubbla på...
Det var min tanke också, tror knappast dem kommer göra någon större sak av det. Vad kan man tänka sig för följder av det ? polisanmälan i värsta fall ?
Det kan det säkert bli tal om men det verkar ju inte finnas någon bevisning?
När du snubblade på den där kabeln som ska ha haft sönder högtalaren befann du dig då på ett ställe som du/krogbesökare inte får finna sig på?
Om du befann dig på ett ställe där krogbesökare får vistas så skulle jag om jag var du inte vilja betala i första taget av den enkla anledningen att man måste vara bra jävla korkad om man äger ett ställe där man serverar alkohol och räknar med att en massa fulla människor ska befinna sig och har en kabel som en full person lätt kan snubbla på som kan leda till att något så dyrt som en högtalare för 9000 kr kan gå sönder.
Neka
http://img.pandawhale.com/52252-SpiderMan--This-Is-Why-We-Cant-4pxt.jpeg
Var det en minnesvärd festkväll?
De säger att jag hade roligt iaf, min stukade fot säger imot (inte relaterad till högtalar snubblingen:)
Det kan det säkert bli tal om men det verkar ju inte finnas någon bevisning?
Han sa att han har vittnen, inte mer än det.
C h r i s
2014-12-21, 22:31
Hänvisa krogägaren till Hifi-tråden för konsultation.
Hänvisa krogägaren till Hifi-tråden för konsultation.
Det tycker jag är bästa förslaget hittills. Om vi ska vara helt ärliga förtjänade nog högtalaren att åka i golvet. Låt oss istället titta på nya möjligheter, för ett bättre ljud...
Spontant tycker jag att det borde gå på krogägarens försäkring (alternativt ur krogägarens ficka).
Hur resonerar du då? :confused:
Till TS: Om du super dig så full att du inte vet vad du gör så förtjänar du att gå miste om pengarna. Gör om gör rätt nästa gång.
Till TS: Om du super dig så full att du inte vet vad du gör så förtjänar du att gå miste om pengarna. Gör om gör rätt nästa gång.
Med samma förbehåll som Flash ungefär. Om nu inte TS hade hamnat väldigt fel här i livet så borde det inte ligga snubbelbara kablar framme. Med tanke på att det är en affärsrörelse och en del av rörelsen är just att husera sina kunder så borde det falla på krogägarens ansvar.
Om dennes försäkringsbolag inte tycker att han gjort tillräckligt för att skydda sig mot den här sortens olycka, så skulle det alltså i värsta fall få bekostas av krogägaren.
Antagligen att krogar får räkna med att (för) fulla personer kommer vistas på stället och inte kan göra en inredning som endast tillräckligt nyktra personer klarar av att undvika att ha sönder.*rolleyes*
Olegh kanske förklarade bättre än mig nu. :)
PureWhey
2014-12-21, 22:46
han behöver ju bevis...
dock...! har du snubblat på en kabel kan du vända på det och få skadestånd från krogen ist, en kabel ska inte ligga lös så det skapar risk att snubbla på...
+1
Har den legat där besökare fått vara?
När du snubblade på den där kabeln som ska ha haft sönder högtalaren befann du dig då på ett ställe som du/krogbesökare inte får finna sig på?
Håller med detta.
Var du på ett ställe du får vara på, så ska du såklart inte betala något.
Tricklew
2014-12-21, 22:51
Varför var du så packad? Krogen får inte servera uppenbart fulla människor, om du blev full nog att inte minnas något öht så kommer krogen antagligen inte jaga dig till rätten över detta.
Han vet ju inte ens om det var han?
Så länge man super sig till minneslucka är man oskyldig till vad man ställer till med?
Njae, men var det en ren olycka så ska du inte behöva lastas för det, sånt händer, och näringsidkaren skall vara försäkrad för det. Sedan bör han fundera ett extra varv på om han kanske överserverat dig.
zeusden1
2014-12-21, 23:06
Håller med ovanstående skribenter. Om kabeln legat framme (på ett dansgolv, t.ex.) så att någon annan kunde snubblat på den så ska det inte ligga dig till last. Å andra sidan, om du sprungit bakom högtalaren där man uppenbarligen inte ska vistas får du pynta eftersom du agerat oaktsamt i förhållande till att kunde funnits kablar där, vilket orsakade skadan.
Fortsätt neka. Bestrid eventuella förelägganden från KFM.
Antagligen att krogar får räkna med att (för) fulla personer kommer vistas på stället och inte kan göra en inredning som endast tillräckligt nyktra personer klarar av att undvika att ha sönder.*rolleyes*
Haha, driver ni eller...
"Å andra sidan, om du sprungit bakom högtalaren där man uppenbarligen inte ska vistas får du pynta eftersom du agerat oaktsamt i förhållande till att kunde funnits kablar där, vilket orsakade skadan."
Låter mer troligt.
eternallord
2014-12-21, 23:10
1) Krogens egna fel att dom serverat någon till den graden att dom trillar över grejer.
2) Krogens egna fel att dom har sladdar liggandes så att man kan snubbla över dom.
Hänvisa till ovanstående och säg att det är deras beslut om dom vill dra det vidare, men att du varken vill eller kan betala friviligt.
Vet inte om det är annorlunda här hemma i sverige men annars så är det alltid krogägarens försäkring som täcker upp, det är att beräkna då man driver en sådan verksamhet att sådana olyckor kan inträffa, speciellt om man har sprittillstånd, känns mer som krögaren spelar på två plan nu
Vi vet inte hur full han var när dom serverade honom...
Haha, driver ni eller...
"Å andra sidan, om du sprungit bakom högtalaren där man uppenbarligen inte ska vistas får du pynta eftersom du agerat oaktsamt i förhållande till att kunde funnits kablar där, vilket orsakade skadan."
Låter mer troligt.
Nej jag driver inte.
På den tiden jag var ute och festade ofta och i de fall då det fanns kablar som låg där krogbesökarna vistades (fick vistas) så tejpades kablarna fast i golvet.
Vakterna brukade även i de fall då någon var på ställen man inte bör/får vara på helt enkelt se till att avlägsna den personen.
Var någon uppenbart för full så blev man utslängd.
Och som någon annan skrev, för fulla människor ska nekas till att köpa mer alkohol.
Diomedea exulans
2014-12-21, 23:13
Lite off topic, men hur ofta sker det att en bartender vägrar en drinkar för man är för full? Jag har supit mig till minnesluckor, spyor osv på krogen säkert 100 gånger, kan faktiskt bara minnas att jag blivit nekad alkohol på krogen en enda gång.
Vi vet inte hur full han var när dom serverade honom...
Blev han insläppt i berusat tillstånd, faller även detta på krogens ansvar
Lite off topic, men hur ofta sker det att en bartender vägrar en drinkar för man är för full? Jag har supit mig till minnesluckor, spyor osv på krogen säkert 100 gånger, kan faktiskt bara minnas att jag blivit nekad alkohol på krogen en enda gång.
Beror väl på vad för krog det är och vilka regler det ör som följs
Diomedea exulans
2014-12-21, 23:16
Beror väl på vad för krog det är och vilka regler det ör som följs
"Vanliga" krogar. Klubbar, discon, vad man nu vill kalla det. 18-23-årsgräns, inget speciellt klientel.
Tja, företag vill tjäna pengar.. ;)
"Vanliga" krogar. Klubbar, discon, vad man nu vill kalla det. 18-23-årsgräns, inget speciellt klientel.
Stora klubbar är ju måna om sitt rykte och det ser illa ut om de har krälande fulla gäster, så de håller gärna lite ordning på spritintaget
Diomedea exulans
2014-12-21, 23:20
Stora klubbar är ju måna om sitt rykte och det ser illa ut om de har krälande fulla gäster, så de håller gärna lite ordning på spritintaget
Heh, inte de stora klubbarna jag har besökt.
Isåfall har det ändrats sedan de 2,5 år jag var på krogen sist.
Haha, jag har blivit utslängd när jag knappt varit salongs. Senast för nån vecka sen blev en tjej jag var med nekad när vi skulle stanna till för ett glas - vi hade smuttat whisky och tagit en öl innan.
Beror som sagt helt på vart man hamnar. Nog har man varit drängfull utan problem också. :)
Blev han insläppt i berusat tillstånd, faller även detta på krogens ansvar
Det jag menar är att alkoholen kan ha slagit när han var där inne, utan att han blivit serverad särskilt mycket.
Haha, jag har blivit utslängd när jag knappt varit salongs
Säker på att minnet inte sviker nu? :D
Patriarch K
2014-12-21, 23:29
till ts: Om du super dig så full att du inte vet vad du gör så förtjänar du att gå miste om pengarna. Gör om gör rätt nästa gång.
+1
Säker på att minnet inte sviker nu? :D
Well, senast det hände stod jag utanför och hånglade med en tjej. Vi bytte nummer, hon skulle hem, och jag går in igen. Möter en arg attack-flata till vakt som uppenbarligen tycker att om inte hon får nåt roligt ska inte jag heller ha det...
Tjejen tyckte inte heller jag verkade berusad, och tjejer brukar liksom inte dras till drängfulla killar.
Diomedea exulans
2014-12-21, 23:33
tjejer brukar liksom inte dras till drängfulla killar.
Eh, jo?
Eh, jo?
Det har då jag missat isåfall.
Eh, jo?
Really? Är du säker eller var du så full att du trodde det var så :d
Diomedea exulans
2014-12-21, 23:39
Det har då jag missat isåfall.
Really? Är du säker eller var du så full att du trodde det var så :d
Kan ju bara tala för egen del. Jag kan endast få tjejer om jag är så full så jag inte minns något efteråt.
Ja, jag minns såklart brottsstycken av sexet, annars hade jag ju inte vetat att det funkar. (Eventuellt vaknar jag upp nykter bredvid någon.)
Kan ju bara tala för egen del. Jag kan endast få tjejer om jag är så full så jag inte minns något efteråt.
Ja, jag minns såklart brottsstycken av sexet, annars hade jag ju inte vetat att det funkar. (Eventuellt vaknar jag upp nykter bredvid någon.)
Fast du kanske inte var sååå drängfull trots allt, inte många som klarar sex då liksom
Diomedea exulans
2014-12-21, 23:53
Fast du kanske inte var sååå drängfull trots allt, inte många som klarar sex då liksom
Alltså, nästan ingen jag har legat med har velat träffas igen, så det är väl en definitionsfråga om jag "klarade" sexet.
Om de överserverar så kan de bli av med alkoholtillståndet så om du inte frivilligt betalar misstänker jag att de inte kommer vilja gå vidare med det.
Alltså, nästan ingen jag har legat med har velat träffas igen, så det är väl en definitionsfråga om jag "klarade" sexet.
Testa att dricka mindre så du åtminstonde får upp den.
Diomedea exulans
2014-12-22, 00:30
Testa att dricka mindre så du åtminstonde får upp den.
Då får jag ju inte ligga alls.
Haha, hur raggar du egentligen? :D
När jag är på nivån att jag är slirig nöjer jag mig hellre med att byta nummer.
Diomedea exulans
2014-12-22, 00:34
Haha, hur raggar du egentligen? :D
När jag är på nivån att jag är slirig nöjer jag mig hellre med att byta nummer.
Jag gör ingenting, sen super jag mig så full så jag inte vet vad jag heter, sen går allt automatiskt.
IRL alltså, sedan ett par år raggar jag bara på nätet.
Då får jag ju inte ligga alls.
Jobba på ditt game då istället för att tycka synd om dig själv. Om man inte kan ragga helt nykter så gör man fel.
Diomedea exulans
2014-12-22, 00:36
Jobba på ditt game då istället för att tycka synd om dig själv. Om man inte kan ragga helt nykter så gör man fel.
Nu är det ju inte det vi diskuterar.
Haha, jag har blivit utslängd när jag knappt varit salongs.
En gång i Västerås blev jag nekad inträde efter två folköl...
Aj, känslig mot alkohol?
Om det är han på bilden så kan man nog se andra anledningar :)
PureWhey
2014-12-22, 01:58
Aj, känslig mot alkohol?
:laugh:
Bossebäver
2014-12-22, 11:47
Så länge man super sig till minneslucka är man oskyldig till vad man ställer till med?
Så har då jag resonerat hela mitt liv. Fylle-bäver och nykter-bäver är dramatiskt olika personer, jag tar inte ansvar över fylle-bäver för han har då aldrig en tanke på mig....
Aj, känslig mot alkohol?
Nä, tål snarare en del. Jag antar att jag ser full ut även i normaltillstånd, det har hänt mer än en gång att vakter har trott att jag är mer packad än jag är samtidigt som vissa kompisar aldrig blivit nekade inträde trots att de kryper på skulderbladen. Däremot är det jag berättade om enda gången jag har fått tjafs från vakten i (så gott som) helt nyktert tillstånd, man skulle kunna tro att de hade något annat emot mig men eftersom det var första gången jag var ute i Västerås så tvivlar jag på det. :)
Det skulle ju kunna vara så att jag helt enkelt hörde fel. Jag har hela tiden trott att de nekade mig för att jag var för full men egentligen de sade de att jag var för ful. *jorgen*
Edit:
Om det är han på bilden så kan man nog se andra anledningar :)
Kanske så ja!
Angående överservering, så slösade jag 1500 på krogen, en del shots bland annat, så det är nog därifrån jag fått blackout.
Pratade med polaren, han sa att allt detta hände på dansgolvet, kablarna låg hur som helst till högtalare som stog på golvet, alltså en olycka som hade kunnat hända när som helst.
1) Krogens egna fel att dom serverat någon till den graden att dom trillar över grejer.
2) Krogens egna fel att dom har sladdar liggandes så att man kan snubbla över dom.
Hänvisa till ovanstående och säg att det är deras beslut om dom vill dra det vidare, men att du varken vill eller kan betala friviligt.
Så jag kommer att köra efter eternallord´s råd !
Tack i övrigt för alla svar, uppskattas mycket !!
svenbanan
2014-12-22, 14:04
Låter ju helt givet att det är ägarens ansvar att kablar och skit inte ligger där folk traskar runt. Har du inte medvetet stått och slitit i eller sparkat på grejerna kan det omöjligt vara ditt ansvar.
Tycker det verkar som om krogägaren bara försöker dra nytta av att du uppenbarligen var radiostyrd.
Däremot har väl knappast berusningsgraden nån betydelse. Oberoende om man blir överförfriskad på krogen eller hemma så får man ju ta ansvar för detta själv.
Derbel McDillet
2014-12-22, 15:06
Det där låter som ett klassiskt fall av när du bör avrunda ölen uppåt. Om entrévärden tycker du ser lite full ut så äre bara att säga " jag har druckit fem öl och en drink" även om sanningen är två folköl, annars tror de att du ljuger för dom och det gillar ingen
Låter ju helt givet att det är ägarens ansvar att kablar och skit inte ligger där folk traskar runt. Har du inte medvetet stått och slitit i eller sparkat på grejerna kan det omöjligt vara ditt ansvar.
Tycker det verkar som om krogägaren bara försöker dra nytta av att du uppenbarligen var radiostyrd.
Däremot har väl knappast berusningsgraden nån betydelse. Oberoende om man blir överförfriskad på krogen eller hemma så får man ju ta ansvar för detta själv.
På krogen så har de ett ansvar att du inte blir överförfriskad.
Arf Pingvin
2014-12-22, 15:54
Om krogägaren lägger ut kablar som fyllon kan snubbla på får han skylla sig själv. Speciellt som han sett till att tanka fyllot först.
Om krogägaren lägger ut kablar som fyllon kan snubbla på får han skylla sig själv. Speciellt som han sett till att tanka fyllot först.
hahahaha, "tanka fyllot". Sjukt kul!
Vad är de för sunkig krog som har högtalare ståendes på golvet? Var du hemma i någons vardagsrum eller?
svenbanan
2014-12-22, 18:27
På krogen så har de ett ansvar att du inte blir överförfriskad.
De har väl snarare ett ansvar att inte servera sådana som är överförfriskade.
Om man på något sätt blivit överförfriskad så kvittar det ju hur man blivit det, man blir tvungen att ansvara för sina egna handlingar ändå. Möjligen med undantag för ifall någon håller fast dig och sticker i dig en kanyl med angel-dust så du sedan får frispel och bögrånmördar folk på stan. Men jag tror fan man åker dit då också...
This. Finns inte ett skit krogägaren kan komma med.
Det är ofta som krogarna har väldigt hög självrisk. Sänker försäkringskostnaderna. Dessutom lyckas de ofta få personer som har sönder saker att betala tack vare "bevis", vittnen, videoövervakning och polisanmälan. Ungdomar med fylleångest tenderar att ge med sig ganska lätt.
Klarade mig ur att betala en ruta för 40k, genom att neka och göra processen så långdragen som möjligt.
Inte kan det vara krogägarens ansvar att se till att vuxna människor inte super sig till småbarn och gör sönder saker? :confused:
Klarade mig ur att betala en ruta för 40k, genom att neka och göra processen så långdragen som möjligt.
Grattis, det hedrar dig.
Not.
Figurenha
2014-12-22, 21:48
"Ordning och nykterhet
Alkohollagen innehåller tydliga krav på ordning och nykterhet.
Gäster som är onyktra eller är påverkade av annat berusningsmedel får inte tillåtas komma in på restaurang. Gäst som blivit onykter och störande får inte serveras mer alkoholdrycker och skall dessutom avvisas från restaurangen. Ansvarsfull alkoholservering innebär att serveringen ska avbrytas innan problem uppstår."
"Ordning och nykterhet
Alkohollagen innehåller tydliga krav på ordning och nykterhet.
Gäster som är onyktra eller är påverkade av annat berusningsmedel får inte tillåtas komma in på restaurang. Gäst som blivit onykter och störande får inte serveras mer alkoholdrycker och skall dessutom avvisas från restaurangen. Ansvarsfull alkoholservering innebär att serveringen ska avbrytas innan problem uppstår."
Var står det att för fulla gäster inte ansvarar för saker de förstör?
Figurenha
2014-12-22, 21:56
Inte någonstans, men hade dem följt alkohollagen så hade det iallafall aldrig hänt antagligen då han inte skulle ha kommit in eller blivit utkastad.
Skillnad på att fumla sönder saker och paja med berått mod. Krögaren är (borde vara) försäkrad mot det förstnämnda.
Inte någonstans, men hade dem följt alkohollagen så hade det iallafall aldrig hänt antagligen då han inte skulle ha kommit in eller blivit utkastad.
Nja, på större ställen är det helt omöjligt att hålla koll på att alla inte är för fulla. Dessutom kan man på några minuter supa sig stupad med starksprit. Såvida de inte hade dragit en sladd tvärs över dansgolvet som ett limbosnöre så måste det väl för guds skull vara ett individuellt ansvar att inte förstöra andras egendom, med eller utan droger.
Skillnad på att fumla sönder saker och paja med berått mod.
Finns ingen klar skillnad mellan dessa två om man dricker så mycket alkohol att man inte ens kommer ihåg vad fan man gjorde dagen efter. Täcker verkligen försäkringen ren idioti?
neka, neka, neka, deras sak att bevisa att DU har förstört den
För att spela djävulens advokat så är man inte skyldig bara för att man är full heller. Vi vet ju faktiskt inte om det var TS fel. Om sladden faktiskt låg öppet på golvet utan att vara säkrad på något vis så hade även nyktra personer kunnat snubbla på den och skada utrustningen eller sig själva.
neka, neka, neka, deras sak att bevisa att DU har förstört den
Hans vänner hade ju t om sett det.
Jag har inte orkat läsa tråden, men om jag vore du skulle jag bara säga sanningen och hålla fast vid den - nämligen att du inte minns ett jota och att det åligger honom att bevisa det.
Grattis, det hedrar dig.
Not.
Nu skrev jag inte hela historien, men det var inte direkt ärliga gubbar som ägde krogen. Och det gick inte att blåsa mig på pengarna som dom påstod att det kostade att laga.
Grejen är cero, att du talar om två olika ansvar som om det var samma. Krögaren har ansvar att slänga ut fulla människor, TS har ansvar att inte förstöra saker när han blir full. Nu vill krögaren bevisa att TS brustit i sitt ansvar, men det är svårt för honom att göra det utan att samtidigt lyfta fram bevis för att han brister i sitt eget ansvar. Det är alltså inte alls så att TS skulle vara utan ansvar, poängen är snarare att krögaren nog VILL bära ansvaret helt själv om han verkligen tänker efter.
Man har ansvar att slänga ut fulla människor ja, men om man skulle misslyckas med detta vilket man garanterat kommer att göra som krogägare ibland, så har man inget ansvar över eventuella incidenter som fyllot orsakar. Att alkohol och "alkohollagar" ens diskuteras här är rätt löjligt. Så som jag ser det handlar det om a) att högtalarna och tillhörande sladdar var placerade på ett korkat sätt som gör krogägaren ansvarig eller b) TS klantade sig och bör betala.
mangemani
2014-12-23, 01:16
finns det vittnen så är ju dem de enda du kan gå på om du nu drack så onödigt mycket så du fick en kort minnesförlust.
1. stå för det du gjort och betala skulden eller låt din försäkring ta hand om det.
2. lär dig kontrollera spriten, jag menar, det är väl inte speciellt roligt att få höra sådana här saker som du har gjort när du är redlös utav folk runt omkring dig samt att om det skulle hända något när du är full, så kan det ju vara bra att kunna minnas vad som hände så du har något att säga till om.
Man har ansvar att slänga ut fulla människor ja, men om man skulle misslyckas med detta vilket man garanterat kommer att göra som krogägare ibland, så har man inget ansvar över eventuella incidenter som fyllot orsakar. Att alkohol och "alkohollagar" ens diskuteras här är rätt löjligt. Så som jag ser det handlar det om a) att högtalarna och tillhörande sladdar var placerade på ett korkat sätt som gör krogägaren ansvarig eller b) TS klantade sig och bör betala.
Men läser du ens vad jag skrev? Det handlar inte om vem som har ansvar, det handlar om vad som kan bevisas utan att dra ned sig själv. Och krogägare som inte lyckas folja lagen blir ju av med sitt tillstånd, så är det bara. Då kan denne ägare välja om han vill få 9000 spänn och bli av med tillståndet eller pröjsa för det själv. Det handlar alltså inte om nåt moraliskt rätt eller fel, utan vad krogägaren rent praktiskt har att välja på.
eternallord
2014-12-23, 01:26
Man har ansvar att slänga ut fulla människor ja, men om man skulle misslyckas med detta vilket man garanterat kommer att göra som krogägare ibland, så har man inget ansvar över eventuella incidenter som fyllot orsakar. Att alkohol och "alkohollagar" ens diskuteras här är rätt löjligtJo, det är ju precis det man har. Som Loke redan beskrivit, om krogägaren försöker bevisa att TS varit så full att han förstört något, så bevisar han också att han själv brutit mot alkohollagen. Att spela spel med sitt alkoholtillstånd över några tusenlappar är det ingen rationell krogägare som skulle göra.
Vad för sorts PA-högtalare går sönder för att någon snubblar över kabeln? Trillade den från en hög höjd och gick i småbitar eller är det snarare bara kabeln som pajat och krogen som vill casha in?
Jo, det är ju precis det man har. Som Loke redan beskrivit, om krogägaren försöker bevisa att TS varit så full att han förstört något, så bevisar han också att han själv brutit mot alkohollagen. Att spela spel med sitt alkoholtillstånd över några tusenlappar är det ingen rationell krogägare som skulle göra.
Äh, krögaren behöver bara "bevisa" att TS har förstört något. Om det var tack vare alkoholen eller inte går ju knappast att veta. Ingen chans att de blir av med alkoholtillståndet över en sådan skitsak.
Hans vänner hade ju t om sett det.
om det är hans vänner är det så är det ju bara till hans fördel, för då har dom nog "inte sett något" när polis/krögare frågar
http://1x2.se/images/user_content/images/19/6/561_c.png
Vad var det för fel med min idé att ringa och prata med sitt eget försäkringsbolag för att få klarhet i vem(s försäkring) som brukar få täcka kostnaderna i liknande sammanhang? Det kan inte vara första gången som sagt. Du behöver ju inte öppna nåt ärende utan bara sondera läget liksom.
VoDaresVins
2014-12-23, 08:51
Äh, krögaren behöver bara "bevisa" att TS har förstört något. Om det var tack vare alkoholen eller inte går ju knappast att veta. Ingen chans att de blir av med alkoholtillståndet över en sådan skitsak.
Så om du hade varit på krogen, druckit en folköl och snubblat i en kabel som legat på golvet hade du ansett det var ditt fel och betalat?
Men om TS var pissefull när det hände så har fortfarande krögaren brustit i ansvar.
Nja, på större ställen är det helt omöjligt att hålla koll på att alla inte är för fulla. Dessutom kan man på några minuter supa sig stupad med starksprit. Såvida de inte hade dragit en sladd tvärs över dansgolvet som ett limbosnöre så måste det väl för guds skull vara ett individuellt ansvar att inte förstöra andras egendom, med eller utan droger.
Du har inte förstått alkohollagen alls ser jag. Kravet på återhållsamhet gäller så tillvida att severing skall avbrytas INNAN problem uppstår. Att hävda till polis att "man har så många gäster att det är omöjligt att alla inte är för fulla" håller inte för fem öre. Svaret är då: "Då skulle du haft mer personal" och bättre rutiner för alkoholservering.
Och man ska inte alls kunna supa sig stupad med starksprit på några minuter då det är krogens skyldighet att se till att så inte sker. Att det ändå sker innebär inte att det är tillåtet.
Alkohollagen:
3 kap. 4 §
...den som tar befattning med försäljning av alkoholdrycker skall se till att ordning och nykterhet gäller på försäljningsstället.
Vad innebär det? Jo, Onyktra kunder/gäster får inte ges tillträde till försäljningsstället eller vistas där utan ska avvisas.
Vid försäljning för förtäring på stället (servering) får gästerna inte serveras alkoholdrycker i sådan omfattning att de blir störande eller onyktra.
Serveringen ska alltså utövas på ett ansvarsfullt sätt.
Det rimmar inte särskilt väl med att "supa sig stupad på några minuter va?"
6 kap. 2 §
Servering av alkohol ska ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet
Bestämmelsen ger uttryck för de principer som ska gälla för drift av en
serveringsrörelse. Bestämmelsen gäller såväl vid serveringar med tillstånd som vid servering av öl. Bestämmelsen fokuserar kravet på återhållsamhet
vid servering, vilket är en alkoholpolitisk markering som innebär att verksamheten ska bedrivas på ett ansvarsfullt sätt och präglas av måttfullhet.
Serveringen av alkoholdrycker får heller inte ske i sådan omfattning att brister i ordning och nykterhet uppkommer. Serveringsrörelser där servering av alkoholdrycker är tillåten ska drivas under former så att kravet på ordning och nykterhet vid varje tillfälle upprätthålls.
Med detta sagt kan man inte som krogägare säga: "det är omöjligt att ha koll så alla gäster inte är packade" som du påstod.
Särskilt med beaktning tagen till 6 kap 3§: "Tillståndshavaren har alltid det yttersta ansvaret och har ett totalt tillsynsansvar över den egna restaurangen"
Brb, ska smuggla in en PET-flaska med Zaranoff på närmsta ställe, klunka på toaletten och krasha hela huset. Krogens ansvar lolololol. Kommer inte komma ihåg något nästa dag.
Brb, ska smuggla in en PET-flaska med Zaranoff på närmsta ställe, klunka på toaletten och krasha hela huset. Krogens ansvar lolololol. Kommer inte komma ihåg något nästa dag.
6kap.
9 § På serveringsställe där serveringstillstånd gäller får inte någon dricka eller tillåtas dricka andra alkoholdrycker än sådana som har serverats i enlighet med tillståndet. Detta gäller dock inte på hotellrum.
Inte heller får någon dricka eller tillåtas dricka alkoholdrycker på ett serveringsställe där alkoholdrycker inte får serveras eller i en lokal, som yrkesmässigt upplåts för anordnande av sådana sammankomster i slutna sällskap vid vilka mat eller dryck tillhandahålls av innehavaren eller genom dennes försorg och där servering av alkoholdrycker inte är tillåten.
Alkoholdrycker som inte får serveras i en lokal som avses i denna paragraf får inte heller förvaras i sådan lokal eller tillhörande utrymmen.
Det är (igen) ställets ansvar att se till att du inte har med dig sprit in på stället.
Med det sagt är du likt förbannat ansvarig för dina handlingar. Du är inte immun mot lagen för att du är packad. Slå sönder närmaste ställe du och hänvisa till alkohollagen. Kommer gå skitbra för dig..
eternallord
2014-12-23, 11:38
Cero, det är bara att acceptera att det inte fungerar så som du tror, hur gärna du än vill att det ska vara så.
Cero har rätt i sak att TS fortfarande är moraliskt ansvarig för sina handlingar även om krogen har överserverat. Rent praktiskt så behöver dock TS antagligen varken betala eller oroa sig eftersom krögaren antagligen får större problem om han försöker driva det vidare.
Cero, det är bara att acceptera att det inte fungerar så som du tror, hur gärna du än vill att det ska vara så.
Accepterat. :D
eternallord
2014-12-23, 11:50
Tycker knappast det är självklart att TS är moraliskt ansvarig heller om krögaren faktiskt dragit sladdar rakt över golvet där folk går och dansar. Det är rentav en hälsorisk.
Något säger mig dock att det var mer åt detta håll:
http://www.qromag.com/wp-content/uploads/2009/11/cmj09day5etmspeaker.jpg
:D
Något säger mig dock att det var mer åt detta håll:
http://www.qromag.com/wp-content/uploads/2009/11/cmj09day5etmspeaker.jpg
:D
Om vi bara ska hitta på saker så kan vi lika gärna låtsas att TS är helt oskyldig och krögaren som såg vilket skick han var i försöker utnyttja honom för att få in pengar för en gammal skada. Sedan förgrep han sig på några tjejer som hade supit sig redlösa men det är tjejernas fel eftersom man inte ska dricka så mycket.
Ignatius72
2014-12-23, 13:20
Det är (igen) ställets ansvar att se till att du inte har med dig sprit in på stället.
Sluta svamla nu. Nej, det är inte ställets ansvar att se till att man inte har med sig sprit. Med skyldigheter följer befogenheter. Krogarna har inga befogenheter att göra en full body search tex.
lördagsgrogg
2014-12-24, 00:55
Så har då jag resonerat hela mitt liv. Fylle-bäver och nykter-bäver är dramatiskt olika personer, jag tar inte ansvar över fylle-bäver för han har då aldrig en tanke på mig....
Oerhört märkligt synsätt. Så om man bara krökar upp sig rejält (vid vilken promille upphör ansvar förresten) så kan man göra vad som helst utan ansvar.
Översätt beteendet till utanför krogen så får du uppenbarliga situationer där detta inte är applicerbart.
Jo jag förskingrade 200 miljoner men den eftermiddagen hade jag krökat till så inte kan jag ta något ansvar för det.
Jag har gjort en massa dumma saker på fyllan. Jag tar alltid ansvar för dom, jag tycker man är en liten kyckling om man skyller på att man var full. Och vet du vad, genom att ta ansvar för dumma saker lär man sig och gör färre med åren.
spoonchest
2014-12-24, 08:27
Har du tur går det på DIN ansvarsförsäkring. Du blir inte mindre skadeståndsskyldig för att han är försäkrad. SkL 1kap. 2§
"Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan"
Svårare än så är det inte.
spoonchest
2014-12-24, 08:33
+1. Ska man försöka neka och bestrida pga alkoholens inblandning och vems fel fyllan var så kommer man som svarande bli lovligt besviken.
Däremot kan det vara intressant att se om det inte faller på krögarens ansvar att rigga grejorna så olyckor inte lätt händer.
Beholder
2014-12-24, 11:18
https://lagen.nu/begrepp/Rusl%C3%A4ran Andra stycket lär vara aktuellt i det här fallet. Krogens ansvar för drickat spelar inte någon som helst roll i det här fallet. Det här gäller så klart straffrättsligt. Men tror inte bedömningen hade ändrats särskilt mycket om han blir stämd till tingsrätten
zeusden1
2014-12-25, 14:21
Har du tur går det på DIN ansvarsförsäkring. Du blir inte mindre skadeståndsskyldig för att han är försäkrad. SkL 1kap. 2§
"Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan"
Svårare än så är det inte.
Rätt hänvisat är det ej. Rätt är 2:1 SkL. "Svårare än så" är enligt mig en grov förenkling. Även om en försäkring inte förtar en skadeståndsskyldighet kan det kraftigt förminska skadeståndsbeloppet som skadevållaren ska betala.
https://lagen.nu/begrepp/Rusl%C3%A4ran Andra stycket lär vara aktuellt i det här fallet. Krogens ansvar för drickat spelar inte någon som helst roll i det här fallet. Det här gäller så klart straffrättsligt. Men tror inte bedömningen hade ändrats särskilt mycket om han blir stämd till tingsrätten
Straffrättsligt är bedömningen hårdare för om en gärningsman anses agerat uppsåtligt/oaktsamt. Ett självförvållat rus ska enligt praxis bedömas som vanligt, dvs ett uppsåt måste även finnas hos en som är berusad. En redig drängfylla kan faktiskt göra att vissa följder av ett beteende inte är kan anses som möjliga att beräkna för gärningsmannen, vilket i ett sådant fall påverkar uppsåtsprövningen.
Sluta svamla nu. Nej, det är inte ställets ansvar att se till att man inte har med sig sprit. Med skyldigheter följer befogenheter. Krogarna har inga befogenheter att göra en full body search tex.
Kolla igenom lagen, den finns citerad en sida tillbaks. Och ska du hävda att någon svamlar så förutsätter jag att du har lite mer på fötterna än din åsikt.
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7225976&postcount=90
Särskilt den sista raden. "6 kap 3§: "Tillståndshavaren har alltid det yttersta ansvaret och har ett totalt tillsynsansvar över den egna restaurangen"
Raschmus
2015-01-07, 12:00
Jag hade också nekat men för din info så har många klubbar kameraövervakning.
Jag hade också nekat men för din info så har många klubbar kameraövervakning.
Har de?
Kolla igenom lagen, den finns citerad en sida tillbaks. Och ska du hävda att någon svamlar så förutsätter jag att du har lite mer på fötterna än din åsikt.
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7225976&postcount=90
Särskilt den sista raden. "6 kap 3§: "Tillståndshavaren har alltid det yttersta ansvaret och har ett totalt tillsynsansvar över den egna restaurangen"
Jag hittar inte den formuleringen i varken 2010, 2001 eller 1994 års lag. I nya alkohollagen som kom 2010 är det också 8:18 som gäller, 6:3 var den gamla lagen.
Jag hittar inte den formuleringen i varken 2010, 2001 eller 1994 års lag. I nya alkohollagen som kom 2010 är det också 8:18 som gäller, 6:3 var den gamla lagen.
Stämmer, jag har citerat gamla lagen :) (my bad).
Tog formuleringarna från en kommuns riktlinjer (som var rätt ny). Betvivlar att tillståndshavarens skyldigheter begränsats i detta avseende däremot. (Eller vad säger du?)
Har rätt många vänner som jobbat inom krog och alla har alltid hävdat att det är krogens tillstånd som ryker om folk dricker medhavt eller tar med sprit ut från stället. Det jag läste (och citerade) bekräftade det (och vägde lite tyngre i en diskussion än "min kompis som jobbar krog sa det). :)
AeternusRex
2015-01-07, 12:59
Det är så här. Det är en olycka som skett på offentlig plats och du har inget ansvar att betala den där figuren det skall hans försäkringsbolag stå för. Om en kabel ligger löst och eller annordningen som sådan inte är säkrad ordentligt får han skylla sig själv. I annat fall får han driva ett civulrättsligt skadeståndskrav mot dig alt anmäla dig för skadegörelse och i det fallet skulle vilket halvdant inre befäl eller fö ledare slängt ut anmälan sekunden meningen "jag snubblade på en kabel på golvet" yttras ur din mun.
Det är så här. Det är en olycka som skett på offentlig plats och du har inget ansvar att betala den där figuren det skall hans försäkringsbolag stå för. Om en kabel ligger löst och eller annordningen som sådan inte är säkrad ordentligt får han skylla sig själv. I annat fall får han driva ett civulrättsligt skadeståndskrav mot dig alt anmäla dig för skadegörelse och i det fallet skulle vilket halvdant inre befäl eller fö ledare slängt ut anmälan sekunden meningen "jag snubblade på en kabel på golvet" yttras ur din mun.
Instämmer, något brott är det givetvis inte utan detta får skötas helt civilrättsligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.