Visa fullständig version : Sunes Jul fundering.. hmm...
R Scarpa27
2014-12-21, 19:52
Sunes Jul är ju en klassisk julkalender från 1991, en av de bästa!
tittat oändligt många ggr på denna julkalender..men till saken!!!
men har haft en fundering varje år jag plöjt igenom kalendern.
funderingen är i avsnitt 2, när Sune ska gå över och leka med Sofie och när de är på Sofies rum så är plötsligt Håkan (sunes bror) i Sofies garderob och spionerar...
Hur kan ~Sunes bror Håkan plötsligt vara i Sunes kompis/tjejs garderob? och hur visste han att Sune skulle dit? och Sofie ej upptäckt Håkan?
och sen slänger de ju ut Håkan från rummet mitt i Sofies hus haha...
Titta på HELA avsnittet själva så förstår ni ....
mycket medveten av att det är barnprogram, men detta är ju endå en gåta..
HUR tänke dom?
filmen finns på svt öppna arkiv...
länk finns här direkt till avsnitt 2 = http://www.oppetarkiv.se/video/1629221/sunes-jul-avsnitt-2-av-24
Jaja God Jul :D
MackeJuve
2014-12-21, 20:53
Nej det hade han inte kunnat veta, om han inte Håkan hörde när Sune skrek "JA, jag ska till Sofie!" och var sjukt reaktionssnabb och sprang över. Då skulle han dessutom lyckas med att smita in obemärkt i garderoben!
R Scarpa27
2014-12-21, 20:55
mm knappt det heller sofie är ju på rummet också haha ... men som du säger spontant kommer ju sune på på 1 sekund att han ska över...
det hela är helt ologiskt och riktigt mystiskt... hur tänkte dom som gjorde kalendern?...
mangemani
2014-12-21, 20:59
kan allan svensson i svensson svensson ta sig in i en lägenhet och göma sig i sin dotters pojkväns garderob för att hålla koll på dem, så kan håkan det också;).
vissa saker i filmen/seriens värld går inte att förklara då logik saknas ibland.
de trodde väl att ingen skulle märka och sedan göra en djup analys över det hela bara:P
ska rulla igång sunes jul ikväll:)
Diomedea exulans
2014-12-21, 21:09
Maskhål?
Hackenschmidt
2014-12-21, 21:22
Det mest obehagliga i det avsnittet är inte att Håkan teleporterat sig till garderoben. Det otäcka är Sunes fantasi om charmören som ska sno Sophie; en 25-årig man som sjunger för, och bär runt på, en åttaårig tjej.
R Scarpa27
2014-12-21, 21:30
Det mest obehagliga i det avsnittet är inte att Håkan teleporterat sig till garderoben. Det otäcka är Sunes fantasi om charmören som ska sno Sophie; en 25-årig man som sjunger för, och bär runt på, en åttaårig tjej.
haha mm men det är ju sunes tankar :D men idagens filmer hade det säkert räknats som en pedofil...
hmm va sjunger han nu igen... jo att han sjunger min vackra mö jag bjuder dig KORV med bröd. haha...
men räcker med att vrida tillbaka ca 20 år då var inte allt sexistiskt och kränkande, man tog allt med lite humor, och skilje på låtsas och verklighet, idag blir ju folk vansiniga och anmäler för minsta lilla som det vore irl och livsfarligt.
haha mm men det är ju sunes tankar :D men idagens filmer hade det säkert räknats som en pedofil...
hmm va sjunger han nu igen... jo att han sjunger min vackra mö jag bjuder dig KORV med bröd. haha...
men räcker med att vrida tillbaka ca 20 år då var inte allt sexistiskt och kränkande, man tog allt med lite humor, och skilje på låtsas och verklighet, idag blir ju folk vansiniga och anmäler för minsta lilla som det vore irl och livsfarligt.
*host host*
Ursäkta? :D
nmHxowz8AsM
PureWhey
2014-12-21, 21:55
Ett fel i en barnserie, detta kan ju aldrig ha hänt förr!!!!!
R Scarpa27
2014-12-21, 22:01
e ju inte direkt något fel/tabbe heller, utan dom är ju mkt medvetna om att de är hos sofie och sune drar dit spontant...hade ju varit annorlunda om håkan satt på sunes rum och spionerade. =P..
de kan säkert tänkt och rört ihop allt, och kommit på det efteråt men skitit i det, tror inte tanken var 100% att göra den scenen just så.
det här är ett allvarligt fall att reda ut... http://img.xooimage.com/files10/b/4/9/policier-10ff28.gif
PureWhey
2014-12-21, 22:05
Det måste vara jobbigt för dig att kolla på film, håller iofs med till viss del. Dock skiter jag fullständigt i det i barnprogram.
R Scarpa27
2014-12-21, 22:11
Det måste vara jobbigt för dig att kolla på film, håller iofs med till viss del. Dock skiter jag fullständigt i det i barnprogram.
snarare en upplevelse :D upptäcka häftiga magisaker...
håkan är säkerligen syns, eller använder osynlig mantel eller liknande..
kanske rent ut sagt är super håkan!! mer fantasi bättre film :D hehe.
hmm en sak är jag säker på håkan kan trolla med pepparkaksdeg.
arg?
Diomedea exulans
2014-12-21, 22:15
Det är aldrig fel att analysera och påpeka fel.
Vilken skitunge till lillebror Håkan är.
R Scarpa27
2014-12-21, 22:25
Vilken skitunge till lillebror Håkan är.
oja men helvete han är ju rena carb kungen...
potatis vet han sannerligen hur man äter.
klockrenaste är ju från sunes sommar när han käkar grannens potatis haha.
http://tvminnen.blogg.se/images/2011/hkan-brkan_136449742.jpg
Herr Oberst
2014-12-21, 23:54
Är det inte konstigare att Rune åker pulka runt jordklotet?
Eller att SVT i ett barnprogram tillåter Rune svära så fult på sin gamla Volvo. Helvete vilka svordomar som kommer ur hans mun
forestgrove
2014-12-21, 23:59
Håkan är duktigare än alla andra människor.
R Scarpa27
2014-12-22, 08:20
Narnia style?
:laugh: kan det säkerligenvara :D sofies garderob kanske är portalen till Narnia!
Sune & Håkan i vuxen ålder :D
Sune
https://pbs.twimg.com/profile_images/1812829142/image.jpg
Håkan
http://missdeardiary.blogg.se/images/2007/pepparkaksdeg_1__1196618347_93266.jpg
Har inte sett Sunes jul på ett tag(vet hädelse!) men kommer det inte ut någon charmör/zorro typ? Hur kommer det personen in och då är frågan hur trogen Sofie är?*jorgen*
Och Sofies önskar utan tvekan att hon låste in Håkan tills vuxen ålder!
R Scarpa27
2014-12-22, 11:08
Har inte sett Sunes jul på ett tag(vet hädelse!) men kommer det inte ut någon charmör/zorro typ? Hur kommer det personen in och då är frågan hur trogen Sofie är?*jorgen*
Och Sofies önskar utan tvekan att hon låste in Håkan tills vuxen ålder!
Vi snackade om Zorro @ förra sidan =)
hmm fattar inte riktigt vad du menar men antar du menar hur zorro kommer in?
Den scenen är ju logiskt, det är ju Sunes tankar/drömmande man får se :)
Håkan är helt enkelt ett jävla pervo som brukar gömma sig i hennes garderob.
För att citera min sambo om barna Hedenhös
-Jag har tänkt på en grej med julkalendern. Den är ju inte helt realistisk.
-Neeej?
-Nej, men alltså, hur kunde dom prata svenska på stenåldern.
Det var tydligen det mest ologiska i den julkalendern.
Håkan är ju bäst i Sunes jul:)
otto12345
2014-12-22, 12:02
kan allan svensson i svensson svensson ta sig in i en lägenhet och göma sig i sin dotters pojkväns garderob för att hålla koll på dem, så kan håkan det också;).
vissa saker i filmen/seriens värld går inte att förklara då logik saknas ibland.
de trodde väl att ingen skulle märka och sedan göra en djup analys över det hela bara:P
ska rulla igång sunes jul ikväll:)
Haha, viss skillnad där då "Gustav" eller Allan sedan innan vetat om att Lina skulle sova hos Markus och det framgår inte hur lång tid det går mellan det att han får reda på att Markus ska vara ensam tills det att han väl sitter där. Så helt otroligt är det inte även om det är jävla osannolikt. Om vi ska fortsätta på konstiga saker i Svensson Svensson som är min favoritserie all time, kan du kolla på en sådan enkel sak som hur, var och när Lena och Gustav första gången träffades tror det finns 4-7 olika alternativ, hur man som manusförfattare kan vara så lat övergår mitt förstånd. :D
Scratch89
2014-12-22, 12:30
Själv har jag fullt upp med alla plot holes från Mysteriet på Greveholm, som min sambo tvingar mig att titta på inför varje jul.
Jag har för mig att det i böckerna är ett återkommande fenomen att Håkan spionerar på just Sune och Sofie. Eftersom dom ses ganska ofta kanske det som hände i julkalendern ska återspegla något som han spontant brukar göra, och denna gång råkade ett bra gömställe vara i Sofies garderob.
Annars gör man nog bäst i att inte ifrågasätta barnprogramslogik.
mangemani
2014-12-22, 13:40
Haha, viss skillnad där då "Gustav" eller Allan sedan innan vetat om att Lina skulle sova hos Markus och det framgår inte hur lång tid det går mellan det att han får reda på att Markus ska vara ensam tills det att han väl sitter där. Så helt otroligt är det inte även om det är jävla osannolikt. Om vi ska fortsätta på konstiga saker i Svensson Svensson som är min favoritserie all time, kan du kolla på en sådan enkel sak som hur, var och när Lena och Gustav första gången träffades tror det finns 4-7 olika alternativ, hur man som manusförfattare kan vara så lat övergår mitt förstånd. :D
haha, ja nu när du säger det, har aldrig lagt ned någon energi på att fundera på det men har ändå reagerat lite varje gång de dragit en annan historia:D
men det är nog en till grej som manusförfattarna inte riktigt hade räknat med att någon skulle lägga ned tid på att analysera igenom:D
men well spotted
R Scarpa27
2014-12-22, 20:22
Själv har jag fullt upp med alla plot holes från Mysteriet på Greveholm, som min sambo tvingar mig att titta på inför varje jul.
nice, lätt en av de bästa också.
nu har du ju även 2an från 2012. som återspeglar 1an på ett fantastiskt vis.
Diomedea exulans
2014-12-22, 21:03
men det är nog en till grej som manusförfattarna inte riktigt hade räknat med att någon skulle lägga ned tid på att analysera igenom:D
Jag tror snarare det är ett s.k. stående skämt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.