Visa fullständig version : Köper du fyrverkerier/smällare i år?
http://metrobloggen.se/karsten/files/2014/01/Kina-skott-blogg.jpg
http://www.lksfireworks.com/fireworks/attachments/2010/05/1_20100513144440131da.jpg
WHITEFOLKS
2014-12-19, 09:31
Nej. Finns så många hundar och andra djur som är rädda för sånt.
Absolut! Ja gillar när det smäller :D
Det var kul upp till jag blev typ 15, sedan var det "meh"
I nuläget skulle jag aldrig slösa en krona på det. Totalt bortslösade pengar, det enda jag pangar är korkar som skjuts ur flaskor på nyår.
Diomedea exulans
2014-12-19, 09:52
Jag hatar skiten.
Nope. Av respekt för alla djur som blir fullständigt förstörda av allt smällande. Nu till nyår blir det till att åka iväg till lite mer avsides områden med hunden...
Nej, det finns bättre saker att bränna pengarna på.
Diomedea exulans
2014-12-19, 10:00
Djur och djur… Tänk på mig. Jag vill inte få ont i öronen när jag går på stan.
R Scarpa27
2014-12-19, 10:07
det blev tråkig när thunder king försvann för x antal år sedan.
thunder king var kung som namnet!
thunder king tårta var kungarnas kung!
http://www.freakpyromaniacs.com/products/fotos/Rubro/025_Rubro_overig_Thunder_King_new_2012_groot.gif
men någon liten smällare blir det väl endå eller finns det längre finns väl bara tråkiga raketer.
men någon liten smällare blir det väl endå eller finns det längre finns väl bara tråkiga raketer.
Det är ett under att man som kid fick springa runt med dom där... Ajajaj vad många brevlådor som strök med pga dom där.... :smash::smash:
Nope. Kommer inte att bli då det är synd om djyyyren - och för att det är ganska tråkigt när man är äldre än högstadieålder. Kanske blir när jag införskaffar ungar om jag vet att det inte finns djur i närheten.
Det finns risk för att jag slinker in någonstans och köper en liten tårta att fyra av.
Jag visar min hänsyn mot djuren genom att inte äta upp dem istället. :thefinger
http://www.freakpyromaniacs.com/products/fotos/Rubro/025_Rubro_overig_Thunder_King_new_2012_groot.gif
:thumbup:
Sen så sågade man dom itu och tog ut patronen. Tejpade massa med eltejp och hade ena jävla smällare. Polisen tyckte dock inte om att jag gjorde så :D
Är inte så stor poäng med det när man bor i en storstad. Men jag ska ned till Aker brygge och se på Oslos fyrverkeri, jag älskar fyrverkeri. Hade jag bott i ett radhus så hade jag nog varit den som smällde av mest :)
Diomedea exulans
2014-12-19, 10:58
Mina polare i högstadiet brukade spränga myrstackar med sina Thunder Kings. Där kan man snacka om synd om djuren (det var synd om myrstackarna).
Jag brukade stå bredvid och hålla för öronen och gråta inombords för myrornas skull, men jag hade inga andra polare, så jag fick stå ut.
Lägger pengarna på några fina cigarrer istället.
Slutade typ när man var 16. Innan dess sprängde man allt som gick med Thunder King.
awesomooo
2014-12-19, 14:27
Tyvärr inte. När man var mindre var nyår helt magiskt, dagarna innan när man fick hem broschyrer i brevlådan som man satt och bläddra i. Kommer ihåg att jag öppnade massa småraketer, smällare och allt möjligt och hällde ut allt krut i plastfolie och rullade det sen till en bomb som man sen tände på, livsfarligt men fruktansvärt kul.
mangemani
2014-12-19, 15:31
efter att ha sett hur djur(och folk) lider utav ljudet samt har sett dessa bilder som folk prompt ska posta på FB och andra ställen på djur som idioter har misshandlat med smällare och fyrverkerier, så har tagit avstånd från det.
såg förra året ett gång som hade köpt några vita "lyktor" som de skickade upp i luften, tror jag ska köpa några sådana istället:)
R Scarpa27
2014-12-19, 19:40
:thumbup:
Sen så sågade man dom itu och tog ut patronen. Tejpade massa med eltejp och hade ena jävla smällare. Polisen tyckte dock inte om att jag gjorde så :D
hell yea.. en av mina kompisar byggde hemmagjorda bomber, final coundown han gjorde, blev så kraftig att det kom poliser.
han var värsta kemisten och uppfinnaren no1.
han måste fasiken varit slälkt med alfred nobel.
Ozziking
2014-12-19, 19:41
Köpte skitmånga sådana förra året! :d
R Scarpa27
2014-12-19, 19:41
Det är ett under att man som kid fick springa runt med dom där... Ajajaj vad många brevlådor som strök med pga dom där.... :smash::smash:
ye känner igen det där =)
Ozziking
2014-12-19, 19:42
OT - Vill smälla.. Men får dåligt samvete pga miljöförstöring och skrämmande av djur. Så vi får se.
Jag har hund så känns fel att lägga pengar på sådant även om jag gillar att kolla på fyrverkerier.
Förra året var det några killar i kanske 20 årsåldern som tyckte det var väldigt kul att kasta smällare medan jag och två praktikanter på jobbet var ute och gick med flera hundar på jobbet..majoriteten av hundarna blev skrämda och en fick bäras tillbaka och var sedan väldigt skärrad i flera dagar efteråt och ville inte gå åt det hållet där det hade hänt.*grr*
Edit: Jag kanske ska tillägga att jag inte har något emot smällare och fyrverkerier så länge man håller sig till att smälla det precis runt 12 slaget så de som har rädda djur har en chans att kunna hålla sig inne under tiden det smäller.
Var någon som smällde igår på kvällen en hel del och väckte mina vovvar (hade ett fönster lite öppet för att vädra in frisk luft så hördes en del).
Dom la sig dock och somnade om igen men vet många vars hundar mår riktigt dåligt.
Smällde en del innan det förbjöds, Det var förvånansvärt kul när man var runt ~15-16 bast.
Angående att smälla brevlådor/soptunnor så minns jag bara att jag blev duktigt irriterad på några kompisar som roade sig med det någon nyårsafton. Sånt jävla otyg.
StarkaUlf
2014-12-19, 19:54
Jag tyckte mer det var kul med smällare när man var 8-13 år. Men jag gillar ändå att se på fyrverkerier.
Enda otyget var att vi sprängde ett rattfyllos postlåda. Men det var efter godkännande av en förälder :D
R Scarpa27
2014-12-19, 20:33
Köpte skitmånga sådana förra året! :d
nej det är kopior....
de gamla thunderking smällde så högt så du kan inte ana...
10 ggr högre om inte mer än dagens skit kopior.
nej det är kopior....
de gamla thunderking smällde så högt så du kan inte ana...
10 ggr högre om inte mer än dagens skit kopior.
Roligt kunde man ha med vanliga kinasmällarw eller puffar kanske de hette? De bara small inget mer inhen fancy skit bara en smäll;)
R Scarpa27
2014-12-19, 20:38
Roligt kunde man ha med vanliga kinasmällarw eller puffar kanske de hette? De bara small inget mer inhen fancy skit bara en smäll;)
mm kina , tiger och ryssfemmor m.m
R Scarpa27
2014-12-19, 20:51
Tyvärr inte. När man var mindre var nyår helt magiskt, dagarna innan när man fick hem broschyrer i brevlådan som man satt och bläddra i. Kommer ihåg att jag öppnade massa småraketer, smällare och allt möjligt och hällde ut allt krut i plastfolie och rullade det sen till en bomb som man sen tände på, livsfarligt men fruktansvärt kul.
awsum awsum... rena magi tidningen... lika rolig som hobbex katalogen.
R Scarpa27
2014-12-19, 20:55
efter att ha sett hur djur(och folk) lider utav ljudet samt har sett dessa bilder som folk prompt ska posta på FB och andra ställen på djur som idioter har misshandlat med smällare och fyrverkerier, så har tagit avstånd från det.
såg förra året ett gång som hade köpt några vita "lyktor" som de skickade upp i luften, tror jag ska köpa några sådana istället:)
hehe mm vita lyktor är perfekta vi är ju gamla nistalgiker som behöver lugn haha... köpte lyktor förra året och hängde lite roliga pappersgubbar i som flög med upp :P
kan hålla med om att smällare är ganska dumt.. dock har man blivit äldre och insett bättre...
men... finns vissa länder ( nämner ej) man kan få tag i smällare med smällar och dån som förr :D
finns väl i ren princip bara fyrverkier i sverige numera?
shadowfire
2014-12-19, 21:14
hoppas grannarna tar det liiite lugnt i år då min katt är ensam hemma och sist hittade jag bra med fyrverkeripjäser på hustaken.. :(
Rikard Jansson
2014-12-19, 21:52
Efter att ha fått en krukskärva i ansiktet och sett ut ungefär som om jag blött ut allt av kroppens blod genom ansiktet så tycker jag inte längre om smällare :D
PixelMiner
2014-12-19, 22:53
Brevlådor?
På min högstadieskola (90-tal) var det någon stjärna som drog av en sådan längs en korridor fylld folk. Ett rent jävla under att ingen blev svårt skadad. Några som fick mindre brännmärken, några sönderbrända jackor och rätt många som fick gå till skolsyster för att kolla hörseln.
Slutade typ när man var 16. Innan dess sprängde man allt som gick med Thunder King.
+1
Smäller inget nu för tiden. Min hund är inte skotträdd, men respekterar att andras är det, och att dom vilda djuren far illa av det.
alphahanen2
2014-12-19, 23:07
Tycker det är kul med folk som resonerar att det är bortkastade pengar och sen så super de så de har minnesluckor från kl 22.
Själv tycker jag det är kul att smälla men måste nog avstå i år, just för att det kostar ganska mycket.
Diomedea exulans
2014-12-19, 23:20
Jag har för mig att våra höns faktiskt inte lade ägg dagen efter nyår en gång (för de var så uppstressade av allt smällande).
Jag tycker fortfarande att det är lite kul med smällare men det känns inte speciellt värt när man vet hur det kan ställa till det för hundar mfl. Med det sagt så kanske om jag befinner mig på lämplig plats med tillgång till smällare.
Dom är stämningsfulla! Men man får passa sig lite då dom tydligen ska kunna sätta eld på saker rätt lätt om dom landar på olämpliga ställen som tak eller träd.
VoDaresVins
2014-12-20, 11:54
Fyrverkeri ja, smällare nej.
Evankhell
2014-12-20, 12:03
Duger
http://1.bp.blogspot.com/-ImDRF3Du_eI/URkohznVjxI/AAAAAAAAH6s/BbfMBrqA8Ec/s1600/katy+perry+2013+gown.jpeg
PureWhey
2014-12-20, 12:05
Such beauty
Evankhell
2014-12-20, 12:31
Such beauty
Much green
Diomedea exulans
2014-12-20, 13:18
Det var en fin tjej, ja. Vad har hon med fyrverkerier att göra? Att hon är "the Bomb"? Att hon är så snygg att man "smäller av"? En "pangbrud", kanske? Eller att hon rentav är så sexig så hon nästan får en att "fyra av"?
Evankhell
2014-12-20, 13:22
Det var en fin tjej, ja. Vad har hon med fyrverkerier att göra? Att hon är "the Bomb"? Att hon är så snygg att man "smäller av"? En "pangbrud", kanske? Eller att hon rentav är så sexig så hon nästan får en att "fyra av"?
http://4.bp.blogspot.com/-wBo5SIVLjxc/T9qL4AZIxwI/AAAAAAAAEEM/SXD6MbIhUkI/s1600/if-you-know-what-i-mean-mr-bean-rage-face-jas-fasola-podtekst-erotyczny-mem-oryginal.png
QGJuMBdaqIw
mangemani
2014-12-20, 14:03
hehe mm vita lyktor är perfekta vi är ju gamla nistalgiker som behöver lugn haha... köpte lyktor förra året och hängde lite roliga pappersgubbar i som flög med upp :P
kan hålla med om att smällare är ganska dumt.. dock har man blivit äldre och insett bättre...
men... finns vissa länder ( nämner ej) man kan få tag i smällare med smällar och dån som förr :D
finns väl i ren princip bara fyrverkier i sverige numera?
ja de såg så fred fulla ut då de sakta steg mot himlen:)
kanske inte det mest upphetsande precis, inga smällar och stora ljus på himlen, men det duger för mig iaf.
när man var yngre så vart ju smällare mycket bättre än vad de är idag, vi hade ju thunder king som har nämnts, kina och ryssar skott, dessa "öres" smällare och en massa annat som nu inte finns.
smällare är ju kul på sitt vis, dock så blir de inte så roliga när de hamnar i fel händer=/.
vad jag vet så finns det mest raketer idag. finns väl blandade packs med där nån form utav smällare finns med, typ de där gröna kulorna som smattrar till lite, men mer finns ng inte vad jag vet.
Dom är stämningsfulla! Men man får passa sig lite då dom tydligen ska kunna sätta eld på saker rätt lätt om dom landar på olämpliga ställen som tak eller träd.
kan jag tänka mig.
hur långt svävar dessa lyktor och hur länge brinner de?
vart får man tag i dem förresten?
PureWhey
2014-12-20, 16:22
Much green
Very curves
R Scarpa27
2014-12-20, 19:42
ja de såg så fred fulla ut då de sakta steg mot himlen:)
kanske inte det mest upphetsande precis, inga smällar och stora ljus på himlen, men det duger för mig iaf.
när man var yngre så vart ju smällare mycket bättre än vad de är idag, vi hade ju thunder king som har nämnts, kina och ryssar skott, dessa "öres" smällare och en massa annat som nu inte finns.
smällare är ju kul på sitt vis, dock så blir de inte så roliga när de hamnar i fel händer=/.
vad jag vet så finns det mest raketer idag. finns väl blandade packs med där nån form utav smällare finns med, typ de där gröna kulorna som smattrar till lite, men mer finns ng inte vad jag vet.
kan jag tänka mig.
hur långt svävar dessa lyktor och hur länge brinner de?
vart får man tag i dem förresten?
svänande ljuslyktor går att köpa typ överallt, och företagen som säljer smällare brukar ha dom...
mm... ganska sjukt egentligen att sådana smällare vi är uppväxta med ens var lagligt... e ju fan som att gå runt med ett vapen egentligen...
glömmer aldri när en thunderking tårta välte... mot mig avfyrade alla skott, hade precis en soptunna ijämte mig som jag slängde mig bakom, och hlvte va de dunkade och smällde på tunnan :=)
mm... ganska sjukt egentligen att sådana smällare vi är uppväxta med ens var lagligt... e ju fan som att gå runt med ett vapen egentligen...
När jag växte upp så fanns det åldersgräns så strängt taget var de inte lagliga då heller.
Nej, dåligt för miljön och synd om djuren. Jag var en riktig vandal i min ungdom så jag vet vad skiten ställer till med. Dock tycker jag det är fint med ett maffigt fyrverkeri. Tycker det vore bra om tex kommunen står för ett fyrverkeri men i övrigt förbjudet för privatpersoner.
Börjar väl bli gammal ;)
Btw, någon som är gammal nog att minnas Thunder King? Oj vad mkt bus man ställde till med de sinnessjuka bomberna.
Angående dom där lyktorna har dom gjort dom bättre ? Kändes inte speciellt djurvänligt att skicka upp nåt som lämnar ståltrådsramar i naturen som djur kan fastna i
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.