Visa fullständig version : Insulinkänslighet?
Har kollat runt lite på forumet men tyvärr hittade jag inget direkt svar på min fråga,
Ang Insulinkänsligheten hur snabbt kan man fördärva sin insulinkänslighet?
Jag cyklar väldigt mycket blir ca 600mil i år, snittar runt 5mil om dagen, väldigt Intensiv cykling
Pendlar rätt så mycket med vikten.
inför "tävlingar" så lägger jag mig på ca 500kcal mindre/dag för att komma ner i fett %.
Går oftas utan problem att ligga där med tanke på att själva cyklingen ger mig över 1000kcal att fylla, kosten tycker jag att jag har koll på,
Men då kommer vi sen till sådana dagar då man släpper loss på maten, när tävlingen är över och man har en del lediga dagar framför sig blir det endel svullande, förutom en vanlig standard middag bestående av tex saffrans torsk med potatis och grönt, så svullar man i sig tex en semla, kondis bit ja kan ibland bli mer än så.
Jag har redan förstått att detta är inget normalt beteende, förmodligen en ät störning av mina -500kcal, så frågan är hurpass mycket kan sådana sidospår om man kan kalla dem det för, förstöra för mig?
För allt man har läst om insulinkänsligheten så är det nästan A och O för mig som måste fylla på depåerna varje gång man har varit och cyklat,
Utöver bra kost så kör jag vassle och Vitargo efter varje cykel tillfälle för återhämtning,mängden beroende på hurpass intensivt passet har varit.
Mvh/Adrian
Folk som inte orkar läsa så är fråga hur mycket förstör man insulinkänsligheten med "grova" ätardagar
Jag tror det rör sig om inget alls utöver det akuta skedet. Knappast så att du får kroniska skador.
Sen är jag lite road över att du kallar 1000kcal att fylla på cykeln, middag och en semla för en GROV ätardag.. låter som en vanlig dag ;)
Sen är jag lite road över att du kallar 1000kcal att fylla på cykeln, middag och en semla för en GROV ätardag.. låter som en vanlig dag ;)
Ja, det är väl inga konstigheter.
Min uppfattning är att insulinresistens utvecklas vid konstant överflöd av kolhydrater under en längre tid (och då oftast när det gäller soffliggare), inte vid sporadiska sådana som semlan du kallar för överätning. Kan tänka mig ett antal personer som borde ha utvecklat diabetes annars med tanke på hysterin kring low fat high carb bulks man läst om på sistone.
Min uppfattning är att insulinresistens utvecklas vid konstant överflöd av kolhydrater under en längre tid (och då oftast när det gäller soffliggare), inte vid sporadiska sådana som semlan du kallar för överätning. Kan tänka mig ett antal personer som borde ha utvecklat diabetes annars med tanke på hysterin kring low fat high carb bulks man läst om på sistone.
Jag är också på det här spåret faktiskt. Vad man bör vara mer orolig över är att ha konstant insulinpåslag än att man får lite akut utsöndring vid ett par 4-5 måltider om dagen. Sitter man och sörplar sockervatten 24/7 är det nog sämre liksom.
Jmf. t.ex. http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2014/12/16/ingen-effekt-av-mat-med-lagt-gi-index/. Kost med lågt GI ger försämrad insulinkänslighet i större utsträckning än med högt GI... vad som är utmärkande för lågt GI är att det ger en blodsockerhöjning under längre tid (om än mildare) än om du kränger med högt GI ett par gånger om dagen.
Det är väl just regelbunden tömning och påfyllning av förråden som ökar insulinkänsligheten?
Att tömma men att vara försiktig med att fylla på borde väl ge en lägre insulinkänslighet?
Som extremexempel kan man ju ta en idrottande LCHF:are som har sänkt insulinkänslighet just för att det kommer in snålt med kolhydrater trots att det finns en stor potential för att förbränna dem.
Det är väl just regelbunden tömning och påfyllning av förråden som ökar insulinkänsligheten?
Att tömma men att vara försiktig med att fylla på borde väl ge en lägre insulinkänslighet?
Som extremexempel kan man ju ta en idrottande LCHF:are som har sänkt insulinkänslighet just för att det kommer in snålt med kolhydrater trots att det finns en stor potential för att förbränna dem.
Verkar helt rimligt. Om cellerna inte utsätts för insulin (LCHF) särskilt ofta känns det fullt vettigt att nedreglera uttrycket av insulinreceptorer... de behövs ju liksom inte.
Men då kommer vi sen till sådana dagar då man släpper loss på maten, när tävlingen är över och man har en del lediga dagar framför sig blir det endel svullande, förutom en vanlig standard middag bestående av tex saffrans torsk med potatis och grönt, så svullar man i sig tex en semla, kondis bit ja kan ibland bli mer än så.
Jag har redan förstått att detta är inget normalt beteende
En semla efter en nyttig middag är väl hur normalt som helst. Det som inte är normalt är det faktum att du oroar dig över att äta en semla.
Tack alla för svaren, har fått lite mer klarhet över det hela, och jo jag vet en semla efter middagen var ett otroligt dåligt exempel. Lägg till ca 1500-2000kcal(om inte mer) efter middagen så närmar man sig det jag syftade på.
Är detta ett normalt beteende? Nej det är det inte och som några/någon skrev, detta är ett sjukligt bettende och det har jag hittills förstått, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med detta, dietist? Psykolog? Visst för mig så fungerar denna livstil, men jag vet inte hurpass nyttigt det är för kroppen att pendla såpass, men framför allt min familj, dem kommer tyvärr i kläm bland allt detta.
Iaf ännu en gång tack för svaren.
Trevlig helg/Adrian
Tack alla för svaren, har fått lite mer klarhet över det hela, och jo jag vet en semla efter middagen var ett otroligt dåligt exempel. Lägg till ca 1500-2000kcal(om inte mer) efter middagen så närmar man sig det jag syftade på.
Är detta ett normalt beteende? Nej det är det inte och som några/någon skrev, detta är ett sjukligt bettende och det har jag hittills förstått, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med detta, dietist? Psykolog? Visst för mig så fungerar denna livstil, men jag vet inte hurpass nyttigt det är för kroppen att pendla såpass, men framför allt min familj, dem kommer tyvärr i kläm bland allt detta.
Iaf ännu en gång tack för svaren.
Trevlig helg/Adrian
Men vadå pendlar? Är det din vikt som pendlar liksom? Rör det sig bara om några 4-5kg hit och dit så är det väl inget att bry sig om ändå.
och att äta är knappast något sjukligt beteende.
Chrillee
2014-12-21, 18:11
Insulinkänslighet har blivit ett modeord. Varför bry sig som frisk individ?
För att inte bli sjuk givetvis.
Tlk, jag trodde att kroppen tog stryk av stora kaloriöverskott? fast när man tänker efter så är ju kroppen väldigt bra på att anpassa sig, fast det är nog mer "psyket" som tar skada än kroppen,
God jul på er alla
King Grub
2014-12-24, 08:59
Tlk, jag trodde att kroppen tog stryk av stora kaloriöverskott?
Ja, kaloriöverskott som man blir överviktig av. Är du överviktig? Om inte så ligger du inte på kaloriöverskott. Ett dygn är bara en skapad mätperiod.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.