handdator

Visa fullständig version : Träning efter graviditet

commando
2014-12-17, 16:25
Min frus mage (muskler och bindväv?) har inte riktigt återhämtat sig efter förlossningen för snart 10 månader sedan. Efter att ha sett nedanstående inlägg tänkte jag kanske att det finns erfarenheter och tips att hämta här på kolo.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/trana-mammamagen-ratt

Det handlar alltså om delade magmuskler som inte läker ihop, och som även inte orkar hålla alla organ på plats om jag förstått rätt. Eftersom hon börjat få ont i ryggen av att ha hand om dottern nästan hela tiden vill jag föreslå strongliftsprogrammet kanske två pass i veckan. Men eftersom hon inte tränat på tio år är bara stången en för stor belastning att börja med som det verkar nu.
Är det någon här som har liknande erfarenheter? Är tacksam för alla tips.

Tolkia
2014-12-17, 22:17
Det är ju svårt att avgöra om din fru har magmuskeldiastas utan att se det. Men apropå artikeln kan jag rekommendera appen "Mammamage" av Katarina Woxnerud; jag känner flera (med träningsbakgrund) som använt den och tyckte att den var bra. Jag tror att det behövs övningar som skall göras ofta, hemma och inte bara sådant som görs vid speciella tillfällen på gymmet.

Klein
2014-12-17, 22:24
Din fru kan ju även underlätta för sig genom att ha ungen i en ryggsäck / sele utformad för ändamålet. Det minimerar behovet av att lyfta ungen eftersom ungen hela tiden är där den vill vara: dvs i nära kontakt med mamman.

commando
2014-12-17, 23:19
Tack så mycket Tolkia, står i kommentarsfälten att det varit en massa strul med appen men hittills verkar den funka för oss. Är hon någon svensk fitnessguru?

Klein, jag har ju inte någon större erfarenhet av barn, men vår dotter sitter inte snällt i någon sele längre :-) Just nu är det mycket småspringa och hålla handen som gäller och det går verkligen inte att ha en bra hållning då. Jag tycker ofta när jag läser på fora eller i böcker om hur man ska göra med småbarn att allting verkar så enkelt, och de ska sova 16 timmar om dygnet etc. Men det har vårt barn aldrig gjort. Och som någon skrev i den där föräldraträningstråden jag startade: de försöker konstant ta livet av sig själva. Det stämmer verkligen. Man kan inte vara mer än en halvmeter bort, och måste hela tiden vara uppmärksam. Fast nu blev det lite off topic.

Klein
2014-12-18, 03:33
Klein, jag har ju inte någon större erfarenhet av barn, men vår dotter sitter inte snällt i någon sele längre :-) Just nu är det mycket småspringa och hålla handen som gäller och det går verkligen inte att ha en bra hållning då. Jag tycker ofta när jag läser på fora eller i böcker om hur man ska göra med småbarn att allting verkar så enkelt, och de ska sova 16 timmar om dygnet etc. Men det har vårt barn aldrig gjort. Och som någon skrev i den där föräldraträningstråden jag startade: de försöker konstant ta livet av sig själva. Det stämmer verkligen. Man kan inte vara mer än en halvmeter bort, och måste hela tiden vara uppmärksam. Fast nu blev det lite off topic.

Alla barn är helt klart olika. I mitt fall var selen en bra lösning upp till åldern då det började gås. Professionella barnskötare (dagis) löser den ergonomiska biten genom att sitta på golvet så att de aldrig behöver böja sig för att komma åt barnen. Jag eller min fru höll aldrig vår dotters hand i syfte att träna gång utan hon fick gå själv i den mån hon kunde. Är din dotter vild och springer iväg i hög fart så är livrem rekommenderat.