Visa fullständig version : Modifikation av ekorrhjulet
Patriarch K
2014-12-16, 14:51
Jag funderade lite kring hela grejen med ekorrhjulet. Jag jobbade med en snubbe förra veckan som pluggade och arbetade med ett kvalificerat jobb enbart på fredagar. Alltså en dag i veckan samtidigt som han studerade.
Jag frågade: "Hur fasen lyckades du få ett kvalificerat jobb på det viset?".
Han svarade mig "Jo men det fanns en som bara ville jobba måndag-torsdag så då tog jag fredagen".
Då tänkte jag lite kring detta och kom fram till att det är ju genialt. Visst visst, det är inget nytt direkt och det händer säkert lite överallt, men mig veterligen vill de flesta jag känner enbart jobba 3-4 dagar i veckan och jag vet otroligt många som kan tänka sig att jobba en dag i veckan eller två.
Vad finns det egentligen för hinder för att dela upp ett jobb på det här viset?
Visst att det finns arbetsgivaravgifter. Men om vi låtsas att man sänker arbetsgivaravgifterna så att det blir obetydligt. Vad finns det mer för hinder för att man ska kunna göra denna typen av deals?
En annan faktor är såklart att om man vill uppnå en spetskompetens och att företaget vill ha någon som är 110% kvalitativ så kanske det är bättre att satsa på en enda individ - men å andra sidan finns det inget som säger att samma individ inte får det jobbet utfört på 4 dagar i stället för 5 eftersom mycket av tiden maskas bort.
Min fråga är - vad är nackdelarna med att införa ett sånt här arbetsfördelningskoncept? Jag tror inte att alla behöver så mycket pengar som ett fulltidsarbete ger.
Finns det fördelar? Varför gör inte fler på detta viset? Vill ni jobba mindre om det var möjligt och behöver ni alla pengar ni tjänar?
Arbetsgivaravgiften är ju inte x kronor per anställd, utan x% av lönen. så det är inget problem i den här typen av uppgörelese.
Tja, om du vill ha det så är det bar att starta en firma och arbeta som konsult? Har du den typen av spetskompetens som gör att de måste ha dig - kör på.
Andy.da.wohoo
2014-12-16, 14:57
Låter vettigt. Kräver ju dock att personen gör med på en 20% lägre lön.
Jag känner skapligt många som inte jobbar heltid och det är inte direkt något nytt så vad handlar tråden om?
shut teh face
2014-12-16, 15:02
Det är jättebra och fullt möjligt om man inte belånat sig så högt att man är beroende av två (eller en) heltidsinkomster. Här på Gotland är det jättevanligt att man inte jobbar 100%, eftersom man kan komma undan med en kåk för en miljon (utanför visby).
Sen finns det ju folk som ofrivilligt jobbar mindre än 100% inom vissa yrken, men de har så dåligt betalt att man inte har det drägligt ens med heltid. Men det är ju en annan historia. En stor fördel är att ha bra lön. :)
Jag personligen planerar att göra så framöver, i alla fall när barnen är små. Man har ju rätt att gå ned till 80% tills barnen är sex (tror jag), sen måste väl arbetsgivaren gå med på det
Patriarch K
2014-12-16, 15:03
Jag känner skapligt många som inte jobbar heltid och det är inte direkt något nytt så vad handlar tråden om?
Om vi tar mig själv som exempel. När jag söker jobb som XXX och letar deltidsjobb så hittar jag 1 jobb långtbortistan. Resterande 1000 jobb är ekorrhjulet.
Tråden handlar om att öka möjligheterna för den här typen av arbetsfördelning. Att man kanske skulle kunna ha någon "pool" där folk kan fördela tjänster efter behov. Att det borde bli mer utbrett med den här typen av arbetsfördelning.
Om jag går på en arbetsintervju och säger att jag kan ta tjänsten 3 dagar i veckan och min polare tar tjänsten 2 dagar i veckan. Då får jag inget jobb alls.
Att mentaliteten hos både allmänheten och arbetsgivare egentligen borde vara mer flexibel när det kommer till sånt här.
Nordenator
2014-12-16, 19:30
Det finns ju massvis med deltidstjänster? Du är nog ute och cyklar i ekorrhjulet. Det finns många arbetsgivare som inte eftersträvar att ha 100% på alla gubbar.
Att ha 4 dagar arbetsvecka som standard är ju toppen. Då kan en köra 4 och en annan köra 7. Från företagets sida blir det huxflux 7 dagars arbetsvecka. Förutsatt då att folk inte börjar kräva OB för att de jobbar lördag-söndag.
Alla vinner.
Minimjölk
2014-12-17, 12:27
Du menar alltså att båda skall ha exakt samma arbetsuppgifter med fördeleningen 80/20%?
Det skulle säkert fungera ypperligt inom vissa yrken. Däremot skulle det garanterat bli en hel del overhead inom många yrken då de båda personerna måste synka sina arbetsuppgifter så de inte missar något eller jobbar dubbelt.
Om jobbet går ut på att flytta stenar från A-B så är det det perfekt. Om det istället handlar om att ha väldigt mycket i huvudet så fungerar det sämre. Tänk en konstnär som hinner måla klart 4/5-delar av sin tavla och på femte dagen kliver August in och slutför den på sitt sätt. kan ju leda till vissa konflikter?
Dessutom tror jag att de flesta arbetsgivare ser det som besvärligare att ha en dubbelt så stor personalbas än tidigare även om de ändå bara jobbar 100% totalt.
Man kan ju även göra som jag gjorde tidigare, gick ned och jobbade 80% men fick då mer att göra då det blev merjobb pga den dagen jag inte var på kontoret samt att jag fick jobba mer på min lediga tid helt utan ersättning. Perfekt för arbetsgivaren men dåligt för den anställde. När jag började jobba 100% igen fick jag mindre att göra och full betalning igen. jag ser risken som uppenbar att det skulle bli samma eller värre scenarion om man blandar in två individer i ekvationen.
Rekrytering och upplärning tar långt tid och kostar väldigt mycket pengar, ska man då göra det för fler personer blir det mer kostsamt. Och har man fler personer på samma arbetsuppgifter är risken att de råkar göra samma arbete flera gånger helt i onödan.
Men visst, jag hade gärna jobbat måndag - onsdag så att någon annan kunde jobba torsdag - söndag.
shut teh face
2014-12-17, 12:38
Du menar alltså att båda skall ha exakt samma arbetsuppgifter med fördeleningen 80/20%?
Det skulle säkert fungera ypperligt inom vissa yrken. Däremot skulle det garanterat bli en hel del overhead inom många yrken då de båda personerna måste synka sina arbetsuppgifter så de inte missar något eller jobbar dubbelt.
Om jobbet går ut på att flytta stenar från A-B så är det det perfekt. Om det istället handlar om att ha väldigt mycket i huvudet så fungerar det sämre. Tänk en konstnär som hinner måla klart 4/5-delar av sin tavla och på femte dagen kliver August in och slutför den på sitt sätt. kan ju leda till vissa konflikter?
Dessutom tror jag att de flesta arbetsgivare ser det som besvärligare att ha en dubbelt så stor personalbas än tidigare även om de ändå bara jobbar 100% totalt.
Man kan ju även göra som jag gjorde tidigare, gick ned och jobbade 80% men fick då mer att göra då det blev merjobb pga den dagen jag inte var på kontoret samt att jag fick jobba mer på min lediga tid helt utan ersättning. Perfekt för arbetsgivaren men dåligt för den anställde. När jag började jobba 100% igen fick jag mindre att göra och full betalning igen. jag ser risken som uppenbar att det skulle bli samma eller värre scenarion om man blandar in två individer i ekvationen.
Problemet där var ju att du var övertidsavlöst. Du borde nästan misstänkt att det skulle bli sådär. :)
TheOne1994
2014-12-17, 12:54
jag skulle gärna jobba deltid, men sen har man vant sig vid pengarna....dessa jvl pengar.
Vill resa mkt ,köra hoj osv. Man kan inte ha både och känns det som.
jag skulle gärna jobba deltid, men sen har man vant sig vid pengarna....dessa jvl pengar.
Vill resa mkt ,köra hoj osv. Man kan inte ha både och känns det som.
Du är ung. Resa är billigt när man är ung och något man inte kan göra på samma sätt när man är mer bunden. Go for it.
TheOne1994
2014-12-17, 13:07
Du är ung. Resa är billigt när man är ung!
jag ska ända min signatur igen :)
Hehe, aha, jag gjorde antaganden av "1994".
Än så länge behöver jag alla pengar jag tjänar, men sedan när man blir äldre och eventuellt skaffar sig ett förhållande och delar bostad så skulle det ju vara optimalt att kunna gå ner med 20-25%. Problemet i min bransch är att det av någon anledning ofta är ont om folk och förbaskat dyrt att utbilda varje enskild person, samt att det tar tre månader för företaget, exklusive den utbildning man skaffat sig innan.
Därför har jag möjlighet att vända på hamsterhjulet litegrann.
Vi får ut dubbel ersättning eller dubbel intjänad kompensationsledighet om vi jobbar extra, så jag har satt i system att jobba extra så mycket lagen tillåter, för att sedan kunna vara ledig mer. Så iochmed att jag arbetade ungefär 180h övertid i år, så kan och kommer jag vara ledig tre månader i början av nästa år.
Allt det här fungerar ju bra så länge man är ensamstående med en någorlunda billig bostad.
Men det korta svaret är: Just nu vill jag inte vara ledig mer och har användning för alla mina pengar, men i framtiden går jag gärna ner i tid och försakar en del av lönen.
Lösningen för mig var att skaffa ett jobb jag verkligen gillar. Slippa ha söndagsångest!
Visst är det fortfarande skönt att vara ledig, men inte så jag längtar efter det.
TheOne1994
2014-12-17, 13:57
Lösningen för mig var att skaffa ett jobb jag verkligen gillar. Slippa ha söndagsångest!
Visst är det fortfarande skönt att vara ledig, men inte så jag längtar efter det.
det tror jag är extremt viktigt, mer eller mindre längta till sitt jobb. Då löser sig nog ganska mycket automatiskt.
Då funderar man mindre på sådana här saker.
Jag jobbar 60 % som konsult inom byggbranschen. Just som teknikkonsult är det vanligt att arbeta deltid, och möjligheterna att förhandla till sig det tror jag är goda.
Det som arbetsgivaren kan ogilla är uppstartskostnaden/upplärningen samt att varje anställd kanske medför vissa fasta kostnader (dator, arbetsplats, osv.).
För min del var lösningen att jag jobbade heltid ett år (färsk från högskolan) och sedan förhandlade jag till mig att jobba 60 %.
TheOne1994
2014-12-17, 14:06
Jag jobbar 60 % som konsult inom byggbranschen. Just som teknikkonsult är det vanligt att arbeta deltid, och möjligheterna att förhandla till sig det tror jag är goda.
Det som arbetsgivaren kan ogilla är uppstartskostnaden/upplärningen samt att varje anställd kanske medför vissa fasta kostnader (dator, arbetsplats, osv.).
För min del var lösningen att jag jobbade heltid ett år (färsk från högskolan) och sedan förhandlade jag till mig att jobba 60 %.
vågar man fråga om lönen ? mellan tummen och pek...
vågar man fråga om lönen ? mellan tummen och pek...
Typ vanlig civilingenjörslön. Ingångslön kring 30k (Malmö, är högre i tex Stockholm).
Sedan jobbar ju jag även med Styrkelabbet det mesta andra av min vakna tid som jag inte tränar eller umgås med frugan.
det tror jag är extremt viktigt, mer eller mindre längta till sitt jobb. Då löser sig nog ganska mycket automatiskt.
Då funderar man mindre på sådana här saker.
Även att köpa en lägenhet 400m från jobbet. Jag kliver upp 0730, duschar, tar en kaffe och tar första patienten på jobbet 0800. Hemma 5 min efter att jobbet slutar.
I jämförelse med kollegor (och mig själv tidigare) som ofta har minst en timme pendlingsväg till och från jobbet. Jag har oceaner av fritid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.