Visa fullständig version : Hur stor del av din träning är detaljplanerad?
Jag kör för tillfället en vända ERSR för att få tillbaka min förlorade styrka (haft uppehåll). Något som slår mig är hur oerhört tråkigt det är. Idag stod det 80kg 6x5 på schemat och då var det bara att göra det, följt av 6x2 i knäböj. Efteråt fick jag lite glädje i form av chins och curls men den var ack så kortvarig.
Jag planerar att efter den här vändan, om jag nu klarar av att lida mig igenom, så kommer jag att träna lite mer spontant. Ha en grundmall jag följer men inget mer. Tex en byggarsplit:
Ben/vader/Mage
Bröst/Biceps
Rygg/Mage
Axlar/Triceps
Sen har jag några övningar som jag måste köra, marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress och chins. Jag inleder passen med någon av dem 3x3-5 för att vara säker på att jag har någon form av progression. Utöver det så blir det fritt fram men ungefär 9-20 set per muskelgrupp. Tror jag ska använda timer också så vilan inte blir längre än 90 sekunder.
Hur pass detaljplanerad är eran träning? Föredrar ni struktur eller lite mer frihet?
Jag tar gärna emot tips från er som tränat mer spontant ett tag på hur ni gör för att hålla det flytande. Tror att jag aldrig kört utan program tidigare nämligen.
Animalisk
2014-12-16, 13:27
Övningarna är strukturerade men kan ju ändras beroende på tex ev skador.
Sets och reps hänger på dagsform men jag försöker alltid öka reps/vikt från föregående pass.
shut teh face
2014-12-16, 13:52
Inte alls planerat, det varierar med övningar, reps, set och vikt.
Ibland kör jag pyramid- eller avancerade sett under en period för att få upp vikterna, sen håller jag mig där ett tag. Jag tycker om att köra super slow och sådant snarare än att bara öka vikten, men jag är inte särskilt intresserad av att bygga jämfört med att jag tränar för jag mår bra, det är kul och vill få bra teknik
Konditionsträningen däremot är planerad noga, vilket nog är mitt "primära" träningsfokus. :)
BUMP!
Skärp er nu lite grann. Kan vara intressant att diskutera andra saker än optimalaste sättet att utföra stångrodd för en gångs skull.
Jag planerar övningar, set och repintervall för alla träningspass 12-16 veckor i stöten. Tycker verkligen inte om att komma till gymmet och inte ha nedskrivet exakt vad jag ska köra.
Detsamma gäller konditionsträningen.
Jag har några fasta övningar som jag alltid har med. Roddmaskin, bänkpress och chin-ups (brukade ha med knäböj här också men pausar från det just nu). Dessutom brukar jag alltid avsluta passet med lite stångcurl.
Resten är strukturerad improvisation efter dagsform och humör. Strukturerad på så sätt att jag ser till att få med övingar jag anser borde ingå i min träning (latsdrag, militärpress, enarmsroddar, axelpress, dips etc), men improviserad såtillvida att jag inte bestämmer exakt vad som hamnar på vilket pass.
Jag planerar övningar, set och repintervall för alla träningspass 12-16 veckor i stöten. Tycker verkligen inte om att komma till gymmet och inte ha nedskrivet exakt vad jag ska köra.
Detsamma gäller konditionsträningen.
Ifall jag följer ett schema blir jag lätt uttråkad och vill byta direkt det blir trist. Jag tror och hoppas att jag kommer ifrån det ifall jag kör mer fritt.
Jag har några fasta övningar som jag alltid har med. Roddmaskin, bänkpress och chin-ups (brukade ha med knäböj här också men pausar från det just nu). Dessutom brukar jag alltid avsluta passet med lite stångcurl.
Resten är strukturerad improvisation efter dagsform och humör. Strukturerad på så sätt att jag ser till att få med övingar jag anser borde ingå i min träning (latsdrag, militärpress, enarmsroddar, axelpress, dips etc), men improviserad såtillvida att jag inte bestämmer exakt vad som hamnar på vilket pass.
Det blir helkroppspass för din del alltså?
VoDaresVins
2014-12-17, 13:59
Kör 5/3/1. Huvudövningen och dess vikter samt repsmål för dagen är spikad. Sedan kör jag några lyft till i samma övning men varierar vikt efter hur det känns för dagen. Påföljande assistansen blir helt valt efter vad jag känner för och vad som finns tillgängligt. De gånger jag tränar utanför garaget passar jag på att använda maskinerna jag saknar; sittande rodd och bencurl.
Gillar att ha fasta vikter och reps för huvudövningen. Körde en vända ERSR för ett tag sen och gillade nog att köra efter strikt schema då med. Tycker inte det är nåt problem att köra efter strikt schema i huvudövningarna men assistansen är det ingen vits jag har spikad för orkar ändå inte följa det mer än några pass.
Det blir helkroppspass för din del alltså?
Ja precis. Har inte tålamod med splits och har inte alltid möjlighet att träna de dagar jag vill, vilket skulle bli ett irritationsmoment om jag hade ett detaljplanerat splitschema.
Nu blir det alltså samma program oavsett när jag tränar, och det brukar bli lö,sö + veckodag i mitten av veckan.
Ifall jag följer ett schema blir jag lätt uttråkad och vill byta direkt det blir trist. Jag tror och hoppas att jag kommer ifrån det ifall jag kör mer fritt.
Inga konstigheter med att man trivs med olika saker. Vantrivs personligen om jag inte har det hela hyfsat välplanerat.
Tristess/underhållning är nog inte ens något jag väger in. Det står på schemat och då blir det gjort. Varken tråkigt eller roligt liksom.
Sen byter jag schema väldigt ofta. Kör bara samma 12-16 veckor i stöten.
Hackenschmidt
2014-12-17, 15:40
Jag har en grundstruktur med viss flexibilitet.
Planeringen är sträng i övningsval, antal set och använd vikt.
Varje övning avslutas med ett maxrep-set. Maxrep-set är det som gör den stränga planeringen rolig.
När detta är avklarat tillåter jag mig att göra extra övningar om jag känner för det, oftast orkar jag inte.
Jag har insett att jag behöver den här typen av struktur för att utvecklas. Jag hamnar lätt i en ond cirkel annars där övningar som jag är svag i eller uppfattar tråkiga/bökiga nedprioriteras: stark i övning -> rolig övning -> prioriteras -> stark i övning -> rolig övning...
bighulken
2014-12-20, 16:49
Inga konstigheter med att man trivs med olika saker. Vantrivs personligen om jag inte har det hela hyfsat välplanerat.
Tristess/underhållning är nog inte ens något jag väger in. Det står på schemat och då blir det gjort. Varken tråkigt eller roligt liksom.
Sen byter jag schema väldigt ofta. Kör bara samma 12-16 veckor i stöten.
+1.
Same med mig, fast jag kör i block om 3 veckor, sen reload, sen på´t igen bara.
Mest brukar det nog bli 6v på same program, dvs, 2 st block.
Sen gå på ett nytt block å program. Variera är grejen för mig.
Väger inte heller in roligt/tråkigt/intressant/osv........utan det skall göras.............lol.
Gain av detta, får man av tillfredsställelsen med PB och vinna tävlingar, samt att märka av styrkeökningar via anteckningarna och på gymet/klubben.
Svårt att följa ett schema exakt när man ena dagen har ont i axeln och andra dagen ont i handleden e.t.c då får man helt enkelt ta saker och ting som de kommer.
Diomedea exulans
2014-12-20, 16:57
Brukar köra väldigt oflexibelt, strikt enligt scheman. Älskar struktur. Skulle bli en bra militär eller munk.
Fram till slutet av maj så är allt planerat. Då är det tävling. Sen har jag en grov plan för hur träningen ska se ut från maj-dec. Det ger mig bättre resultat med planerad träning. Tränar för att bli bättre på styrkelyft.
Leetsauce
2014-12-21, 17:46
Har tidigare kört planerade helkroppsträning, men IOM att det börjat kännas trist, har jag tänkt byta till ett PPL upplägg. Inne på att köra 3x4-6 reps på huvudövning med 2 extra set som antingen är högre eller lägre reps beroende på hur jag känner mig. Efter det tänkte jag välja assistansövningar o hålla mig 6-10 reps, men efter 4-6v kollar jag hur allt känns och möjligtvis ändrar någon assistans.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.