handdator

Visa fullständig version : Är Sverige ett kristet land?

h051n
2014-12-15, 19:24
Räknas Sverige som ett kristet land?

Är stats folket ateister och de som bor på landet kristna?

TABBYz
2014-12-15, 19:29
Tror Sverige räknas som ett mångkulturellt land :)

4623
2014-12-15, 19:29
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sekularisering

Sparven från Minsk
2014-12-15, 19:54
Jag skulle vilja påstå att Sverige är ett kristet land, mest troligt så det uppfattas i alla fall.

ducedo
2014-12-15, 20:00
Skulle nog säga att Sverige var ett kristet land som höll på att sekulariseras.

Idag vet jag inte. Kristna värderingar lever väl kvar men få är troende och kyrkorna läggs ner i rasande takt. Å andra sidan har religion tagit ett större steg in i vardagen i form av religiös mat i skolor och diskussioner om hygienkrav (t.ex. långärmad) som inte var lika vanligt för säg 10 år sedan.

Ajemän
2014-12-15, 20:44
Muslimskt land kanske.

Andromeda
2014-12-15, 21:02

Idag vet jag inte. Kristna värderingar lever väl kvar men få är troende och kyrkorna läggs ner i rasande takt. Å andra sidan har religion tagit ett större steg in i vardagen i form av religiös mat i skolor och diskussioner om hygienkrav (t.ex. långärmad) som inte var lika vanligt för säg 10 år sedan.

Är det kristna som ställer till liv om religiös mat och klädkoder?

Andromeda
2014-12-15, 21:03
Skulle tro att det finns fler aktivt religiösa muslimer än kristna i Sverige. Och den medelaktive muslimen är sannolikt mer "religiös" än en Jehovas-medlem.

R Scarpa27
2014-12-15, 21:08
tro eller ej... men hur som haver är kristna högtider bra och fina..

dock finns ju knappast syftet kvar numera varför det firas.

men vi har ju advent, påsk, jul, lucia osv osv pga kristendomen.

ducedo
2014-12-15, 21:25
Är det kristna som ställer till liv om religiös mat och klädkoder?

Påstod inte det utan nämnde bara att vi gått från sekularisering till att anpassandet för religion ökar.

Vill du ha ett exempel på kristna så har du en av årets större nyheter - nämligen rätten för en barnmorska (som fått statligt stipendium för utbildningen) att vägra abort. En kristen vars advokatkostnader finansieras av en stiftelse med täta kopplingar till amerikanska Pro Life-rörelsen.

men vi har ju advent, påsk, jul, lucia osv osv pga kristendomen.

Bör ju nämnas att flera av högtiderna bara ersatte existerande högtider vid samma tidpunkter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Midvinterblot

Klein
2014-12-15, 21:27
Det konstruktiva värderingarna i kristendomen har varit en del av europeisk kultur sedan urminnes tider långt innan kristendomen kom till. Att kalla sig eller en kultur för kristen är ignorant i dubbel bemärkelse.

Andy.da.wohoo
2014-12-16, 00:18
Jag vill påstå och hoppas att Sverige är ett sekulariserat land.

Diomedea exulans
2014-12-16, 00:24
Nej, i Sverige tror alla på "nånting". Gå runt och fråga personer på stan, jag sätter 40 spänn på att 90 % kommer svara "jag tror inte på gud, men jag tror på nånting".

Eller så var det för 10 år sedan iallafall. Det känns som att det är vanligare att folk kallar sig helateister efter att Richard Dawkins började ragea i media.

cero
2014-12-16, 00:32
Sekulärt land imo.

Diomedea exulans
2014-12-16, 00:34
Sekulärt land imo.

Från Wikipediasidan: "Enligt en Sifo-undersökning 2000 trodde 46 % av de 1 000 telefonintervjuade att det finns en högre makt och 13 % att det finns en gud.[4]"

Tycker det låter som rätt många vidskepliga.

cero
2014-12-16, 00:35
Från Wikipediasidan: "Enligt en Sifo-undersökning 2000 trodde 46 % av de 1 000 telefonintervjuade att det finns en högre makt och 13 % att det finns en gud.[4]"

Tycker det låter som rätt många vidskepliga.

Wiki: "En är den process varigenom en stat inte baserar sina lagar på någon religion utan är neutral i trosfrågor. En annan är att även andra "icke-religiösa" områden i samhället i allt mindre utsträckning påverkas av religion. En tredje är att allt färre människor i samhället är religiösa."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekularisering

Diomedea exulans
2014-12-16, 00:37
Wiki: "En är den process varigenom en stat inte baserar sina lagar på någon religion utan är neutral i trosfrågor. En annan är att även andra "icke-religiösa" områden i samhället i allt mindre utsträckning påverkas av religion. En tredje är att allt färre människor i samhället är religiösa."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekularisering

Jaha, jag trodde du menade att de flesta var ateister.
Borde inte skriva i offentliga forum efter midnatt.

Masterpan
2014-12-16, 00:42

Vad är kristna värderingar?

cero
2014-12-16, 00:44
hygienkrav (t.ex. långärmad) som inte var lika vanligt för säg 10 år sedan.

Vilka diskussioner?

Diomedea exulans
2014-12-16, 00:50

Tio guds bud, det gyllene budordet… Men även saker som att man ska stena ihjäl trotsiga ungdomar.

Det finns många, och många av dem säger emot varandra. Man får välja.

cero
2014-12-16, 01:19
Det konstruktiva värderingarna i kristendomen har varit en del av europeisk kultur sedan urminnes tider långt innan kristendomen kom till. Att kalla sig eller en kultur för kristen är ignorant i dubbel bemärkelse.

Detta är rätt intressant - alltså hur stor (eller liten) påverkan religion har haft på vår kultur. Man hör ofta att "Europa är byggt kristna värderingar" och liknande, hur mycket sanning det ligger i detta är jag nyfiken på. Du får gärna utveckla och ge mer insyn.

ducedo
2014-12-16, 01:57

Inser att det är en problematisk formulering. Vad är hönan och vad är ägget. Är t.ex. gemene mans syn på monogami och blot något naturligt eller är det präglat av över tusen år med kristendomen?

Idag ses det mesta som sunt förnuft och många värderingar sträcker sig över många (alla?) religioner (ödmjuk, ärlig, respektera, förlåt, etc) men om vi inte hade haft kristendom - hade männen då t.ex. tillhört den 30% av världens befolkning som blir omskurna. Samtidigt ska man naturligtvis vara glad att få är bokstavstroende och följer reglerna om t.ex. att blanda material i kläder.

Det ideala, i mitt tycke, vore ett helt sekulariserat samhälle och vi är på väg dit i takt med att kunskapsnivån ökar (om universum, kvarkar, etc).

Vilka diskussioner?

Förstår inte frågan. Har du missat att det tagits upp i flera tidningar, debattsidor och att DO drivit flera fall?

Klein
2014-12-16, 06:47
Detta är rätt intressant - alltså hur stor (eller liten) påverkan religion har haft på vår kultur. Man hör ofta att "Europa är byggt kristna värderingar" och liknande, hur mycket sanning det ligger i detta är jag nyfiken på. Du får gärna utveckla och ge mer insyn.

Kristendomen startades av en judisk terroristorganisation vars målsättning var att frigöra judarna från romarriket. För att vinna över anhängare i romarriket så inkorporerade man lokal mytologi, värderingar och traditioner i sin sekteristiska lära.

Jesus död och återuppståndelse är inte bara baserad på solens beteende i slutet av December utan även på en uråldrig europeisk ritual där man symboliskt dog och återföddes som en fullvärdig samhällsmedlem med sina förfäder vid sin sida. Hängandet och stötandet med spjutet i sidan är direkt taget därifrån.

Innan kristendomen så trodde man inte på gudar och sagoväsen i Europa, detta är bara en tolkning genom kristna ögon. Gud kommer från ordet god som alltså betydde just god. Man trodde på en god självförbättrande kraft och liv, död och återfödelse var fundamentala i denna process. Älvor var namnet på de döda.

Godhet, gästfrihet, ärlighet, hedervärdhet, och andlighet var högt värderade egenskaper i Europa innan kristendomen kom. Den stora kontrasten är att man sysslade med eugenik i Europa innan kristendomen. Man satte ut missbildade nyfödda till vargar tex. Man dyrkade skönhet, ungdom, hälsa och styrka. Detta skulle naturligtvis kristendomen sätta stopp för.

I gamla testamentet däremot så framgår det ju tydligt och klart vilken vedervärdig filosofi det i grund och botten är frågan om. Människan är ingenting och gud är allt. Och de valda skall förstöra alla heliga platser hos andra folk, bränna deras lundar, välta deras stenar, och utrota deras kultur.

DPahkamaa
2014-12-16, 08:43
Kristendomen startades av en judisk terroristorganisation vars målsättning var att frigöra judarna från romarriket. För att vinna över anhängare i romarriket så inkorporerade man lokal mytologi, värderingar och traditioner i sin sekteristiska lära.

Jesus död och återuppståndelse är inte bara baserad på solens beteende i slutet av December utan även på en uråldrig europeisk ritual där man symboliskt dog och återföddes som en fullvärdig samhällsmedlem med sina förfäder vid sin sida. Hängandet och stötandet med spjutet i sidan är direkt taget därifrån.

Innan kristendomen så trodde man inte på gudar och sagoväsen i Europa, detta är bara en tolkning genom kristna ögon. Gud kommer från ordet god som alltså betydde just god. Man trodde på en god självförbättrande kraft och liv, död och återfödelse var fundamentala i denna process. Älvor var namnet på de döda.

Godhet, gästfrihet, ärlighet, hedervärdhet, och andlighet var högt värderade egenskaper i Europa innan kristendomen kom. Den stora kontrasten är att man sysslade med eugenik i Europa innan kristendomen. Man satte ut missbildade nyfödda till vargar tex. Man dyrkade skönhet, ungdom, hälsa och styrka. Detta skulle naturligtvis kristendomen sätta stopp för.

I gamla testamentet däremot så framgår det ju tydligt och klart vilken vedervärdig filosofi det i grund och botten är frågan om. Människan är ingenting och gud är allt. Och de valda skall förstöra alla heliga platser hos andra folk, bränna deras lundar, välta deras stenar, och utrota deras kultur.

Stycke 2 och 3 innehåller ganska djärva påståenden. Har du några källor på det?

Klein
2014-12-16, 09:38
Stycke 2 och 3 innehåller ganska djärva påståenden. Har du några källor på det?

Du kan ju ta och läsa de isländska sagorna som baseras på uråldriga muntliga traditioner.

Från Hávamál:

Jag vet, att jag hängde
på det vindiga trädet
nio hela nätter,
djupt stungen med spjut
och given åt Oden [tanken],
jag själv åt mig själv,
uppe i det träd,
varom ingen vet,
av vad rot det runnit upp.

Från Ynglinga saga:

Oden vardt sotdöd i Svithjod, och när han var kommen nära sin bane, lät han märka sig med spjutudd och egnade sig alle vapenbitne män, och sade sig skola fara till Gudhem och der fagna sine vänner. Nu tänkte Svearne, att han vore kommen till det forna Asgård, och att han der monde lefva ett evigt lif.

Det hör också till att kunna etymologin för alla ej översatta namn. Loke är blixten, Tor är åskan, Siv är säven, Oden är tanken eller sinnet, Skade är källan, Njord är havet osv. Förstår man detta så förstår man också att det är verkliga saker som beskrivs, inte fantasifoster.

DPahkamaa
2014-12-16, 09:47
Du kan ju ta och läsa de isländska sagorna som baseras på uråldriga muntliga traditioner.

Från Hávamál:

Från Ynglinga saga:

Det hör också till att kunna etymologin för alla ej översatta namn. Loke är blixten, Tor är åskan, Siv är säven, Oden är tanken eller sinnet, Skade är källan, Njord är havet osv. Förstår man detta så förstår man också att det är verkliga saker som beskrivs, inte fantasifoster.

Inget av det där bevisar att myten om Jesus död och återuppståndelse skulle ha europeiska rötter eller att euopéerna inte trodde på gudar och sagoväsen innan kristendomens inträde. Temat har äldre rötter än så. Ett flertal gudar har offrats eller dött och rest till eftervärlden där de fått kunskap för att sedan återvända till världen igen. Osiris, Mithra och Dionysos, t.ex. Det är dock fullt rimligt att anta att myten om Jesus har hedniska rötter, men jag tror man hoppar lite väl långt när man hävdar att myten skulle ha forrnordiska rötter.

Att sagor och myter liknar varandra över hela världen är ingenting nytt. Ordet "gud" kommer mest troligt från "guþan", som betyder "den åkallade" och inte god.

Och att naturfenomen knyts till gudar handlar knappast om att tillbe naturfenomenet i sig, utan om etiologiska myter som förklaringar till fenomenen. Att Tor knyts till åskan innebär inte nödvändigtvis att det är åskan som tillbes, utan mer troligt att åskans förekomst förklaras av Tor.

ARMSTARK
2014-12-16, 09:51

De värderingar som gällde i mellanöstern för 2000 år sedan.

hurril
2014-12-16, 10:09
Sverige är ett kristet land på samma sätt som cirkelträning är CrossFit.

Klein
2014-12-16, 10:13
Och att naturfenomen knyts till gudar handlar knappast om att tillbe naturfenomenet i sig, utan om etiologiska myter som förklaringar till fenomenen. Att Tor knyts till åskan innebär inte nödvändigtvis att det är åskan som tillbes, utan mer troligt att åskans förekomst förklaras av Tor.

Nonsens. Det har bara gått förlorat i översättningen och missförståtts av kristna tolkare. Vad gäller tillbedjanden så är det ett kristet koncept, inte proto-europeiskt. Livsfilosofin vara att göra ett namn för sig själv, inte för någon intelligent skapare.

DPahkamaa
2014-12-16, 11:44
Nonsens. Det har bara gått förlorat i översättningen och missförståtts av kristna tolkare. Vad gäller tillbedjanden så är det ett kristet koncept, inte proto-europeiskt. Livsfilosofin vara att göra ett namn för sig själv, inte för någon intelligent skapare.

Nu vet vi ju nästintill ingenting om fornnordisk religiös praktik, men att offer till gudarna förekom är ganska välbelagt. Om inte det är tillbedjan, vad var det då de sysslade med?

Att syftet var personlig utveckling, ära och ett stort namn behöver utesluter på intet sätt tillbedjan.

Klein
2014-12-16, 11:53
Det är dock fullt rimligt att anta att myten om Jesus har hedniska rötter, men jag tror man hoppar lite väl långt när man hävdar att myten skulle ha forrnordiska rötter.

Jag hävdar inte att den var specifikt fornnordisk. En stor andel av folken som kristnades tidigt i Europa var dock germanska folk såsom goter och vandaler vilka hade samma seder och bruk som dem i norden.

Klein
2014-12-16, 12:07
Nu vet vi ju nästintill ingenting om fornnordisk religiös praktik, men att offer till gudarna förekom är ganska välbelagt. Om inte det är tillbedjan, vad var det då de sysslade med?

Att syftet var personlig utveckling, ära och ett stort namn behöver utesluter på intet sätt tillbedjan.

Låt mig citera Julius Ceasar:

The Germans differ much from these usages, for they have neither Druids to preside over sacred offices, nor do they pay great regard to sacrifices. They rank in the number of the gods those alone whom they behold, and by whose instrumentality they are obviously benefited, namely, the sun, fire, and the moon; they have not heard of the other deities even by report.

Vidare är offer inte tillbedjan, det är materiellt utbyte, och de germanska folken kultiverade och hedrade i huvudsak minnet av sina förfäder.

DPahkamaa
2014-12-16, 12:22
Låt mig citera Julius Ceasar:

The Germans differ much from these usages, for they have neither Druids to preside over sacred offices, nor do they pay great regard to sacrifices. They rank in the number of the gods those alone whom they behold, and by whose instrumentality they are obviously benefited, namely, the sun, fire, and the moon; they have not heard of the other deities even by report.

Vidare är offer inte tillbedjan, det är materiellt utbyte, och de germanska folken kultiverade och hedrade i huvudsak minnet av sina förfäder.

Hur definierar du tillbedjan?

Klein
2014-12-16, 12:26
Hur definierar du tillbedjan?

Det är immateriellt.

DPahkamaa
2014-12-16, 12:30
Det är immateriellt.

Så enbart ett slags prisande av guden/gudarna, såsom kristna gör?

Klein
2014-12-16, 12:48
Så enbart ett slags prisande av guden/gudarna, såsom kristna gör?

Att offra är att betala för en tjänst. Att prisa / tillbedja är att kräla i hopp om att man inte ska straffas. Det är helt olika tankesätt och världsbilder.

DPahkamaa
2014-12-16, 12:58
Att offra är att betala för en tjänst. Att prisa / tillbedja är att kräla i hopp om att man inte ska straffas. Det är helt olika tankesätt och världsbilder.

Då kan jag köpa ditt resonemang.

Agitator
2014-12-16, 14:20
Inte många aktiva religösa i sverige. Inte ens bland muslimerna.

4623
2014-12-16, 14:33
Inte många aktiva religösa i sverige. Inte ens bland muslimerna.

Bara när det är Ramadan. :) Precis som kristna när det kommer till konfirmation.

Agitator
2014-12-16, 14:40
Konfirmation utövas väl knappt i sverige?

Barndop är hemskt också som svenska staten utövar.

http://i.imgur.com/ctUsD3c.gif

http://i.imgur.com/aDDixHF.gif

cero
2014-12-16, 14:57
Bara när det är Ramadan. :) Precis som kristna när det kommer till konfirmation.

Och jul? ;)

C.E.J.
2014-12-16, 15:01
Det ideala, i mitt tycke, vore ett helt sekulariserat samhälle och vi är på väg dit i takt med att kunskapsnivån ökar (om universum, kvarkar, etc).

Mja... jag tycker "ovetenskapliga åsikter" har vuxit i Sverige bara på några få år, jag skyller på exploateringsteve. Spöken m.m.

Agitator
2014-12-16, 15:13
Eeehh... svenska kyrkan menade jag tidigare när jag skrev staten.

Aja.

4623
2014-12-16, 15:25
Och jul? ;)

Julfirandet förknippar jag inte med religion idag.

cero
2014-12-16, 15:44
http://i.imgur.com/aDDixHF.gif

:laugh:

WHITEFOLKS
2014-12-16, 15:46
Mer kristet än USA iaf.

cero
2014-12-16, 15:49
Mer kristet än USA iaf.

Någon som går till kyrkan varje söndag här? :D

WHITEFOLKS
2014-12-16, 15:52
Någon som går till kyrkan varje söndag här? :D

Det är personer, inte landet. USA har "seperation of church and state" vilket Sverige visserligen nästan har nu också men de har alltid haft det. Sverige är dessutom en konstitutionell monarki där kungen givetvis får sin power från G-D.

Macroman
2014-12-16, 16:16
Sverige räknas som ett sekulärt kristet land.

Agitator
2014-12-16, 21:22
Hur många religösa känner ni som går i kyrkan/synagoga eller ber vid varje korrekt klockslag varje helg/dag?

Inte speciellt religöst även om det på pappret går att säga att vi är kristna.

R Scarpa27
2014-12-16, 21:33
mcdonaldsgubben ronald ber ju...
undrar om budskapet är att be eller att det är smaskens med maten. haha.

http://lh3.ggpht.com/_JZ4_7f7GLoc/StUKIEBR6kI/AAAAAAAAANo/ZYyCFB4GBls/s1600/285937160_a2c97d93f7_o.jpg

http://i380.photobucket.com/albums/oo248/CorpseNuke/ronald-mcdonald-cartoon.jpg

h051n
2014-12-16, 21:53
Min mammas grannar går till kyrkan varje helg men tror dem kommer från Polen eller liknande.
De är typ 3 ungdomar och 2 föräldrar.

Agitator
2014-12-16, 22:02
Polen är väldigt kristet får jag för mig.

Har polsk bekant som också är väldigt kristen, men valt att inte gå till kyrkan på helgerna för det är för "pråligt" osv. Men väldigt kristen och tror på det mesta i boken.

Evankhell
2014-12-16, 23:01
Sverige blir mindre religiös för varje dag som går. Tack gode gud för det.

filmjölk
2014-12-16, 23:15
Hur många religösa känner ni som går i kyrkan/synagoga eller ber vid varje korrekt klockslag varje helg/dag?

Inte speciellt religöst även om det på pappret går att säga att vi är kristna.

Väldans många släktingar, sysslingar, morbröder etc. är med i jehovas/Pingstkyrkan/mm.

Bordsbön, tala i tungor mm. jag vill själv se mig som kristen, men om sanningen skall fram får jag ångest av det där.

Klein
2014-12-16, 23:44
Och jul? ;)

Det är ingenting kristet över julen. Namnet på högtiden är uråldrigt, jultomten är Balder den vita, julgranen är Yggdrasil, och julklapparna är gravgods från den förfader som valts ut av barnet.

hurril
2014-12-16, 23:51
Problemet med frågan är att man omedelbart hamnar upp till knäna i alla kristnas sanna skottar. Vad innebär det för ett land att vara kristet? Är det antalet kristna? Andelen kristna? Ett lagsystem som delar en viss andel lagar med bibelns? Handlar det om storleken på respektive andel eller är vissa lagar mer relevanta än andra? Vilka är de relevanta? Vem får bestämma det? Du? Din präst? Alla präster? En präst? Vissa präster? Påven? Någon eller alla patriarker?

Dvs precis och exakt samma sak som gäller alla kristna(/ troende i valfri religion.) Hur man än vänder och vrider hamnar man vid att inget och alla länder är och är inte kristna samtidigt och aldrig. All religion är ett samtidigt extra- som introvert statement (till olika delar) om tilltro till Pascals vad förutom för dem som tror på riktigt. Och de är psykiskt störda i vanföreställningar.

Ett land kan givetvis inte vara något av det. Vill du betrakta det som ett så blir det lättare för andra att förstå om du förklarade på vad sätt... och då kunde du kanske kapa mellanhanden och säga det från början istället.

Oxe
2014-12-16, 23:54
Sverige blir mindre religiös för varje dag som går. Tack gode gud för det.

Nja Sverige blir mindre kristet för varje dag som går, inte mindre religiöst tyvärr.

Agitator
2014-12-17, 00:24
Troligen ~100k religösa i tillskott under 2015.

Ett fint år för alla troende.

AeternusRex
2014-12-18, 11:01
Sverige räknas som kristet rent religionmässigt. Vi räknas även som det mest sekulariserade landet i världen. Efter Island.

stridis
2014-12-18, 15:35
Sverige räknas som kristet rent religionmässigt. Vi räknas även som det mest sekulariserade landet i världen. Efter Island.

Sekularisering måhända men det är väl Kina som har högst andel ateister?

hurril
2014-12-18, 16:12

Ateism är inte riktigt samma sak som sekularism. Att vara "troende" kommunist betraktar inte jag som vidare sekulärt. Nu tror jag inte att man är det i Kina bara för att regimen är röd.

Klein
2014-12-18, 22:13

I kina dyrkar man pengar kommunismen till trots.

proteinsynthesis
2014-12-18, 22:25
Räknas Sverige som ett kristet land?

Är stats folket ateister och de som bor på landet kristna?

Ja, inte religiöst längre men kulturellt.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

DPahkamaa
2014-12-18, 23:32
Det är ingenting kristet över julen. Namnet på högtiden är uråldrigt, jultomten är Balder den vita, julgranen är Yggdrasil, och julklapparna är gravgods från den förfader som valts ut av barnet.

Det finns heller inga bibliska belägg för att fira födelsedagar och Jesus föddes, mest troligt, inte i December (inte år 0 heller för den delen). Tiden kring jul har alltid firats över stora delar av världen. I takt med kristnandet trängdes andra högtider undan och ersattes med julen. Själva beslutet att ens fira Jesus födelse fattades på 300-talet, just för att konkurrera ut hedniska och folkligt stora festhögtider, Saturnalia i Rom t.ex.

Red Apple
2014-12-18, 23:38
Det är personer, inte landet. USA har "seperation of church and state" vilket Sverige visserligen nästan har nu också men de har alltid haft det. Sverige är dessutom en konstitutionell monarki där kungen givetvis får sin power från G-D.

Fast tråden handlar väl om statens förhållande till religionen, inte statens förhållande till en religiös institution? I USA skulle en ateist (som är öppen med det) aldrig kunna bli president i dagsläget. I Sverige skulle en kristen person ha väldigt svårt att accepteras som statsminister.

WHITEFOLKS
2014-12-19, 00:01
Fast tråden handlar väl om statens förhållande till religionen, inte statens förhållande till en religiös institution? I USA skulle en ateist (som är öppen med det) aldrig kunna bli president i dagsläget. I Sverige skulle en kristen person ha väldigt svårt att accepteras som statsminister.

Staten säger inget om att presidenten måste vara religiös. Eller menar du landet (belkningen, röstarna)?

Red Apple
2014-12-19, 00:11
Staten säger inget om att presidenten måste vara religiös. Eller menar du landet (belkningen, röstarna)?

Det senare, vilket är den egentliga betydelsen av "staten" om jag inte minns fel? Staten är de som ryms inom statsapparaten, d.v.s. medborgare.

WHITEFOLKS
2014-12-19, 00:15
Det senare, vilket är den egentliga betydelsen av "staten" om jag inte minns fel? Staten är de som ryms inom statsapparaten, d.v.s. medborgare.

Jag tror han syftade på "stadsfolket", dvs folk som bor i de större städerna.