handdator

Visa fullständig version : Hans ögon var galna - myt?

Pudzianovski
2014-12-15, 16:14
Kanske borde höra hemma i dumma frågor man vill ha svar på men men...

"Hans ögon var galna!"

Läste detta senast idag. Jag har alltid stört mig på dessa uttryck. Några exempel: Hans ögon var onda, hennes ögon var så tindrande vackra och glada, jag såg raseri i hans ögon, hennes ögon var tomma, ögonen var fyllda av hat...osv osv.

Kan man överhuvudtaget se något i ögonen förutom att pupillerna blir större eller mindre? tillskriver man inte ögonen något som egentligen inte finns? Jag tycker mest det låter som bullshit som människor hittar på men men. Jag vet inte så upplys mig gärna?

Pudzianovski
2014-12-15, 16:17
Jag orkar inte ens googla fram svaret :cool:

WHITEFOLKS
2014-12-15, 16:22
Sinnestillståndet kan nog påverka pupiller och ögonen i allmänhet.

Loke
2014-12-15, 16:25
Nja, jag skulle nog säga att människor använder just ögonen för att avgöra intentioner. Man kan se var någon fäster blicken, till exempel. En person som tycks väldigt fokuserad på något udda eller (för andra) oviktigt framstår som udda i sina tankeprocesser - dvs galen.

Det går att härled väldigt mycket om hur en person tänker baserat på var den tittar.

LoveMachine
2014-12-15, 16:29
Dessutom så är området runt ögonen, t.ex ögonbryn, viktiga för vår mimik vilket gör att man upplever ögonen på ett annat sätt även om ögonen i sig är de samma. Tänk på hur du ser ut med vitt uppspärrade ögon eller kisande.

Fuark
2014-12-15, 16:34
Dessutom så är området runt ögonen, t.ex ögonbryn, viktiga för vår mimik vilket gör att man upplever ögonen på ett annat sätt även om ögonen i sig är de samma. Tänk på hur du ser ut med vitt uppspärrade ögon eller kisande.

This

Ansiktsmimiken och muskelsynergin i ansiktet är mycket komplext och vi kan tyda mycket små skillnader utan att tänka på det. Du kan lätt uppfatta någon som arg, ledsen eller besviken utan att tänka på det, eller ja, sålänge du inte har aspergers eller liknande då denna egenskap är högst nedsatt eller obefintlig.

edit: såg att frågan främst gällde just ögonen, men för att klargöra så är det inte just ögonen som är avgörande för att "ögonen var fyllda av raseri etc" utan hur det ser ut precis runtomkring. De uppfattas onda fast det egentligen är mimiken som ger illusionen. Sen kan pupillerna vara vidgade eller mindre och bidra till detta men uppfattningen sker autonomt.

Mental
2014-12-15, 17:04
Ja, när man pratar om ögon menar man nog inte baraBulbus Occul. Utan dem del av ansiktet som domineras av ögonen.

Pudzianovski
2014-12-15, 17:18
Jo, är med på det ni säger. T.ex. mentalister och annat liknande folk läser ju av ögon. Men jag antar att det också är annat i ansiktet de läser av. Skulle man ta kort på bara själva ögat på 50 pers i olika sinnestillstånd så skulle de nog vara svårt att avgöra deras sinnesstämning.

MtotheM
2014-12-15, 17:26
Kan nog vara av intresse:
http://kgajos.eecs.harvard.edu/mite/#

Fuark
2014-12-15, 17:28
Jo, är med på det ni säger. T.ex. mentalister och annat liknande folk läser ju av ögon. Men jag antar att det också är annat i ansiktet de läser av. Skulle man ta kort på bara själva ögat på 50 pers i olika sinnestillstånd så skulle de nog vara svårt att avgöra deras sinnesstämning.

Tror inte bara det skulle vara svårt, tror faktiskt det skulle vara nära på helt omöjligt :)

De reagerar först och främst på ljus, vidgas för att släppa in mer ljus under mörka förhållanden och tvärtom vid goda ljusförhållanden etc. Annat man teoretiskt sett skulle kunna märka av förutsatt att det är samma ljusförhållanden för alla personer är om personen är upphetsad eller lugn, dvs sympatiskt eller parasympatiskt påslag, inte mycket att gå på!

Alexton
2014-12-15, 17:28
Ja, när man pratar om ögon menar man nog inte baraBulbus Occul. Utan dem del av ansiktet som domineras av ögonen.

+1

Och tycker man det är svårt att utläsa galna ögon så ta bara t-banan och vänta tills random tjackpundare vandrar förbi.

mangemani
2014-12-15, 17:29
nja, men jag tror inte folk menar just själva ögongloberna utan allt runt omkring, det som sluter sig kring ögonen samt ögonbrynen, alla muskler och nerver kring ögon partiet som reagerar naturligt efter humör, det kan avslöja en hel del om hur en person reagerar och vilket humör personen är på.

Sidén
2014-12-15, 18:49
Kan nog vara av intresse:
http://kgajos.eecs.harvard.edu/mite/#
Kul test! Jag fick 28. Vad fick du?

PureWhey
2014-12-15, 18:54
Haha wtf :D

Yllegarn
2014-12-15, 19:14
Alltså.. jag tror att det där testet egentligen testar något helt annat... :naughty:

Notera skillnaderna i valmöjligheter för de uppenbart kvinnliga ögonen och de "uppenbart" manliga ögonen,

Kvinnliga:
Panicked-Despodent-Interested-Incredulous / joking-cautious-arrogant-reassuring / interrested-joking-affectionate-conteted / gratious-flirtatious-hostile-disapointed

Manliga:
Defiant-Contented-Curious-Apologetic / pensive-irritated-excited-hostile / alarmed-shy-anxious-hostile / serious-ashamed-bewildered-alarmed

I princip samtliga kvinnliga ögon har någon form av "sexuall context emotion" som svarsalternativ. Efter ha gjort testet tre gånger så har jag hittat en, kanske två bilder för "manliga" ögon där det finns ett "sexual context emotion" som svar...

Yes
2014-12-15, 20:52
Ögats form är inte helt irrelevant. En platt hornhinna skulle t.ex. kunna ge stirrig blick. Jämför med många klassiska skulpturer där man förenklat ögat genom en grop eller hål för pupillen, vilket lätt ger en stirrig blick.

Annars ser man normalt inte ögon utan kontext, om man inte städar efter hoppare på tunnelbanan, så det är givetvis ett helhetsintryck det talas om.

Pudzianovski
2014-12-16, 08:47
Fast ganska ofta tycker jag att det refereras till beskrivningar som inte har med helhetsintryck att göra egentligen. Hans ögon var helt svarta, jag såg att det blixtrade till i ögonen och liknande uttryck. Fast det kanske är helhetsintrycket man tänker på då med iof. cofffee

agazza
2014-12-16, 09:00
Mord i blicken brukar man säga.

Har du aldrig stirrat tillbaka på någon som är i förstadiet till ett ursinnigt vredesutbrott?

Tror inte bara det är pupillerna det har med att göra utan hela anspänningen i ansiktet som ger ett visst obehagligt uttryck.

Det är nog bara naturligt att vi kan identifiera detta så väl, det ska väl trigga fight eller flight antar jag.

KalleBalik
2014-12-16, 09:39
Tänkte på just detta när jag läste Gellert Tamas bok om Lasermannen, flera av hans överlevande offer mindes särskilt hans ögon och beskrev dom som mörka och hatiska.

Yes
2014-12-16, 09:51
Fast ganska ofta tycker jag att det refereras till beskrivningar som inte har med helhetsintryck att göra egentligen. Hans ögon var helt svarta, jag såg att det blixtrade till i ögonen och liknande uttryck. Fast det kanske är helhetsintrycket man tänker på då med iof. cofffee
Pupiller och andra detaljer påverkar såklart, men utan kontext kan ju ett par vidgade pupiller betyda både ilska och kärlek så...