Logga in

Visa fullständig version : +60 g aminosyror om dagen?

Rikard Jansson
2014-12-14, 21:18
Har svårt för att få i mig tillräckligt med protein så tänkte kompensera med 60 g aminosyror om dagen eller mer. Finns det några nackdelar med det här förutom priset?

SimonV
2014-12-14, 21:29
Du kan inte kompensera lågt intag av protein med aminosyror

Rikard Jansson
2014-12-14, 22:11

Varför inte?

monsa123
2014-12-14, 23:07
Vad väger du? 2g x KV är inte speciellt knepigt. Har du problem, kasta isf in en extra vassleshake.

Vunnis
2014-12-14, 23:13
Varför inte?
Jag ville fortfarande fråga samma sak efter att jag hade läst att du frågade. Så nyfiken är jag.
Vad väger du? 2g x KV är inte speciellt knepigt. Har du problem, kasta isf in en extra vassleshake.
Säger han att det är svårt så tycker han väl att det är svårt.

Latissimus Dorsi
2014-12-14, 23:15

Det stämmer inte :)

PureWhey
2014-12-14, 23:35

EAA lär funka fint.

crizzan
2014-12-15, 07:56
Enda nackdelen är kanske att du inte känner dig lika mätt jämfört med 60g protein från kycklingbröst :)

SimonV
2014-12-15, 08:00
EAA lär funka fint.

Tänkte inte på det *gah!*

EnergiÖverskott
2014-12-15, 10:48
Tänkte inte på det *gah!*

Uppenbarligen visste du inte det.

z_bumbi
2014-12-15, 11:06
Jag är inte helt uppdaterad men det är väl fortfarande oklart om riskerna med fria aminosyror i större mängder?

Vunnis
2014-12-15, 11:19
Jag är inte helt uppdaterad men det är väl fortfarande oklart om riskerna med fria aminosyror i större mängder?
Att koncentrationen blir högre för att det inte finns någon nämnvärd hejd i upptaget? Ska man väl kunna komma ifrån om man bara äter andra prylar samtidigt, men det framgår det ju inte riktigt om Rikard har tänkt göra.

z_bumbi
2014-12-15, 11:27
Hög koncentration som når hjärnan har det handlat om när jag sett något men jag kommer inte ihåg vilka specifika aminosyror det handlat om eller mängder. Att äta mat till kan antagligen minska koncentrationen men jag tycker det är värt att kolla upp om man funderar på att göra det under mer än några enstaka dagar.

Trapz
2014-12-15, 11:52
Varför inte vassle istället? Billigare och även godare imo.

Eller vill du hålla ned kalorierna?

Vunnis
2014-12-15, 12:00
Hög koncentration som når hjärnan har det handlat om när jag sett något men jag kommer inte ihåg vilka specifika aminosyror det handlat om eller mängder. Att äta mat till kan antagligen minska koncentrationen men jag tycker det är värt att kolla upp om man funderar på att göra det under mer än några enstaka dagar.
För att dra en parallell till någon som borde ha åtminstone ett uns koll så är väl 60 gram ungefär samma mängd som Wallengren använde under den mytomspunna dieten. Det förringar kanske inte teorin, men borde säga något, tänker jag.

Diomedea exulans
2014-12-15, 12:00
Enda nackdelen är kanske att du inte känner dig lika mätt jämfört med 60g protein från kycklingbröst :)

Trådskaparen har i andra trådar nämnt att om han äter efter mättnad så går han ner i vikt. :)

J.V
2014-12-15, 12:55
Enda nackdelen är kanske att du inte känner dig lika mätt jämfört med 60g protein från kycklingbröstEftersom att hans bekymmer är att han inte får i sig nog med protein från kosten kan vi nog utesluta att hunger kommer vara ett problem. Det ska väl läggas till EAA, inte ersätta maten.

RassK
2014-12-15, 13:16

Det är väl i första hand stora mängder BCAA som är länkat till risk för depression vad jag vet. EAA bör inte vara några större problem så längre aminosyreprofilen är komplett, dvs, se till att där finns tryptofan (läkemedelsklassat i sverige) i den. Ett full spektrum av EAA minus Trp är mer sannolikt ett recept för tråkiga bieffekter.

Rikard Jansson
2014-12-15, 13:35
Här är innehållet på de aminosyror jag köpt och tänkt dosera såhär mycket; kommer jag bli deprimerad och/eller dö nu fan?

Innehåll Per 2 servings
Vitamin D 4,9 µg (99%*)
Vitamin B6 0,99 mg (70%*)
Aminosyror
L-Alanin 7 g
L-Arginin 90 mg
Taurin 5 g
Grenade aminosyror (BCAA)
L-Leucin 4 g
L-Isoleucin 2 g
L-Valin 2 g

tlk
2014-12-15, 13:43
Är du orolig för bristen på tryptofan så kan du köpa dig några burkar EAAnabol Xplode.

PureWhey
2014-12-15, 13:57
Här är innehållet på de aminosyror jag köpt och tänkt dosera såhär mycket; kommer jag bli deprimerad och/eller dö nu fan?

Innehåll Per 2 servings
Vitamin D 4,9 µg (99%*)
Vitamin B6 0,99 mg (70%*)
Aminosyror
L-Alanin 7 g
L-Arginin 90 mg
Taurin 5 g
Grenade aminosyror (BCAA)
L-Leucin 4 g
L-Isoleucin 2 g
L-Valin 2 g

Vad är det för produkt?

Rikard Jansson
2014-12-15, 14:13
Vad är det för produkt?

Amino-X från BSN :)

PureWhey
2014-12-15, 14:26
Rassk kommer nog inte godkänna detta.

Latissimus Dorsi
2014-12-15, 14:38
Hmm, blir en hel del taurin?

Anders The Peak
2014-12-15, 15:37
Mitchell, William Kyle et al. "A Dose- rather than Delivery Profile–Dependent Mechanism Regulates the ‘‘Muscle-Full’’ Effect in Response to Oral Essential Amino Acid Intake in Young Men."J. Nutr. February 1, 2015

Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217926)

Sverker
2014-12-15, 17:45
Hmm, blir en hel del taurin?

Det blir en gigantisk mängd taurin:confused:

Till ingen nytta och säkert inte riskfritt, antingen som fritt taurin eller som någon nedbrytningsprodukt.

Rikard Jansson
2014-12-15, 18:08
Har även aminosyror utan taurin så kan ta 50/50. Hursomhelst, strunta i hälsoaspekten för tillfället; i rent muskelbyggande syfte, om man får i sig runt 70 g protein om dagen men behöver 200, så måste man ju tjäna på att överdosera aminosyror?

vicarious
2014-12-15, 18:16
i rent muskelbyggande syfte, om man får i sig runt 70 g protein om dagen men behöver 200, så måste man ju tjäna på att överdosera aminosyror?

Ja, bättre än inget. Men hur åstadkommer du energibalans eller överskott utan att få i dig mer än runt 70g protein om dagen?

Rikard Jansson
2014-12-15, 18:18
Ja, bättre än inget. Men hur åstadkommer du energibalans eller överskott utan att få i dig mer än runt 70g protein om dagen?

Jag undrar snarare hur folk lyckas få i sig så sjukt mycket protein på vanlig mat, fan. I snitt på vanlig kost är det väl typ 10% protein? 1 kg mat: 100 g protein, och det är väl ofta typ 4000 kcal. Wtf liksom :D

Rikard Jansson
2014-12-15, 18:20

Dagens mat ser ut ungefär såhär:

12 brödskivor vitt bröd med smör samt leverpastej
7 dl mjölk + oboy
1 liter cola
14 köttbullar
2 portioner mos enligt portionsgrejen på baksidan av paketet
1 paket maryland-kakor
1 paket riesen godis

Tillräckligt för viktuppgång/balans men knappast tillräckligt med protein?

PureWhey
2014-12-15, 18:25
Kläm in 3 vassledrickor så äre klart.

Rikard Jansson
2014-12-15, 18:27
Kläm in 3 vassledrickor så äre klart.

Hade jag gjort det så hade ju inte mitt problem uppstått, men vassledrinkar kommer inte hända. Är för lat/bekväm/hatar att diska shakers/tycker det smakar för mycket skit/etc för att lägga till det. Aminosyror däremot är ju nice.

PureWhey
2014-12-15, 18:28
Hade jag gjort det så hade ju inte mitt problem uppstått, men vassledrinkar kommer inte hända. Är för lat/bekväm/hatar att diska shakers/tycker det smakar för mycket skit/etc för att lägga till det. Aminosyror däremot är ju nice.

Erm... Det är ju bara att spola med lite varmvatten.
Mer mjölk kanske om du nu gillar det.

Rikard Jansson
2014-12-15, 18:30
Erm... Det är ju bara att spola med lite varmvatten.
Mer mjölk kanske om du nu gillar det.

Fast poängen med tråden är ju helt enkelt att det kommer aldrig att hända och jag vill hitta möjliga substitut :D

vicarious
2014-12-15, 18:36

7 dl mjölk + oboy
1 liter cola
14 köttbullar
1 paket maryland-kakor
1 paket riesen godis

Det där är mer än 70g iaf, men kanske inte "tillräckligt". Du väger väl runt 70kg-75kg(?) så 140-150g är väl lämpligt för dig.

Jag förstår inte hur vassledrinkar kan vara krångligare än EAA.

PureWhey
2014-12-15, 18:40
det där är mer än 70g iaf, men kanske inte "tillräckligt". Du väger väl runt 70kg-75kg(?) så 140-150g är väl lämpligt för dig.

jag förstår inte hur vassledrinkar kan vara krångligare än eaa.

+1

tlk
2014-12-15, 19:02
Men vadå då.. säg att vi gisstimerar listade maten till 100g protte. 1.6-2g? @ 75kg. Saknas som mest 50g helprotte... så motsvarande 25g EAA? lugna pucken ju. Två slurkar fördelat på dagen.

PureWhey
2014-12-15, 19:06
25g eaa =/= 50gr protein

tlk
2014-12-15, 19:07
25g eaa =/= 50gr protein

Utgick från att det var för någon proteinsyntesoptimering. Och då räcker väl ändå 12,5 EAA gott och väl. och 125g protte allt som allt borde vara fullgott med protte.

Förstår inte problemet i det hela.

mattilainen
2014-12-15, 19:12

7 dl mjölk + oboy
1 liter cola
14 köttbullar
1 paket maryland-kakor
1 paket riesen godis

Förstår att det är svårt att få i dig protein när du äter 12 brödskivor och 14 köttbullar på en dag..

Carlo Fatface
2014-12-15, 20:27

7 dl mjölk + oboy
1 liter cola
14 köttbullar
1 paket maryland-kakor
1 paket riesen godis

Haha skön dagsmeny :d

Så där åt jag ungefär när jag gick på högstadiet om man byter ut Riesen mot Gott & Blandat och Maryland mot Mariekex/Rån/gamla pepparkakor eller vad som nu fanns i skafferiet :d

Sverker
2014-12-15, 20:46
Kunde inte riktigt släppa tankarna kring stora mängder fria aminosyror.

En snabb sökning gav denna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15930465

Att leucin snabbt kan passera blod-/hjärn-barriären och omsättas till glutamin vidare till glutamat. Ett transmittorämne.
Gå säkert att spåna vidare kring detta.

Trapz
2014-12-15, 23:08
Tryck i dig en 500 grams burk med kvarg varje dag då. Lär ju garanterat vara smidigare än att dra i sig 6 portioner aminosyror.

Shqypnia
2014-12-15, 23:15
Skärp dig. Drick protein shake som alla andra ifall du inte når ditt dagliga behov.

Rikard Jansson
2014-12-15, 23:19
Skärp dig. Drick protein shake som alla andra ifall du inte når ditt dagliga behov.

Ok cool. Kan ju vara så att jag nu inne på mitt sjätte träningsår börjar bli trött på alla spydrinkar och inte vill behöva plågas bara för att få träningsresultat.

Shqypnia
2014-12-15, 23:23
Men aminosyror dricker du också som shake?

Armed Dingo
2014-12-15, 23:27
Ok cool. Kan ju vara så att jag nu inne på mitt sjätte träningsår börjar bli trött på alla spydrinkar och inte vill behöva plågas bara för att få träningsresultat.
Pulvermos, "köttbullar" och ett paket kakor? En påse riesen och 1 liter läsk?

Varför äter du så dålig mat?

Rikard Jansson
2014-12-15, 23:27
Men aminosyror dricker du också som shake?

Ja, men det är ju som saft. Ingen mättnad, och man behöver inte diska ur shakern, samt att det är gott

Shqypnia
2014-12-15, 23:31
Behöver man inte diska ur shaken? Vad har du för magiska aminosyror?

Diomedea exulans
2014-12-16, 00:36
Fattar iofs inte varför man dricker mängder av läsk om man har svårt att få i sig kalorier och proteiner. Jag hade knarkat mjölk istället.

Captainwide
2014-12-16, 07:14

Ibland får man helt enkelt dricka ur den sura shaken. :naughty:

z_bumbi
2014-12-16, 08:05
Jag undrar snarare hur folk lyckas få i sig så sjukt mycket protein på vanlig mat,

De äter vanlig mat vilket du inte gör.

Ajemän
2014-12-16, 11:03
Ja, men det är ju som saft. Ingen mättnad, och man behöver inte diska ur shakern, samt att det är gott

Håller helt med, och tycker folk ska sluta tjaffsa mot :)

Tycker dock du bör fundera på att styra upp kosten ändå :p

Trollaren
2014-12-24, 21:10
jösses hur svårt ska det va, ät kvarg om du är lat och behöver protein. Har du svårt för kvarg, investera i en blender och gör smoothies med kvarg tillsammans med annat gott.
500g = 60g protein.

R Scarpa27
2014-12-24, 21:28

7 dl mjölk + oboy
1 liter cola
14 köttbullar
1 paket maryland-kakor
1 paket riesen godis

tips..
köp naturell vasslepulver och blanda i moset...vassle ala potatismos.
skipa riesengodiset och ät proteinbars
oboy? chokladvassle!!!!!!
12 skivor bröd med smör och leverpastej? nej 12 st med smör ost och ägg.
köttbullar? köpta? annars gör egna... och få mer protein...
marylandkakor? perfekta att bre messmör på alt. krossa och blanda i kvarg.. och ät med sked.
1 liter cola? = 1 liter mjölk

Beemel
2014-12-25, 14:12

Haha.. med tanke på att man använde aminosyror i lab för att maximera tillväxt av bakterier så låter det synnerligen sunt =)

Nu är jag i.o.f.s extremt o-fobisk när det kommer till bakterier, men diska en shake som jag haft aminosyror i skulle jag nog ändå inte skippa. =)

Määng
2014-12-26, 18:28
tips..
köp naturell vasslepulver och blanda i moset...vassle ala potatismos.
skipa riesengodiset och ät proteinbars
oboy? chokladvassle!!!!!!
12 skivor bröd med smör och leverpastej? nej 12 st med smör ost och ägg.
köttbullar? köpta? annars gör egna... och få mer protein...
marylandkakor? perfekta att bre messmör på alt. krossa och blanda i kvarg.. och ät med sked.
1 liter cola? = 1 liter mjölk

Han startade ju iofs inte tråden för att få tips om hur han förbättrar kosten utan för att få svar på frågan om EAA. Mest troligt är han ju mycket medveten om vad han behöver göra i kostväg men är för bekväm/lat/less för att göra något åt det. Så är det iaf för mig emellanåt när jag blir less på att mixa havregryn dagarna i ända. Och lycka till med att få han att göra köttbullsmet och ställa sig och rulla om han inte ens ids diska ur en shaker. :D

Timme
2014-12-27, 11:23
Rikard jansson: sämre kost får man leta efter. Hur kan mat vara så svårt och hemskt att man väljer att äta som du?

Rikard Jansson
2014-12-27, 11:25
Rikard jansson: sämre kost får man leta efter. Hur kan mat vara så svårt och hemskt att man väljer att äta som du?

Bokstavligt talat aptit och hungerlös tillsammans med hög förbränning. Tagit mig 5 år av dedikerat bulkande att gå upp 10 kg :D

Ajemän
2014-12-27, 14:27
jösses hur svårt ska det va, ät kvarg om du är lat och behöver protein. Har du svårt för kvarg, investera i en blender och gör smoothies med kvarg tillsammans med annat gott.
500g = 60g protein.
Folk är olika, jösses, hur svårt ska det vara att förstå?

Lance Uppercut
2014-12-27, 14:50
4 sidor och typ 2 svar på TS faktiska fråga :D (nu bidrog ju iof inte jag heller).

BobaFett
2014-12-27, 16:25
4 sidor och typ 2 svar på TS faktiska fråga :D (nu bidrog ju iof inte jag heller).

Du bidrog till att det blev en 5:e ;)

PureWhey
2014-12-28, 10:24

Rassk svarade väl utmärkt?:)

shirunai
2014-12-28, 12:27
Jag undrar snarare hur folk lyckas få i sig så sjukt mycket protein på vanlig mat, fan. I snitt på vanlig kost är det väl typ 10% protein? 1 kg mat: 100 g protein, och det är väl ofta typ 4000 kcal. Wtf liksom :D

Jag tycker det känns lite fjantigt att posta detta, du vet själv att det är din typ av kost som är problemet.

slempi
2014-12-29, 01:36

7 dl mjölk + oboy
1 liter cola
14 köttbullar
1 paket maryland-kakor
1 paket riesen godis

Du bör nog inte låta majoriteten av din energi komma från kakor, godis och läsk. Det kan inte vara hälsosamt. Du får nog mer aptit om du börjar äta ordentlig mat, även bättre resultat och prestation från/på gymmet. Dessutom behöver du inte spendera pengar på aminosyre-tillskott. Överväg det iaf...

Rikard Jansson
2014-12-29, 10:00
Folk verkar ju fatta extremt dåligt. Det är så jävla oförskämt och nedlåtande att tro att jag inte provat allt jag kan och försökt så mycket jag kan om jag de senaste 5 åren gått upp 10 kg när min enda hobby är gymträningen och jag vill gå upp så mycket i vikt jag kan? Håll käften, era jävla besserwissrar. Tack till de som faktiskt svarat på min fråga, stor tumme ner till resten.

Ozziking
2014-12-29, 10:24
Folk verkar ju fatta extremt dåligt. Det är så jävla oförskämt och nedlåtande att tro att jag inte provat allt jag kan och försökt så mycket jag kan om jag de senaste 5 åren gått upp 10 kg när min enda hobby är gymträningen och jag vill gå upp så mycket i vikt jag kan? Håll käften, era jävla besserwissrar. Tack till de som faktiskt svarat på min fråga, stor tumme ner till resten.

Vad förväntar du dig? Välkommen till Kolo.

Du verkar ju inte vilja göra något åt ditt riktiga problem heller, du har ju redan bestämt dig för vad som funkar

Rikard Jansson
2014-12-29, 10:26
Vad förväntar du dig? Välkommen till Kolo.

Du verkar ju inte vilja göra något åt ditt riktiga problem heller, du har ju redan bestämt dig för vad som funkar

Ja, för det funkar ju? Äter jag såhär så klarar jag gå upp lite, lite, lite i vikt, och det fattas bara lite protein. Äter jag som i de andra förslagen i tråden så rasar jag i vikt.

tlk
2014-12-29, 10:47
Ja, för det funkar ju? Äter jag såhär så klarar jag gå upp lite, lite, lite i vikt, och det fattas bara lite protein. Äter jag som i de andra förslagen i tråden så rasar jag i vikt.

Jag förstår inte heller the big deal med din kost.

7 dl mjölk + oboy
1 liter cola
14 köttbullar
1 paket maryland-kakor
1 paket riesen godis

liksom.. Förutom bristen på grönsaker ser jag inga pråbblems med den alls. Visst om du faktiskt hade varit överviktig och försökt bli av med dina 75% fett eller något så hade man kunnat tycka att det såg ohälsosamt ut.

Kör på. Haters gonna hate because they anus, som som man säger.

hampfuz
2014-12-29, 11:30
Förutom bristen på grönsaker ser jag inga pråbblems med den alls. Visst om du faktiskt hade varit överviktig och försökt bli av med dina 75% fett eller något så hade man kunnat tycka att det såg ohälsosamt ut.

Att bygga en kost på extremt nutrientfattiga livsmedel och flera hundra gram raffinerat socker är inte hälsosamt, sen att det är det som fungerar för att TS ska få gainz är ju en annan sak.

Men, ja, kör hårt, du kommer säkert gå upp i vikt, men man kanske inte ska förvänta sig att andra ska applådera det lika lite som man kan förvänta sig att få applåder om man postar en tråd om "jag väger 42 kg, ser mitt kostschema med 500 kcal per dag bra ut?".

tlk
2014-12-29, 11:37
Att bygga en kost på extremt nutrientfattiga livsmedel och flera hundra gram raffinerat socker är inte hälsosamt, sen att det är det som fungerar för att TS ska få gainz är ju en annan sak.

Men, ja, kör hårt, du kommer säkert gå upp i vikt, men man kanske inte ska förvänta sig att andra ska applådera det lika lite som man kan förvänta sig att få applåder om man postar en tråd om "jag väger 42 kg, ser mitt kostschema med 500 kcal per dag bra ut?".

Du får gärna konkretisera det hela med hur det är "ohälsosamt". Förutsätter såklart att TS täcker sitt vitamineralbehov.

Att "mycket socker" skulle vara något dåligt bara rakt av är ju inte sant... Kanske om det rörde sig om någon grisbulk men nu låter det ju mer som det här är vad TS trycker i sig för att precis få huvudet ovanför balans. Förstår verkligen inte problemet. Det är som att gnälla på att Phelps äter sockrade flingor.. big deal liksom. Mat blir ohälsosamt om man inte förbränner det.

hampfuz
2014-12-29, 11:43
Du får gärna konkretisera det hela med hur det är "ohälsosamt". Förutsätter såklart att TS täcker sitt vitamineralbehov.

Att "mycket socker" skulle vara något dåligt bara rakt av är ju inte sant... Kanske om det rörde sig om någon grisbulk men nu låter det ju mer som det här är vad TS trycker i sig för att precis få huvudet ovanför balans. Förstår verkligen inte problemet. Det är som att gnälla på att Phelps äter sockrade flingor.. big deal liksom. Mat blir ohälsosamt om man inte förbränner det.

Mer och mer forskning belyser vikten av mikronutrienter, fibrer och så vidare för god hälsa. Dessutom tror jag knappast han täcker mineral och vitaminbehovet om han äter liknande varje dag. Problemet är inte att han äter socker i stora mängder problemet är att det inte verkar som han äter någonting annat.

Jag har inga problem med att man kompletterar en kost med hur mycket tomma kalorier man nu känner för, skillnaden är om man bygger kosten enbart på det och kompletterar med lite EAA.

Bossebäver
2014-12-29, 13:00
Jag förstår inte heller the big deal med din kost.

liksom.. Förutom bristen på grönsaker ser jag inga pråbblems med den alls. Visst om du faktiskt hade varit överviktig och försökt bli av med dina 75% fett eller något så hade man kunnat tycka att det såg ohälsosamt ut.

Kör på. Haters gonna hate because they anus, som som man säger.

IIFYM gone to far. Det är lika analt som clean eating numera.

PureWhey
2014-12-30, 00:11

Måste tyvärr hålla med, folk tar det för långt.

Vunnis
2014-12-30, 00:33

Måste tyvärr hålla med, folk tar det för långt.

Särskilt när det inte passar några macros. Eller micros. :rolleyes:

Vunnis
2014-12-30, 00:41
DGAFAHOE borde vara det nya "don't give a fuck about how others eat". Låt killen äta som han vill, herregud...
Fast det blir ju lite konstigt att bara hålla käften om hans kost när han skapar en tråd om just sin kost. Att folk säger "ät mer riktig mat" är förhoppningsvis i all välmening... trots allt. Även om det inte är så jävla roligt att läsa. När ätstörda gör trådar om sin kost och får till svar att man borde ta kontakt med någon inom vården så är inte det vad dom vill ha heller - men i all välmening. Och nu har ju faktiskt Rikard fått ett rakt svar på det han efterfrågade redan. Mängderna taurin/leucin från AA-produkten är högst sannolikt för höga för att det ska vara att rekommendera.

Sverker
2014-12-30, 08:05
Håll god ton i tråden. Jag radera lite för att hålla tråden saklig, utan personangrepp.