handdator

Visa fullständig version : Fotplacering bänkpress

exevision
2014-12-14, 09:58
Hur placerar man fötterna oplimalt i bänkpress med brygga?
Anser mig tycka att kraftigt utvinklade fötter hjälper att hålla formen. Sen är jag osäker på hur brett man ska hålla. Hur resonerar man om hur man bäst håller fötterna?

mattisjamtback
2014-12-14, 13:22
Testa dig fram och se var du känner vid vilken position du får bäst tryck från benen.

Att få bak fötterna och på så sätt få mer brygga är oftast fördelaktigt :)

exevision
2014-12-14, 19:07
Finns det inget generellt tips om vart normallånga personer ska ha fötterna?

Rikard Jansson
2014-12-14, 19:09
Så långt bak du kan och fortfarande ha hälen hårt i golvet, sen följer fotriktning efter :)

Gnistan
2014-12-14, 19:13
Hur placerar man fötterna oplimalt i bänkpress med brygga?
Anser mig tycka att kraftigt utvinklade fötter hjälper att hålla formen. Sen är jag osäker på hur brett man ska hålla. Hur resonerar man om hur man bäst håller fötterna?

Jag brukar ha fötterna relativt nära utmed bänkens bensidor och en bit bakom bänkens ben och vinklade ungefär samma som när jag går.. Vissa andra vill ha en bred fotplacering.
Experimentera lite. Lite beroende på hur du är konstruerad.

anvihl
2014-12-14, 21:00
Går inte generalisera som endel gör. Jag får betydligt bättre bentryck och "setup" av att ha fötterna mer bort från kroppen och så långt ut åt sidorna jag kan. Kolla t.ex hur Smulter och Sjögren bänkar, ungefär så menar jag.

Jag inser dock också att vissa får till det bättre av att ha fötterna mer under sig. Du får helt enkelt testa dig fram :).

Damien Thorne
2014-12-14, 21:28
Jag tycker det verkar som fotplaceringen har mycket med hur lång man är. Jag som är kort (167) tycker det är lättare att få till en brygga om jag håller fötterna nära varandra under bänken, placerar jag dom brett så blir bryggan mindre.

Om långa personer placerar fötterna smalt så är det en stor risk för dom att det blir rövlyft när dom trycker på med benen. Då är det bättre för dom att hålla en bred fotplacering.

Hittade ett klipp på youtube där Robin Sjögren (Mapa) svarar på den frågan
https://www.youtube.com/watch?v=ojQC_N_l2Y4

exevision
2014-12-14, 21:35
Går inte generalisera som endel gör. Jag får betydligt bättre bentryck och "setup" av att ha fötterna mer bort från kroppen och så långt ut åt sidorna jag kan. Kolla t.ex hur Smulter och Sjögren bänkar, ungefär så menar jag.

Jag inser dock också att vissa får till det bättre av att ha fötterna mer under sig. Du får helt enkelt testa dig fram :).

Pressar du även ut knäna i lyftet då?

Jag tycker det verkar som fotplaceringen har mycket med hur lång man är. Jag som är kort (167) tycker det är lättare att få till en brygga om jag håller fötterna nära varandra under bänken, placerar jag dom brett så blir bryggan mindre.

Om långa personer placerar fötterna smalt så är det en stor risk för dom att det blir rövlyft när dom trycker på med benen. Då är det bättre för dom att hålla en bred fotplacering.

Hittade ett klipp på youtube där Robin Sjögren (Mapa) svarar på den frågan
https://www.youtube.com/watch?v=ojQC_N_l2Y4

Tack!

cero
2014-12-14, 22:06
Så långt bak du kan och fortfarande ha hälen hårt i golvet, sen följer fotriktning efter :)

Hur lyckas ni hålla hälen i golvet OCH brygga?

PureWhey
2014-12-14, 22:07
Haur lyckas ni hålla hälen i golvet OCH brygga?

Knappast svårt..? :confused:

cero
2014-12-14, 22:12
Knappast svårt..? :confused:

Mina konstiga ben som ställer till det då. :(

Rikard Jansson
2014-12-14, 22:16
Mina konstiga ben som ställer till det då. :(

Du kör kanske på en alldeles för låg bänk, är ganska vanligt! Annars så får du sära på benen mer så funkar det nog.