handdator

Visa fullständig version : Missar jag någon aminosyra/näringsämne med denna kost?

grytlappen
2014-12-12, 21:48
Finns det risk att man missar något när man käkar en kost utan mjölkprodukter, gluten och rött kött/kyckling?

Käkar ägg, fisk och ris, plus grönsaker/kokosfett.

Vad säger herrskapet? :)

WHITEFOLKS
2014-12-12, 21:53
Antagligen inte.

Sverker
2014-12-13, 08:04
Omega-6. Du äter väldigt lite fett.

Järn. Dina energikällor kokosfett och ris är inga bra källor till järn.

Owe
2014-12-13, 08:44

Nu är jag inte med dig riktigt, mjölk o kyckling innehåller ju inget järn.
Det lämnar ju rött kött kvar som var uteslutet , men rött kött innehåller ju hem järn något som verkligen bra att inte få i sig för mycket av, så TS har ju inte tagit bort något som inte gynnar han.

Nu vet jag ju inte vad han äter för övrigt ?
Men bönor, Quinoa, vetegroddar och havre har högt innehåll mångdubbelt mer än typ griskött.
Men visst finns det risk för järnbrist om det TS nämnde var det ända han äter.

WHITEFOLKS
2014-12-13, 08:50
Varför skulle det vara dåligt med hemjärn?

Sverker
2014-12-13, 09:27
En bra gräns på rött kött verkar var kring 500 gram / vecka. Precis som Owe skriver är det aldrig bra att få i sig för mycket.

Räknar man på absorberbart mg järn per kcal går det inte komma ifrån att kött och blod är överlägset alla vegetabiliska källor. Äter man mycket kcal kommer järnet oftast med ändå.

grytlappen
2014-12-13, 13:19

Jag trodde omega-6 var onyttigt :D

Detta med järn känns rimligt. Tack!

tlk
2014-12-13, 13:36
Jag trodde omega-6 var onyttigt :D

Detta med järn känns rimligt. Tack!

Omega-6 är en essentiell fettsyra.

WHITEFOLKS
2014-12-13, 15:26
En bra gräns på rött kött verkar var kring 500 gram / vecka. Precis som Owe skriver är det aldrig bra att få i sig för mycket.

Räknar man på absorberbart mg järn per kcal går det inte komma ifrån att kött och blod är överlägset alla vegetabiliska källor. Äter man mycket kcal kommer järnet oftast med ändå.
Är det vanligt att få i sig för mycket järn om man inte har hemokromatos?

Sverker
2014-12-13, 16:07
Problemet är inte för mycket järn utan tjocktarmscancer. Hur tjocktarmscancer är kopplat till köttet verkar var höljt i dunkel.

WHITEFOLKS
2014-12-13, 16:39
Problemet är inte för mycket järn utan tjocktarmscancer. Hur tjocktarmscancer är kopplat till köttet verkar var höljt i dunkel.

Jo det är jag med på jag tyckte bara syftningen blev lite konstig med att man inte skulle äta rött kött så man inte fick i sig för mycket hemjärn :)

Owe
2014-12-13, 19:05
Järn ökar produktionen av fria radikaler och i kombination med lågt antioxidanintag är detta farligt.
Flera studier har påvisat ökad risk för hjärt-o kärlsjukdomar, cancer och inflammationer.
Det är väl när det gäller inflammationer och reumatiker som att avstå från hem järn som mest gjort sig känt, det är inte ovanligt att reumatiker går över till vegetarisk kost och sen tillskriver förbättringen till just avståndstagande av kött, när mest troligt dom fått samma effekt med att bara skippa rött kött.

maqan
2014-12-13, 20:08

Jag tror det till stor del har att göra med att köttet tar utrymme från frukt och grönsaker som annars skulle bidra med mer fiber i födan, vilket på så vis skulle påskynda tarmtömning och därav ge mindre tid för cancerogena substanser att komma i kontakt med tarmepitelet. Därtill förekommer det nog även vissa cancerogena substanser i det kött som vi äter nuförtiden samt bildas vid tillagning.

Sverker
2014-12-13, 20:36
Varför skulle det finnas cancereogena ämnen i kött idag som inte funnits där tidigare:confused:

Tillagningen är troligen betydligt skonsammare idag än tidigare i historien. Bättre möjligheter att fördela och reglera värmen kring köttet.

Owe
2014-12-13, 21:04
Varför skulle det finnas cancereogena ämnen i kött idag som inte funnits där tidigare:confused:

Tillagningen är troligen betydligt skonsammare idag än tidigare i historien. Bättre möjligheter att fördela och reglera värmen kring köttet.

Nä precis, tro det handlar mer om det jag skrev tidigare: järn ökar produktionen av fria radikaler och i kombination med lågt antioxidanintag är detta farligt.

och eftersom hem järn har högt upptag och kroppen tar upp hem järn oavsett om den behöver det eller inte, så är det lämpligt att vara försiktig med hem järn.

maqan
2014-12-14, 20:04

På grund av hur djuren växer upp och utfodras.

Sverker
2014-12-14, 20:09
Köp svenskt. Undvik mat från överbefolkade områden med stort behov av livsmedelsproduktion.

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/livsmedelskontroll/2014/2014_Livsmedelsverket_21_Kontroll-av-restsubstanser-Resultat-2013.pdf