handdator

Visa fullständig version : Kan inte öka i bänk

RobertJohansson
2014-12-11, 21:18
Hallå! Har nu gymmat i 7 veckor började med 6 reps på 20kg och efter en månad tog jag 40kg x 1. Men nu, 3 veckor senare har jag inte ökat någonting all, inte en enda rep. Vad gör jag fel?

Tack på förhand.

Gnistan
2014-12-11, 21:48
Hallå! Har nu gymmat i 7 veckor började med 6 reps på 20kg och efter en månad tog jag 40kg x 1. Men nu, 3 veckor senare har jag inte ökat någonting all, inte en enda rep. Vad gör jag fel?

Tack på förhand.

Tja.
Du har ju bara kört en kort tid.
Kan vara flera orsaker. Teknik, Psyket, kör samma upplägg hela tiden. Har en normal svacka, en förkylning, virus i kroppen. Kör för tungt????

RobertJohansson
2014-12-11, 22:48
Tja.

Du har ju bara kört en kort tid.

Kan vara flera orsaker. Teknik, Psyket, kör samma upplägg hela tiden. Har en normal svacka, en förkylning, virus i kroppen. Kör för tungt????

Jag tror att de 3 första kan vara påverkande.
tekniken är inte bra, jag drar ner mig själv väldigt lätt. Men, jag har kört samma upplägg hela tiden, bänk, hantelpress, flyes hela tiden. Hur ska jag variera?

DieErste
2014-12-11, 23:25

Tack på förhand.

vad kör du för schema? är det "planerad" progression som typ 5/3/1?

RobertJohansson
2014-12-12, 22:32
vad kör du för schema? är det "planerad" progression som typ 5/3/1?

Nej, utan det är att jag bara kör: armar vissa dagar, bröst, rygg och axlar.
Tror du det hade gjort skillnad?

Nästadrag
2014-12-13, 00:23
7 veckor är ingenting, det tar tid att bli stark.
Träna och ät duktigt, kom tillbaka om 2 år så ska vi få se.

Om du har ökat något. Tålamod young padawan

F Ultra
2014-12-13, 01:53

Tack på förhand.

Du kanske ökade vikten för snabbt? Kanske sänka igen och försöka öka repsen på en lägre vikt istället för att försöka öka från 1 till 2 på 40kg. Dvs satsa på 6rep på 20kg, sedan 7rep på 20kg, 8rep på 20kg osv tills du kommer upp i säg 15reps och då ökar du vikten till 22,5kg och börjar om från 6 reps igen osv.

Kedaran
2014-12-13, 07:57

Tack på förhand.

Hej!

Vad roligt att du har intresserat dig för att träna. Det finns massor att lära sig kring träning och det finns mycket kunskap i ämnet att läsa. Gör dig själv en tjänst och läs på ordentligt från vettiga källor så du får lite kött på benen (hehe) i ämnet. Du kommer få mycket bättre resultat och utveckling om du gör rätt från början.

Att gå in och "bara köra lite" har nog de flesta gjort, och senare önskat att de istället varit lite mer konkreta i sin planering. Som många brukar säga är träning ett maraton och inte en sprint.

Ps. Ta och titta runt här på forumet, nybörjar tråden, träningsdagböcker osv, det finns mycket nyttig info, och lär dig äta också :) Ds.

Lycka till!

filmjölk
2014-12-13, 09:38
Från 20*6 vilket kanske är ett teoretiskt max på 25-30kg till 40kg är en bra ökning på så kort tid.

RobertJohansson
2014-12-13, 22:24
Du kanske ökade vikten för snabbt? Kanske sänka igen och försöka öka repsen på en lägre vikt istället för att försöka öka från 1 till 2 på 40kg. Dvs satsa på 6rep på 20kg, sedan 7rep på 20kg, 8rep på 20kg osv tills du kommer upp i säg 15reps och då ökar du vikten till 22,5kg och börjar om från 6 reps igen osv.

Jag testade göra detta idag och orkade 10st på 30kg, så ska testa detta ett tag nu.

RobertJohansson
2014-12-13, 22:25
Förövrigt så ökade jag 2 reps på 40kg, undrar om det kanske var kosten mest.

Damien Thorne
2014-12-13, 22:33
Jag testade göra detta idag och orkade 10st på 30kg, så ska testa detta ett tag nu.

F Ultras förslag var bra, men jag tycker 15reps är för mycket, då blir det nästan konditionsträning.

Räcker att ha 10reps som mål innan varje höjning.
Så nu höjer du vikten till 32.5 och kör på den tills du klarar 10 reps, då höjer du till 35kg osv...

Om du vill ha lite variation kan du ha två repsmål, ett på 10reps och ett på 5reps. Kör bänkpress 2ggr/vecka. Tex på måndag gör du 10repsmålet och på fredag 5repsmålet.

Du kan ha 35kg som 5repsmål.

Damien Thorne
2014-12-13, 22:41
En annan variant kan vara att du vecka 1 börjar på 30kg och gör 3set så många du klarar på den vikten.
Sen höjer du med 2.5kg varje vecka tills du bara klarar 2 reps.

Veckan efter sänker du vikten med 10kg och börjar om höjningen vecka för vecka. Den här gången ska du förhoppningsvis klara fler reps på vikterna och 2reps på 2.5kg tyngre än på förra cykeln.

Wrista
2014-12-13, 23:27
Skulle ni rekommendera tre bänkpass i veckan för en nybörjare? Det är något som jag precis har börjat med. Jag är också nybörjare. Visserligen är 2 pass riktigt lätta. Jag tänker att det är bra att bänka 3 ggr veckan för att öva på rörelsen ofta. Hur skulle ni lägga upp de 3 bänkpassen?

RobertJohansson
2014-12-13, 23:58
F Ultras förslag var bra, men jag tycker 15reps är för mycket, då blir det nästan konditionsträning.

Räcker att ha 10reps som mål innan varje höjning.

Så nu höjer du vikten till 32.5 och kör på den tills du klarar 10 reps, då höjer du till 35kg osv...

Om du vill ha lite variation kan du ha två repsmål, ett på 10reps och ett på 5reps. Kör bänkpress 2ggr/vecka. Tex på måndag gör du 10repsmålet och på fredag 5repsmålet.

Du kan ha 35kg som 5repsmål.

Tack så mycket! Låter väldigt vettigt, känns som starting strength principen.