handdator

Visa fullständig version : Dåligt humör av att träna ofta?

Doggelito
2014-12-11, 08:08
Har märkt att när jag är inne i en intensiv träningsperiod och tränar 4ggr per vecka flera veckor i rad går jag ner mig i humöret och blir deppig. Då blir det inte kul längre. Speciellt tunga pass som rygg och ben påverkar. Någon som känner igen sig i det? Finns det något man kan göra för att motverka det?

Illustrerade mannen
2014-12-11, 08:17
Har märkt att när jag är inne i en intensiv träningsperiod och tränar 4ggr per vecka flera veckor i rad går jag ner mig i humöret och blir deppig. Då blir det inte kul längre. Speciellt tunga pass som rygg och ben påverkar. Någon som känner igen sig i det? Finns det något man kan göra för att motverka det?

För mig är det precis tvärtom! Blir seg och irriterad om jag INTE tränar... Se till att du äter och sover ordentligt - men det är ju självklart.
Inget annat "oönskat" som händer/hänt i ditt liv som du inte tänkt på?

exevision
2014-12-11, 08:18
Har man dålig teknik och går till fail i varje set och pass så tycker jag det blir extra slitsamt och påverkar humöret.

SimonV
2014-12-11, 08:18
Känner inte igen det men du kanske kan köra 4 pass en vecka sen 2 pass nästa vecka.

Testa en deload, vissa tycker det hjälper.

TheOne1994
2014-12-11, 08:41
dina "problem" ligger i något annat. Du skapar nya trådar hela tiden hur dålig du är. Är inte huvet med så blir det tungt och träna...

Ozziking
2014-12-11, 08:49
För mig är det precis tvärtom! Blir seg och irriterad om jag INTE tränar... Se till att du äter och sover ordentligt - men det är ju självklart.
Inget annat "oönskat" som händer/hänt i ditt liv som du inte tänkt på?

+1

Rastlös dessutom.

henrikl
2014-12-11, 10:39
Troligen generna ;)

Diomedea exulans
2014-12-11, 11:18
Jag själv blir nedstämd om jag tvingas göra något som jag inte tycker om ofta. T ex någon tråkig arbetsuppgift. Så du kanske helt enkelt tycker att träningen är tråkig och jobbig?

Wormzie
2014-12-11, 11:20
dina "problem" ligger i något annat. Du skapar nya trådar hela tiden hur dålig du är. är inte huvet med så blir det tungt och träna...

+1

AeternusRex
2014-12-11, 11:21
För mig är det tvärtom. Jag kör ofta länge, tungt och till fail 5-6 dar i veckan. Utan träning blir jag en sur och vrång fjortis ;D

PureWhey
2014-12-11, 11:26
Jag själv blir nedstämd om jag tvingas göra något som jag inte tycker om ofta. T ex någon tråkig arbetsuppgift. Så du kanske helt enkelt tycker att träningen är tråkig och jobbig?

Bra insikt.

DieErste
2014-12-11, 11:44
Vad är anledningen till att du går till gymmet?
Känns som intesiteten får vara rätt hög om det skulle vara överträning det är prat om

TheOne1994
2014-12-11, 12:19
se fler av användarens trådstartar ! Vår svar har nog liten betydelse...

hugok
2014-12-11, 17:26
Mitt tips till TS är att helt sluta träna för att kunna prestera och lägga det på en motionsnivå för god hälsa. Allt jag sett från TS är massa bortförklaringar till att inte träna tungt. Man måste inte vara biff och träna arslet av sej varje dag, du behöver inga ursäkter, bara skit i det.

h051n
2014-12-11, 17:31
Jag blev alltid trött i kroppen och lederna av träning, men det löste sig av gurkmeja och curcumin tabletter.
Känner mig mkt fräshare inför nästa träningspass nu.

Krutpaket
2014-12-11, 18:23
Varning för långt inlägg:

Tyvärr finns det otroligt många människor (främst ungdomar) som tränar "för att man ska", dvs. alla andra tränar och man vill inte vara annorlunda. Detta trots att de egentligen inte gillar att träna och hellre skulle göra annat. Dessutom gör många unga killar (inklusive mig själv när jag var yngre) felet att välja träningsupplägg utifrån vad andra gör. Detta utan att vara pålästa om kropp, kost och träning samt utan att ge ett upplägg en ärlig chans vilket leder till att man konstant byter upplägg.

Utfallet av detta är att man inte får några resultat vilket är sjukt omotiverande. Man börjar leta efter orsaker och anledningar att skylla på och ofta snackas det om genetik, hardgainers, överträning osv. osv. Väldigt få kommer till den insikten att dem faktiskt hatar träning eller hatar det sätt dem tränar på. Och det är okej att inte gilla träning. Det värsta med att ofta göra något man inte gillar (vad det än är) är att det i värsta fall kan leda till utbrändhet och nedstämdhet.

Det viktiga att komma ihåg är att träning INTE är ett MÅSTE. Det äinget man måste eller ska göra för att alla andra gör det. Det är som vilken annan hobby som helst, dvs. man gör det för att man tycker det är kul. Annars gör man inte det. Jag menar, man hör ju sällan folk gnälla över att de hatar måla men tvingar sig själva till ataljén 4 gånger i veckan.

Bossebäver
2014-12-11, 18:59
Varning för långt inlägg:

Tyvärr finns det otroligt många människor (främst ungdomar) som tränar "för att man ska", dvs. alla andra tränar och man vill inte vara annorlunda. Detta trots att de egentligen inte gillar att träna och hellre skulle göra annat. Dessutom gör många unga killar (inklusive mig själv när jag var yngre) felet att välja träningsupplägg utifrån vad andra gör. Detta utan att vara pålästa om kropp, kost och träning samt utan att ge ett upplägg en ärlig chans vilket leder till att man konstant byter upplägg.

Utfallet av detta är att man inte får några resultat vilket är sjukt omotiverande. Man börjar leta efter orsaker och anledningar att skylla på och ofta snackas det om genetik, hardgainers, överträning osv. osv. Väldigt få kommer till den insikten att dem faktiskt hatar träning eller hatar det sätt dem tränar på. Och det är okej att inte gilla träning. Det värsta med att ofta göra något man inte gillar (vad det än är) är att det i värsta fall kan leda till utbrändhet och nedstämdhet.

Det viktiga att komma ihåg är att träning INTE är ett MÅSTE. Det äinget man måste eller ska göra för att alla andra gör det. Det är som vilken annan hobby som helst, dvs. man gör det för att man tycker det är kul. Annars gör man inte det. Jag menar, man hör ju sällan folk gnälla över att de hatar måla men tvingar sig själva till ataljén 4 gånger i veckan.

Om man vill åt de fördelar träning ger så är det ett måste. Jag vill hellre äta ostkrokar och kolla på sagan om ringen hela dagarna men det ger mig inte de resultat jag vill ha. Jag ser träningen som ett arbete, något jag måste göra och om jag gör det bra får jag bättre "betalt".

Om alla som instaälskar träning, fitnesslajfstajl, squat, aldrig vila osv verkligen älskade träning så kan man ju fundera på vad alla pwo:s går ut på och alla jävla motivationsbilder om "dedication, motivation etc".

Jag behöver då inget sådant för att gå och göra något jag älskar att göra, jag behöver definitivt ingen pwo för att exempelvis tagga till att äta glass eller dricka öl.

Ebriusum
2014-12-11, 19:20
Jag behöver då inget sådant för att gå och göra något jag älskar att göra, jag behöver definitivt ingen pwo för att exempelvis tagga till att äta glass eller dricka öl.

bästa sagt om kosttillskott någonsin.

Krutpaket
2014-12-11, 20:48
Om man vill åt de fördelar träning ger så är det ett måste. Jag vill hellre äta ostkrokar och kolla på sagan om ringen hela dagarna men det ger mig inte de resultat jag vill ha. Jag ser träningen som ett arbete, något jag måste göra och om jag gör det bra får jag bättre "betalt".

Om alla som instaälskar träning, fitnesslajfstajl, squat, aldrig vila osv verkligen älskade träning så kan man ju fundera på vad alla pwo:s går ut på och alla jävla motivationsbilder om "dedication, motivation etc".

Fast du gillar ändå träning antar jag. Precis som du antagligen gillar ditt vanliga jobb.

Det jag menar är att om man hatar träning och inte har nått intresse av det så behöver man inte träna. Eller åtminstone hitta ett träningssätt som man kan stå ut med. Oc det kanske inte är styrketräning - det kanske är joggning, simning eller nått helt annat. Då får man de hälsofördelar ett aktivt liv ger. MEN tränar man t ex "bara för att se bra ut" (dvs. bra enligt samhällsnormerna) trots att man hatar gymmet så får man va förberedd på att det kommer vara drygt. Man kan inte vilja se ut på ett visst sätt men hata träning och hata gymmet OCH samtidigt klaga över att det är tungt och drygt. Antingen får man "suck it up" eller sätta nya mål och hitta nya hobbys.

Diomedea exulans
2014-12-11, 21:35
Annars gör man inte det. Jag menar, man hör ju sällan folk gnälla över att de hatar måla men tvingar sig själva till ataljén 4 gånger i veckan.

Haha, när jag höll på med Warhammer gnällde jag ofta över hur mycket jag hatade att måla figurerna, men jag var ju tvungen om jag ville ha en fin armé! :D

Haha, ja, det har jag också tänkt på många gånger. Typ alla som tränar påstår att de gillar träning, men varför måste de flesta då "tagga" inför ett pass? Och varför berömmer alla varandra i sina jornaler för att de "kämpar" så bra? Om det nu hade varit ett rent nöje hade det väl inte behövts något kämpande alls?

Att se på Game of Thrones är ett genuint nöje för mig. Inte fan måste jag "tagga" innan jag drar igång ett sånt avsnitt, och om nån hade sagt att jag "kämpat bra" efter att ha sett tre avsnitt på raken hade jag nog tyckt den personen var lite dum i huvudet. :D

Bossebäver
2014-12-11, 23:15
Fast du gillar ändå träning antar jag. Precis som du antagligen gillar ditt vanliga jobb.

Det jag menar är att om man hatar träning och inte har nått intresse av det så behöver man inte träna. Eller åtminstone hitta ett träningssätt som man kan stå ut med. Oc det kanske inte är styrketräning - det kanske är joggning, simning eller nått helt annat. Då får man de hälsofördelar ett aktivt liv ger. MEN tränar man t ex "bara för att se bra ut" (dvs. bra enligt samhällsnormerna) trots att man hatar gymmet så får man va förberedd på att det kommer vara drygt. Man kan inte vilja se ut på ett visst sätt men hata träning och hata gymmet OCH samtidigt klaga över att det är tungt och drygt. Antingen får man "suck it up" eller sätta nya mål och hitta nya hobbys.

Jag gillar verkligen inte träning, jag gillar effekten av träning. Tänk som att städa typ, jag avskyr det men det måste göras. Jobba gör jag för lönen, skulle du gå till jobbet om du fick lön i vilket fall? Då tillhör du nog någon % av befolkningen som har förmånen att jobba med sin passion.

Haha, när jag höll på med Warhammer gnällde jag ofta över hur mycket jag hatade att måla figurerna, men jag var ju tvungen om jag ville ha en fin armé! :D

Haha, ja, det har jag också tänkt på många gånger. Typ alla som tränar påstår att de gillar träning, men varför måste de flesta då "tagga" inför ett pass? Och varför berömmer alla varandra i sina jornaler för att de "kämpar" så bra? Om det nu hade varit ett rent nöje hade det väl inte behövts något kämpande alls?

Att se på Game of Thrones är ett genuint nöje för mig. Inte fan måste jag "tagga" innan jag drar igång ett sånt avsnitt, och om nån hade sagt att jag "kämpat bra" efter att ha sett tre avsnitt på raken hade jag nog tyckt den personen var lite dum i huvudet. :D

Definitionen av att ha kul eller gilla något borde vara att man vill göra det utan att få ut något annat än nöje/tillfredsställelse. Jag tränar enbart för att få skörda de frukter de ger och visst mår jag oftast bättre efteråt, men det hade jag inte gjort om jag visste att det inte gjorde skillnad. Detta kan jämföras med ex snöskoteråkning, som jag älskar.

Hur många skulle träna om de inte fick effekter eller förväntade effekt som förbättrar de parametrar de ansåg viktiga?(hälsa, syreupptagningsförmåga, styrka, utseende). Nada, Zip, nobody är svaret, så kul är det inte att bänkpressa,

Diomedea exulans
2014-12-11, 23:23
Nada, Zip, nobody är svaret, så kul är det inte att bänkpressa,

Men jag tror att många påstår att de älskar att träna för att det helt enkelt inte är speciellt coolt att göra sånt som man inte älskar. Eller så är jag bara cynisk. :P

Matsa
2014-12-12, 01:22

Personligen använder jag visserligen ingen PWO eftersom jag anser det bortkastat men jag tror mig förstå varför somliga gör det. Det kan vara så att de personerna faktiskt älskar träning på det stora hela men att en av sakerna som gör det roligt är att utvecklas och för att utvecklas kan man ibland behöva träna vid tillfällen då man egentligen inte är speciellt sugen eller träna på saker man egentligen inte är så förtjust i. Det kan även vara så att man har ett arbete som innebär tunga och långa pass och därför har svårt att tagga till för träning efter detta. Även saker man gillar att göra kan bli jobbiga eller tråkiga om man inför massa måsten men på lång sikt kanske de här perioderna med måsten faktiskt gör att man uppskattar det ännu mer.

Det är ungefär som att jag faktiskt (helt totalt ärligt, jag lovar!) gillar mitt jobb jättemycket men ändå finns det tillfällen då jag mycket hellre hade stannat hemma och gjort något annat. Detta är inget svårt koncept så jag förstår inte riktigt varför vissa blir så förbryllade över det.

Däremot är jag övertygad att allt instaspammande och PWO-knarkande i många fall (åtminstone till viss del) är ett spel för galleriet.

Definitionen av att ha kul eller gilla något borde vara att man vill göra det utan att få ut något annat än nöje/tillfredsställelse. Jag tränar enbart för att få skörda de frukter de ger och visst mår jag oftast bättre efteråt, men det hade jag inte gjort om jag visste att det inte gjorde skillnad. Detta kan jämföras med ex snöskoteråkning, som jag älskar.

Hur många skulle träna om de inte fick effekter eller förväntade effekt som förbättrar de parametrar de ansåg viktiga?(hälsa, syreupptagningsförmåga, styrka, utseende). Nada, Zip, nobody är svaret, så kul är det inte att bänkpressa,

Nej, det är ingen bra definition av att ha kul. Det finns otroligt många former av underhållning som bygger på någon form av belöningssystem. Det är inte så jävla kul att trycka på en knapp för att få en tecknad gubbe att svinga ett svärd i långa loppet heller, därför brukar spel erbjuda belöningar i form av att man levlar upp och låser upp nya delar av äventyret etc. Vissa tittar i och för sig hellre på film och det är helt ok! Film är ett passivt nöje, man behöver inte prestera något och givetvis finns det därför inget behov av att tagga till. Spelar man spel kan man däremot behöva prestera och således kan man kanske behöva tagga till lite ibland men de flesta klassar nog ändå spelande som underhållning.

Själv har jag tränat i nästan 20 år och jag är fortfarande ganska sopig. Tro mig, om jag inte faktiskt tyckte att träning var roligt hade jag lagt ned för länge sedan. Fast jag måste erkänna att jag nog hade slutat om jag inte kunde "levla upp" alls, så lite vill jag givetvis ha ut av träningen.

Snöskoter är kul, många tycker nog att det blir roligare att åka snöskoter ju bättre de blir på det (till en viss gräns).

XXXL
2014-12-12, 01:48
Har man dålig teknik och går till fail i varje set och pass så tycker jag det blir extra slitsamt och påverkar humöret.

Japp!

Krutpaket
2014-12-12, 09:26
Aja, då kanske det bara är jag och några till här som är konstiga, men jag gillar faktiskt att träna. Även när passet är extratungt eller av nån anledning jobbigt och dagar man är trött innan man ens gått till gymmet så tycker jag det är kul att träna. Att pusha sig själv, lyfta tyngre vikter, utföra övningarna bättre, nå sina mål osv. är kul för mig. Träning är en hobby för mig.

Men samtidigt försöker jag ha en relativ hälsosam inställning till träningen. Jag tränar inte för nått skönhetsideal eller för att andra tränar. Och känner jag mig sliten eller utbränd så tar jag paus någon extra dag (har lärt mig av mina misstag) så träningen blir inte något jobbigt, nödvändigt ont som måste genomlidas.