Logga in

Visa fullständig version : mannagryn

BigDaddy
2004-03-31, 08:14
Ja såg mannagryn förpackningen o kollade på näringsvärden, den innehåller mycket protein, 16 gram/portion o ja käkar alltid 2 portioner. De e skitmycket ju o så tar man ju en proteindrink på morronen....fast vilket e bäst...havregrynsgröt eller mannagrynsgröt.....de e väl inte samma:confused:

King Grub
2004-03-31, 08:20
Havregrynsgröt är betydligt nyttigare.

Havre är helt enkelt ett näringsrikare sädeslag än vete, vilket mannagryn är, och mannagrynen är dessutom behandlade så den näring som finns i skalet har polerats bort.

Ett "nyttigare" alternativ till mannagryn är grahamsgryn, som också är vete, men inte lika behandlat. Jämför råris med vitt, polerat ris.

BigDaddy
2004-03-31, 08:25
så du rekommenderar inte manngryn på morronen

King Grub
2004-03-31, 08:35
Det är inget fel på mannagryn, men du frågade vilket som är bäst, och då är svaret utan minsta tvekan havregryn. Mannagryn är näringsfattiga, havregryn är en små näringsbomber.

Jag skulle inte säga att jag rekommenderar mannagrynsgröt någon gång; inte om man står i valet och kvalet mellan det och havregröt.

GhostFace
2004-03-31, 10:10
Och havregrynsgröten är bättre än mannagrynsgröten ur rent fiberperspektiv.
Men, att göra gröt på grahamsgryn, fungerar det lika bra som havregryn? Fiberrikt? "Nyttigt"?

King Grub
2004-03-31, 10:12
Originally posted by GhostFace
Och havregrynsgröten är bättre än mannagrynsgröten ur rent fiberperspektiv.
Men, att göra gröt på grahamsgryn, fungerar det lika bra som havregryn? Fiberrikt? "Nyttigt"?

Grahamsgryn görs av hela vetekornet och innehåller därför en hel del extra kostfiber och vitaminer jämfört med mannagryn. Gröten blir alldeles utmärkt; slät och god.

Grahamsmjöl fungerar också att koka gröt på. Likvärdigt näringsvärde som med gryn, men inte lika gott, enligt min mening.

King Grub
2004-03-31, 10:45
Tänk så många goda grötar det finns att koka: grynblandningsgröt, rågflingegröt, rågmjölsgröt, grahamsgrynsgröt, grahamsmjölsgröt, havregrynsgröt, havrekligröt, kornmjölsgröt, risgrynsgröt, mannagrynsgröt, polentagröt, kruskagröt, molinogröt, pärgröt... och jag har säkert glömt massor. :eating: :love:

Hermes
2004-03-31, 10:48
Originally posted by King Grub
Tänk så många goda grötar det finns att koka: grynblandningsgröt, rågflingegröt, rågmjölsgröt, grahamsgrynsgröt, grahamsmjölsgröt, havregrynsgröt, havrekligröt, kornmjölsgröt, risgrynsgröt, mannagrynsgröt, polentagröt, kruskagröt, molinogröt, pärgröt... och jag har säkert glömt massor. :eating: :love:

Underbart! Jag som är så less på havregrynsgröt, vilken av alternativen påminner så lite som möjligt om havregrynsgrötsmaken, förutom mannagryn som jag också är lite less på.

King Grub
2004-03-31, 11:00
Originally posted by Hermes

Underbart! Jag som är så less på havregrynsgröt, vilken av alternativen påminner så lite som möjligt om havregrynsgrötsmaken, förutom mannagryn som jag också är lite less på.

Prova råg; nyttigast av de uppräknade, och råg påminner inte om havre i smaken.

Hermes
2004-03-31, 11:39

Prova råg; nyttigast av de uppräknade, och råg påminner inte om havre i smaken.

Ok, vilken är att föredra av rågmjöl och rågflingor?

King Grub
2004-03-31, 11:44
Originally posted by Hermes

Ok, vilken är att föredra av rågmjöl och rågflingor?

Näringsvärdet är likvärdigt. Gröten blir grövre med flingor, av naturlig anledning, medan den blir slätare med grovt rågmjöl. Koktiden är 10 minuter med mjöl, medan grynen har samma koktid som havregryn. Smaken skiljer sig en aning mellan mjöl och gryn; jag föredrar nog... rågmjöl, faktiskt.

Variera! En påse kostar ingen förmögenhet, så du har nog råd att testa båda.

Hermes
2004-03-31, 12:48

Näringsvärdet är likvärdigt. Gröten blir grövre med flingor, av naturlig anledning, medan den blir slätare med grovt rågmjöl. Koktiden är 10 minuter med mjöl, medan grynen har samma koktid som havregryn. Smaken skiljer sig en aning mellan mjöl och gryn; jag föredrar nog... rågmjöl, faktiskt.

Variera! En påse kostar ingen förmögenhet, så du har nog råd att testa båda.

Det har du alldeles rätt i, tack för tipsen :thumbup:

GhostFace
2004-03-31, 13:02
Är det då mera fiber i råg elr grahamsgrynstallriken än vad det är i havregrynsgröten, vet att själv har jag alltid haft lite problem med, hrm hrm, gasbildningen efter att ha slukat en tallrik med havregrynsgröt?

King Grub
2004-03-31, 13:57
Originally posted by GhostFace
Är det då mera fiber i råg elr grahamsgrynstallriken än vad det är i havregrynsgröten, vet att själv har jag alltid haft lite problem med, hrm hrm, gasbildningen efter att ha slukat en tallrik med havregrynsgröt?

Mer i råg, mindre i graham. Inte samma fibrerfördelning vattenlösliga/olösliga i råg som i havre, dock, så det kan vara värt att prova för att se hur din mage reagerar.

Tolkia
2004-03-31, 16:28
Kornmjölsgröt är grötarnas kung - åtminstone smakmässigt, hur den ligger till på "nyttighetsfronten" har jag ingen aning om. Slät och fin som den är kan man ju tyvärr misstänka att det inte blir någon topposition; å andra sidan är den knappast det absoluta bottenskrapet heller (borde inte det vara "vitgröt" = vetemjölsgröt?).
Och ja, Grub, du glömde åtminstone en: rågröt (även känd som "bircher müsli"). Fast den är väl på gränsen för vad som får kallas för "gröt" med tanke på tillagningssättet (eller kanske icke-tillagningssättet).

Fasen vad hungrig jag blev, nu.

King Grub
2004-03-31, 16:33
Originally posted by Tolkia
Kornmjölsgröt är grötarnas kung - åtminstone smakmässigt, hur den ligger till på "nyttighetsfronten" har jag ingen aning om.

Kornmjöl innehåller både kärnan och grodden. :thumbup:

Tolkia
2004-03-31, 21:50
Är det då mera fiber i råg elr grahamsgrynstallriken (...) själv har jag alltid haft lite problem med, hrm hrm, gasbildningen efter att ha slukat en tallrik med havregrynsgröt?
Om "slukar" inte var BARA bildligt menat är ett tips att dra ner på ättempot om du vill försöka minska "naturgasproduktionen". Magen tycker betydligt bättre om maten som tuggad än som "avbiten i lagom munsbitar och nedsvald" (oavsett fiberinnehåll); det var inte bara som dagisfröken sade för att hacka på en ...

Dymion
2004-04-01, 05:34
Men Grub du glömde ju bort blåbärsgröt'n ;)

King Grub
2004-04-01, 09:30
Originally posted by Dymion
Men Grub du glömde ju bort blåbärsgröt'n ;)

Det är ju rågmjöls- eller grahamsmjölsgröt, med blåbär i. God är den också.

Whey
2004-08-15, 08:53
Hur är det med GI på rågflingegröt. Den innehåller ju inte lika mkt fett som havregrynsgröt så därmed kanske det är lite högre. Eller kompenserar den högre fiberhalten detta?

King Grub
2004-08-15, 08:57
Hur är det med GI på rågflingegröt. Den innehåller ju inte lika mkt fett som havregrynsgröt så därmed kanske det är lite högre. Eller kompenserar den högre fiberhalten detta?

Det är inte samma sorts fibrer det handlar om; havre innehåller mer av den vattenlösliga, GI-sänkande sorten. Rågflingegröt hamnar något högre än havregrynsgröt, men det är inga dramatiska skillnader, men rågflingegröt är däremot dramatiskt nyttigt, och står du i valet och kvalet mellan t ex All-Bran Plus eller rågflingegröt faller valet lätt på det senare alternativet.

Whey
2004-08-15, 09:00
Valet står mellan om jag för en period skall ersätta havregrynsgröten med rågflingegröt för att få lite variation.

Funderar även på att lite då och då äta mannagrynsgröt/risgrynsgröt till frukost - men det kanske bör undvikas...

King Grub
2004-08-15, 09:19
Valet står mellan om jag för en period skall ersätta havregrynsgröten med rågflingegröt för att få lite variation.

Variation förnöjer! Variera på. Du kan ju variera från dag till dag: havre, rågflinge, grahamsgryn, rågmjöl, kornmjöl, osv.

Funderar även på att lite då och då äta mannagrynsgröt/risgrynsgröt till frukost - men det kanske bör undvikas...

Varför då?

Whey
2004-08-15, 09:48

Variation förnöjer! Variera på. Du kan ju variera från dag till dag: havre, rågflinge, grahamsgryn, rågmjöl, kornmjöl, osv.

Varför då?
Tja, mannagrynen i sig är ju inte så nyttiga. Inte riset heller. Så jag tänkte att det är bättre att lämna plats åt något nyttigare, typ havregrynsgröt :D :eating: