handdator

Visa fullständig version : Vegetariskt järn?

mela
2014-12-10, 08:28
Hallej!

Finns det några vettiga vegetariska alternativ som är järnrika som man kan ge till bebisar? Från 6månader nånstans? De får ju inte äta gröna bladväxter som spenat osv men jag skulle gärna vilja göra egen gröt osv i största möjliga mån. Mina googlingar leder mest till bloggar och min källkritiska ådra klagar lite :D

Sniggel
2014-12-10, 08:30
Har du blivit mamma?

Jag gjorde en snabb sökning på fineli:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Kan man koka linser (i järngryta) och puréa till med nåt annat kanske? Eller är det för svårsmält eller nåt?

mela
2014-12-10, 08:38
Har du blivit mamma?

Jag gjorde en snabb sökning på fineli:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Kan man koka linser (i järngryta) och puréa till med nåt annat kanske? Eller är det för svårsmält eller nåt?

Yes :)

Ah genialt!
Jag vet inte om det är svårsmält, får väl testa och se? Är väl mest att de inte får äta salt, gröna bladgrönsaker och mjölk (eftersom det hämmar järnupptaget.) Annars tror jag egentligen att de kan äta allt.
Jag är dock inte överförtjust i idén att ge en unge rött kött hela tiden.

mela
2014-12-10, 09:09
Nu har jag lyckats googla mer, och kommit fram till:
Från 6 månader behöver barn en järnrik kost för att undvika järnbrist. Innan dess klarar de sig normalt sett på det medfödda järnet. Man rekommenderar berikad barnmatgröt eller kött, däremot är vegetariska alternativ dåligt utredda och därför hittar jag inte om det är bra eller dåligt.

Nu vet jag inte helt hur jag ska göra.

Zorgus
2014-12-10, 10:40
Det finns inga vetenskapliga belägg för att mjölk hämmar järnupptaget. Jag föreslår att du tar kontakt med en näringskunnig person för inte är det väl så att du på allvar planerar att experimentera med mat till ditt eget barn?

mela
2014-12-10, 11:55
Det finns inga vetenskapliga belägg för att mjölk hämmar järnupptaget. Jag föreslår att du tar kontakt med en näringskunnig person för inte är det väl så att du på allvar planerar att experimentera med mat till ditt eget barn?

Nej, jag vill inte exprimentera, det är därför jag frågar.

AeternusRex
2014-12-10, 12:05
använd järn kastruller/pannor. det finns goda belägg för att den breda övergången från gjutjärn till teflon är en stor orsak till en mer spridd järnbrist bland folk. om du inte vill köpa piller och mala ned och krydda med förstås

z_bumbi
2014-12-10, 12:39
använd järn kastruller/pannor. det finns goda belägg för att den breda övergången från gjutjärn till teflon är en stor orsak till en mer spridd järnbrist bland folk.

Finns det en mer spridd järnbrist bland folk idag än innan teflonen dök upp?

hampfuz
2014-12-10, 12:50
använd järn kastruller/pannor. det finns goda belägg för att den breda övergången från gjutjärn till teflon är en stor orsak till en mer spridd järnbrist bland folk. om du inte vill köpa piller och mala ned och krydda med förstås

Det här är faktiskt väldigt intressant. Jag har läst studier där syrlig mat som kokar i järngryta en längre tid kan få upp till 20 gånger högre järnhalt.

Owe
2014-12-10, 13:12
Jag är dock inte överförtjust i idén att ge en unge rött kött hela tiden.

Nu vet jag inte varför du är så orolig angående järn till en baby?

Men kan säga du behöver inte oroa dig om hitta järn rika alternativ till kött.
Se lista nerdan:

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI
Järn (Fe)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 % av RDI

Sojabönor (60 %), Sesamfrö (104 %), Solrosfrön (104 %), Bockhornsklöver (335 %), Gurkmeja (235 %), Lever (67 %)

30 - 60 % av RDI

Nypon (30 %), Bruna bönor (36 %), Röda bönor (49 %), Vita bönor (39 %), Mungbönor (55 %), Linser (49 %), Ärtor (43 %), Kikärtor (49 %), Havre (38 %), Vetegroddar (57 %), Hirs (34 %), Sötmandel (37 %), Cashewnötter (43 %), Linfrö (59 %), Nässla (31 %), Renkött (56 %)

8 – 30 % av RDI

Grönkål (12 %), Brysselkål (10 %), Spenat (14 %), Kronärtskocka (11 %), Svamp (10 %), Vitlök (10 %), Katrinplommon (14 %), Bondbönor (14 %), Råg (24 %), Bovete (27 %), Ris (12 %), Pasta (9 %), Valnötter (15 %), Hasselnötter (26 %), Jordnötter (23 %), Chili (9 %), Persilja (26 %), Köttfärs (14 %), Griskött (8 %), Ägg (14 %)

Jag ligger själv i risksonen för att utveckla hemokromatos (en sjukdom som gör att järn lagras i levern) så jag har fördjupat mig lite runt just järn innehåll.

Och pratar man med länkarna så ska man ju avhålla sig från kött o blodpudding, men dom som vanligt inte pålästa när det kommer kost o näringslära.

Som du ser så ligger griskött långt ner på lista och Sojabönor högt, det ända som är högre är lever.

Gober
2014-12-10, 13:34

Vad är det för belägg? Finns det verkligen studier som skulle visa på detta? Med tanke på att människor (som inte lever i fattigdom) äter ganska mycket kött nuförtiden så borde det väl snarare vara tvärtom, trots teflon?

Däremot är det väl vanligare med vegetarianer nu, så det i kombination med teflon kanske kan ha ett samband?

Morty
2014-12-10, 14:25
Röda linser är det grymt med järn i. Det kan vara hårdsmält, ffa i början innan tarmfloran är anpassad. Borde ju vara extra kinkigt med små barn tänker jag. Men ett hett tips är att koka med ett vattenbyte och sen koka sönder linserna till en puré. Gärna med lite tomatsås också så blir det ännu bättre!

Fuark
2014-12-10, 14:39
Mixa ner havre, mjölk och lite bär till en schyst smoothie kanske? Om man mixar länge med mycket vätska bör det vara lätt att få i sig

Har dock extremt dålig koll på barn och vad de kan/vill/bör äta

Gober
2014-12-10, 14:54
Mixa ner havre, mjölk och lite bär till en schyst smoothie kanske? Om man mixar länge med mycket vätska bör det vara lätt att få i sig

Det där låter väl iofs mer som ett tips för en vuxen individ som har svårt att få i sig näring :d

Att göra näringsrik barnmat utan rött kött går bra, jag har vänner som lagat all sin barnmat själv, till största del vegetariskt med viltkött någon gång ibland. Så länge det inte handlar om ensidig vegetarisk kost så ska det väl inte vara några problem.

shut teh face
2014-12-10, 15:18
Vi brukar göra pure hemma med morot, palsternacka, potatis, fänkål, det sistnämnda innehåller lite järn iaf.

Morty
2014-12-10, 15:25

Smoothies tror jag är en jättebra idé. Ett lätt sätt att få i sig näring och dessutom är det ju väldigt gott. Dock ska ju en hel del saker som jag gärna har i en smoothie undvikas hos väldigt små barn. Typ gröna blad & sojamjölk.

shut teh face
2014-12-10, 15:34
Smoothies tror jag är en jättebra idé. Ett lätt sätt att få i sig näring och dessutom är det ju väldigt gott. Dock ska ju en hel del saker som jag gärna har i en smoothie undvikas hos väldigt små barn. Typ gröna blad & sojamjölk.
Sojamjölk är det väl innan 6 månaders ålder som man bör undvika?

Tolkia
2014-12-10, 16:02
Hur gammalt är barnet, och vad har det ätit hittills? Det är ju viss skillnad mellan ett barn som ammas/flaskmatas och äter smakportioner och ett barn som bara äter fast föda.

Jag skulle prata med BVC eller motsvarande där du bor.

Owe
2014-12-10, 18:10
Hur gammalt är barnet, och vad har det ätit hittills? Det är ju viss skillnad mellan ett barn som ammas/flaskmatas och äter smakportioner och ett barn som bara äter fast föda.

Det står 6 månader o uppåt i första inlägget,,,,men det säger ju inget specifikt.

Ja håller med dig annas och sen detta med amning om det funkar, så är det ju den bästa födan ett barn kan få och en annan positiv grej för mamman är ju att förbränningen i kroppen höjs när man ammar.
Och moder natur har varit så finurlig att den tiden man ammar är ungefär den tiden det tar för att förbränna bort det överskott man lagat på sig under graviteten.

MVH
Owe

Sverker
2014-12-10, 18:15
Välling är järnberikat. Rekommenderar majsvälling ifall du tvekar kring gluten.

Lätt att fixa, enkelt att dricka. Populärt hos de flesta små barnen.

commando
2014-12-10, 21:28
Min dotter är förtjust i torkade aprikoser, men är 9 månader och har väl mumsat på sådana i en månad ungefär. Nu har jag inte lika bra koll som min fru, men jag tror hon gör en pudding med chiafrön också för att tillgodose omega 3-behovet. Serveras med framgång tillsammans med bär.
Kanske TS skriver från 6 månader för att det är ungefär då barnet börjar behöva mer än bara bröstmjölk?

mela
2014-12-17, 13:41
Nu vet jag inte varför du är så orolig angående järn till en baby?

Från 6 mån behöver de runt 8mg/dag för att tillgodose sig sitt järnbehov. Det är ganska så mycket med tanke på hur lite mat de äter. Men tack för listan!

Vi brukar göra pure hemma med morot, palsternacka, potatis, fänkål, det sistnämnda innehåller lite järn iaf.
Puréer lär det bli en del, det är ju dock inte jättejärnrikt med rotfrukter.

Hon är 6 månader nu, och har helammats (med nån ersättning nån gång). Har inte ens börjat med smakportioner ännu.

Ska kolla mer med BVC imorgon.

Välling är järnberikat. Rekommenderar majsvälling ifall du tvekar kring gluten.

Lätt att fixa, enkelt att dricka. Populärt hos de flesta små barnen.
Har svårt att hitta någon vettig färdigvälling. Trots att det står osockrad så innehåller de oftast maltodextrin. Detsamma gäller mycket utav den järnberikade färdiggröten.

Min dotter är förtjust i torkade aprikoser, men är 9 månader och har väl mumsat på sådana i en månad ungefär. Nu har jag inte lika bra koll som min fru, men jag tror hon gör en pudding med chiafrön också för att tillgodose omega 3-behovet. Serveras med framgång tillsammans med bär.
Kanske TS skriver från 6 månader för att det är ungefär då barnet börjar behöva mer än bara bröstmjölk?

Aprikoser har jag kikat på. Dock var de ekologiska slut när jag handlade igår. Har en tanke om hirsgröt med tillsatt palttunnbröd och aprikospuré till.
Men jag behöver verkligen prata mer med BVC.

Hon är ändå 6 månader nu och måste få mer än bröstmjölk pga järnet. Har inte ens kunnat börja med smakportion pga inflammerad tarm så hoppas att jag smidigt kan introducera mat till henne nu.

Sverker
2014-12-17, 17:46
Har svårt att hitta någon vettig färdigvälling. Trots att det står osockrad så innehåller de oftast maltodextrin. Detsamma gäller mycket utav den järnberikade färdiggröten.

Valet mellan lite järn eller maltodextrin är lätt. Maltodextrinet ger knappast överdriven sötma som ger barnet en söt smak eller snabbare blodsockerstegring eftersom välling är ett komplett livsmedel med protein och fett som sänker GI....ifall nu GI skulle vara viktigt för ett litet barn:confused:

mela
2014-12-18, 15:22
Har pratat med BVC nu, och hon rekommenderade palttunnbröd i gröten, dessutom fick jag en bok om vegetarisk kost till barn/gravida/ammande för att läsa mer.

Hon tyckte däremot inte att välling var något att hurra över, såg hellre att barn äter gröt.