Visa fullständig version : bänk i smith
Hej! Tränat några månader nu och har en fråga angående bänkpress. Finns det något negativt att träna bänkpress i smithmaskin? Det jag kom att tänka på är att balansen inte kommer tränas som det gör på vanlig bänk men finns det något mer negativt? Får man sämre resultat?
carloskar
2014-12-10, 03:35
För mig blir det en onaturlig rörelsebana för axlarna som genererar smärta.
bighulken
2014-12-10, 05:00
Du blir stark i det du tränar.
Det finns både negativt och positivt med smith!!
Men kör man (bara) bänk i smith, så är det inte så bra i längden. För som du själv skrev, du åsidosätter balansen, samt alla muskler för att stabilisera denna,(balansen). Mao, rotatorcuffar å axlar. Samt tekniken blir ju helt annorlunda.
Vilket är en rätt så stor förlust, i längden. Som även kan bidra till skador eller konstiga vinklar.
Men det positiva kan vara: att man koncentrerar övningen till att bara pressa uppåt. Vilket ofta gör att man ter sig starkare i denna övning, än i vanlig bänkpress utan stabilitets hjälpmedel. Kan vara bra att ibland köra på, speciellt om man har en skada eller annat. Och medvetet vill åsidosätta vissa muskelgrupper.
Kör själv denna smith vissa veckor, typ ett par veckor i stöten, sen över till vanlig press med lös stång igen osv. Men ofta blir det snebänk i denna övning.
Men som med all träning, så bör man hela tiden variera sin träning. Inte köra för länge på samma sorts övningar.
Med vänlig hälsning/
Shqypnia
2014-12-10, 11:33
För mig blir det en onaturlig rörelsebana för axlarna som genererar smärta.
Detta stämmer in på mig med. Det känns som att axlarna får stryk medan bröstet softar.
Jag brukar köra nedåtlutande bänk i smithen, tycker faktiskt det lika bra, om inte bättre i brösten än vanliga bänkpress med fri stång.
Tycker dock du ska variera.
Jag kör väldigt sällan i smith, men de gånger jag gjort det så har jag precis som nämnts tidigare fått känningar i axlarna.
Det plus att det känns helt sjukt onaturligt (vilket nog bara handlar om vana) gör att jag undviker denna övning.
Toni Radanov
2014-12-10, 12:33
Bänk å smith går inte ihop speciellt bra.
Antingen ligger man med huvudet rakt under stången vilket gör att man lyfter för nära halsen = för stor axelpåfrestrning eftersom man då i bottenläget (när stången nuddar bröstet) har armbågarna nästan rakt ut från kroppen. Blir Axel-bänk och sträcker för mycket i bröstfästena i armhålan.
ELLER så ligger man efter en normal vinkel, målet är att stången ska toucha i bröstvårthöjd / på nedersta delen av bröstmuskeln, varpå man istället både börjar och avslutar rörelsen med stången i en onaturlig position som innebär att stången är för långt fram. Försöker man hålla stången i detta läge i en vanlig bänk tappar man den på magen.
I en korrekt bänkpress oavsett var på bröstet man touchar med stången så har stången en diagonal uppåtbana där den rör sig uppåt och samtidigt en aning mot ställningen. Detta går inte att göra i smith då den går rakt upp / rakt ner.
Helt enkelt inte skonsamt, med eller utan svank. Blir onaturligt! Smith duger bara till sittande axelpress i min värld, allt annat blir det fel med vinklar eller för svårt att justera in kroppen (tex knäböj) för att hamna rätt eftersom stången inte kan flyttas, då måste man justera hela sin kropp istället för att kompencera = inget man gör enkelt ens som väldigt van lyftare.
Sry för lång å lite OT post! :p
Bruno Bagostino
2014-12-10, 13:17
Som jag ser det:
+ Stabiliseringsmusklerna (triceps, axlar) är ofta rätt slutkörda efter att man hållit på med fria vikter. Så när du fortsätter på fria vikterna så failar stabilseringsmusklerna före bröstet gör det, då kan det vara en riktigt god idé att gå på smith-maskinen och köra slut på bröstet. Så det kan fylla en funktion vid senare delen av passet.
- Samma nackdel som alla maskinövningar har över fria vikter.
Jag brukar köra nedåtlutande bänk i smithen, tycker faktiskt det lika bra, om inte bättre i brösten än vanliga bänkpress med fri stång.
Tycker dock du ska variera.
Varför just nedåtlutande och inte rak eller incline? :)
King Grub
2014-12-10, 13:23
Smithbänk ger lägre muskelaktivering än bänk med fri stång.
Hej! Tränat några månader nu och har en fråga angående bänkpress. Finns det något negativt att träna bänkpress i smithmaskin? Det jag kom att tänka på är att balansen inte kommer tränas som det gör på vanlig bänk men finns det något mer negativt? Får man sämre resultat?
Köra bänkpress i maskin kan ju vara bra om man har lite problem med teknik, rörelsen, banan i vanlig bänk samt kanske dålig stabilitet, är nybörjare.
Vi på handikappsidan hade en del handikappade som körde maskin för att öva på inför att börja köra i vanlig bänk (dock då med bredare så kallad handikappbänk och (strappade så de låg kvar på bänken).
När man nu inte har några problem med ovanstående så kan det vara bra att för en nybörjare gå över till vanlig bänk då det känns ok och man känner förtroende för det..
Normalt skall man inte göra mer eller mindre i maskin om den är rätt konstruerad (vilket få är). Vi på handikappsidan (från stenåldern) hade en maskin på vårt gym som var rätt trög och det skilde nog en 10 kilo i den mot vanlig bänk när jag körde.
Toni Radanov
2014-12-10, 14:02
Som jag ser det:
Varför just nedåtlutande och inte rak eller incline? :)
För att smithens begränsande faktorer inte begränsar lika mycket för de flesta när det gäller nedåtlutande. it's a angle-thing! I nedåtlutande trycker man stången upp-och-bort-från-sig pga lutningen (samma sak som folk som svankar gör när de ligger på vanlig bänk) och därmed blir det mer bröstaktivering.
Bröstaktiveringen har att göra med vinkeln i armhålan, dvs om överarmarna går rakt ut från kroppen eller 45 grader neråt. Eller som i smalbänk, är intill kroppen. Ingen kan smitha med 45 grader, som är att föredra, och lyfta rakt upp som sagt. Start/slutpositionen på stången kommer hamna helt off eftersom man ligger med nedre delen av bröstet / övre delen av magen rakt under stången om man ska få rätt bottenposition.
Smith är ett sämre val, kort och gott.
Seedstream
2014-12-10, 14:45
Jag känner att jag tar mer i smithpressen då jag inte behöver tänka på att tappa ner stången på skrevet. Men i gengäld tränar du inte de stabiliserande musklerna i smith, samt att rörelsebanan för bänkpress inte är rak, utan du börjar vid bröstet och slutar över halsen.
Jag känner att jag tar mer i smithpressen då jag inte behöver tänka på att tappa ner stången på skrevet. Men i gengäld tränar du inte de stabiliserande musklerna i smith, samt att rörelsebanan för bänkpress inte är rak, utan du börjar vid bröstet och slutar över halsen.
Just så ja.
Kör man med J-stilen i bänk som jag alltid gjort så är skillnaden inte lika stor dock.
Damien Thorne
2014-12-10, 17:28
Just så ja.
Kör man med J-stilen i bänk som jag alltid gjort så är skillnaden inte lika stor dock.
Förklara j-stilen jämfört med den vanligaste styrkelyftarstilen, dvs där nedersta läget är strax under bröstvårtorna och översta nära ställningen. Eller är det den stilen du kallar j-stilen?
Förklara j-stilen jämfört med den vanligaste styrkelyftarstilen, dvs där nedersta läget är strax under bröstvårtorna och översta nära ställningen. Eller är det den stilen du kallar j-stilen?
J-stilen är väl bara att stången rör sig mot ansiktet i början (i den koncentriska fasen från bröstet) för att sedan röra sig mer rakt uppåt.
typ såhär:
---------O
---------O
---------O
-------O
-----O
-O
Den här bilden visar varför bänk i smith kan vara problematiskt..
http://www.t-nation.com/system/publishing/article_assets/569/original/Chart.jpg
smeander
2014-12-10, 17:56
Om jag får vända på frågan.
Finns det något positivt att träna bänkpress i en smithmaskin?
Om jag får vända på frågan.
Finns det något positivt att träna bänkpress i en smithmaskin?
Beror lite på hur det ser ut vid maskinen.
En bra sak är om det finns ett rack kopplat till smithen att vila stången på så är väl att du inte kan fastna med stången på bröstet eliminerat och att du således kan köra tungt, maxa utan att du har någon som passar. Är det en fast maskin så kan den vara konstruerad så att det tar stopp i nedre läget. Är det inget av ovanstående utan bara en smith med hack så kan det vara bra med då du vid fail kan haka på stången i ett hack vid bröstnivå.
Nu skall man ju givetvis ALDRIG ha lås, (klovar) på en stång då man kör ensam i vanlig bänk och då kan man ju vicka av vikten, men det kan vara bök med det med.
Nja!
Finns ju 2 varianter att köra i bänk. Den vanligaste är den då man pressar vikten nästan rakt upp och kan hålla ut armar mer i vinkel och jobba lite mer med bröstet.
I J-stilen går du ned med stången till strax under bröstvårtorna och så trycker du stången uppåt bakåt så att den är mycket nära ställningen när den är uppe.
Härmed kan du jobba lite bättre med triceps i en gungande bana kanske man kan säga och ha en mindre vinkel på armar.
Den är då något mindre effektiv för bröst.
J-stilen kan vara krånglig att lära men passar mig bra som är mest armstark.
Får man till ett bra lyft där så känns det nästan som om vikten åker upp av sig själv, på spår liksom.
Men för att det inte skall bli något missförstånd så kan jag säga att man inte blir starkare med den stilen.
Eller om jag vänder på saken: Om jag pressar med vanliga stilen så gör jag lite mindre i bänk för att jag är van med J-stilen.
Är du armstark och något mindre bröststark så kanske J-stilen kan vara något att prova. (Men man får ju givetvis ha lite power i bröst med så det inte blir ett missförstånd här med).
J-stilen är väl bara att stången rör sig mot ansiktet i början (i den koncentriska fasen från bröstet) för att sedan röra sig mer rakt uppåt.
typ såhär:
---------O
---------O
---------O
-------O
-----O
-O
Den här bilden visar varför bänk i smith kan vara problematiskt..
http://www.t-nation.com/system/publishing/article_assets/569/original/Chart.jpg
Som ett vickat j så rör sig stången i en bana en aning krökt i början från bröstet för att sedan luta mot ställningen i men rak men sned bana.
Damien Thorne
2014-12-10, 18:52
Tack för förklaringen Gnistan och wormzie.
bighulken
2014-12-11, 06:50
Vill bara tillägga:
Att jag i princip, aldrig kör vanlig bänkpress i smith!!!
Just pga vinklarna som blir väldigt skumma å raka.
Det enda jag ibland kör på denna smith, snebänk, Axelpress. Men försöker undvika att köra i smith, pga den konstlade raka lyftvägen.
Med vänlig hälsning/
Decepticon
2014-12-11, 08:30
Varje gång som jag gör misstaget att lägga mig i smithen (när bänkarna är upptagna) så fuckar jag upp axlarna, så träningen blir lidande. Denna onaturliga rörelse passar inte alla även om några tycks gilla den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.