Visa fullständig version : Julbordsfavoriter
Jag är inte överförtjust i klassiskt julbord. Det räcker med en gång, på julafton. I år ska jag ta med mig något, så berätta om din favorit, och gärna det som inte ingår i det gamla vanliga Julbord 1:1.
Min favorit är en laxtårta på kavringbotten min kusin brukar göra, och mammas valnötsbröd med cheddar.
Jag är väldigt kräsen. Så brukar bara äta köttbullar, skinka och potatis. Är det ett stort julbord med lite mer att välja på så tar jag dock lite mer. Gravad lax, varmrökt lax, kallrökt lax och revbensspjäll. Sånt som är dyrt.
Grönkål, kokt i skinkspad och tjockat med lite grädde. Grymt gott.
Grönkål verkar vara julbordets hipster. Hittat massa roliga recept men är inte säker på att jag egentligen gillar själva kålen.
King Grub
2014-12-08, 10:36
Skinka, köttbullar och risgrynsgröt.
shut teh face
2014-12-08, 10:55
Nästan allt är gott men favoriter är en bra skinka med grovkorning stark senap, jansson.
hahavaffan
2014-12-08, 11:00
Senapssill och köttbullar, tillsammans i samma tugga.
Grönkål, kokt i skinkspad och tjockat med lite grädde. Grymt gott.
+1
I mitt förra liv fick vi detta på Juldagen med prinskorv och ägghalvor. (Utan grädden i dock.) Förbannat gott!
Senapssill, julskinka och mormors senap.
Janssons, senapssill, halva stekta kroppkakor och vörtbröd med ost är det godaste på det klassiska julbordet tycker jag.
Några lite ovanliga rätter som vi alltid har på julbordet är rökt rådjurs eller hjortlår, rökt älghjärta, flatrökt ål och sillpirog.
Sillpirog rekommenderar jag alla att kolla upp recept på, det är sjukt gott.
Åt långkokta revbensspjäll och märgpipa förra julen, slog i princip allt som tidigare stått på bordet.
Kommer gå med sänkt huvud och en tår i ögonvrån till årets julbord.
filmjölk
2014-12-08, 11:28
Grönkål verkar vara julbordets hipster. Hittat massa roliga recept men är inte säker på att jag egentligen gillar själva kålen.
Det gör du (jag lovar) förutsatt att du gräddstuvar den.
Magnus N
2014-12-08, 11:29
Så mycket gott på ett julbord :) Svårt att ta ut favoriter
Men något man alltid tar lite extra av:
Sill av div slag
Lutfiskpudding
Janssons
Skinka
Risgrynsgröt
Brunkål
krubkungen
2014-12-08, 11:36
Janssons, köttbullar, vörtbröd, skinka, risgrynsgröt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Köttbullar (mycket lök och grädde i smeten)
Prinskorv
Janssons frestelse
Revbensspjäll
Skinka med västervikssenap
Anton Fräs
2014-12-08, 11:41
Är inte speciellt förtjust i traditionell julmat, mina favoriter är julbröd, ägghalvor med majonäs och enkel kokt potatis, föredrar kalkon framför skinka.
shadowfire
2014-12-08, 11:53
Jag är väldigt kräsen. Så brukar bara äta köttbullar, skinka och potatis. Är det ett stort julbord med lite mer att välja på så tar jag dock lite mer. Gravad lax, varmrökt lax, kallrökt lax och revbensspjäll. Sånt som är dyrt.
+1, i praktiken det enda jag äter.
Är ingen julskinkekock själv, men jag har vänner och bekanta som kan göra helt sagolikt goda julskinkor och med Jonnys senap och ett färskt vörtbröd är det i praktiken det närmaste en matorgasm man kan komma.
Xtreme-G
2014-12-08, 11:59
Små kroppkakor är min favorit från julborden i Kalmar.
Favoriter
Sill (gör själv 3 olika varje jul).
Köttbullar.
Julskinka med Västerviks senap.
Risgrynsgröt.
Lutfisk med senapssås är mumma för magen.
Tomas Tryffel
2014-12-08, 12:07
All maten! Med visst fokus på sill, sillsallad (potatis, inlagda rödbetor, lök, äpple, ägg och vispad grädde), kalvsylta, allehanda kött (bortsett från trist prinskorv och köttbullar) och saker som matjestårta, rödbetssallad och tunga.
Bortsett från vissa vita sillinläggningar. Älskar dock sill, men t.ex. vitlökssill är aldrig någon hit (och då älskar jag annars vitlök också).
Gillar allt på julbordet, IKEA har ett riktigt bra julbord med precis vad jag vill ha
JULBORDSMENY
KALLSKURET
Vörtbröd/knäckebröd
Ekologiskt Smör
Färskost Kullados
Ägg med skaldjurscrčme
Senap- & kaprissill
Kulladossill
Drömsill
Brantevikssill
Senapsill
Lime- & koriandersill
Grillad zucchinisallad
Gravad lax med hovmästarsås
Varmrökt lax med örtcrčme
Silltårta
Kaviarströmming
Rödbetssallad
Bakad leverpastej
Rökt Strömsnäskorv
Pressylta
Smörgåsgurka
Selleri- och äppelsallad
Kalkon
Griljerad skinka
Stark senap
Mild senap
VARM MAT
Köttbullar
Prinskorv
Kokt potatis
Janssons frestelse
Rotfruktsgratäng
Brunkål
Rödkål
Isterband
Sirapsfläsk
Rotfruktsbiff
Vegetarisk kåldolme
Kroppkaka
Lingonsylt
DESSERT
Ostkaka
Jordgubbssylt
Vispad grädde
Ris ā la Malta
Saftsås på äpple- och rabarberglögg
Pepparkaka
Äpplen
awesomooo
2014-12-08, 12:26
Det mesta är ju vidrigt på julbordet men favoriten är väl:
Julmusten
Julölen
Kalkonen
Revbensspjällen
Sen är nötterna och all jävla godis gott.
DPahkamaa
2014-12-08, 12:38
Laxen
Sillarna
Tjälknölen (på älg, förstås)
forslund
2014-12-08, 13:47
Risgrynsgröt, vörtbröd, köttbullar, rödbetssallad och janssons så är jag i himlen.
Kålrotslåda!
+1
även leverlåda med russin i, om man nu tittar på lådorna.
Annars är nog ändå julskinkan det godaste på julbordet, den och mammas hembakade vörtbröd med extra mycket russin i.
Ja, jag gillar russin :)
2st mackor med julskinka + ett tjockt lager grovkornig, sötstark senap
Köttbullar
Prinskorv
Mini-kroppkakor
Hemmagjorda isterband från bonden på Öland precis vid Algutsrum
Ris ā la Malta
Revben är lite av en nymodighet på vårt julbord, men är nog min favorit nu, har gjort det två år på raken förkokta i äppelcider och lite annat.
Grönkål lät spännande, ngn som ligger inne på ett bra recept?
Revben är lite av en nymodighet på vårt julbord, men är nog min favorit nu, har gjort det två år på raken förkokta i äppelcider och lite annat.
Grönkål lät spännande, ngn som ligger inne på ett bra recept?
Koka grönkål i spadet från julskinkan till du har en konsistens som är mjuk men ändå har tuggmotstånd, se till att det inte är för mycket spad kvar när du tillsätter grädde efter behag. Toppred med Beurre Manié till önskad tjocklek. Jag vill ha min tjock som bechamel.
Rostbiff
Men annars allt kött typ. :)
dluddeckens
2014-12-08, 14:38
Renhjärta, (och andra varianter av hjärta).
Raschmus
2014-12-08, 15:00
Grönkål, gubbröra och janssons. Vi har alltid grisfötter på vårat julbord, vilket kanske är lite ovanligt nu för tiden...
Sill, och inte abbas eller nån annan burksill. Sådan som man lagt in själv eller köpt i typ fiskebilen.
Gubbröra.
Ehm. Ja, det är väl det som är värt på det traditionella julbordet :D I år blir det mycket vegetariskt, många pajer osv. SKa bli intressant.
Tror du att grönkålsrätten kan vara god även om den görs dagen innan och återvärms i kastrull Mental?
Tror du att grönkålsrätten kan vara god även om den görs dagen innan och återvärms i kastrull Mental?
Antagligen godare, bara ta den 30 sek tidigare så den håller lite spänst även efter uppvärming
Jag brukar äta grönkålen flera dar i rad.
Spara ev lite skinkspad att späda med vid uppvärmningen om den tjockat på sig.
R Scarpa27
2014-12-08, 20:29
vörtbröd, risgrynsgröt, julmust, choklad & rikliga mängder senap.
omelett är fint med =)
awesomooo
2014-12-08, 20:35
Jag käkar alltid en rejäl lunch innan så jag bara kan sitta och småplocka bland vissa saker, förra året blev det carbonara. Detta år blir det nog min berömda köttfärssås, då kan man gå på godisen direkt istället för att behöva äta julmaten. Man vill ju inte få skäll av mormor att man äter godis före maten liksom.
Jag käkar i princip allt, Men lax och sill är nog favoriterna. Potatis förstår jag inte ens varför det existerar på julbordet. Slösar ju bara mättnad o kalorier på något onödigt.
Det blir att ta med grönkål och morotslåda och något godis.
Nästan allt är gott men favoriter är en bra skinka med grovkorning stark senap, jansson.
Jansson är bra.
Jag käkar i princip allt, Men lax och sill är nog favoriterna. Potatis förstår jag inte ens varför det existerar på julbordet. Slösar ju bara mättnad o kalorier på något onödigt.
Jag håller med om sill och lax som favoriter, ihop med ägghalvor med majonäs och räkor. Men för mig är ett julbord utan kokt potatis ett misslyckande, sill och lax utan potatis är ju som ett benpass utan knäböj. :d
Mamma gör grymt gott julbord, så jag äter allt. Det är en engelsk/svensk kombo. Brukar också finnas 3 olika pajer! Ska försöka ta det lugnt i år, men det blir svårt. Ska se till att äta mycket vitkål/sallad!
http://i36.photobucket.com/albums/e47/timothy_atkins1/DSC01783_zpse0672e1a.jpg (http://s36.photobucket.com/user/timothy_atkins1/media/DSC01783_zpse0672e1a.jpg.html)
Need more pics! Juldagen äter vi traditionellt engelsk med christmas pudding och allt det.
http://i36.photobucket.com/albums/e47/timothy_atkins1/DSC03075_zps0717f096.jpg (http://s36.photobucket.com/user/timothy_atkins1/media/DSC03075_zps0717f096.jpg.html)
Å, det gjorde mig oerhört glad nu när jag påminns om att jag slipper äta Christmas pudding i år.
IronMaiden
2014-12-10, 22:24
Janssons frestelse! kan få sådana sjuka cravings efter det under resten av året att det inte är klokt.. annars slinker gärna köttbullar,prinskorv,ägghalvor med majonäs och räkor och rödbetssallad ner också!:d Not a big fan av julskinkan faktiskt
Å, det gjorde mig oerhört glad nu när jag påminns om att jag slipper äta Christmas pudding i år.
Haha, den är ok om den är rikligt dränkt i sprit och flamberad med massor med vispgrädde och glass. (men inte mer än ok)
Vi slipper iallafall fruktkaka.
sylta, grynkorv och ris alá malta är mina favoriter. Älskar dessutom gubbröra men tycker det är mer utav en midsommarrätt:)
Är Ständigt mätt under hela julen dock, dagen inleds ju allti med en traditionell jul-hög som i sig inte går av för hackor precis, jävla massa gott hemlagat bröd,pepparkaka och vetekrans:P
https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2826881/images/2012/juldagen4_50d9fd5e9606ee5a6985a1a6.jpg
Fan vad fint det är med jul och familj asså!
filmjölk
2014-12-11, 00:47
Janssons brukade vara en favorit, men så ett år så hade jag köpt hela fiskar, och de ser oerhört oaptitliga ut. Äckliga små huvuden med onda ögon som tittar på en och liksom ser rakt igenom en, trots att de är döda. Så efter att ha rensat de där små äcklen en enda jul så pallar jag helt enkelt inte med den rätten.
R Scarpa27
2014-12-11, 08:51
sylta, grynkorv och ris alá malta är mina favoriter. Älskar dessutom gubbröra men tycker det är mer utav en midsommarrätt:)
Är Ständigt mätt under hela julen dock, dagen inleds ju allti med en traditionell jul-hög som i sig inte går av för hackor precis, jävla massa gott hemlagat bröd,pepparkaka och vetekrans:P
https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2826881/images/2012/juldagen4_50d9fd5e9606ee5a6985a1a6.jpg
lite grädde mellan lagerna där så blir det ju en helsikes schyst jultårta :D
R Scarpa27
2014-12-11, 08:52
Janssons brukade vara en favorit, men så ett år så hade jag köpt hela fiskar, och de ser oerhört oaptitliga ut. Äckliga små huvuden med onda ögon som tittar på en och liksom ser rakt igenom en, trots att de är döda. Så efter att ha rensat de där små äcklen en enda jul så pallar jag helt enkelt inte med den rätten.
härligt =) jag pallar knappt doften av jansons :P
anjovis *spy*
Risgrynsgröt, prinskorv, köttbullar och skåne akvavit.
The_RobRoy
2014-12-14, 19:51
Äter ni gröten tillsammans med all annan julmat samtidigt? Vi har gröten på morgonen och hört om andra som äter gröten senare på kvällen.
Äter ni gröten tillsammans med all annan julmat samtidigt? Vi har gröten på morgonen och hört om andra som äter gröten senare på kvällen.
Vi äter den som efterrätt, men då har ingen i min släkt någonsin känt någon mättnadskänsla :D. Kanske blir för mycket för de som är små i maten.
Magnus N
2014-12-14, 20:05
Gröten äts efter att man avverkat det vanliga julbordet, vanligtvis med en lagom paus mellan så det hinns gå en runda eller liknande för att kyla ner kroppen och hämta syre :)
R Scarpa27
2014-12-14, 21:00
slänger gröten som pålägg på vörtbrödet.
Gröt ätes som lunch hos oss. För körde vi det senare på kvällen, men det är ingen som är hungrig då.
WHITEFOLKS
2014-12-15, 09:59
Jag gillar julmust.
Hehe, julhög är så 1800tal, helt underbart att vissa bevarar den traditionen. Trodde det bara var sånt som skansen pysslade med!
Eftersom vi åt jullunch under hela min uppväxt så passade gröten bra som kvällsmat och sedan som frukost under resten av helgen.
Numera så äter vi den som frukost så länge den räcker men om det blir på julafton beror på om vi hunnit koka den då eller inte.
Äter julbord till lunch med ena sidan av släkten sen gröten efter mitt andra julbord på kvällen med andra sidan. ;)
Hehe, julhög är så 1800tal, helt underbart att vissa bevarar den traditionen. Trodde det bara var sånt som skansen pysslade med!
Haha precis andra som hör om detta fattar ingenting och har aldrig hört talas om det men för mig är det en självklarhet med en mustig liten julhög på morgonen:) Första gången farsan fick det hos mors släkt trodde han han skulle häva allt i en sittning. Han blev mätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.