Visa fullständig version : Skoval - Lyftarskor.
Ozziking
2014-12-07, 10:56
Vilken skulle ni välja? och varför?
För en som redan har hyfsad böjteknik & djup, vilken skulle var bäst?
:)
Powerlift 2:
http://www.jabb.se/public/img/user/2291394-p-MULTIVIEW.jpg
http://cdn.roguefitness.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/powerlifting-.2-yellow-black-web-1.jpg
Power perfect 2:
http://www.dynamicfitnessequipment.com/v/vspfiles/photos/G17563-2.jpg
Linjedomarn
2014-12-07, 11:43
Powerlift har lägre klack så om du känner att du redan har bra djup skulle jag satsat på dem istället för power perfect med den högre klacken.
Hur böjer du idag och varför tränar du? Klackskor är t ex sällan förstavalet när jag diskuterar skor med motionärer.
Rikard Jansson
2014-12-07, 12:02
Skulle jag kunna böja ordentligt utan skulle jag inte använda skor med klack i, man får ju sämre vinklar om man vill köra SL-djup.
förmodligen pp2 om jag måste välja utav dem.
Skulle jag kunna böja ordentligt utan skulle jag inte använda skor med klack i, man får ju sämre vinklar om man vill köra SL-djup.
Det behöver inte stämma.
Personer med långa lårben får ofta en framåtutad knäböjsstil om de ska köra low-bar utan klack. Lyftarskor kan då hjälpa dessa att ha mer vertikala underben och mer upprätt överkropp, dvs både korta ner lyftvägen (vertikala smalben gör det kortare ner till parallellt djup), och motverka att man tippar framåt eller påfrestar ryggen för mycket.
Det är såklart en fråga som bör behandlas på individnivå, och vissa böjer bättre utan klack. Men av egna iaktagelser så finns det definitivt personer som gynnas utav en klack, även när de kör SL-böj.
On topic:
Läs dessa recensioner.
http://wlshoes.com/review/adidas-powerlift-trainer/
http://wlshoes.com/review/adidas-power-perfect-2/
Ozziking
2014-12-07, 12:52
Hur böjer du idag och varför tränar du? Klackskor är t ex sällan förstavalet när jag diskuterar skor med motionärer.
Har tränat ett tag med mycket böj osv och känner att mina slitna skor behöver ersättas. Böjer 3-4 dagar i veckan och känner att det skulle hjälpa mig upprätthållningen tror jag. Har rätt långa lårben. Tränar för att bli stark, få en grym fysik och bli duktig i basövningarna.
Skulle jag kunna böja ordentligt utan skulle jag inte använda skor med klack i, man får ju sämre vinklar om man vill köra SL-djup.[/QUOTE
Får man? Hur då? K
[QUOTE=koncept;7211469]Det behöver inte stämma.
Personer med långa lårben får ofta en framåtutad knäböjsstil om de ska köra low-bar utan klack. Lyftarskor kan då hjälpa dessa att ha mer vertikala underben och mer upprätt överkropp, dvs både korta ner lyftvägen (vertikala smalben gör det kortare ner till parallellt djup), och motverka att man tippar framåt eller påfrestar ryggen för mycket.
Det är såklart en fråga som bör behandlas på individnivå, och vissa böjer bättre utan klack. Men av egna iaktagelser så finns det definitivt personer som gynnas utav en klack, även när de kör SL-böj.
Skulle jag gynnas av en klack tro? Jag tror det själv då jag känner att jag får bättre båltryck och stabilitet om jag kör med tex viktplattor under hälarna.
Skulle jag gynnas av en klack tro? Jag tror det själv då jag känner att jag får bättre båltryck och stabilitet om jag kör med tex viktplattor under hälarna.
Svårt att säga. Av dina videor att döma och med tanke på att du tycker det känns bättre med viktplattor under hälarna så gissar jag på ett ja.
Men det kan ta ett tag att vänja sig då det förändrar vinklarna och hur mycket de olika musklerna jobbar.
Men det kan ta ett tag att vänja sig då det förändrar vinklarna och hur mycket de olika musklerna jobbar.
Håller verkligen med om detta. Det tog mig flera månader av flera böjpass i veckan att bli helt bekväm och van i att böja med klackskor. Innan jag fick till tekniken fick jag dessutom mer känningar i knäna av det.
tankoovich
2015-01-22, 16:30
Dyker in här och återupplivar den lite!
Böjde idag för första gången med viktskivor under hälarna, (ni förstår) och mitt djup samt min kontakt med benen blev mycket bättre. Har tidigare böjt i strumplästen men nu funderar jag på allvar att skaffa ett par lyftarskor.
Böjer 2 gånger i veckan, 1-6 runt 130-190kg om de nu ska spela någon roll. Borde jag köpa mig ett par lyftardojjor och är någon av det paren som Ozzi länka något att satsa på? :)
Böjde idag för första gången med viktskivor under hälarna, (ni förstår) och mitt djup samt min kontakt med benen blev mycket bättre. Har tidigare böjt i strumplästen men nu funderar jag på allvar att skaffa ett par lyftarskor.
Böjer 2 gånger i veckan, 1-6 runt 130-190kg om de nu ska spela någon roll. Borde jag köpa mig ett par lyftardojjor och är någon av det paren som Ozzi länka något att satsa på? :)
Absolut, det är mycket goare att böja i. Båda två är bra. Ganska liten skillnad på de två, ffa att powerlift har lägre klack.
Sett båda i OS, så de duger nog :p
forestgrove
2015-01-22, 16:40
Jag själv älskar mina lyftardojjor. Även om man inte behöver såna för djupets skull så bidrar dom med en bra stabilitet mot golvet. Av de skorna Ozzi frågade om så är det ju en liten skillnad i klackhöjd, samt att Powerlift 2 är några hundralappar billigare. Det är ju dock en smaksak med hur man vill böja. Finns ju sjukt starka personer som föredrar converse framför lyftarskor.
Kör normalt i Nike romaleus, men har testat powerlift 2 och de blev sjukt ostabila när man kommer över 300kg (inklusive kroppsvikt), så satsar du på att bli starkare hade jag köpt det andra av dom två paren.
Kan varmt rekommendera romaleus också, väldigt stabila och passar bra om man har lite bredare fötter.
tankoovich
2015-01-22, 17:35
Absolut, det är mycket goare att böja i. Båda två är bra. Ganska liten skillnad på de två, ffa att powerlift har lägre klack.
Sett båda i OS, så de duger nog :p
Jo, har förstått att det kan vara lite skönare! :) Får ta och jämnföra med viktskivorna då, den klacken som blev pga dem kändes lagom!
Jag själv älskar mina lyftardojjor. Även om man inte behöver såna för djupets skull så bidrar dom med en bra stabilitet mot golvet. Av de skorna Ozzi frågade om så är det ju en liten skillnad i klackhöjd, samt att Powerlift 2 är några hundralappar billigare. Det är ju dock en smaksak med hur man vill böja. Finns ju sjukt starka personer som föredrar converse framför lyftarskor.
Vad kör du för lyftardojjor då?
Jo helt sant!
Kör normalt i Nike romaleus, men har testat powerlift 2 och de blev sjukt ostabila när man kommer över 300kg (inklusive kroppsvikt), så satsar du på att bli starkare hade jag köpt det andra av dom två paren.
Kan varmt rekommendera romaleus också, väldigt stabila och passar bra om man har lite bredare fötter.
Nike är ju mitt favoritmärke när det gäller sneakers och andra träningsdojjor så kanske skulle kolla upp ett par romaleus då. Har dessutom extremt breda fötter, så varför inte?
Nike är ju mitt favoritmärke när det gäller sneakers och andra träningsdojjor så kanske skulle kolla upp ett par romaleus då. Har dessutom extremt breda fötter, så varför inte?
Enda nackdelen är väl att de är riktigt jäkla dyra :).
forestgrove
2015-01-22, 17:46
Vad kör du för lyftardojjor då?
Jo helt sant!
Jag kör med ett par Power Perfect 2. Har också väldigt breda fötter och dessa sitter mycket bra på mig. Har du möjlighet att testa storlekar i någon butik så rekommenderar jag dig till att göra det :)
unsuspected
2015-01-22, 23:56
Har prövat nike romaleus och tyckte de var för smala. Så breda är de inte och adidas passade mig bättre.
Nike romaleos är ju breda om något. Bredare än adidas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.