Visa fullständig version : Enbart vegetarisk kost till barn = misshandel
Nu har jag sett detta fenomen flera gånger, och det gör mig upprörd. Det finns en ny våg av föräldrar som ska uppfostra barnen enligt sin egna ideologiska övertygelse om att man inte ska äta animaler. En måltid i en sådan familj kan bestå av en pastasallad eller någon grönsakssoppa. Det handlar uppenbarligen om föräldrar som inte har någon aning om vad kroppen behöver, utan motiveras av ideologiska vanföreställningar om att animalier skulle vara dåligt för kroppen och miljön.
Vad ska man göra åt ovan nämnda problem? Socialen kommer ju inte gripa in. Ska man försöka argumentera med föräldrarna? Jag gör aldrig det eftersom jag är väl medveten om att om det är något som folk inte kan hantera, så är det kritik av hur de uppfostrar eller tar hand om sina barn.
Men faktum kvarstår, det kommer växa upp en hel generation undernärda barn med alla möjliga bristsjukdomar, bara för att föräldrarna hakat på en (felaktig) idé att kroppen mår bra utan kött.
Vad ska man göra? Bör socialen gripa in?
R Scarpa27
2014-12-06, 21:53
märkt av detta hos kunder...
dock är det inga svårigheter att överleva på vegetariskt kost inte, om man inte är allt för dum i huvudet...
dock svårare åt vegan hållet, då de utesluter allt som kommer från djur/ mejerierprodukter osv...Även honung då det produceras av bin.
titta bara på ungarna som växer upp med lchf föräldrar... och får uppleva mcdonaldsbesök i form av en hapymeal låda fylld med majonäs och bacon och en slev till det.
dryck till det är såklart piskeflöde.
tkr som sagt att med allt detta skrivet ska inte barn behöva äta strikt om föräldrarna följer någon form av diet.
Håller med om att en kost helt utan animalier för barn är vansinne. Om man kan göra eller säga så mycket mer än så vet jag inte. :/
Det är tråkigt när föräldrar ger barn kost som leder till näringsbrister. Men skulle detta vara exklusivt för vegetarianer?
Det handlar uppenbarligen om föräldrar som inte har någon aning om vad kroppen behöver, utan motiveras av ideologiska vanföreställningar om att animalier skulle vara dåligt för kroppen och miljön.
Vilka vanföreställningar!:eek:
Det är tråkigt när föräldrar ger barn kost som leder till näringsbrister. Men skulle detta vara exklusivt för vegetarianer?
Tja, kött och mejeri äter de flesta och det täcker väldigt mycket.
R Scarpa27
2014-12-06, 22:15
vegetarianer äter ju dock mejerier, men veganer inte..
Falukorv och fiskpinnar? Ett glas lättmjölk och en ostskiva på vitt bröd?
vegetarianer äter ju dock mejerier, men veganer inte..
Veganer är vegetarianer.
person som äter enbart någon form av vegetarisk kost.
NE om vegetarian.
vegetaʹrisk kost, kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del (laktovegetarisk [laktovegetabilisk] och lakto-ovo-vegetarisk [lakto-ovo-vegetabilisk] kost) består av vegetabiliska livsmedel.
NE om vegetarisk kost.
R Scarpa27
2014-12-06, 22:29
Veganer är vegetarianer.
NE om vegetarian.
NE om vegetarisk kost.
oftast idagens prat avstår vegetarianer kött men äter mejerier och veganer avstår allt från djurriket.
Falukorv och fiskpinnar? Ett glas lättmjölk och en ostskiva på vitt bröd?
Fortfarande fullvärdigt protein, och det behövs inga enorma mängder. Sedan slinker det ofta ned ett ägg här, lite yoghurt där osv osv. I skolan brukar det vara kött 3-4 gånger per vecka. Men visst finns det folk som slarvar oavsett.
Med en vegansk kost kan man dock få rejäla brister även om man till synes äter "ordentligt". B12 för att inte nämna flera.
Låter man bara barnen äta ägg och dricka mjölk tycker jag det är okej, om man ser till att man tar ordentligt ansvar för att barnen får all näring de behöver, vilket föräldrar bör göra oavsett kosthållning.
Men faktum kvarstår, det kommer växa upp en hel generation undernärda barn med alla möjliga bristsjukdomar, bara för att föräldrarna hakat på en (felaktig) idé att kroppen mår bra utan kött.
Att (främst rött) kött inte är bra för kroppen är ju mer eller mindre vetenskaplig konsensus.
WHITEFOLKS
2014-12-07, 10:00
oftast idagens prat avstår vegetarianer kött men äter mejerier och veganer avstår allt från djurriket.
Men det blir å andra sidan helt omöjligt att bedöma om något är OK om det ska vara helt godtyckliga definitioner.
Den här typen av indignation har vi ju sett många gånger förut; ibland gäller det vegetarianer, ibland tjockisar, ibland träningsfreaks. Jag tycker personligen att man skall ha bra på fötterna innan man börjar tala om att någon misshandlar sina barn och överväger att ringa socialen; det är inget man gör bara för att någon inte har en livsstil som är till 100% lik ens egen, eller motsvarar ens privata definition av "hälsosamt". Det är definitivt inget man gör innan man ens vet hur familjen i fråga definierar "vegetarian".
Scratch89
2014-12-07, 10:44
En stor del av världens befolkning är vegetarianer. Uppenbarligen lyckas de yngla av sig ändå.
Ger man barnen ägg och mjölk i tillräckliga mängder så är det så klart en annan fråga. Med vegetarianer menade jag egentligen veganer. Jag anser dock att de båda grupperna ofta är en och samma, de som kallar sig vegetarianer har sällan mer än något sporadiskt ägg- eller mjölkintag.
En stor del av världens befolkning är vegetarianer. Uppenbarligen lyckas de yngla av sig ändå.
Exempelvis? Kött är det många som inte äter, men då brukar de ju äta fisk istället.
Att folk i allmänhet sedan mest äter fulmat och inte vet någonting om näringsriktig kost, oavsett om de äter kött eller ej, det är en annan femma.
Sparven från Minsk
2014-12-07, 13:31
Mjo men frågan är väl mer om vad som är sunt kontra osunt, inge om de kan yngla av sig eller inte.
Anser att en balanserad kost är det bästa. Är tveksam till helveganer som inte låter sina barn äta animaliska produkter men inte mycket jag kan göra åt det direkt.
Ger man barnen ägg och mjölk i tillräckliga mängder så är det så klart en annan fråga. Med vegetarianer menade jag egentligen veganer. Jag anser dock att de båda grupperna ofta är en och samma, de som kallar sig vegetarianer har sällan mer än något sporadiskt ägg- eller mjölkintag.
Enorm skillnad. Sen behöver man ju inte hinka i sig ägg heller, ett ägg och ett litet glas mjölk så har du har täckt RDI av B12. D-vitamin rekommenderas det ofta att man ska ge sina barn som kosttillskott oavsett.
Sen tycker jag att det är lite tråkigt när föräldrar ger sina barn en restriktiv kosthållning, även om man nominellt ger dem ett eget val - det är ju lite som att växa upp i en strikt religiös familj - det är svårt att stå emot sin uppfostran. Men det gäller knappast inte bara veganer, utan även LCHF-människor och diverse.
Sheogorath
2014-12-07, 14:29
Nu har jag sett detta fenomen flera gånger, och det gör mig upprörd. Det finns en ny våg av föräldrar som ska uppfostra barnen enligt sin egna ideologiska övertygelse om att man inte ska äta animaler. En måltid i en sådan familj kan bestå av en pastasallad eller någon grönsakssoppa. Det handlar uppenbarligen om föräldrar som inte har någon aning om vad kroppen behöver, utan motiveras av ideologiska vanföreställningar om att animalier skulle vara dåligt för kroppen och miljön.
Vad ska man göra åt ovan nämnda problem? Socialen kommer ju inte gripa in. Ska man försöka argumentera med föräldrarna? Jag gör aldrig det eftersom jag är väl medveten om att om det är något som folk inte kan hantera, så är det kritik av hur de uppfostrar eller tar hand om sina barn.
Man kan tillgodose alla näringsbehov på en helt vegetabilisk kost, så innan du kritiserar får du ha klart för dig att familjens kosthållning faktiskt leder till bristsjukdomar hos barnen. Har du inte det ska du ju hålla käften litegrann, och får istället knyta din outbildade hand i fickan och bita ihop. :)
/Köttätare
Menakinon-4 t.ex. tror jag inte ens det är möjligt att få i sig från vegetabiliska källor.
Sheogorath
2014-12-07, 15:51
Menakinon-4 t.ex. tror jag inte ens det är möjligt att få i sig från vegetabiliska källor.
Det är ju jävligt relevant vad du tror. Biokemist och allt.
Sheogorath
2014-12-07, 16:25
Det här kan man läsa på Wikipedia:
Veganism - Pregnancy, babies and children (http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism#Pregnancy.2C_babies_and_children).
D.v.s. en välplanerad vegansk diet verkar säker men det finns problemområden där man får vara extra noggrann. Det gäller ju för övrigt kost för barn överlag, men är såklart knepigare på en vegansk kost. Men alltså: vet man inte att familjens kosthållning leder till bristsjukdomar är det inte ens business.
Källor: http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism#Further_reading
smeander
2014-12-07, 16:34
Äter de en bra kost så är det inget problem. Finns säkerligen fler föräldrar som äter mycket sämre kost som innehåller animaler och överför detta på sina avkommor. Så vad är problemet? Kött är inget som du behöver för att må bra, kött är ingen livsviktig komponent. Många familjer skulle snarare behöva se över sin köttkonsumtion och lära barnen tidigt att man inte måste ha kött till eller i all mat.
Det här kan man läsa på Wikipedia:
Veganism - Pregnancy, babies and children (http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism#Pregnancy.2C_babies_and_children).
D.v.s. en välplanerad vegansk diet verkar säker men det finns problemområden där man får vara extra noggrann. Det gäller ju för övrigt kost för barn överlag, men är såklart knepigare på en vegansk kost. Men alltså: vet man inte att familjens kosthållning leder till bristsjukdomar är det inte ens business.
Källor: http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism#Further_reading
"Researchers have reported cases of vitamin B12 deficiency in lactating vegetarian mothers that were linked to deficiencies and neurological disorders in their children."
M. R. Pepper and M. M. Black, "B12 in fetal development", Seminars in Cell and Developmental Biology, 22(6), August 2011, pp. 619–623 (review).
T. Kuhne, R. Bubl, and R. Baumgartner, "Maternal vegan diet causing a serious infantile neurological disorder due to vitamin B12 deficiency", European Journal of Pediatrics, 150(3), 1991, pp. 205–208
R. Weiss, Y. Fogelman and M. Bennett, "Severe vitamin B12 deficiency in an infant associated with a maternal deficiency and a strict vegetarian diet", Journal of Pediatric Hematology/Oncology, 26(4), 2004, pp. 270–271
Här snackar vi en mikronutrient. Utifrån den begränsade kunskap som finns idag. Med stor sannolikhet beror många problem och sjukdomar hos barn på bristfälligt näringsintag före, under och efter graviditeten, liksom under barnets uppväxt.
B12 är inte det enda vegetarianer riskerar brist på. Herregud, det är svårt nog att som modern köttätare få i sig optimala doser av vitaminer och mineraler. Sannolikheten att vegetarianer då har extra brist av fler mikronutrienter som i sin tur kan kopplas till fler sjukdomar är ju inte direkt någon högoddsare.
shut teh face
2014-12-07, 16:52
Det ska mycket till för att barn ska få brist på näringsämnen i Sverige. Oftast så äter de ju annan kost på dagis, hos kompisar. Finns säkert extremfall där saker och ting förbjuds även på annan ort.
Det stora problemet är föräldrar som föder sina barn till fetma, smaksak yougurt, flingor som kan likställas med kakor, vitt bröd på det och så har man fått i sig en redig dos socker till frukost som bör likställas med den mängd socker barnet skulle fått i sig på ett lördagsgodis. Kolla bara hur överviktiga en del barn är. :(
Nyckelordet i det Sheo skriver är väl "välplanerad". Det går att föda upp barn på vegetarisk (i den breda bemärkelsen), eller vegansk kost om man vet vad man gör och supplementerar med det som ev. fattas (B12 brukar vara det största problemet). Att det har förkommit - och säkert förekommer - att det inte fungerar är knappast någon nyhet. Det är, i sig, ingen orsak till att slentriananmäla vegetarianer till Soc. Orosanmälan till Soc skall vara motiverad, inte något man gör av princip.
King Grub
2014-12-07, 19:44
Pratar vi kött som trådstartaren nämner så mår alla, inklusive barn, bättre utan.
Pratar vi kött som trådstartaren nämner så mår alla, inklusive barn, bättre utan.
:confused:
Något som är så lättsmält och näringsrikt ?
King Grub
2014-12-07, 20:41
http://can.sagepub.com/content/5/4/231.full
Man kan tillgodose alla näringsbehov på en helt vegetabilisk kost, så innan du kritiserar får du ha klart för dig att familjens kosthållning faktiskt leder till bristsjukdomar hos barnen. Har du inte det ska du ju hålla käften litegrann, och får istället knyta din outbildade hand i fickan och bita ihop. :)
/Köttätare
Hur får man i sig B12? Utan tillskott.
R Scarpa27
2014-12-07, 20:57
Hur får man i sig B12? Utan tillskott.
utan kött?
så finns ju:
ägg, ost & mjölk.
Du har fel.
utan kött?
så finns ju:
ägg, ost & mjölk.
"helt vegetabilisk kost"
R Scarpa27
2014-12-07, 21:29
"helt vegetabilisk kost"
oops my bad didnt see that =)
trodde ni diskuterade enbart ej äta kött. :P
får väl helt enkelt krossa b12 tabletter i rödbetsbiffarna så får man det i kosten *popcorn*
Klart, men tillskott är tillskott och inte en del av själva kosten. Annars är det ju rätt meninglöst att jämföra olika koster om man bara kan supplementera saker som inte ingår från början.
Diomedea exulans
2014-12-07, 21:34
Är lite nyfiken på hur du har sett det? Om du bara har sett enstaka mål så säger det ju inte så mycket om hela deras kosthållning… Har du följt med en sån här familj en hel dag, t ex?
Klart, men tillskott är tillskott och inte en del av själva kosten. Annars är det ju rätt meninglöst att jämföra olika koster om man bara kan supplementera saker som inte ingår från början.
Fast en bra kost är ju mer än vitaminer - det är ett näringsämne som är väldigt svårt att få i sig utan kött, mjölk och ägg. Men det tycker inte jag behöver diskvalificera hela dieten, eftersom det är lätt ordnat.
Finns för övrigt en vegetarisk källa till B12, som dock inte är så populärt i Sverige, men väl i England.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02321/marmite_2321702b.jpg
Det var något nytt, vilken ingrediens finns det B-12 i?
"Jag tycker inte att man ska ta b12-tillskott, därför ger jag b12-tillskott till djur och dödar dem och äter upp dem. Det är rimligare!"
Kritik, välmenande och fullkomligt urblåst (som din verkar vara) får man ta emot dagligen som vegan. Att avstå från att orsaka djur, miljö och i förlängningen sig själv lidande är extremt kontroversiellt och folk vänder sig emot det av så många anledningar att det inte går att hålla reda på dem. (http://freefromharm.org/wp-content/uploads/2013/08/Defensive-Omnivore-Bingo.jpg)
Vad du bör göra är att bli utbilda dig och bli vegan. Srs. Det ända du kommer ångra var att du inte blev det tidigare (och antagligen ditt beteende nu då).
Diomedea exulans
2014-12-07, 21:51
Att man ger barn tillskott är väl inte så där jättekontroversiellt. Jag har för mig att min generation fick A-D-droppar som små?
Har inte sagt att man inte får ta tillskott, ifrågasatte bara om man kan få i sig all näring från vegetabilier.
Sedan finns det fler saker som vegetabiliska koster ofta ger brist på:
zink
selen
jod
omega-3
kalcium
osv (http://traningslara.se/vegetarisk-kost-del-2-att-fa-i-sig-de-naringsamnen-man-riskerar-att-lida-brist-pa/)
Inte omöjligt att få i sig givetvis, men det är viktigt att barn har en praktisk kost så att de får i sig bra med näring även om de är inte är hemma och äter varje dag t ex.
Det var något nytt, vilken ingrediens finns det B-12 i?
Jästextrakt.
Diomedea exulans
2014-12-07, 21:55
Har vagt för mig jag har läst någonstans att kroppen inte är bra på att ta upp B-12 ur jästextrakt.
Jästextrakt.
Kan det tas upp?
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Finns-vitamin-B-12-i-vaxter/
Kan det tas upp?
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Finns-vitamin-B-12-i-vaxter/
Jäst är inte växter (utan fungi) och dessutom tror jag marmite har tillsatt cyanokobalamin....
Kritik, välmenande och fullkomligt urblåst (som din verkar vara) får man ta emot dagligen som vegan. Att avstå från att orsaka djur, miljö och i förlängningen sig själv lidande är extremt kontroversiellt och folk vänder sig emot det av så många anledningar att det inte går att hålla reda på dem. (http://freefromharm.org/wp-content/uploads/2013/08/Defensive-Omnivore-Bingo.jpg)
Vad du bör göra är att bli utbilda dig och bli vegan. Srs. Det ända du kommer ångra var att du inte blev det tidigare (och antagligen ditt beteende nu då).
Fast hur ser du på kosthållningen för barn?
Fast hur ser du på kosthållningen för barn?
Om våra barn ens ska ha någon jord att växa upp på är det av yttersta vikt att välja vegan. Som Diomedea Exulans skrev - tillskott för barn är knappast kontroversiellt och en diet baserad på orafinnerade växter, förstärkt med vissa spårämnen (typ D, B12) är garanterat mycket nyttigare än vad de flesta barn får (en halvdan 'husmanskost' med mkt kött, chark, animaliska fetter och ev. en multivitamin utan större eftertanke).
Om det är något att bli upprörd på är det när föräldrar inte intresserar sig över huvud taget för mat och gör fiskpinnar med pulvermos och remouladsås från tub.
R Scarpa27
2014-12-07, 22:17
Om våra barn ens ska ha någon jord att växa upp på är det av yttersta vikt att välja vegan. Som Diomedea Exulans skrev - tillskott för barn är knappast kontroversiellt och en diet baserad på orafinnerade växter, förstärkt med vissa spårämnen (typ D, B12) är garanterat mycket nyttigare än vad de flesta barn får (en halvdan 'husmanskost' med mkt kött, chark, animaliska fetter och ev. en multivitamin utan större eftertanke).
Om det är något att bli upprörd på är det när föräldrar inte intresserar sig över huvud taget för mat och gör fiskpinnar med pulvermos och remouladsås från tub.
även viss skolmat lär ju inte vara världsklass och den lunchen äts 5ggr i veckan ;)
även viss skolmat lär ju inte vara världsklass och den lunchen äts 5ggr i veckan ;)
Det är mycket beklagligt. Ett bra argument till mer växtbaserad kost i skolan är ju att det är lätt att hitta billiga, schyssta råvaror men tyvärr finns det ju väldigt många mindre kunniga personer som TS (http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1892582) som tror att barn dör, eller i alla fall får allvarliga nervskador om de får 5 vegetariska måltider i veckan. Och på grund av det så väsnas dom och sätter sig på tvären. Politiskt är det väldigt svårt att få gehör för också, trots att det typ inte finns något giltigt argument däremot.
Om våra barn ens ska ha någon jord att växa upp på är det av yttersta vikt att välja vegan. [.....]
Givetvis överlägset vad gäller miljö och även cancerprevention (rött kött/chark), men jag ser ett praktiskt problem om barnen är ute och reser med andra familjer eller skolan och förväntas ta ansvar över deras kost helt på egen hand. Då är det inte lika lätt att få i sig godkänt med näring.
Vad gäller den veganska skolmaten så är det inte en alltid den ens innehåller fullvärdigt protein.
Lol på detta dock:
"Jag jobbar som personlig tränare och har läst en del om kost. Man behöver kött för att fungera. Frågan är hur eleverna ska orka med en hel dag i skolan om de bara äter grönsaker."
:D
1) Kosten är en helhet och enskilda 'dåliga' måltider är helt ok. Men visst är problemet en rätt bred okunskap om vad som är bra mat, se bara TS ex.
2) Fullvärdigt protein är inte något krav per måltid, det räcker att äta en blandning av vegetabiliska protein över dagen.
Tillskott kan inte ersätta mat. Dock blir det ju löjligt att tala om näring när man äter halvfabrikat och överprocessar all färsk mat.
Tillskott kan inte ersätta mat.
Jo, det fungerar utmärkt.
Vilka tillskott bör man ta om man aldrig äter grönsaker?
Vilka tillskott bör man ta om man aldrig äter grönsaker?
En multivitamin. Naturligtvis är det ju dock bättre att äta grönsaker - men kosttillskott kan utan problem komplettera en kost. Jag förstår inte riktigt vad du försöker göra för poäng.
http://can.sagepub.com/content/5/4/231.full
Det där var inte så svårt. Tar vi bort hjärt- och kärlsjukdomarna så är det bara tjocktarmscancern kvar. Det har vi på Kolozzeum redan uppmärksammat med att begränsa kosten till 500 gram rött kött / vecka.
Vi kanske ska se höga Hb-värden som en lyx. Texten nämner att vi kompenserar upptaget av vegetabiliskt järn vid brist. Själv vill jag inte komma i riskområdet för lågt Hb.
Jorden förser oss med allt vi behöver.. Varför förslava och mörda oskyldiga djur?
Jag uppmuntrar dig med öppet sinne att titta på detta klipp! :)
https://www.youtube.com/watch?v=qQUJRz8Eb2o
Nej det ska man inte.
Jorden förser oss med allt vi behöver.. Varför förslava och mörda oskyldiga djur?
Jag uppmuntrar dig med öppet sinne att titta på detta klipp! :)
https://www.youtube.com/watch?v=qQUJRz8Eb2o
Hur många minuter behöver jag spola fram för att skippa snacket om gud?
En multivitamin. Naturligtvis är det ju dock bättre att äta grönsaker - men kosttillskott kan utan problem komplettera en kost. Jag förstår inte riktigt vad du försöker göra för poäng.
Jag vill veta om dem som tycker att kosttillskott kan ersätta animalier även anser att kosttillskott kan ersätta växter.
Jag vill veta om dem som tycker att kosttillskott kan ersätta animalier även anser att kosttillskott kan ersätta växter.
Varför vill du veta det? Helt trasig frågeställning.
Nej det ska man inte.
Förklara gärna varför jag måste äta mat som innehåller b12 eller d-vit istället för att bara supplementera.
Protip: läs grubs länk först.
Varför vill du veta det? Helt trasig frågeställning.
Jag vill se om jag kan få ett rationellt svar. Det lyser än så länge med sin frånvaro.
Jag tror att man ska lämna sådana anmälningar till BVC isf, de brukar ha ganska så bra koll på om barn får i sig tillräckligt. Fast jag kanske har höga tankar om BVC, det vet jag inte.
Sedan tror jag att det är få vegetarianer som inte har nån koll öht på kost och näringslära. Tror snarare de ungarna som råkar få störrökande, snabbmatsätande alkisföräldrar ligger mer i farozonen.
Jag vill se om jag kan få ett rationellt svar. Det lyser än så länge med sin frånvaro.
Vissa livsmedel är det absolut bäst, av flera anledningar, att inte äta och istället supplementera med vissa nutrienter som då missas. Tänker kanske ffa på b12 och D. Det gäller självklart inte åt alla håll.
Det är inte en rationellt ställd fråga. Och vad menar du med "kan"?
Diomedea exulans
2014-12-09, 12:13
Jag är en sån som anser att kosttillskott kan ersätta animalier, så jag svarar väl. Ja, jag anser att kosttillskott kan ersätta växter. Om det nu finns kosttillskott för allt, vill säga. Alla viktiga vitaminer och mineraler finns väl som piller, men fiber t ex vete sjutton.
Sen som någon nämnde tidigare är det väl inte oviktigt med bukfylla, tuggmotstånd mm, så jag tror knappast det är bra att leva på kosttillskott och vatten.
Nyfiken, vilken ungefär mängd av ens kost anser man ska vara kolhydrater i en helt växtbaserad kost? 75-80%?
Nyfiken, vilken ungefär mängd av ens kost anser man ska vara kolhydrater i en helt växtbaserad kost? 75-80%?
Upp till 80% kanske, men det viktigaste är inte energiprocent hit eller dit utan att kosten är baserad på hela växter såsom rotfrukter, baljväxter, frukt och grönsaker och sedan förstärkt med nötter, frön, fullkornsprodukter, oljor och toppat med processerade växtprodukter såsom berikad dryck, sylt, tofu och andra sojaprodukter och vissa kosttillskott efter individuella behov (typ B12, folsyra, D-vit, järn, selen). Det viktigaste är att äta en variation av växter och inte försöka planera efter en viss procent av makronutrienter utan låta det bli 'lite smo det blir'. Själv äter jag lite mer fett nu på vintern, både för isolation (hehe) och för att det kan tänkas trycka fram lite ytterligare fettförbränning under aktivitet.
det viktigaste är inte energiprocent hit eller dit utan att kosten är baserad på hela växter såsom rotfrukter, baljväxter, frukt och grönsaker och sedan förstärkt med nötter, frön, fullkornsprodukter, oljor och toppat med processerade växtprodukter såsom berikad dryck, sylt, tofu och andra sojaprodukter och vissa kosttillskott efter individuella behov (typ B12, folsyra, D-vit, järn, selen). Det viktigaste är att äta en variation av växter och inte försöka planera efter en viss procent av makronutrienter utan låta det bli 'lite som det blir'.
+1. Jag har lite svårt för det dogmatiska tänket med 801010-dieten, eller i allmänhet kostrelaterade dogmer.
Diomedea exulans
2014-12-09, 21:58
Upp till 80% kanske, men det viktigaste är inte energiprocent hit eller dit utan att kosten är baserad på hela växter såsom rotfrukter, baljväxter, frukt och grönsaker och sedan förstärkt med nötter, frön, fullkornsprodukter, oljor och toppat med processerade växtprodukter såsom berikad dryck, sylt, tofu och andra sojaprodukter och vissa kosttillskott efter individuella behov (typ B12, folsyra, D-vit, järn, selen). Det viktigaste är att äta en variation av växter och inte försöka planera efter en viss procent av makronutrienter utan låta det bli 'lite smo det blir'. Själv äter jag lite mer fett nu på vintern, både för isolation (hehe) och för att det kan tänkas trycka fram lite ytterligare fettförbränning under aktivitet.
Varför är det annorlunda tänk för veganer än för allätare?
Lipservice
2014-12-09, 22:43
Jag som har en massa allergier. Fisk, Kyckling, skaldjur, nötter, blajväxter, soja.. Ja listan kan göras lång. Det är lättare att berätta vad jag kan äta.
Hur ska jag gå till väga för att dra ner på min totala köttkonsuption? Jag tycker om mat och äter allt jag tål. Försöker ha vegetariskt 3 gånger i veckan, allt rött kött vi köper är närproducerat.
Vet att det finns tusentals recept, men oftast är det 26410 olika ingredienser i, som både är svårt att få tag på där jag bor och är krävande för plånboken.
Någon som vill ge mig några bra förslag hur jag kan förbättra mitt intag av mat? Jag har försökt själv hela mitt liv men aldrig nått fram till en "bra" lösning.
Diomedea exulans
2014-12-09, 22:59
Jag som har en massa allergier. Fisk, Kyckling, skaldjur, nötter, blajväxter, soja.. Ja listan kan göras lång. Det är lättare att berätta vad jag kan äta.
Hur ska jag gå till väga för att dra ner på min totala köttkonsuption? Jag tycker om mat och äter allt jag tål. Försöker ha vegetariskt 3 gånger i veckan, allt rött kött vi köper är närproducerat.
Vet att det finns tusentals recept, men oftast är det 26410 olika ingredienser i, som både är svårt att få tag på där jag bor och är krävande för plånboken.
Någon som vill ge mig några bra förslag hur jag kan förbättra mitt intag av mat? Jag har försökt själv hela mitt liv men aldrig nått fram till en "bra" lösning.
Det blir lättare om du skriver ner den där listan på vad du tål/inte tål.
Förklara gärna varför jag måste äta mat som innehåller b12 eller d-vit istället för att bara supplementera.
Protip: läs grubs länk först.
Du skrev att kosttillskott kan ersätta mat vilket det aldrig kan göra.
Bara för att du har läst några studier online så är du inte expert på fytonäringsämnen och hormonrespons gentemot mat i jämförelse med syntetiska kosttillskott.
Bara för att du har läst några studier online så är du inte expert på fytonäringsämnen och hormonrespons gentemot mat i jämförelse med syntetiska kosttillskott.
Han vet åtminstone det å andra sidan.
Är du?
Folk i gemen matar ju sina barn med skulor och godisråttor utan att något särskilt moral outrage sker så lugna för fan ner bajsstormen.
Folk i gemen matar ju sina barn med skulor och godisråttor utan att något särskilt moral outrage sker så lugna för fan ner bajsstormen.
500g lösgodis och 1.5liter cola framför teven på fredag går bra, men vegetariskt? Nej nu jävlar!!
500g lösgodis och 1.5liter cola framför teven på fredag går bra, men vegetariskt? Nej nu jävlar!!
Precis...
Det är säkert inte perfekt det random vegetarian matar sina barn med men det jämnar nog ut sig över tid ändå. Förhoppningsvis.
Är det inte dags att försöka börja bidra själv snart? Jag har inte gjort anspråk på att vara "fytonäringsämnen och hormonrespons gentemot mat i jämförelse med syntetiska kosttillskott-expert". Min poäng kvarstår dock, det går UTMÄRKT att ersätta viss mat med annan+kosttillskott.
En ödmjuk fråga, går det bra att hälla ner mina vitamintillskott i nåon växtmjölk? Som ex Arla gör med mjölk. Blir det OK ur "fytonäringsämnen och hormonrespons"-synpunkt då?
Verkligen. Linser? BARNMISSHANDEL!!!!
Är det inte dags att försöka börja bidra själv snart? Jag har inte gjort anspråk på att vara "fytonäringsämnen och hormonrespons gentemot mat i jämförelse med syntetiska kosttillskott-expert". Min poäng kvarstår dock, det går UTMÄRKT att ersätta viss mat med annan+kosttillskott.
En ödmjuk fråga, går det bra att hälla ner mina vitamintillskott i nåon växtmjölk? Som ex Arla gör med mjölk. Blir det OK ur "fytonäringsämnen och hormonrespons"-synpunkt då?
Verkligen. Linser? BARNMISSHANDEL!!!!
Det jag citerade dig på är det jag även skrev om: Att du skrev att KOSTTILLSKOTT kan ersätta mat. Jag pratade inte om en specifik mineral eller vitamin utan att du sa det generellt för kosttillskott.
Jag förstår inte vad din fråga har med något att göra då vi pratar livsmedel då.
Linser? Say what?
Är du?
Har du fått det intrycket? Det är inte jag som gör statements här eller hur?
Eller frågar du också vetenskapligt lagda personer att redovisa för en religiös att gud "inte" finns?
Det jag citerade dig på är det jag även skrev om: Att du skrev att KOSTTILLSKOTT kan ersätta mat. Jag pratade inte om en specifik mineral eller vitamin utan att du sa det generellt för kosttillskott.
Jag förstår inte vad din fråga har med något att göra då vi pratar livsmedel då.
Linser? Say what?
Haha trodde du jag menade kreatin eller? Kom med i matchen nu.
?
Och hade det inte gått att ersätta vissa näringsämnen med kosttillskott hade man sett ökad dödlighet och bristsjukdomar hos alla veganer...
Har du fått det intrycket? Det är inte jag som gör statements här eller hur?
Eller frågar du också vetenskapligt lagda personer att redovisa för en religiös att gud "inte" finns?
In med taggarna, solstråle.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.