Visa fullständig version : Ser mina makros bra ut?
Hampusgg
2014-12-05, 22:56
Hej jag är ny på den här sidan och jag undrar ifall om mina makros ser bra ut.
Jag går på en periodisk fasta+kolhydrats cykel där jag fastar 20 timmar om dagen, gymmar fyra dagar i veckan och cyklar kolhydrater i tre dagar och så här ser mina makros ut
Jag väger 58kg är 176 cm lång och är 16 år
Gymdag:
205g protein 61g fett 343g kolhydrater 2829 kcal
Vilodag:
Protein 135g Fett 163g kolhydrater 56g 2231
Jag undrar också om jag kan sänka mitt protein intag på gym dagar (både för att det är dyrt men också för att det inte är kul att tvinga i mig proteinrik mat)
Tror nog allt att du överanalyserar din situation, om jag var i du och vägde så pass lite som du nu gör så hade jag bara tänkt på att äta stora mängder mat och träna efter ett bra program, dessa två tillsammans med puberteten som du är i är allt som krävs för att lägga på dig mycket muskler!
Bara käka allt du ser, pizza, hamburgare, kött, godis, choklad med mera och ännu mer igen. Bara gaina weight, träna hårt som fan och öva på basövningarna :)
Vill även tillägga att man brukar räkna 2g protein per kg och om man tar 2x58 (din kroppsvikt) så får man 116g. Så att du käkar nästan dubbelt så mycket protein verkar helt jävla onödigt. Tycker även kolhydraterna är otroliga höga, du förbrukar nog inte ens hälften på träningsdagarna.
Du kan visst äta så här, men du sa det själv du tycker det är drygt att äta proteinrik mat och vill inte spendera pengarna på det. Gör inte det då, du behöver inte det.
Hampusgg
2014-12-06, 00:16
Tack för svaret!
Skulle verkligen vara skönt att sänka protein intaget men jag har läst att ifall om man går på en periodisk fasta så ska man försöka att hålla proteinet på 30-40% av sitt totala kaloriintag på träningsdagar och 25% på vilodagar men är det verkligen nåt att gå efter?
Eller är det höga protein intaget bara där för att hålla en mätt?
Jag har sett många sidor som rekommenderar att dela in sina tränings makros så här: 30/20/50 (Protein/Fett/Kolhydrater) och ens makros på vilodagar så här 25/65/10 borde man följa dessa som lag eftersom de är rekommenderade?
Referens! http://relentlessgains.com/how-many-daily-calories-to-build-muscle/ längst nere på sidan.
http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-macro-manager-low-carb-or-fasting.html för vilodag.
Du snittar 2500 kcal varje dag. Det är säkert 1000 kcal mindre än vad du behöver.
Vad du inte behöver är någon fasteperiod. Du behöver äta mer för att växa och utvecklas. Hur fungerar skolan ? Måste vara jobbigt att svälta -1000 kcal och plugga.
nisse1976
2014-12-06, 07:56
Du snittar 2500 kcal varje dag. Det är säkert 1000 kcal mindre än vad du behöver.
3500 kcal på knappt 60 kg - Det låter högt
Ja:confused:
16 år och tränar fyra pass i veckan. Borde ligga där någonstans.
Ozziking
2014-12-06, 09:48
Du behöver inte cabrcycling eller fasta.
Testa ligg på samma överskott ~3000 varje dag. Annars kommer du inte få kloka ökningar då snittet blir runt balans/svagt underskott.
Dessutom väger du rätt lite, så att fasta & hålla på är inte det optimala för dig skulle jag säga.
Ät mycket kolhydrater varje dag, det ger bra energi & tryck på gymmet.
Sen är 2-2,5g protein /kv varje dag alldeles utmärkt, men det är svårt att hålla det lågt IMO. Men lite lägre för dig skulle inte skada.
Jag skulle absolut rekommendera dig att ha en mer avslappnad syn till mat. Ät det du tycker om och tills du är mätt.
Jag vägde runt 50 kilo när jag började gymnasiet och ett gäng år senare så var jag uppe på 100 kilo, bästa jag har gjort. ökade väldigt mycket i styrka och musklelvolym utan att bli fet förens runt 92-93 kilo.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.