handdator

Visa fullständig version : Har jag äntligen förstått vad "Squeezen" vid bröstträning innebär?

Slaxes
2014-12-05, 13:17
Vad är bröstmusklernas funktion egentligen? Det känns som att jag får bäst contraction vid denna rörelse.

Punk A= Framsida axel

Punkt B= mitten av bröstet

Försök föra punkt A -> B.

Är det detta man ska tänka på när man "Squeezar" under diverse bröstövningar?

Stämmer mitt resonemang? Hur tänker ni när ni tränar bröstmusklerna?

L-Sami
2014-12-05, 13:32
Bröstmuskelns funktion är att lyfta överarmen och föra den mot kroppen. "Squeeze" är väl att man förkortar pectoralis major maximalt och att du gärna håller kvar en kortstund.

Slaxes
2014-12-05, 13:52
Bröstmuskelns funktion är att lyfta överarmen och föra den mot kroppen. "Squeeze" är väl att man förkortar pectoralis major maximalt och att du gärna håller kvar en kortstund.

Så vilken övning skulle du rekommendera för att träna bröstmuskeln? Det känns nämligen som att jag kan utföra övningar utifrån det du nyss skrev men fortf ha svårt att känna bra kontakt. Jag pratar i synnerhet om pressövningar :)

TheOne1994
2014-12-05, 13:56
Så vilken övning skulle du rekommendera för att träna bröstmuskeln? Det känns nämligen som att jag kan utföra övningar utifrån det du nyss skrev men fortf ha svårt att känna bra kontakt. Jag pratar i synnerhet om pressövningar :)

kan man verkligen få den där kontaken på ex bänk ? squeez får jag bara på cable cross. Jag trodde man behövde "motstånd" av kablen för att få den där superkontakten....men jag vet inte.

like this; https://www.youtube.com/watch?v=4gEFGlaxHuI

Slaxes
2014-12-05, 14:00
kan man verkligen få den där kontaken på ex bänk ? squeez får jag bara på cable cross. Jag trodde man behövde "motstånd" av kablen för att få den där superkontakten....men jag vet inte.

Ja. Jag anser att det är svårt att få bra kontakt i bröstmuskeln i exempelvis bänkpress. Cable-övnignar ger i mitt fall bäst kontakt.

TheOne1994
2014-12-05, 14:03
Ja. Jag anser att det är svårt att få bra kontakt i bröstmuskeln i exempelvis bänkpress. Cable-övnignar ger i mitt fall bäst kontakt.

det är precis som händerna måste pressas inåt för att få den där kontakten. Lite svårt att gör det i bänk. Reppar man på som bara den får man bara pumpen men inte squeezen. Jag älskar kontakt träning. Lägger ner mkt krut på den...

Snubben
2014-12-05, 14:09
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

Jag gillar verkligen den här, fast jag kör i såndär kabelmackpår upprätt, riktigt behaglig. Börjar äntligen hända något med mina bröst nu när jag enbart kör bänk, dips och pullover. Testa pullover, tycker det är väldigt lätt att få kontakt med bröstet i denna övning.

TheOne1994
2014-12-05, 14:16

Jag gillar verkligen den här, fast jag kör i såndär kabelmackpår upprätt, riktigt behaglig. Börjar äntligen hända något med mina bröst nu när jag enbart kör bänk, dips och pullover. Testa pullover, tycker det är väldigt lätt att få kontakt med bröstet i denna övning.

grym :)

dock sällan man ser folk som kör denna.

Slaxes
2014-12-05, 14:19

Jag har sett folk göra övningen men har aldrig gett den en chans endast för att det aldrig känts som en övning som skulle kunna träffa bröstmuskulaturen. Ska testa nästa bröst pass :)

Snubben
2014-12-05, 14:23
Jag har sett folk göra övningen men har aldrig gett den en chans endast för att det aldrig känts som en övning som skulle kunna träffa bröstmuskulaturen. Ska testa nästa bröst pass :)

Som sagt, jag kör den ståendes på knän och i en kabelcross-maskin. Då det finns möjlighet att göra hela rörelsen utan att slå i något så upplever jag det helt perfekt. Jag får, utan tvekan, bäst kontakt i denna övning. Sedan om det är "bra" bröstträning låter jag någon annan svara på. Jag gillar hela rörelsen, den känns.

Slaxes
2014-12-05, 14:26
Som sagt, jag kör den ståendes på knän och i en kabelcross-maskin. Då det finns möjlighet att göra hela rörelsen utan att slå i något så upplever jag det helt perfekt. Jag får, utan tvekan, bäst kontakt i denna övning. Sedan om det är "bra" bröstträning låter jag någon annan svara på. Jag gillar hela rörelsen, den känns.

haha jag kan verkligen inte så framför mig hur du utför detta. har du något stöd i ryggen då eller? :P

#Fredagströg

TheOne1994
2014-12-05, 14:36
haha jag kan verkligen inte så framför mig hur du utför detta. har du något stöd i ryggen då eller? :P

#Fredagströg

kan det vara en sådan här ? ifs mkt axlar men bröstet får nog en del oxå.
https://www.youtube.com/watch?v=H0O4HNvtB70

L-Sami
2014-12-05, 14:42

Personligen gillar jag cablecross i det anseendet om vi pratar om "squeezing", i den upplever jag bröstmuskelaktivering bäst. Har du provat hantelpressar och försökt kontrahera lite extra på toppläget?

Slaxes
2014-12-05, 14:45
Personligen gillar jag cablecross i det anseendet om vi pratar om "squeezing", i den upplever jag bröstmuskelaktivering bäst. Har du provat hantelpressar och försökt kontrahera lite extra på toppläget?

Okej. Ja det har jag :) Men det känns inte som att muskeln utför något arbete av att bara spänna som bara den. Hanteln är ju i vertikalt läge och kräver ingen direkt extra kraft för att föras närmare varandra efter vertikalt läge ju?

Läste dock någonstans att man kan bygga muskler bara med hjälp av kontraktioner utan belastning.

Snubben
2014-12-05, 15:15

#Fredagströg

kan det vara en sådan här ? ifs mkt axlar men bröstet får nog en del oxå.
https://www.youtube.com/watch?v=H0O4HNvtB70

NXaw3O2EUps

Sådär fast jag sitter på knäna och och hr nästan armarna rakt upp, tänkt dig att man simmar krål, detta kräver att de kan röra armarna helt rakt framför dig i en halvbåge. Man hittar fokuset på bröstet så bränner det bra.

Men sen å andra sidan har jag ingen bröstutveckling att prata om så det är kanske därför... och så sabbar man säkerligen axlarna och lite till. Men kul är den :thumbup:

Den här kanske visar det bättre.

jg0DObJJCR8

Den kanske är mer för latsen, fasen vet jag. Men för mig känns det verkligen i bröstet. Kanske beror på att jag är superklen där eller gör helt fel men som sagt, jag gilla't. :)

Rikard Jansson
2014-12-05, 15:47
Squeeza i bröstträningen kan man nästan bara göra ordentligt med en pec dec.

h051n
2014-12-05, 16:03
Vanlig bänk?
Dock så måste jag köra lättare vikter typ 80 kilo och köra sakta och försöka hitta var jag ska lägga vikten på bröstet (oftast vid bröstvårtan).
Känns som att bröstet ska "slitas i sönder" (överdriver hehe) när jag träffar rätt och det tar ordentligt.
Känner inget i bröstet när jag tar 110kg.

Riktiga byggare
2014-12-05, 16:13
Vad är bröstmusklernas funktion egentligen? Det känns som att jag får bäst contraction vid denna rörelse.

Punk A= Framsida axel

Punkt B= mitten av bröstet

Försök föra punkt A -> B.

Är det detta man ska tänka på när man "Squeezar" under diverse bröstövningar?

Stämmer mitt resonemang? Hur tänker ni när ni tränar bröstmusklerna?

När du beskriver att du försöker föra punkt A till punkt B så låter det som att du jobbar med pectoralis minor som ligger under den stora pectoralis. Detta är olämpligt eftersom en överansträngd och kort minor inte kommer ge dig något annat än framskjutna axlar. Ett sätt att 'squeeza' i bänkpress skulle kanske vara att försöka pressa ihop stången vid utlåsning?

Slaxes
2014-12-05, 17:42
När du beskriver att du försöker föra punkt A till punkt B så låter det som att du jobbar med pectoralis minor som ligger under den stora pectoralis. Detta är olämpligt eftersom en överansträngd och kort minor inte kommer ge dig något annat än framskjutna axlar. Ett sätt att 'squeeza' i bänkpress skulle kanske vara att försöka pressa ihop stången vid utlåsning?

Okej. Med den instruktionen så känns det som att det skulle kunna ge lika mycket att använda en 1kilosstång och försöka pressa ihop den stången i utlåst läge. eller

smeander
2014-12-06, 08:44
Funktion: adducerar och inåtroterar armen. M. Pectoralis major drar från alla lägen in armen framför bröstet, alla övningar som involverar den rörelsen är bra bröstövningar. Om man utför dem på rätt sätt förstås, sedan aktiveras mer eller mindre olika delar av muskeln beroende på ur vilken vinkel du för in armen framför bröstet. Om åter igen du gör det på ett korrekt sätt.

M Pectoralis minor sänker skulderbladet.

Skickat från ishallen

Anders The Peak
2014-12-06, 10:47
Funktion: adducerar och inåtroterar armen. M. Pectoralis major drar från alla lägen in armen framför bröstet, alla övningar som involverar den rörelsen är bra bröstövningar. Om man utför dem på rätt sätt förstås, sedan aktiveras mer eller mindre olika delar av muskeln beroende på ur vilken vinkel du för in armen framför bröstet. Om åter igen du gör det på ett korrekt sätt.

M Pectoralis minor sänker skulderbladet.
Skickat från ishallen

Det här är viktig information om man nu vill träffa bröstmuskulaturen rätt i synnerhet i en Cable cross. Men jag tror inte att du behöver vinkla utan det räcker med en vinkel för att kontrahera hela bröstmuskeln maximalt om man anammar det du beskriver i första raden samt roterar axlarna in mot kroppen i slutläget.

Andromeda
2014-12-06, 11:03
Om jag skulle försöka "squeeza" på det sätt som nämns i första posten skulle jag nästan behöva lyfta fram axlarna i toppläget och dra isär skulderbladen i hantelpress. Och det är ju inte nyttigt, och ger knappast något då hantlarna är så högt upp.

Jag känner en enorm skillnad nu när jag slutat att ha armbågarna så nära kroppen i hantelpress och istället försöker hålla så nära 90 grader i armbågen vid plant läge som möjligt och försöka gå så långt ned som möjligt. Jag känner ingen skillnad i toppläget, men en enorm skillnad i bottenläget och mitten, pattalaturen får jobba stenhårt :)

Anders The Peak
2014-12-06, 11:18
Andromeda det är effektivare att lyfta snabbt utan att låsa ut för att utveckla styrka och bröstmuskler dvs ha en vikt du klarar lyfta snabbt, 8-12 ggr i 3 -4 set, accelerera från botten och vänd innan du når absoluta toppläget ned igen bromsa in och försök komma så djupt utan att axlarna tar stryk. Armbågarna får inte vara för utvinklade utan nära en reguljär bänkpress i vinkel. I en Flyes är det lämpligt att ha den vinkel du har i pressen men inte i en hantelpress.

squeeza gör man bäst i Cable cross enligt tidigare post.

Bygger maxstyrka i överkroppen gör man i vanlig bänkpress och inte i komplementövningarna.