Visa fullständig version : Energi under ketos
greken2000
2014-12-05, 10:40
Hej om man kör lchf och hamnar i ketos. Hur länge blir man pigg då? är det under hela perioden man ligger på låga kolhydrater? hur känns "kicken" man får? hur många gram är max man ska äta för att hamna i ketos?
King Grub
2014-12-05, 10:43
Det handlar inte om någon "kick" utan om att kunna fungera normalt trots bristen på vettigt bränsle.
Jag kör LCHF kombinerat med 20/4, och äter runt 1800 kcal. Håller jämn energi hela dagen, från runt 8 på morgonen till 2 på natten. Blir inte trött som innan, men det är inte frågan om någon "kick". Ska tilläggas att jag tränar inte, går bara en powerwalk om dagen på nån timme.
EnergiÖverskott
2014-12-05, 18:29
1800 kcal, timoat. Låter som en rätt rejäl underätning. Hade du inte kommit underfund med dina ätstörningar? Känns dumt att ligga så lågt på energi med tanke på hetsätningarna du pratat om innan.
Keto är säkert ingen dålig ide om du haft problem att hantera kolhydrater vettigt så, fortskred med det och se det som en livslång förändring av din livsstil så att du inte bara vandrar kvar i gamla onda hjul.
Mvh en som vart i samma sits själv.
R Scarpa27
2014-12-05, 19:51
hmm 1800kcal i form av lchf mat lär ju va riktigt lite mat =)
greken2000
2014-12-05, 20:05
Spelar det någon roll hur mycket kalorier man äter, om man vill hamna i ketos? eller är det bara kolhydraterna?
melvinxx
2014-12-05, 20:06
Du ska undvika att äta onödigt mycket protein också. Kroppen tillverkar en del glukos från överflödigt protein.
greken2000
2014-12-05, 21:03
Okej, hur mycket proten ska man max ha om man väger 90 kg? spelade det någon roll med kcal intaget?
Okej, hur mycket proten ska man max ha om man väger 90 kg? spelade det någon roll med kcal intaget?
Hur mycket kolhydrater och protein du kan äta utan att dra dig ur ketosen beror väldigt mycket på hur mycket energi du omsätter på en dag.
greken2000
2014-12-06, 18:33
Är på andra diet dagen i dag och gjorde ett stix. ser ut att vara 1.5 eller 4 mmol/L, Va någonting imellan dessa färger. Läste att optimal ketos var mellan 1.5-3.0 mmol/L. Vad händer om man överstiger 3.0?
Är på andra diet dagen i dag och gjorde ett stix. ser ut att vara 1.5 eller 4 mmol/L, Va någonting imellan dessa färger. Läste att optimal ketos var mellan 1.5-3.0 mmol/L. Vad händer om man överstiger 3.0?
Du hamnar i superduperoptimal ketos.
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
shut teh face
2014-12-07, 16:55
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Det stämmer säkert att en hel del personer kör LCHF för de inte vill träna, men det gäller ju alla former av dieter som finns, en påstod genväg.
Men jag har lite svårt för uttalanden som ovan. En del personer mår bra utan kolhydrater, eller iaf mindre mängder. På samma sätt som en del blir kassa i magen av för mycket fett, eller problem med finnar av högproteinkost.
Jag personligen tycker kolhydrater endast fyller sitt syfte i mitt liv för jag konditionstränar, utan det kunde jag ha skitit i dem.
(Så uttalandet bör således ändras till "LCHF är för tjockisar som inte vill konditionsträna") ;)
DieErste
2014-12-07, 21:07
Det stämmer säkert att en hel del personer kör LCHF för de inte vill träna, men det gäller ju alla former av dieter som finns, en påstod genväg.
Men jag har lite svårt för uttalanden som ovan. En del personer mår bra utan kolhydrater, eller iaf mindre mängder. På samma sätt som en del blir kassa i magen av för mycket fett, eller problem med finnar av högproteinkost.
Jag personligen tycker kolhydrater endast fyller sitt syfte i mitt liv för jag konditionstränar, utan det kunde jag ha skitit i dem.
(Så uttalandet bör således ändras till "LCHF är för tjockisar som inte vill konditionsträna") ;)
LCHF och ett kaloriunderskott överlag är för folk inte vill konditionsträna ju ^^
R Scarpa27
2014-12-07, 21:42
huh?
kolhydraters funktion gör mer än så..
skulle säga att hjärnan generellt tänker klarare och vardagen generellt blir enklare... skola, jobb, osv osv allt handlar inte om träning på gym eller kondition... skola jobb och navelpillande kräver också kolhydrater =)...
sen är det dock skillnad ´på intag från elit till svensson
huh?
kolhydraters funktion gör mer än så..
skulle säga att hjärnan generellt tänker klarare och vardagen generellt blir enklare... skola, jobb, osv osv allt handlar inte om träning på gym eller kondition... skola jobb och navelpillande kräver också kolhydrater =)...
sen är det dock skillnad ´på intag från elit till svensson
Hur var det nu med Mattias Ribbing? Hans hjärna klarade la LCHF rätt bra. Minne kanske inte kräver så mycket klarhetstänk dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.