Logga in

Visa fullständig version : Bli så stor som möjligt med så lite underhudsfett som möjligt?!

Rhymeit
2014-12-05, 00:19
Jag är en kille på 24 år. Jag väger 70 kg och är 170 cm. Jag har styrketränat från och till sen jag var 18 år, men har alltså aldrig tagit det på allvar...främst kosten. Jag har en ganska tränad kropp (om man kollar på formen, inte storleken) MEN jag har en utåtbuktande mage. När jag slappnar av helt så sticker den ut några centimeter längre ut än brösten.

Nu vill jag ta tag i detta på allvar. Min delmål är fram till sommaren. Jag är inte ute att bli en "biff". Mitt mål är att få synliga magmuskler samtidigt som jag blir så stor som möjligt. Om jag blir av med det mesta underhudsfett runt magen och samtidigt behåller måtten på övriga kroppen så blir jag supernöjd.
(dvs, säg att jag blir 1cm större i omkrets runt armarna men sedan förlorar dessa under deffen, men samtidigt fått synliga magmuskler)

Jag antar att jag först ska bulka först och sedan deffa. Låt säga att mitt slutdatum är Juli 2015, alltså nästan 7 månader.
Hur ska jag lägga upp deffen och bulken delad på den tiden?
Hur mycket kaloriöverskott ska jag ha under bulk?
Hur mycket kalorieunderskott ska jag ha under deffen?
Hur ska jag fördela kosten, 40%protein, 40%kolhydrater och 20%fett?
(Jag har inga problem med att räkna kalorier, antal gram p,k,f etc)
Ska jag enbart styrketräna eller även kondition?

eller tänker jag helt galet.

Tack på förhand!

Beemel
2014-12-05, 08:07
Konditionsträna om du vill, det är bra för hälsan. Men för fettförbränningen så går det lika bra att äta mindre istället.

BobaFett
2014-12-05, 11:35
Har du bulkat nån gång innan? Har du varit överviktig?

Rhymeit
2014-12-05, 15:56
Har du bulkat nån gång innan? Har du varit överviktig?

Tvärtom, när jag var 17-18 vägde jag runt 50-55kg. Jag var smal och hade då (självklart) synliga magrutor.
Jag gick sedan upp till ca 70 kg under en relativ kort tid. Men bulka var det inte utan mer att jag hetsåt. Då jag inte hade bra kunskap så räkna jag endast kcal. Alltså tyckte det var super bra med en McDonalds mål, då jag lätt kom upp i 2000 kcal på bara ett mål...*facepalm*

Det var då jag blev "STOR", men självklart lade sig MYCKET på magen. Under åren har jag sedan som sagt tränat från och till och hållt en bra kost, från och till. Resultatet har blivit att jag blivit lite mindre i volym (om man jämför med när jag var "STOR") men fettet på magen kvarstår, om inte t.o.m. blivit mer...

Rhymeit
2014-12-05, 16:00
Konditionsträna om du vill, det är bra för hälsan. Men för fettförbränningen så går det lika bra att äta mindre istället.

Ok, hört (läst) att kondition ska gynna fettförbränningen, t.ex. främst intervall träning?

Jag tänker då är det någon skillnad för fettförbränningen att t.ex. äta 2000kcal bra mat, om normala nivån ligger på 2500kcal.
Eller att äta 2500kcal, och göra av med 500kcal genom konditionsträning.

Och nu syftar jag inte på att man mår bättre utan om vi enbart kollar på vad som gynnar fettförbränningen mer?

Bossebäver
2014-12-05, 16:22
Ok, hört (läst) att kondition ska gynna fettförbränningen, t.ex. främst intervall träning?

Jag tänker då är det någon skillnad för fettförbränningen att t.ex. äta 2000kcal bra mat, om normala nivån ligger på 2500kcal.
Eller att äta 2500kcal, och göra av med 500kcal genom konditionsträning.

Och nu syftar jag inte på att man mår bättre utan om vi enbart kollar på vad som gynnar fettförbränningen mer?

Fettförbränningen är direkt relaterad till energibalansen. Så gör vad du vill för att skapa ett underskott.