Visa fullständig version : slarv med mat = håravfall!?
tinytanny
2014-12-03, 23:32
Hej! Jag brukar över lag äta bra och allsidigt, med 4-5 måltider per dag, men ibland händer det att jag av nån anledning lyckas skita i nån måltid, typ genom att gå upp senare eller att jag inte har någon mat jag tycker är god hemma. Är det någon sm vet om detta påverkar håret? Jag har fått skräckhistorier berättat öfr mig att man tappar hår om man äter för lite/för näringsfattigt. Hur fungerar detta egentligen? Krävs det att man slarvar länge och jättemycket för att se skillnad, eller tappar man hår på en gång? Konstig fråga kanske, men blir orolig då jag vet att jag kan slarva rätt ofta.
Nej, du tappar inte hår om du råkar missa en måltid.
Man tappar lite hår om man går ner i vikt väldigt snabbt och/eller får brist på vissa essentiella vitaminer, men då handlar det om en väldigt väldigt dålig kost över en lång tidsperiod. (läs: månader och år)
Om du är man kommer håret falla av vad du än gör. :D
http://www.mckellen.com/images/3046.jpg
Man kan ju alltid hoppas ;)
Vad har Gandalf med de här att göra?
Toni Radanov
2014-12-04, 00:40
Mitt hårfäste är sig inte likt sedan sep2009-feb2010 när jag gick ner 50 kg but go figure. Lågkcaldiet (1200-1500 varierade) gjorde sitt och nu är jag enda i släkten genom alla tider med början till tunnhårighet/tidig flint upptill utom just en dutt ovanför pannan, gg.
Jorå så att kosten påverkar såklart håret men det ska vara långsiktig och konstant antingen undernärdhet eller bristfällig kosthållning som orsakar det. Inte en dag hit och dit eller 2-3 veckor i sträck om man i övrigt äter "normalt". (Normalt varierar ju but use common sense.) 6 mån @ 50kg för en fläskis leder i mitt fall till håravfall, permanent. :p
Håravfall kommer nog sällan pga av din mat. Naturligtvis kan det påverka på lång sikt, på lång sikt påverkas vi alltid av vad vi äter... men på kort sikt handlar håravfall snarare om stress eller att man är sjuk. Även genetiskt spelar självklart roll.
BobaFett
2014-12-04, 13:06
Undrar om lågt testosteron kan påverka håravfall? Man brukar ju få lägre testo när man deffar och man brukar tappa lite hår då.
Jag tänker att om testot är lågt så kanske kroppen omvandlar större del av testot till det mer potenta DHT (som orsakar håravfall hos de som är känsliga för DHT).
Någon som vet hur det funkar?
Bobafett: Kreatin ska tydligen öka DHT om du använder det.
R Scarpa27
2014-12-04, 19:55
slarv och ensidig kost, och missa viktiga vitamine och mineraler osv lär ju göra håret sämmre i skick...
varierad kost av allt är ju optimalt.
upplever dock att nötter och ägg gett mig mkt starkare hår.
sen vet du ju själv att dåligt hår/håravfall beror på vissa sjukdomar av matsvält...
då snackar jag ju inte ärftligt håravfall förstås.
Mitt hårfäste är sig inte likt sedan sep2009-feb2010 när jag gick ner 50 kg but go figure. Lågkcaldiet (1200-1500 varierade) gjorde sitt och nu är jag enda i släkten genom alla tider med början till tunnhårighet/tidig flint upptill utom just en dutt ovanför pannan, gg.
Jorå så att kosten påverkar såklart håret men det ska vara långsiktig och konstant antingen undernärdhet eller bristfällig kosthållning som orsakar det. Inte en dag hit och dit eller 2-3 veckor i sträck om man i övrigt äter "normalt". (Normalt varierar ju but use common sense.) 6 mån @ 50kg för en fläskis leder i mitt fall till håravfall, permanent. :p
Hur vet du att det är permanent? Det borde ju komma tillbaka med normal kost igen.
Jag har lite samma, gick ner mycket snabbt och sen lång period av låg kcal, och mitt håravfall började då, och är från och till. Just nu inne i en period av mycket avfall, mycket deppigt. Men detta har jag alltså nojjat över nu i 15 års tid.
Toni Radanov
2014-12-04, 22:36
Ptja det har gått 5 år och jag har exakt samma tragiska hairline som vid slutet där... återhämtar sig ju inte och lär knappast bli bättre med åren :p
Jojoat lite upp och ner sen dess dock inte under såna extrema former men nope, verkar vara permanent på mig iaf. Kommer med ytterligare prognos om 5 år för att se om det är åldersgrej eller även då samma tunna del upptill med resten av håret intakt ^^ Håller mig snaggad sen många år tillbaka pga detta men många tror väl på ålder... som sagt, ALLA på alla sidor av alla släktingar är fking aptroll i min släkt, ingen har ens en dutt av tunnhet så genetiken verkar inte helt trolig i just mitt fall.
nu är jag enda i släkten genom alla tider med början till tunnhårighet/tidig flint upptill utom just en dutt ovanför pannan, gg.
Genetiska mutationer händer. ;)
Mycket troligare imo.
Toni Radanov
2014-12-05, 00:28
känner mig iaf gubbig oavsett anledning och är ju inte ens 30! Oh well, får dingla pungsäck på simhallens bastu med göbbera som är 70+. Ska bara färga det hår jag har kvar grått så är man redo att entra gemenskapen! Ahhh newtons vagga @ pung, the good times.
BobaFett
2014-12-05, 00:31
Bobafett: Kreatin ska tydligen öka DHT om du använder det.
Jo jag vet. Fast det verkar höjas när man börjar använda kreatin för att sen gå ner till basnivåer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.