Visa fullständig version : Hur kommer du rösta i riksdagsvalet den 22 mars
Armed Dingo
2014-12-05, 00:16
Empiriska undersökningar har visat att utlandsfödda, trots initialt bidragsberoende, i längden kommer ut i samhället tidigare och ger mer avkastning än människor födda inrikes. Vi som är födda inrikes tar längre tid på oss, sett i antal år, än utrikes födda att bli självförsörjande. Med det säger jag inte att integrationspolitiken är felfri, men att hävda att den i sin nuvarande form kategoriskt är en förlustaffär och att enda lösningen är att stänga alla gränser är inte bara en förenkling; det är felaktig förenkling. Problemet är att SD påskiner att migrationsfrågan är svaret på samtliga samhällsproblem och ger sken av att det är en universallösning. Så är naturligtvis inte fallet, men tyvärr är det en retorik som kreti och pleti hemma i stugorna kan förstå. SD's budskap har vilselett människor till att tro att politik och dess spörsmål är icke-komplext.
Så du menar att samma människor som av samvetskval ångrade sig i sista stund och röstade på ett annat parti numera skulle få för sig att rösta på SD nu när deras rätta färger kommit fram? Det blir med allt större tydlighet klarare att SD är ett enfrågeparti, som röstar på en budget går stick i stäv med partiets väljare egna vilja (om nu inte pengar till välfärd och pensioner var blott en chimär). Detta understöds av en ny empirisk undersökning forskarna på Linköpings universitet genomförde där man fann en synnerligen framträdande bild av SD-hängare som särskilt främlingsfientliga i kontrast till övriga riksdagspartier. SD får naturligtvis vara ett enfrågeparti, men det blir problematiskt när både SD och dess väljare ger sken av annorlunda, och rationaliserar deras ibland obekväma ståndpunkt genom hänvisning till "ekonomi".
Det är anmärkningsvärt att du skriver att de visar någon form av "ryggrad". Enträgenhet möjligtvis. Men extrema ståndpunkter och endimensionell politik som inte hanterar den komplexitet som ett modernt samhälle nödgas bör knappast förväxlas med "ryggrad". Jag håller med om att SD borde fronta duktiga kvinnliga politiker, fast jag är nog mer mån om att man borde visa upp några duktiga politiker, oberoende av kön, överhuvudtaget. Stolarna står ju tomma i kommunfullmäktige i flera kommuner. Det är ett bevis på populism. Inte kompetens.
Vi får väl se hur det blir i omvalet :) Glöm inte att de som röstar SD "garanterat" gör det igen. Det är inte säkert att alla som röstar S/M orkar masa sig till stugan ännu en gång.
Klart som fasen att det är ofrivilligt om man tillhör minoriteten som inte vill betala för det.
Majoriteten röstar igenom att alla män ska kunna bli våldtagna utan repressalier. En minoritet röstar emot. Förslaget går igenom. De män som tillhör minoriteten som röstat emot och som nu blir våldtagna blir därmed våldtagna frivilligt då det hela har bestämts på demokratisk väg?
Exdiaq, jag förstår till viss del din argumentation. Men det känns som du försöker säga att det bara finns nackdelar med att betala skatt.
Exempel: Om du står utanför skattesystemet för att du bara "går back" på det. Så när du nu går utanför systemet så är det helt lagligt för mig att komma dit med ett par och ta allt du har.
Eller har du finansierat och planerat arme, polis, domstol osv. också? Mycket att finansiera, kanske behöver ta emot lite skatt på de för att de ska kunna flyta?
Exdiaq, jag förstår till viss del din argumentation. Men det känns som du försöker säga att det bara finns nackdelar med att betala skatt.
Exempel: Om du står utanför skattesystemet för att du bara "går back" på det. Så när du nu går utanför systemet så är det helt lagligt för mig att komma dit med ett par och ta allt du har.
Eller har du finansierat och planerat arme, polis, domstol osv. också? Mycket att finansiera, kanske behöver ta emot lite skatt på de för att de ska kunna flyta?
Vad man får/inte får ut av skatt finns med i mitt resonemang. Det är tvånget och acceptansen för att det är OK att råna folk som jag motsätter mig.
Nej, det är det inte. https://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle
Finns det folk som inte bryr sig om denna, vilket det lär finnas, så anställer jag beväpnat säkerhetsföretag. Kanske själv, kanske tillsammans med grannskapet, kanske med bostadsrättsföreningen, kanske erbjuder hyresvärden det redan, kanske med kvarteret o.s.v.
Dags för lite statistik igen, åren 1980-2013
Flyktingkvot 48 884
FNs konvention 44 985
Krigsvägrare 3 036
De facto flyktingar 37 726
Skyddsbehövande 72 562
Humanitära skäl 174 895
NB! Från 1997 är De facto och krigsvägrare ersatta av skyssbehövande.
Flyktingkvot kallas det system för kollektiv överföring av flyktingar eller andra utsatta personer till ett asylland. Systemet infördes i Sverige 1950 och uttagningen av kvotflyktingar sker i samarbete med UNHCR, kvoten bestäms av regeringen budgetårsvis. En kvotflykting är en individ som inom ramen för ett asyllands flyktingkvot kommer till landet genom en organiserad överföring; Det hela anordnas i samarbete med FN:s flyktingkommissariat, ofta från flyktingläger.
En de facto-flykting var enligt 1989 års utlänningslag en utlänning som trots att den inte är flykting enligt någon flyktingkonvention inte vill återvända till sitt hemland på grund av de politiska förhållanden som råder där, tex krig. En liknande möjlighet finns idag genom bestämmelsen om synnerligen ömmande omständigheter.
För människor som är hotade och inte har möjlighet att få skydd inom sitt land är FN:s flyktingkonvention från 1951 med 1967 års tilläggsprotokoll ett grundläggande internationellt skyddsnät. Konventionen och tilläggsprotokollet definierar vem som är att anse som flykting och syftar till att ge skydd för dem som utsätts för grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna.
Synnerligen ömmande omständigheter (tidigare humanitära skäl) är en undantagsbestämmelse i den svenska utlänningslagen, som låter en utlänning få uppehållstillstånd trots att denne varken är flykting eller skyddsbehövande i övrigt. Ett exempel på skäl för uppehållstillstånd kan vara att personen lider av allvarlig sjukdom eller funktionsnedsättning. Synnerligen ömmande omständigheter kan också uppstå genom lång vistelse i Sverige. Den del av invandringen till Sverige som sker genom denna bestämmelse brukar kallas för humanitär invandring och de som invandrar för humanitärinvandrare.
http://www.lag24.se/a/vad-som-avses-med-flyktingar-och-andra-skyddsbeh%C3%B6vande
Så skall du gå strikt på definitionen så uppfyller bara 20% FN's definition. Är det de personerna som SD är beredda att ta emot?
Precis!
Du ser ju själv på tex "humanitära skäl" varför ska Sverige ta emot denna grupp?
Men du har "glömt" bort anhöriginvandring.
Vad man får/inte får ut av skatt finns med i mitt resonemang. Det är tvånget och acceptansen för att det är OK att råna folk som jag motsätter mig.
Nej, det är det inte. https://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle
Finns det folk som inte bryr sig om denna, vilket det lär finnas, så anställer jag beväpnat säkerhetsföretag. Kanske själv, kanske tillsammans med grannskapet, kanske med bostadsrättsföreningen, kanske erbjuder hyresvärden det redan, kanske med kvarteret o.s.v.
Men som folket sa, de är i princip OK att ställa sig utanför skattesystemet och samhället om man vill. Acceptansen beror på att det är det "bästa" systemet accepterat av de flesta.
Non-agression principle är inte en verklighet dock.
För att komma på rätt sida, vad vill du se för lösning?
130kg finsk sisu
2014-12-05, 12:50
Det jag förvånas över här som utomstående men ändå som mycket intresserad av svensk politik hur splittrade riksdagen är och hur splittrade folket verkar vara. Främst på 87-13 skalan.
Hur skall man lyckas knyta upp dessa knutar?
Jag har många bekanta här i Finland som de senaste dagarna har vi inte gjort annat än diskuterat Svea rikes politik. Och vi är alla lika stumma. Varför kan man inte samarbeta?
Det jag förvånas över här som utomstående men ändå som mycket intresserad av svensk politik hur splittrade riksdagen är och hur splittrade folket verkar vara. Främst på 87-13 skalan.
Hur skall man lyckas knyta upp dessa knutar?
Jag har många bekanta här i Finland som de senaste dagarna har vi inte gjort annat än diskuterat Svea rikes politik. Och vi är alla lika stumma. Varför kan man inte samarbeta?
Jag tror inte det svenska folket är direkt splittrat, däremot är det, som vanligt, den lilla gruppen som skriker högst medan den stora gruppen gör det typiskt svenska och knyter näven i fickan och säger "ja ja..".
WHITEFOLKS
2014-12-05, 12:55
Ingen vill samarbeta med SD och alliansen har gått till val på sitt paket. Då är det inte så mycket kvar. Det fulaste or väl egentligen att S hela tiden iskallt räknar med Vs stöd. V skulle nog kunna tjäna på att sätta ner foten mot S.
130kg finsk sisu
2014-12-05, 13:01
Jag tror inte det svenska folket är direkt splittrat, däremot är det, som vanligt, den lilla gruppen som skriker högst medan den stora gruppen gör det typiskt svenska och knyter näven i fickan och säger "ja ja..".
Ja. Kanske det är så.
Men detta förklarar inte låsningen i riksdagen? För mig ter det sig ofattbart att man inte strävar till majoritetsregeringar.
Ja. Kanske det är så.
Men detta förklarar inte låsningen i riksdagen? För mig ter det sig ofattbart att man inte strävar till majoritetsregeringar.
Håller fullständigt med, jag hävdar att detta enbart påvisar att det är en fruktansvärt lång distans mellan politiker och människorna på golvet. Det är bara se på S och MP. Deras egna väljare vill inte se detta, men ändå så går de ut, igen, tillsammans. Vilka har (S) pratat med, sina egna led som återfinns på högkvarteret eller med deras faktiskt väljare som står på golvet?
Jag väntar bara på att LO ska drämma handen i näven och sätta ultimatum. Det hade varit för jävla bra att det finns ett fackförbund som verkligen står för arbetarna (sen kan man alltid diskutera hur men ändå..).
WHITEFOLKS
2014-12-05, 13:18
Det märkliga är väl snarare att LO är så politiskt bundet öht.
Håller fullständigt med, jag hävdar att detta enbart påvisar att det är en fruktansvärt lång distans mellan politiker och människorna på golvet. Det är bara se på S och MP. Deras egna väljare vill inte se detta, men ändå så går de ut, igen, tillsammans. Vilka har (S) pratat med, sina egna led som återfinns på högkvarteret eller med deras faktiskt väljare som står på golvet?
Jag väntar bara på att LO ska drämma handen i näven och sätta ultimatum. Det hade varit för jävla bra att det finns ett fackförbund som verkligen står för arbetarna (sen kan man alltid diskutera hur men ändå..).
LO = sossarna.
Dom sätter sin egen agenda före medlemmarnas intressen.
Ja. Kanske det är så.
Du verkar inte ta i beräkningen att svenska politker är i det närmaste barn när det kommer till hur de agerar.
Dessutom extremt partistyrda.
De få "egna" politiker som kommer ut med avikande åsikter blir direkt mobbade och måste kvittera ut sig vid omröstningar.
Detta skapar troligtvis en kultur där när partiets agenda sitter så kör man på det i det längsta, då finns det inte plats för anpassning. Och har man då sagt att man ska ha sin politik så är det bara detta man kan acceptera.
Överlag tycker jag detta är det bästa som hänt svensk politik på väldigt länge. Att de inte kan köra sina vanliga banor , saker förändras och de måste anpassa sig till det.
LO = sossarna.
Dom sätter sin egen agenda före medlemmarnas intressen.
Fast du har haft några utspel på sistone där man kan skymta bakom fasaden att LO inte riktigt är helt nöjda. Debatten som gick igår visade att LO var tudelade till S, fokuset ligger fel. Sedan kan man med all säkerhet säga att LO inte riktigt diggar MP.
Andromeda
2014-12-05, 14:25
49870 personer ansökte om asyl 2013, vara 24498 personer blev beviljade asyl.
http://www.migrationsverket.se/download/18.7c00d8e6143101d166dda8/1390234104754/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2013+-+Asylum+desicions+2013.pdf
I Eurostat anges det att vi fått ca 54000 asylansökan 2013, Tyskland fick 127 000:
http://europa.eu/rapid/press-release_STAT-14-46_en.pdf
Befolkning Sverige ca 9 700 000
Befolkning Tyskland ca 81 000 000
Flyktingar per capita (om vi räknar på antal asylsökande):
Sverige 0,00556
Tyskland 0,0016
Det är en faktor 3,5 - inte 10 ggr.
Har du en aning om hur utbildningsnivån hos syrierna ser ut?
Den input jag får från de som jobbar med företagsrådgivning och uppstart av förtega i vårt län är att det är en helt annan nivå(dvs högre nivå på verksmahet) på vad för typ av företag som startas av dess än vad som är typiskt för andra invandrargrupper och även svenskar. Inte ovanligt med både två och tre examina hos dessa individer.[/QUOTE]
Jag har inte svaret själv, men jag är ändå nyfiken på hur många asylansökningar Sverige resp. Tyskland beviljade av dessa år 203? Dvs, hur många "släpptes in"
per capita?
Du påstår just nu att en asylansökan är samma sak som ett beviljat uppehållstillstånd.
WHITEFOLKS
2014-12-05, 14:27
Fast du har haft några utspel på sistone där man kan skymta bakom fasaden att LO inte riktigt är helt nöjda. Debatten som gick igår visade att LO var tudelade till S, fokuset ligger fel. Sedan kan man med all säkerhet säga att LO inte riktigt diggar MP.
LO är nog inget större fan av fri invandring och de diverse miljösaker mp vill få genom då det kommer kosta jobb.
LO är nog inget större fan av fri invandring och de diverse miljösaker mp vill få genom då det kommer kosta jobb.
Det jag menar på, jag tror att det nog förekommer rätt hårda påtryckningar inom LO och från LO-basen mot (S) i dessa frågor. Däremot är de fullt medvetna att göra det offentligt kommer troligtvis leda till att de tappar väljare alternativt får slängt i ansiktet "Ni går SD vägar" etc.
Mycket intressant läsning.
Medlare: ”Nu får ni bli vuxna”
Statsvetaren Jonas Hinnfors menar att den enda lösningen på situationen är att partierna börjar kompromissa.
Ulf Henricsson, erkänd konfliktlösare under kriget på Balkan, är inne på samma spår.
– Jag skulle gå på sandlådespåret och säga att dem att nu får ni blir vuxna. Vill ni svenska folket väl eller är den egna partiprestigen viktigare?
Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, anser att läget och den hårda stämningen inte är något unikt, men att låsningen innebär en ny situation i svensk politik.
– Det var otroligt skarpa ord mellan socialdemokratin och de borgerliga partierna mot slutet av 40-talet och hela 50-talet. Vi tänker på den perioden som idyllisk, men det pratades exempelvis om att Erlander förstörde landet, säger Hinnfors.
–Så tänker man tillbaka är detta inte så farligt när man ser till tonläge och konfliktens kärna, däremot har det låst sig ordenligt. Man vill markera och visa var man står utåt, men under ytan är det inte särskilt stora skillnader, definitivt inte så stora att det ska behöva leda till ett extraval.
Men när blocken tvingas kompromissa riskerar det att öppna upp för nya konflikter.
När flera mindre partier ska samsas om makten blir spänningarna ofta större, och enligt Hinnfors är det en av riskerna med det parlamentariska systemet i riksdagen.
– Till slut kommer man till en punkt då det inte längre går att ha en fungerande regeringsmakt, och det tror jag inte att något av partierna vill.
– Då tvingas de rannsaka sig själva och komma fram till vad man kan kompromissa om. Då kan man se att det finns vissa likheter. Socialdemokratins drift åt höger de senaste 30 åren kan i den här situationen skapa vissa möjligheter, att den kan göra det möjligt att kompromissa åt höger.
Allianspartierna har gått hårt åt Stefans Löfvens förmåga att förhandla om budgeten, och konsekvent meddelat att man inte tänker samarbeta med en S-styrd regering så länge budgeten inte ändras.
Finns det någon risk att den hårda tonen och vassa retoriken har försvårat för ett framtida blocköverskridande samarbete?
– Det är inte självklart att det spelar in, kanske på kort sikt. Men sedan måste man lägga prestigen bakom sig. I exempelvis Tyskland har det varit väldigt hård retorik mellan partier som senare tvingades samarbeta, även i Storbritannien där Liberaldemokraterna och Tories tvingades regera tillsammans efter att ha gått mycket hårt åt varandras politik, avslutar Jonas Hinnfors.
En expert på att lösa hårda konflikter är Ulf Henricsson, överste av första graden. Han har 40 års erfarenhet av medling och ledarskap och var chef för den första nordiska styrkan i Bosnien-Herzegovina under kriget på Balkan och senare ledare även för OSSE (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa) i den regionala stabiliseringen i området.
Ulf Henricsson var även anlitad medlare i TV3:s program Grannfejden.
Han följer det låsta läget inom svensk politik:
– Man har inte kommit till ett stadie där man vet om man vill lösa konflikten eller inte. Frågan är vem som viker ner sig först? säger Ulf Henricsson.
Är nya budgetregler en lösning?
– Nej, det är trams. Snabba regeländringar kan snart visa sig vara dumma nästa år. Man kan lösa det här nu om man vill. Om inte den egoistiska partilojaliteten är viktigare än rikets väl och ve.
Vad krävs nu?
– Att en statsman eller kvinna träder fram. Men vem är det? I ett land som är uppbyggt på konsensus är det märkligt att ingen fattar läget. Det måste till en politisk insikt som sträcker sig över partigränserna.
Hur tänker partierna?
– De väntar på den andres drag. Det ligger säkert många hemliga strategier bakom. Den som har mest is i magen brukar vinna. Men här kan det vara tvärtom: att den som viker ner sig kan på sikt få mer. Svenska folket är förbannat, säger Ulf Henricsson.
TranceII
2014-12-05, 19:16
Man borde väl ändå anpassa invandringen efter resurserna, eller hur? Att göra som vissa verkar resonera, ta ett "extra ansvar" bara för att övriga Europa skiter i det håller inte. Det är omöjligt att motivera det resonemanget.
Du och 14 andra ska köra från norr till söder. Ni har vanliga personbilar, men bara du och två andra har körkort. Nu bestämmer sig de två andra chaufförerna att de inte längre har lust att följa med, så ni är åtta stycken för många.
Knölar du då in dem i bilen, eller kan de inte följa med?
Man kan argumentera att den invandring vi har nu är anpassad efter de resurser vi har och att det är rimlig kostnad. Så det är väl rätt enkelt att motivera.
melvinxx
2014-12-05, 19:18
Man kan argumentera att den invandring vi har nu är anpassad efter de resurser vi har och att det är rimlig kostnad. Så det är väl rätt enkelt att motivera.
Var bor du?
Det känns ju ganska uppfriskande att det inte råder totalt ljummen stämning i riksdagen för en gångs skull. Tycker det är positivt att de inte sitter ned och kompromissar, känns ju helt meningslöst att ha olika partier att rösta på om det i slutändan ändå bara leder till någon slags halvhjärtad kompromiss.
TranceII
2014-12-05, 19:18
Var bor du?
Varför vill du veta det?
melvinxx
2014-12-05, 19:22
Varför vill du veta det?
Vill utesluta att du bor under en sten.
TranceII
2014-12-05, 19:24
Vill utesluta att du bor under en sten.
Det gör jag inte.
Stonemountain
2014-12-06, 10:16
Kommer rösta på Moderaterna igen OM inte det behövs taktikrösta på KD.
Vad händer om nu dem röd-gröna vinner valet igen och SD återigen röstar emot deras budgetförslag?
Vad händer om nu dem röd-gröna vinner valet igen och SD återigen röstar emot deras budgetförslag?
Om de inte får majoritet vilket förmodligen inte kommer ske, sitter dem i samma situation igen. Av denna anledning känns det som att extravalet inte kommer medföra några förändringar och känns meningslöst såvida de sätter upp nya regler om budgetomröstningen vilket känns korkat.
Om de inte får majoritet vilket förmodligen inte kommer ske, sitter dem i samma situation igen. Av denna anledning känns det som att extravalet inte kommer medföra några förändringar och känns meningslöst såvida de sätter upp nya regler om budgetomröstningen vilket känns korkat.
Men inbördes styrkeförhållanden kan ändras. samtidigt så ser det ut som att SD kommer öka en del. Politikerna kommer vara piskade till samarbete och den som fular så att det blir ännu ett extraval kommer inte ses på med blida ögon.
Vilket inte låter bra för MP ifall de får dåligt i valet. Vad skall de göra när S försöker blidka alliansen?
Det känns ju ganska uppfriskande att det inte råder totalt ljummen stämning i riksdagen för en gångs skull. Tycker det är positivt att de inte sitter ned och kompromissar, känns ju helt meningslöst att ha olika partier att rösta på om det i slutändan ändå bara leder till någon slags halvhjärtad kompromiss.
Det är allt annat än uppfriskande när politisk diskussion mellan partier och i media enbart innebär att kasta bajs i glad babianstil.
Kompromisserna är ju som ett skyddsnät. Jag tycker det är ett sundhetstecken när man i en demokrati antingen får jämka på det man vill eller byta styre med jämna mellanrum. En "halvhjärtad" kompromiss vs att 51% helhjärtat skulle styra över 49% med helt andra åsikter.
Förhoppningsvis gör extravalet att något eller fler partier börjar föra debatt kring invanding och migration så att SD inte längre har monopol på den frågan. Sker inte det så kanske vår nya "landsfader" öppnar dörren mot högern genom att stänga ute de gröna. 6 månaders kaos känns billigt för chansen att slippa dagens regering.
Andromeda
2014-12-06, 14:47
Men inbördes styrkeförhållanden kan ändras. samtidigt så ser det ut som att SD kommer öka en del. Politikerna kommer vara piskade till samarbete och den som fular så att det blir ännu ett extraval kommer inte ses på med blida ögon.
Vilket inte låter bra för MP ifall de får dåligt i valet. Vad skall de göra när S försöker blidka alliansen?
Men så länge media är överens med "regeringen" om att Sverigedemomkraterna är skyldiga då de inte "tar sitt ansvar" att som oppositionsparti stödja regeringens budget så kommer det alltid att vara SD som ses som oresonliga dagisungar av allmänheten.
Men så länge media är överens med "regeringen" om att Sverigedemomkraterna är skyldiga då de inte "tar sitt ansvar" att som oppositionsparti stödja regeringens budget så kommer det alltid att vara SD som ses som oresonliga dagisungar av allmänheten.
Därav anledningen till facebook och alternativa medier. När det är klart för 99% av befolkningen att aftonbladet/expressen är klart agendasättande journalistik kommer ingen ta det som en absolut sanning utan se sig om efter andra perspektiv. Aftonbladet och S är ju inte mer annorlunda än t.ex exponerat och SD! (förutom att den förstnämnda pryder sin websida med kasinoreklam till höger/vänster)
När rasism/fascismkortet ej heller längre kan slängas höger åt vänster med någon som helst effekt då de övriga regeringspartierna uppvisar klart likadana fascistiska tendenser i sin behandling av SD blir istället den slutgiltiga frågan vilka man ser som mest regeringsdugliga - oavsett om partiet i sin tur är dat dere dödznazists eller ej. Vid denna punkt borde jag som S eller M-politiker vara riktigt nervös
Andromeda
2014-12-06, 17:45
Såg att Göran Persson uttalat sig i en intervju där han undrat om "det ska vara så jävla svårt" att komma överens om en blocköverskridande regering, t ex S + M. Personligen tror jag att det vore kanon för SD om man från de partierna gick ut och pratade om en sådan regering. I ett slag har då M alienerat en mycket stor del av sina väljare för överskådlig framtid.
Vet inte om jag får länka till Fria Tider, så jag låter bli. Men att länka till bloggar som hyllar Palestina och LO i signaturer går ju bra.
shadowfire
2014-12-06, 18:02
Såg att Göran Persson uttalat sig i en intervju där han undrat om "det ska vara så jävla svårt" att komma överens om en blocköverskridande regering, t ex S + M. Personligen tror jag att det vore kanon för SD om man från de partierna gick ut och pratade om en sådan regering. I ett slag har då M alienerat en mycket stor del av sina väljare för överskådlig framtid.
Vet inte om jag får länka till Fria Tider, så jag låter bli. Men att länka till bloggar som hyllar Palestina och LO i signaturer går ju bra.
Varför får du inte länka till fria tider menar du? Man får inte länkar till bloggar eller siter som säljer kosttillskott. Detta är ett forum som är skapat för och till för träning. Hoppas offerkoftan värmer fint ändå ikväll.
melvinxx
2014-12-06, 18:04
Ja, jag har hört att Thomas Mattson, vit man, på Expressen också är för agendasättande journalistik.
*testing*
shadowfire
2014-12-06, 18:17
Majoriteten i landet ser inte invandring eller integration som ett stort problem, man ser däremot andra områden där man vill få förändring. Jobb, skola, omsorg osv.
För ett parti som propagerar mot invandring är det rena rama motorvägen, någon säger att det är sjukt att det inte finns sjukvårdsplatser. Yes! De tas ju bort pga invandringen! Någon säger att det inte finns jobb på gruvan i Kiruna! Yes! De jobben har redan invandrare fått! Någon säger att deras moster fått dålig sjukvård, Yes! Sjukvården fokuserade ju på flyktingen Achmed som simulerade krigsskada!
Rent krasst är det otroligt lätt som "utmanande parti" att flirta till sig väljare om man blir duktig på att prickskjuta samhällsproblematik och i samma veva prickskjuta att det endast beror på invandring. Hade det inte handlat om invandring utan något annat så hade det varit lika tacksamt att prickskjuta på det ämnet istället. Det hade gett samma effekt. Jag får ge den komplimangen och hedern till SD för att ha varit mästerliga på att nyttja sitsen och prickskjuta på rätt områden i rätt tid.
När delar av folket är missnöjda över något så söker man gärna en orsak, något att bli arg på eller över, någon att skylla saken på. Det är där man om man är slug, verbal och kvick nog kan vinna galet mycket utrymme i en demokrati. För demokratins svaghet är förmågan att vara källkritisk, långsiktig och ha en förmåga att inte blanda emptati med politik.
Även de andra partierna borde kunna prickskjuta....
melvinxx
2014-12-06, 18:28
Majoriteten i landet ser inte invandring eller integration som ett stort problem, man ser däremot andra områden där man vill få förändring. Jobb, skola, omsorg osv.
För ett parti som propagerar mot invandring är det rena rama motorvägen, någon säger att det är sjukt att det inte finns sjukvårdsplatser. Yes! De tas ju bort pga invandringen! Någon säger att det inte finns jobb på gruvan i Kiruna! Yes! De jobben har redan invandrare fått! Någon säger att deras moster fått dålig sjukvård, Yes! Sjukvården fokuserade ju på flyktingen Achmed som simulerade krigsskada!
Rent krasst är det otroligt lätt som "utmanande parti" att flirta till sig väljare om man blir duktig på att prickskjuta samhällsproblematik och i samma veva prickskjuta att det endast beror på invandring. Hade det inte handlat om invandring utan något annat så hade det varit lika tacksamt att prickskjuta på det ämnet istället. Det hade gett samma effekt. Jag får ge den komplimangen och hedern till SD för att ha varit mästerliga på att nyttja sitsen och prickskjuta på rätt områden i rätt tid.
När delar av folket är missnöjda över något så söker man gärna en orsak, något att bli arg på eller över, någon att skylla saken på. Det är där man om man är slug, verbal och kvick nog kan vinna galet mycket utrymme i en demokrati. För demokratins svaghet är förmågan att vara källkritisk, långsiktig och ha en förmåga att inte blanda emptati med politik.
Det kan ju se ut som att man bara letar efter en enkel syndabock. Men många av dem som kommer hit kan inte läsa eller skriva på engelska ens, och då är situationen mycket svår. I tillägg har många helt andra kulturella referensramar vilket gör det ännu mer komplicerat. Det fungerar inte: lika lite som att låta mellanstadieelever läsa på universitet. I bästa fall är det en enorm uppförsbacke för dem.
Jag beskyller inte fattiga eller outbildade människor för att de kommer hit. Hade nog själv gjort likadant i deras sits. Men det säger sig självt att det inte gynnar mottagarlandet alls.
Man kan fråga sig varför alla andra europeiska länder gör nästan tvärtom? Är det Sverige som gör rätt, medan alla andra gör fel?
shadowfire
2014-12-06, 18:30
Även de andra partierna borde kunna prickskjuta....
det kan dem, beroende på nisch osv, men föreställ dig ett allvarligare problem med en kärnkraftsreaktor och vilka partier som kommer prickskjuta på det och hur.
Du kan byta ut ämnen och inbillade orsaker och få den texten att stämma för Sjuklövern + F! också.
Tror fortfarande inte att det handlar om invandring i sig som gör att väljarstödet ökar för SD. Det är oviljan att tvingas betala för något man inte vill betala för, oavsett hur mycket/lite det än är. Går igen för de allra flesta ämnen som de allra flesta partier tar upp.
shadowfire
2014-12-06, 18:38
Det kan ju se ut som att man bara letar efter en enkel syndabock. Men många av dem som kommer hit kan inte läsa eller skriva på engelska ens, och då är situationen mycket svår. I tillägg har många helt andra kulturella referensramar vilket gör det ännu mer komplicerat. Det fungerar inte: lika lite som att låta mellanstadieelever läsa på universitet. I bästa fall är det en enorm uppförsbacke för dem.
Jag beskyller inte fattiga eller outbildade människor för att de kommer hit. Hade nog själv gjort likadant i deras sits. Men det säger sig självt att det inte gynnar mottagarlandet alls.
Man kan fråga sig varför alla andra europeiska länder gör nästan tvärtom? Är det Sverige som gör rätt, medan alla andra gör fel?
Jag säger inte att man inte ska utvärdera och konstant kritisera, värdera och utveckla invandringspolitiken. Klart man ska!
Jag personligen har massor med åsikter runt invandringspolitik och vad man bör förändra och inte. Jag röstade dock inte på SD i valet, då jag ansåg att det fanns tyngre ämnen som hur man skapar jobb, vad och vem man väljer att beskatta, hur man kan främja företag att vilja vara i vårt land och inget annat land (vilket ger jobb), hur man försöker stimulera handel (vilket ger jobb) osv.
I min värld ligger fokus på hur vi kan få fler jobb, ökad företagsamhet, fler som vill jobba istället för att vara sjukskrivna eller arbetslösa, fler som vill vidareutbilda sig istället för att bara spela wow. Tyvärr ser jag inte att färre invandrare uppmuntrar dessa grupper att söka jobb, utbildning eller bryta en sjukskrivning. I huvudtaget.
Begränsad invandring betyder inte att vi får dessa människor att plötsligt bringa välfärd. Det är två helt olika saker, två helt olika problem. Invandring tar inte jobb ifrån oss, förlorar man ett jobb gentemot en som är nykommen, inte kan språket och knappt kan landet så har man större problem än så.
shadowfire
2014-12-06, 18:42
Du kan byta ut ämnen och inbillade orsaker och få den texten att stämma för Sjuklövern + F! också.
Tror fortfarande inte att det handlar om invandring i sig som gör att väljarstödet ökar för SD. Det är oviljan att tvingas betala för något man inte vill betala för, oavsett hur mycket/lite det än är. Går igen för de allra flesta ämnen som de allra flesta partier tar upp.
F! spelar på exakt samma parametrar som SD om jag ska vara ärlig, det är exakt samma smörgåsbord som dukas upp men olika gamar med olika agendor som entrar smörgåsbordet. Och det är ett smörgåsbord, uppdukat och klart. Det kan man inte minst nu förstå när en regering avgår och utlyser nyval. För gamar som älskar o äta döda djur är detta ett paradis.
melvinxx
2014-12-06, 18:46
Begränsad invandring betyder inte att vi får dessa människor att plötsligt bringa välfärd. Det är två helt olika saker, två helt olika problem. Invandring tar inte jobb ifrån oss, förlorar man ett jobb gentemot en som är nykommen, inte kan språket och knappt kan landet så har man större problem än så.
Problemet är ju inte att alla jobb går till invandrarna utan att de har svårt att få jobb.
shadowfire
2014-12-06, 18:55
Problemet är ju inte att alla jobb går till invandrarna utan att de har svårt att få jobb.
Det kommer aldrig finnas en stat som har jobb till alla, det kommer alltid finnas en arbetslöshet och människor som har svårt att få jobb. När man ska vara pragmatisk o se vilka o hur vi kan hjälpa med jobb, det är där det blir på riktigt.
F! spelar på exakt samma parametrar som SD om jag ska vara ärlig, det är exakt samma smörgåsbord som dukas upp men olika gamar med olika agendor som entrar smörgåsbordet. Och det är ett smörgåsbord, uppdukat och klart. Det kan man inte minst nu förstå när en regering avgår och utlyser nyval. För gamar som älskar o äta döda djur är detta ett paradis.
Samma sak gäller för Sjuklövern.
Alla vill att någon annan betalar och alla tycker att det är någon annans fel. Mer eller mindre.
shadowfire
2014-12-06, 18:57
vad är sjuklövern? har missat något här märker jag :) alliansen?
Det kommer aldrig finnas en stat som har jobb till alla, det kommer alltid finnas en arbetslöshet och människor som har svårt att få jobb. När man ska vara pragmatisk o se vilka o hur vi kan hjälpa med jobb, det är där det blir på riktigt.
Vad sägs om att sluta ställa sig i vägen och låta personerna skapa egna jobb eller ingå anställningsavtal med arbetsgivare helt fritt istället?
"Vi" behöver inte hjälpa någon med jobb. "Vi" måste sluta ställa oss i vägen.
melvinxx
2014-12-06, 19:00
Men du kan väl ändå hålla med om att Sverige gör det, minst sagt, oerhört svårt genom att ta emot analfabeter?
vad är sjuklövern? har missat något här märker jag :) alliansen?
Alla riksdagspartier (minus SD, som imho borde inkluderas och begreppet istället blir åttklövern). Används för att antyda att deras politik i grunden mer eller mindre är den samma men att de sticker iväg lite åt kanterna på egen hand.
shadowfire
2014-12-06, 19:24
Vad sägs om att sluta ställa sig i vägen och låta personerna skapa egna jobb eller ingå anställningsavtal med arbetsgivare helt fritt istället?
"Vi" behöver inte hjälpa någon med jobb. "Vi" måste sluta ställa oss i vägen.
Vi VILL hjälpa folk att få jobb, det är precis det vårt land går ut på. Medmänsklighet. Det är det som särskiljer svenskar från andra länder, dvs att vi är öppna, hjärtliga, vill hjälpa, vill vara demokratiska.
Det är därför det också är tragikomiskt o se anti-svensk politik i form av "vi vill att alla ska vara svenskar". Att vara svensk är att vara empatisk, öppen, demokratisk, rättvis osv. Svenskarnas Parti är bäst, jag biter mig lite i tungan för att säga något dumt, men de vill värna om Sverige och Sveriges bästa.
Vad som Sverige är asgrymt på är att faktiskt öppna armarna och ta emot andra människor. Det är det som är största stoltheten med att vara svensk. Vill man ha ett land som bara fokuserar på sina egna o inga andra, välkommen o flytta. Då är du inte svensk.
Å ja, det finns en gräns, å nej vi kan inte ta emot alla hur som helst. Det är en debatt som är mörklagd idag och som vi ska se till att föra i vårt land. Eftersom vi är svenskar. Ett land med empati, ödmjukhet och en vilja att värna om andra.
melvinxx
2014-12-06, 19:32
Sverige är ju inte alls asgrymt på att ta emot folk. Antalet utanförskapsområden bara ökar, och invandringspolitiken blir allt mer en börda. Det är därför Sd växer så det knakar...
Vi får prata om det. Ingen vill något annat än att prata. Diskutera problemen och lösa dem. Men enligt vänstern får man inte ens prata, om man inte tycker som dem. Då blir dr hotfulla och aggresiva. Vilket skrämmer andra till tystnad.
shadowfire
2014-12-06, 20:10
Sverige är ju inte alls asgrymt på att ta emot folk. Antalet utanförskapsområden bara ökar, och invandringspolitiken blir allt mer en börda. Det är därför Sd växer så det knakar...
Sverige är ett asgrymt land eftersom vi VILL ta emot folk som har det sämre. HUR vi gör det är en annan femma. SD växer så det knakar ändå är invandringspolitik lågt rankad i vad folket ser som viktiga frågor.
SD växer så de knakar primärt för att två vanligtvis regerande block har misslyckats endera med att få det parlimentariska stöd som behövs.
Ignatius72
2014-12-06, 20:14
SD växer så de knakar primärt för att två vanligtvis regerande block har misslyckats endera med att få det parlimentariska stöd som behövs.
SD växer för att de andra partierna inte har ett svar, eller ännu värre, inte ens försöker hitta ett svar på invandringens problem. Den stora SD ökningen kom från moderaterna. Hade de kunnat presentera något mer konkret än "öppna er hjärtan" hade de haft ett helt annat läge.
Allt har ett övre tak, sjukförsäkring, a-kassa, pensioner och även invandring. Msn måste få plus och minus att gå ihop.
shadowfire
2014-12-06, 20:21
SD växer för att de andra partierna inte har ett svar, eller ännu värre, inte ens försöker hitta ett svar på invandringens problem. Den stora SD ökningen kom från moderaterna. Hade de kunnat presentera något mer konkret än "öppna er hjärtan" hade de haft ett helt annat läge.
Allt har ett övre tak, sjukförsäkring, a-kassa, pensioner och även invandring. Msn måste få plus och minus att gå ihop.
ja å nej, ett antal väljare rörde sig från moderaterna till SD, men därmed inte sagt att alla hade en tanke på invandringspolitik överlag. En del missnöjesröstade också, de ville inte vara allians, men tyckte inte heller att lövet verkade vara något bättre o därmed la sin röst på SD.
Problemet som vi har är att Reinis (som nu lämnat) kanske trots politik var mer en kandidat till att leda vårt land än vad Lövet är. Lövet har ju gjort bort sig konstant och är och verkar vara en svetsarkille i fel kostym. Batra med pottfrisyren är inte heller en ledargestalt. Frågan är vad fan vi gör nu. Reinis var ändå en ledargestalt som kunde axla Sverige, men nu finns där ingen statsministerkandidat?
Sverige är ett asgrymt land eftersom vi VILL ta emot folk som har det sämre. HUR vi gör det är en annan femma. SD växer så det knakar ändå är invandringspolitik lågt rankad i vad folket ser som viktiga frågor.
Är du såpass intelligent som du ger sken av eller trollar du bara?
Sparven från Minsk
2014-12-06, 20:32
Sverige är ett asgrymt land eftersom vi VILL ta emot folk som har det sämre.
Runt 17 % SD:are håller inte med dig där, att VI vill ta emot folk som har det sämre.
Vi bör och kan ta emot de som behöver det, men inom rimliga gränser utan att underminera vår egen välfärd.
ChuckTesta
2014-12-06, 20:43
Alltså, uppenbarligen är invandringsfrågan så pass stor nu att den orsakat ett nyval.
Är man inte helt bakom så fattar man att situationen idag är ohållbar. Det har ingenting med rasism och dylikt att göra, Sverige är ca 2% av Europas befolkning men tar emot 15% av alla flyktingar. Det GÅR INTE i längden och dom enda som faktiskt fortsätter att förespråka en sådan massinvandring som idag är ju politikerna och dom som aldrig har verkligheten i Sverige.
Utgångspunkten till Reinfelds tal var att flyktingströmmen skulle öka iom oroligheterna i Irak, Syrien och Gaza. Det är en realitet oavsett om statsministern heter Reinfeldt eller Åkesson.
Det är extremt enkelt att leverera "svar" när man inte behöver leverera själva resultaten.
Alltså, uppenbarligen är invandringsfrågan så pass stor nu att den orsakat ett nyval.
Är man inte helt bakom så fattar man att situationen idag är ohållbar. Det har ingenting med rasism och dylikt att göra, Sverige är ca 2% av Europas befolkning men tar emot 15% av alla flyktingar. Det GÅR INTE i längden och dom enda som faktiskt fortsätter att förespråka en sådan massinvandring som idag är ju politikerna och dom som aldrig har verkligheten i Sverige.
Notera att de 15% som Eurostat presenterar är alltså ansökningar och inte hur många som beviljas av Migrationsverket. Denna siffra skulle alltså inte förändrats det minsta om SD så hade haft ensam majoritet.
ChuckTesta
2014-12-06, 20:58
Notera att de 15% som Eurostat presenterar är alltså ansökningar och inte hur många som beviljas av Migrationsverket. Denna siffra skulle alltså inte förändrats det minsta om SD så hade haft ensam majoritet.
Du ser alltså inte korrelationen mellan Sveriges extremt generösa invandringspolitik och antalet "sökande"?
Du ser alltså inte korrelationen mellan Sveriges extremt generösa invandringspolitik och antalet "sökande"?
Inte nödvändigtvis. Flera personer som jag pratat med som flydde från Irak på 90-talet påstod att de t.ex valde just Sverige för det var billigast att fly till (av någon anledning). Många som kommer hit får ju ren panik nu när det blir mörkt och kallt, ingen kunskap som verkar sprida sig nere i krigszoner eller iaf påverkar flyktingströmmarna.
Sen vet jag inte om jag skulle kalla Sveriges invadrarpolitik för extremt generös utan snarare andra europeiska länders för extremt ogenerös. Hade personligen hellre sätt att vi hanterade det hela på EU-nivå, dvs istället för att tvinga folk att söka asyl i första land så borde de söka asyl i EU och sedan kunde de som beviljades asyl delas upp mellan olika länder, då hade fördelningen blivit mer "rättvis" tror jag.
Ignatius72
2014-12-06, 21:43
Utgångspunkten till Reinfelds tal var att flyktingströmmen skulle öka iom oroligheterna i Irak, Syrien och Gaza. Det är en realitet oavsett om statsministern heter Reinfeldt eller Åkesson.
Det är extremt enkelt att leverera "svar" när man inte behöver leverera själva resultaten.
Och slutsatsen var att vi måste öppna våra hjärtan.
Problemet är att vi inte hsr några låglönejobb. Var ska dessa människor arbeta? Alliansen var dock för fega och vänstern vill inte att det ska löna sig att arbeta. Klyftor är av ondo.
Vi VILL hjälpa folk att få jobb, det är precis det vårt land går ut på. Medmänsklighet. Det är det som särskiljer svenskar från andra länder, dvs att vi är öppna, hjärtliga, vill hjälpa, vill vara demokratiska.
Det är därför det också är tragikomiskt o se anti-svensk politik i form av "vi vill att alla ska vara svenskar". Att vara svensk är att vara empatisk, öppen, demokratisk, rättvis osv. Svenskarnas Parti är bäst, jag biter mig lite i tungan för att säga något dumt, men de vill värna om Sverige och Sveriges bästa.
Vad som Sverige är asgrymt på är att faktiskt öppna armarna och ta emot andra människor. Det är det som är största stoltheten med att vara svensk. Vill man ha ett land som bara fokuserar på sina egna o inga andra, välkommen o flytta. Då är du inte svensk.
Å ja, det finns en gräns, å nej vi kan inte ta emot alla hur som helst. Det är en debatt som är mörklagd idag och som vi ska se till att föra i vårt land. Eftersom vi är svenskar. Ett land med empati, ödmjukhet och en vilja att värna om andra.
Det finns många "svenskar" som är "hjärtliga", "öppna", "vill hjälpa" och är "medmänskliga" (vad man nu vill lägga i dessa benämningar). Det finns många "svenskar" (vad nu det innebär) som inte är det. Det finns många "icke-svenskar" som är alla dessa saker, det finns många "icke-svenskar" som inte är det.
Varken du, SD eller SvP har ensamrätt på att definiera vad "svenskt" är. För mig del kunde jag inte bry mig mindre om hur definitionen låter så länge det inte är något används som slagträ mot mig, antingen för att göra som någon tycker att jag borde göra eller för att de vill stjäla min egendom.
Teh fuck? Du kanske kan påstå dig vara mer "medmänsklig" eller "öppen" i vissa saker, men att "ta emot" utomstående klår du inte mig i alla fall. Jag vill ha fri invandring. Utan bidrag som någon annan tvingas finansiera.
Varför ska jag flytta om jag inte vill tvingas betala för andra? Vad ger dig rätten till landet framför mig?
P.S. Ursäkta alla citationstecken, men floskelsoppan du serverade krävde det. D.S.
Och slutsatsen var att vi måste öppna våra hjärtan.
Problemet är att vi inte hsr några låglönejobb. Var ska dessa människor arbeta? Alliansen var dock för fega och vänstern vill inte att det ska löna sig att arbeta. Klyftor är av ondo.
Och din slutsats är att vi ska skicka tillbaka dem till en krigszon?
Det går att bygga upp andra länder.
mangemani
2014-12-06, 21:58
nu kommer det troligtvis aldrig hända, men ren hypotetiskt, om SD skulle komma till makten, kommer dessa fina kostymer och den fina fasaden åka av och den riktiga masken åka på då.
de har ju då 3 år på sig att "leka av sig", att ställa till med extremt kaos och de som de hatar(under ytan) är då i deras våld, 3 år med en fascistisk/rasistisk regering, hemsk och skrämmande tanke, för inte har de några planer på att bara skära ned på invandringen, det lurar nog med största sannolikhet något mycket värre bakom den här fasaden de visar upp.
en till tanke, undrar om folket som så stolt röstar fram dessa fascister, undrar om de bittert skulle ånga deras val om nu SD satt vid makten och visade vad de egentligen går för.
WHITEFOLKS
2014-12-06, 22:00
Lite som folk ångrar att de röstar på S och får alla vallöften brutna och en ohelig allians med MP?
Ignatius72
2014-12-06, 22:04
Och din slutsats är att vi ska skicka tillbaka dem till en krigszon?
Min slutsats är att vi måste reformera våra lagar kring anställningar.
Ignatius72
2014-12-06, 22:05
nu kommer det troligtvis aldrig hända, men ren hypotetiskt, om SD skulle komma till makten, kommer dessa fina kostymer och den fina fasaden åka av och den riktiga masken åka på då.
de har ju då 3 år på sig att "leka av sig", att ställa till med extremt kaos och de som de hatar(under ytan) är då i deras våld, 3 år med en fascistisk/rasistisk regering, hemsk och skrämmande tanke, för inte har de några planer på att bara skära ned på invandringen, det lurar nog med största sannolikhet något mycket värre bakom den här fasaden de visar upp.
en till tanke, undrar om folket som så stolt röstar fram dessa fascister, undrar om de bittert skulle ånga deras val om nu SD satt vid makten och visade vad de egentligen går för.
Vad tror du de egentligen vill?
Vad tror du de egentligen vill?
http://www.masonmichigan.net/amf/pictures/Arbeit-macht-frei.jpg
SD följer ju ändå liknande utvecklingskurva som NSDAP gjorde under 30-talet. Det har ju påtalats gång på gång. Sen är de ju fascister också.. Glöm inte det.
Och folk hånar SDs väljare.
Du bör sluta läsa aftonbladet genast! Ta en dusch, klä på dig, gå ut och lär känna världen själv. Skaffa dig en egen uppfattning.
sebbanboy14
2014-12-07, 00:38
SD som förra gången
smeander
2014-12-07, 00:44
Jag kommer rösta moderater istället för centern som jag lade min röst på senast. Som lite proteströst blir det mer blått för min del och jag önskar för Sveriges skull att alla som röstat på sossarna tänker över sin röst och ändrar den. En röst på socialdemokraterna är en röst på miljöpartiet och gud benåde mig väl om MP får så stort inflytande som de fick nu i sossarnas budget. Och VP ska vi inte ens tala om, får mardrömmar av att vi faktiskt har ett renodlat kommunistparti som faktiskt får inflytande i Sossarnas budget....
PixelMiner
2014-12-07, 01:59
SD behöver ju inte spendera pengar på reklam. Det har ju ungdomarna ifrån Rågsved skött så bra åt dem.
Maskerade unga kastade brandbomber (http://www.dn.se/sthlm/maskerade-unga-kastade-brandbomber/)
http://i.imgur.com/xyPWFHP.jpg
Också polisen drabbades av de maskerade ungdomarnas angrepp.
– Vi fick flera bilar indränkta i bensin och det hela verkade väl förberett eftersom vi också hittade ett upplag av stenar i en park inte lång från Rågsvedsskolan. Det kastades väldigt många molotovcocktails, för många för att de skulle ha tillverkats på platsen, säger Eva Nilsson på Stockholmspolisens länskommunikationscentral.
Armed Dingo
2014-12-07, 02:04
SD på 17,7% i senaste yougov. Vi är ju så glada i att ändra i kulturen, jag har ett förslag på en ny version av en fin sång.
Lågutbildade är vi allihopa, allihopa, allihopa
Lågutbildade är vi allihopa, allihopa, allihopa, tjohej!
Ignatius72
2014-12-07, 07:40
http://www.masonmichigan.net/amf/pictures/Arbeit-macht-frei.jpg
SD följer ju ändå liknande utvecklingskurva som NSDAP gjorde under 30-talet. Det har ju påtalats gång på gång. Sen är de ju fascister också.. Glöm inte det.
Ja, jävlar det hade jag missat. Jag kommer från en minoritetskultur, är det nackskott för mig tror du?
Hoppas du trollar. Visst, de har en "liknande utvecklingskurva" på så sätt att det är två partier som växt relativt snabbt. I övrigt är det inte mycket som är likt. Fast vi har kanske haft väpnat uppror från SD och en börskrasch som gjort miljoner hemlösa och gjort att en stor del av Sveriges befolkning inte ens har råd med mat för dagen?
Hoppas du trollar. Visst, de har en "liknande utvecklingskurva" på så sätt att det är två partier som växt relativt snabbt. I övrigt är det inte mycket som är likt. Fast vi har kanske haft väpnat uppror från SD och en börskrasch som gjort miljoner hemlösa och gjort att en stor del av Sveriges befolkning inte ens har råd med mat för dagen?
Nej, många SD-väljare vill inte tvingas betala för andra grupper. Då är man fascistnazistrasist och vill sätta alla icke-arier och allmänt slött folk i arbetsläger.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ett-sverigefientligt-parti_4169465.svd
Det moderna Sverige är ett land till stor del byggt av invandrare. Om alla vi som har invandrarbakgrund stannade hemma från jobbet en dag skulle stora delar av samhället falla ihop. Problemet är alltså inte ökad invandring i sig, utan att Sverige utifrån dagens system inte förmår ge tillräckligt många en reell och värdig chans; alltför många fastnar i ett permanent, förnedrande och ur många dimensioner kostsamt utanförskap. Det är något som måste åtgärdas oavsett Sverige öppnar dörren för noll eller mångfalt fler än dem som kommer idag. Vår konkurrenskraft beror på hur väl vi tar i anspråk vårt humankapital. Ett verkligt hot vore om Sverige i en framtid skulle få svårt att attrahera invandrare.
Här är något som jag tror är anledning till att SD har blivit så stora.
proteinsynthesis
2014-12-07, 12:42
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ett-sverigefientligt-parti_4169465.svd
Här är något som jag tror är anledning till att SD har blivit så stora.
Ja, av den enkla anledningen att Sverige inte här kapacitet att ta emot de extrema mängder vi gör i dagsläget. Det finns helt enkelt inte jobb eller bostäder till så många, som det gjorde på sextiotalet. Samt att det idag bland annat är för stora kulturella skillnader mellan de som lyckas ta sig hit då och nu.
Precis det som SD talar om. Inget konstigt med det... Men för vissa är man då döds nazist.
Ja, av den enkla anledningen att Sverige inte här kapacitet att ta emot de extrema mängder vi gör i dagsläget. Det finns helt enkelt inte jobb eller bostäder till så många, som det gjorde på sextiotalet. Samt att det idag bland annat är för stora kulturella skillnader mellan de som lyckas ta sig hit då och nu.
Precis det som SD talar om. Inget konstigt med det... Men för vissa är man då döds nazist.
Precis, skulle något annat parti som inte har nazisitiska rötter förespråka samma budskap skulle SD minska otroligt mycket.
Men S och V som har nazistiska och kommunists rötter då? Ska vi lyssna på dom?
Men S och V som har nazistiska och kommunists rötter då? Ska vi lyssna på dom?
De är inga som bryr sig om de hos deras väljarkår... *screwy*
Beholder
2014-12-07, 14:05
http://omlinemagasin.se/2014/11/19/kritik-av-invandringskritiken-eller-sd-har-fel-2/
http://stavrum.blogg.no/1417426133_innvandrere_flykter_u.html
http://stavrum.blogg.no/1417678095_svensk_demokrati_er_i.html
Om vi nu ska länka bara :)
Det är ganska polariserat. Och INGEN byter åsikt utan letar bara konfirmation på vad man redan tror på. Utan att ta hänsyn till fakta.
Så popkornskålen kommer vara full ett par månader till :)
Läskigt att se så många SD:are på detta forum. Inte oväntat så oväntat dock efter vad folk brukar släng ur sig.
Läskigt att se så många SD:are på detta forum. Inte oväntat så oväntat dock efter vad folk brukar släng ur sig.
Varför är de så läskigt menar du?
Beholder
2014-12-07, 15:23
http://www.tino.us/
Jasså ja kul att du länka något. Synd det inte hade något att göra med vad jag länka till. Men jag antar du inte läst min länk. Inte särskilt förvånande med tanke på hur SD svansens är i vanliga fall.
Warmonger
2014-12-07, 15:31
Det finns inga jobb till alla det verkar politikerna inte fatta..
Jag har inte lust och betala för en massa bidragstagare som aldrig kommer jobba en dag i Sverige.. Därför röstar jag på SD..
Jasså ja kul att du länka något. Synd det inte hade något att göra med vad jag länka till. Men jag antar du inte läst min länk. Inte särskilt förvånande med tanke på hur SD svansens är i vanliga fall.
Jag läste. Och det stämmer inte så jag postade länkar som visade på motsatsen.
Läste du mina länkar?
Och något som sällan kommer fram när man SD-bashar. Vi/jag är inte emot invandring per se. Vi är bara emot den version som sveriges politiker valt.
Beholder
2014-12-07, 15:40
Jag läste. Och det stämmer inte så jag postade länkar som visade på motsatsen.
Läste du mina länkar?
Är du säker på att du länkade rätt? Ser inte riktigt vad du har tänkt att dom skulle bemöta?
Är du säker på att du länkade rätt? Ser inte riktigt vad du har tänkt att dom skulle bemöta?
Massinvandring och att vi skulle tjäna på det.
Torsk_ole
2014-12-07, 15:43
Han avfärdar massinvandring utan att definiera vad massinvandring är. Utan en gemensam definition kan ingen bekräfta/avfärda vad som pågår enligt definitionen.
Vidare så blandas begreppen kostnad, inkomst, vinst/profit på ett sätt som är förvirrande. Han verkar vilja argumentera mot kostnader, men blandar in någons slags livscykelanalys och vinst/profit.
Exakt samma oklarhet råder hos många debattörer på båda "sidorna".
Jag orkade inte argumentera alls egentligen utan länkade bara till tre bra texter jag läst idag som handlar om ämnet massinvandring, ekonomi och sveriges politik.
Utan definition är det svårt, det håller jag med om.
Beholder
2014-12-07, 15:46
Han avfärdar massinvandring utan att definiera vad massinvandring är. Utan en gemensam definition kan ingen bekräfta/avfärda vad som pågår enligt definitionen.
Vidare så blandas begreppen kostnad, inkomst, vinst/profit på ett sätt som är förvirrande. Han verkar vilja argumentera mot kostnader, men blandar in någons slags livscykelanalys och vinst/profit.
Exakt samma oklarhet råder hos många debattörer på båda "sidorna".
Ja det kan jag hålla med om faktiskt. Det är väl egentligen upp till SD att definiera vad som menas med massinvandring och vilka som är välkomna hit och vilka som inte är det. Tror dock inte det kommer hända någon gång snart.
Beholder
2014-12-07, 15:47
Massinvandring och att vi skulle tjäna på det.
Fast om man läser artikeln så säger hen inte att vi skulle tjäna på det.
Som sagt, ingenjör från Tyskland är vinst. Analfabeter från Somalia är förlust. Och allt däremellan.
Vi har trots allt den högsta invandringen någonsin av okvalificerat folk utan att kunna erbjuda arbete, och är det inte kostsam massinvandring så vet jag inte vad.
Beholder
2014-12-07, 16:05
Som sagt, ingenjör från Tyskland är vinst. Analfabeter från Somalia är förlust. Och allt däremellan.
Vi har trots allt den högsta invandringen någonsin av okvalificerat folk utan att kunna erbjuda arbete, och är det inte kostsam massinvandring så vet jag inte vad.
Massinvandring i sig själv är inte något negativt så det behövs definieras vad som är dåligt och när vi når upp till nivån när det blir en dålig massinvandring. Frågan är också om de negativa effekterna kan förhindras genom åtgärder som genomförs när människor väl kommer till Sverige. T.ex. om det hade varit möjligt att få stora delar av de som kommer hit snabbt i utbildningar som leder till jobb eller att fler kommer i arbete snabbare. Om vi hade lyckats få fler i arbete snabbare är det fortsatt negativt att vi har en många människor som kommer hit? I så fall handlar det om något annat än att det kostar mer än det smakar. Det är väl där jag och många med mig ser med en viss skepsis på SD. Jag får alltid känslan att det faktiskt inte är kostnaderna som är problemet utan vart många av de här invandrarna kommer i från och vilken religion dom tillhör. Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet där han utmålar islam och muslimer som ett hot mot Sverige gör inte saken bättre.
Där håller jag med!
Om invandringen var kontrollerad och det ställdes krav och att mottagningen klarade av att integrera alla. Då skulle jag stå längst fram och jubla!
Men nu är ju allt tvärtom, katastrof i integrationen, skolresultaten är katastrofala och brottsligheten skyhög i deras segregerade ghetton, för att nämna några.
Sedan är islam den överlägset sämsta religionen på jorden så där håller jag med Jimmie. Även om rubriken att muslimerna är största hotet sattes av aftonbladet, inte av SD.
Massinvandring i sig själv är inte något negativt så det behövs definieras vad som är dåligt och när vi når upp till nivån när det blir en dålig massinvandring. Frågan är också om de negativa effekterna kan förhindras genom åtgärder som genomförs när människor väl kommer till Sverige. T.ex. om det hade varit möjligt att få stora delar av de som kommer hit snabbt i utbildningar som leder till jobb eller att fler kommer i arbete snabbare. Om vi hade lyckats få fler i arbete snabbare är det fortsatt negativt att vi har en många människor som kommer hit? I så fall handlar det om något annat än att det kostar mer än det smakar. Det är väl där jag och många med mig ser med en viss skepsis på SD. Jag får alltid känslan att det faktiskt inte är kostnaderna som är problemet utan vart många av de här invandrarna kommer i från och vilken religion dom tillhör. Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet där han utmålar islam och muslimer som ett hot mot Sverige gör inte saken bättre.
Problematiken är ju som du skriver, brist på arbete samt bostäder, finns redan idag 30-40k ungdomar som inte har någon egen bostad som är i behov av de. Sen tar man in 100k pers till som ska ha bostad, hur hade man tänkt att ge 140k personer boende?
Hela modellen är ju broken, samma sak med jobbeb, vi har massor med ungdomar som är arbetslösa och då tar man in 100k till som ska få ett jobb/utbildning. Det är denna frågan som måste lyftas fram men ingen vill göra detta vilket gör SD till enda parti man kan rösta på om man anser denna fråga som viktigast.
PixelMiner
2014-12-07, 16:24
Problematiken är ju som du skriver, brist på arbete samt bostäder, finns redan idag 30-40k ungdomar som inte har någon egen bostad som är i behov av de. Sen tar man in 100k pers till som ska ha bostad, hur hade man tänkt att ge 140k personer boende?
Hela modellen är ju broken, samma sak med jobbeb, vi har massor med ungdomar som är arbetslösa och då tar man in 100k till som ska få ett jobb/utbildning. Det är denna frågan som måste lyftas fram men ingen vill göra detta vilket gör SD till enda parti man kan rösta på om man anser denna fråga som viktigast.
Dessutom borde man ju granska dessa bolag som tjänar en jävla massa pengar på folks elände. Det är ju ganska talande att Bert Karlsson driver Sveriges största företag i branchen. Han var ju så mycket emot invandring under Ny Demokrati tiden. Men nu är det tydligen toppen:
http://www.skovdenyheter.se/artikel/188194/vart-arbete-med-nyanlanda-en-katastrof
Beholder
2014-12-07, 16:40
Fast det är ju det som är problemet. SD verkar inte stanna vid att folk skall få det bra i sitt nya land. Deras företrädare slänger ur sig otroligt otrevliga saker om framförallt muslimer, Somalier och människor från Nordafrika och Mellanöstern. Det är här jag tror världsbilden skiljer sig för SD politiker och resten av riksdagens politiker. SD ser invandrarna som sig själva som problemet och hade inte velat att människor från vissa områden skulle komma hit även om det fanns jobb och bostäder. Det här är även väldigt tydligt i deras budget. Om SD kan göra sig av med problemet (invandrarna) finns det pengar så det räcker och blir över till allt dom vill göra.
Fast det är ju det som är problemet. SD verkar inte stanna vid att folk skall få det bra i sitt nya land. Deras företrädare slänger ur sig otroligt otrevliga saker om framförallt muslimer, Somalier och människor från Nordafrika och Mellanöstern. Det är här jag tror världsbilden skiljer sig för SD politiker och resten av riksdagens politiker. SD ser invandrarna som sig själva som problemet och hade inte velat att människor från vissa områden skulle komma hit även om det fanns jobb och bostäder. Det här är även väldigt tydligt i deras budget. Om SD kan göra sig av med problemet (invandrarna) finns det pengar så det räcker och blir över till allt dom vill göra.
Spekulationer och påhitt från dig.
Visa i partiprogrammet var detta står eller gtfo. Med samma argument kan jag argumentar för gulag och vänsterpartiet?
Hittade på flashback.
https://www.youtube.com/watch?v=bqP2wDI3-p4&feature=youtu.be
Hyckleri hyckleri hycklera.
Finns förmodligen lika många nazister i alla andra partier som SD men som inte uttalat sig som de du framhäver.
Bara för ett 10-tal har den åsikten och uttalar sig så innebär inte det att partiet strävar efter det. Som ovan, visa i partiprogrammet...
PixelMiner
2014-12-07, 17:02
Hax bloggar: http://henrikalexandersson.blogspot.se/2014/12/darfor-ar-friheten-och-demokratin-pa.html
Svenska folket är frustrerat, men fjättrat.
Det handlar inte bara om en misskött migrations- och integrationspolitik. Bostadspolitiken, byråkrati som tränger ut verksamhet i det offentliga, förmynderi, en vansinnig drogpolitik, övervakningen, en bipolär försvarspolitik, den allt mer urholkade demokratin, EU, svågerkapitalism, den politiska korrektheten och skandaler som Nuon är exempel på frågor som får svensken att knyta handen i byxfickan och svära för sig själv.
Men svenska folket kan (i princip) inte göra något åt den rådande ordningen.
De flesta människor är högt belånade och har därför ett mycket starkt intresse av politisk stabilitet. Det räcker med en måttlig ränteförändring, en begränsad valutaoro, politisk eller administrativ inkompetens, mindre säkerhetspolitiska förändringar eller en dålig dag på börsen för att svenska folkets tillvaro skall ställas på huvudet. Så de flesta drar slutsatsen att det är bäst att sitta ner i båten.
Bostadsbubblan, lånekarusellen och till och med själva valutan bygger på att alla måste tro.
Den som sticker upp och ifrågasätter fulas ut och utesluts ur samhällsgemenskapen. Exempel statueras genom att människor får sparken på grund av sin politiska hemvist och att konstnärer fängslas när deras konst blir allt för utmanande. Istället för att ta en debatt försöker man skambelägga människor.
Och vem vågar utmana makten och den rådande ordningen när data om varje telefonsamtal, varje SMS, varje e-postmeddelande, varje nätuppkoppling och alla våra mobilpositioner lagras – för att finnas tillgängliga för staten? Vem vill riskera att bli föremål för underrättelsebyråkratins intresse, trakasserad vid gränspassager och föremål för skattmasens särskilda uppmärksamhet?
Det är mycket möjligt att SD egentligen får fler röster än de förtjänar – eftersom en röst på dem (under valhemligheten) är det enda många människor känner att de kan göra på ett av de områden där de etablerade partierna har tappat greppet. Eller för att i hemlighet ge överheten en välförtjänt spark på pungen. Synd bara att landets enda missnöjesparti har sina rötter i den bruna myllan och är fullständigt kass i alla andra missnöjesfrågor.
Ju längre denna mörka fars fortsätter, ju högre blir insatserna. Vilket resulterar i att vårt samhälle inte alls blir mer stabilt, utan mindre. Det är som att elda under ett slutet kärl utan säkerhetsventil.
Frågan är var detta kommer att landa. Det kan bli fråga om en destruktiv och våldsam utveckling. Eller att ett nytt system som bygger på spontan ordning växer fram ur spillrorna. Fast mest troligt är att vi kommer att få en allt mer auktoritär och totalitär stat – som är beredd att göra nästan vad som helst för att behålla greppet.
shut teh face
2014-12-07, 17:13
Varför är det så att vänsterfolk är så väldigt arga just nu? Jag har massa folk på jobbet som är rent sagt ut förbannade, de vill inte diskutera något alls, det enda som de förmår att göra är att säga att SD är idioter/rasister/facister/etc
Vart kommer detta ifrån? Jag menar, det är ju såklart ingen nyhet, extremvänster är ju väldigt högljud av sig, och ibland aggressiv. Men varför, vad driver dem?
Om vänstern nu är så snälla och vill ge alla plats i landet, borde de inte vara ledsna eller något istället?
Torsk_ole
2014-12-07, 17:16
Det är också viktigt att fråga sig hur man ska analyserar partier. Vilken/vilka utgångspunkter finns?
Debatten blir rätt dålig när en debattör hänvisar till personer i partiet och en annan till ett partiprogram. Jag tycker att man borde jämföra med samma utgångspunkt och inte blanda. Partiprogram vs partiprogram, motioner vs motioner osv. Dessutom kan jag tycka att argumenten borde hålla för sig själva utan att slänga in nedsättande ord åt något håll.
Sen tror jag Henrik Alexandersson har rätt i det han skriver, SD är på sitt sätt det enda alternativet för vissa åsikter.
Beholder
2014-12-07, 17:23
Finns förmodligen lika många nazister i alla andra partier som SD men som inte uttalat sig som de du framhäver.
Bara för ett 10-tal har den åsikten och uttalar sig så innebär inte det att partiet strävar efter det. Som ovan, visa i partiprogrammet...
Klart man kan göra som du och den andra snubben välja att blunda för hur ledande politiker inom SD väljer att uttala sig. Det är ju en självklarhet att SD inte är så jävla dumma att dom kommer skriva rakt ut att dom hatar muslimer somalier och andra i sitt partiprogram. Inte ens svenskarnas parti som är nazister skulle vara så öppna med det. Det finns dock gott om ledande SD representanter som uttalar sig ganska illa på socialmedier till och med den absoluta toppen. Vet att källan inte kommer godtas av SD mest inbitna anhängare. Men för er andra som vill försöka skapa er en egen bild och inte bara läser på avpixlat som SD för övrigt har starka band till kan läsa här http://www.interasistmen.se/
Beholder
2014-12-07, 17:26
Det är också viktigt att fråga sig hur man ska analyserar partier. Vilken/vilka utgångspunkter finns?
Debatten blir rätt dålig när en debattör hänvisar till personer i partiet och en annan till ett partiprogram. Jag tycker att man borde jämföra med samma utgångspunkt och inte blanda. Partiprogram vs partiprogram, motioner vs motioner osv. Dessutom kan jag tycka att argumenten borde hålla för sig själva utan att slänga in nedsättande ord åt något håll.
Sen tror jag Henrik Alexandersson har rätt i det han skriver, SD är på sitt sätt det enda alternativet för vissa åsikter.
Ja det är ju ganska klart. SD väljare har ju visats vara mer intoleranta än de andra partiernas väljare mot invandrare. Om du inte gillar invandrare så röstar du på SD. Det är inte heller en tävling om vilket parti som är värst. Det som får göras är ju att göra en sammanvägning mellan hur ett parti framställer sig genom offentliga kanaler, t.ex. genom partiprogram och talesmän och sedan hur deras representanter uttalar sig i övrigt. "jänrörsskandalen" är väl ett typ exempel på när den offentliga bilden och den privata bilden inte riktigt stämmer överens. Det är få andra partier som hade kunnat komma undan med den skandalen på samma sätt som SD
Torsk_ole
2014-12-07, 17:34
Ja det är ju ganska klart. SD väljare har ju visats vara mer intoleranta än de andra partiernas väljare mot invandrare. Om du inte gillar invandrare så röstar du på SD. Det är inte heller en tävling om vilket parti som är värst. Det som får göras är ju att göra en sammanvägning mellan hur ett parti framställer sig genom offentliga kanaler, t.ex. genom partiprogram och talesmän och sedan hur deras representanter uttalar sig i övrigt. "jänrörsskandalen" är väl ett typ exempel på när den offentliga bilden och den privata bilden inte riktigt stämmer överens. Det är få andra partier som hade kunnat komma undan med den skandalen på samma sätt som SD
Den undersökning tror jag har väldigt mycket felkällor och väldigt många tänkbara orsaker till resultatet som inte lyftes fram (i alla fall enligt det DN redovisade). Jag har inte granskat den väldigt noggrant, men jag är rätt skeptiskt till den. Edit: Inte till resultatet i sig, utan till reliabiliteten och sakriktigheten.
Vissa anser inte att personerna bakom partiet är det viktigaste, utan deras partiprogram. Det är olika helt enkelt. Jag menar bara att när man pratar om ett parti så bör man inte jämföra äpplen och päron.
Angående hur "lätt" Sverigedemokraterna kom undan så finns det även många andra exempel på personer som betett sig illa som tillhör ett parti. Men representerar deras handlingar partiet?
Om vi ska diskutera denna skandal så bör den jämföras med andra skandaler begångna av andra personer inom andra partier och inte med partiprogram...
Beholder
2014-12-07, 17:35
Varför är det så att vänsterfolk är så väldigt arga just nu? Jag har massa folk på jobbet som är rent sagt ut förbannade, de vill inte diskutera något alls, det enda som de förmår att göra är att säga att SD är idioter/rasister/facister/etc
Vart kommer detta ifrån? Jag menar, det är ju såklart ingen nyhet, extremvänster är ju väldigt högljud av sig, och ibland aggressiv. Men varför, vad driver dem?
Om vänstern nu är så snälla och vill ge alla plats i landet, borde de inte vara ledsna eller något istället?
Det bottnar så klart i en uppgivenhet att ett parti som inte alls delar deras värdegrund har fått ett sånt otroligt stort inflytande trots att de i senaste valet bara fick 13% av rösterna. Vilket så klart gör att det finns en ilska mot SD.
Med tanke på hur du skriver på det här forumet är jag ganska säker på att folk inte vill prata politik med dig ligger mer på dig än att SD har gått bra. Du verkar vara väldigt svartvit i ditt tänkande och verkar ha lätt för att kalla folk extremister. Något som ligger väldigt varmt om hjärtat för SD företrädare med.
WHITEFOLKS
2014-12-07, 17:43
Det är inte invandrarnas fel det är vita medelålders män i suvs fel.
shut teh face
2014-12-07, 17:44
Det bottnar så klart i en uppgivenhet att ett parti som inte alls delar deras värdegrund har fått ett sånt otroligt stort inflytande trots att de i senaste valet bara fick 13% av rösterna. Vilket så klart gör att det finns en ilska mot SD.
Med tanke på hur du skriver på det här forumet är jag ganska säker på att folk inte vill prata politik med dig ligger mer på dig än att SD har gått bra. Du verkar vara väldigt svartvit i ditt tänkande och verkar ha lätt för att kalla folk extremister. Något som ligger väldigt varmt om hjärtat för SD företrädare med.
Intressant iakttagelse av dig då (vet jag vet) inte diskuterat politik här. Eller lyser det genom alla mina andra inlägg också? :)
(Jag har inte diskuterat politik på jobbet heller, mer iakttagit, allt annat vore självmord just nu känns det som, för övrigt röstade jag på C sist)
Armed Dingo
2014-12-07, 19:01
Klart de är arga. Jag hade också varit arg om den jag mobbat i flera år plötsligt började få folk på sin sida.
Jag tror inte de drivs av en tro om "folks lika värde". Jag tror de drivs av att visa sig duktiga och "bättre" genom att, enligt dem själva, ha den mest utvecklade synen på människan. Eller något annat rödvinstrams fram-diskuterat i en källarlokal på Södermalm av en man som bär hatt och sitter med benet över det andra i sina kläder han köpt på Stadsmissionen, för han är så medveten.
Detta behov av stöd och påhejningar inom den egna gruppen, som man bara behöver gå in på twitter för att konstatera, är vanligt när man lider av dålig självkänsla. Det förvånar mig inte om de är tröga som sirap allesammans och tar sin hämnd från yngre år när de fick mindre uppmärksamhet än vad de ansåg sig förtjäna.
Jag tror de drivs av att visa sig duktiga och "bättre" genom att, enligt dem själva, ha den mest utvecklade synen på människan.
Jag tycker att det där har ganska begränsat värde som kritik när det handlar om politik. För är inte det ungefär vad alla företrädare (och väljare) anser om sig själva, jämfört med andra, som företräder (väljer) andra partier?
Bara för att en del av topparna har den synen innebär inte att partiet har det och kommer förverkliga dem synsätten. Just sayin...
Ignatius72
2014-12-07, 20:53
Precis, skulle något annat parti som inte har nazisitiska rötter förespråka samma budskap skulle SD minska otroligt mycket.
Ny demokrati bemöttes på samma sätt utan ideologisk ryggsäck.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Fakta-om-innvandring-til-Sverige_-som-svenskene-ikke-vil-snakke-om-7813694.html#.VIObsV796YI.facebook
shadowfire
2014-12-07, 21:48
SD oroar mig egentligen inte i sig då de som röstat inte är en homogen skara. Det är en bred skara väljare med alla möjliga yrken/bakgrunder/ekonomi etc, även om det kanske må ligga en tyngdpunkt på män och framför allt yngre män.
Det som oroar mig är när 1 timmes läsning på flashback/fria tider/avpixlat och det man kan läsa i kommentarsfälten. Så fort det begås ett brott så spekuleras det i om det är "MENA", om det är i invandrartäta regioner brottet har begåtts osv. Är det brott mot en kvinna så utgår man direkt från att det är "somalier/apor/muslimer/insertrandom/" innan det i huvudtaget är någon misstänkt. Å i de fallen där det visar sig vara någon med mörkare hy, så spinns det vidare hejvilt på det. "Där ser ni Sverige vad vi får, mångkulturella våldtäktsmän!" etc. "Hon fick vad hon förtjänade som umgicks med invandrare". "Bara mörkhyade begår sådana bestialiska brott". Etc etc..
Häromdagen såg jag kommentarer om romer och tiggare och en person beskrev att denne bevittnat att de åkt limousin från affären. En annan flikade in att de också åkt helikopter. Kruxet var att detta var vittnesmål från min hemby i Norrland på 1200 invånare. Vi har en affär där och en kiosk. Ingen helikopterplatta och en limousin har hembyn inte skådat sedan mannaminne om ens det. Varför hittar man på sådant skitsnack?
Det känns som om det pågår en smygrasism som växer o växer och det har kanske inte direkt med SD att göra, men kan vara något som växer i kölvattnet av SD. Ju mer legitimt det blir att diskutera invandringspolitik, desto mer legitimt att också hata/avsky "annorlunda människor" gentemot en dikterad bild av en "svensk viking".
För SD finns det ett vägval. Man kan välja att markera, ta avstånd från dessa tendenser och sätta ner foten. Risken är att man förlorar ett väljarkapital, de som ändå är lite mer extrema i synsättet kring invandring osv. Samtidigt kan man vinna än mer sympati och locka till sig väljare från segmentet som inte anser sig vara rasister, men som är kritiska till hur invandringspolitiken bedrivs.
Anton Fräs
2014-12-07, 21:49
För SD finns det ett vägval. Man kan välja att markera, ta avstånd från dessa tendenser och sätta ner foten. Risken är att man förlorar ett väljarkapital, de som ändå är lite mer extrema i synsättet kring invandring osv. Samtidigt kan man vinna än mer sympati och locka till sig väljare från segmentet som inte anser sig vara rasister, men som är kritiska till hur invandringspolitiken bedrivs.
Detta har man ju gjort sedan väldigt långt tillbaka?
SD oroar mig egentligen inte i sig då de som röstat inte är en homogen skara. Det är en bred skara väljare med alla möjliga yrken/bakgrunder/ekonomi etc, även om det kanske må ligga en tyngdpunkt på män och framför allt yngre män.
Det som oroar mig är när 1 timmes läsning på flashback/fria tider/avpixlat och det man kan läsa i kommentarsfälten. Så fort det begås ett brott så spekuleras det i om det är "MENA", om det är i invandrartäta regioner brottet har begåtts osv. Är det brott mot en kvinna så utgår man direkt från att det är "somalier/apor/muslimer/insertrandom/" innan det i huvudtaget är någon misstänkt. Å i de fallen där det visar sig vara någon med mörkare hy, så spinns det vidare hejvilt på det. "Där ser ni Sverige vad vi får, mångkulturella våldtäktsmän!" etc. "Hon fick vad hon förtjänade som umgicks med invandrare". "Bara mörkhyade begår sådana bestialiska brott". Etc etc..
Häromdagen såg jag kommentarer om romer och tiggare och en person beskrev att denne bevittnat att de åkt limousin från affären. En annan flikade in att de också åkt helikopter. Kruxet var att detta var vittnesmål från min hemby i Norrland på 1200 invånare. Vi har en affär där och en kiosk. Ingen helikopterplatta och en limousin har hembyn inte skådat sedan mannaminne om ens det. Varför hittar man på sådant skitsnack?
Det känns som om det pågår en smygrasism som växer o växer och det har kanske inte direkt med SD att göra, men kan vara något som växer i kölvattnet av SD. Ju mer legitimt det blir att diskutera invandringspolitik, desto mer legitimt att också hata/avsky "annorlunda människor" gentemot en dikterad bild av en "svensk viking".
Råkar du bo i ett invandrartätt område?
shadowfire
2014-12-07, 21:51
Detta har man ju gjort sedan väldigt långt tillbaka?
Att säga det muntligt till pressen i intervjuer är inte samma sak som att sätta ner foten och markera på nätforum som avpixlat, fria tider, flashback och 2-3 andra nättidningar som jag knappt minns namnen på nu. Där har det vad jag vet aldrig förekommit att en SD-representant sagt åt folk att kamma luggen, klippa sig o skaffa ett jobb.
Så länge många anti-SD'are fortsätter att fokusera på rasism som grundorsak till att väljare flockas till SD och inte ekonomiska orsaker (ovilja att bli tvingad att betala för andra) så lär det bara bli värre och värre.
shadowfire
2014-12-07, 21:54
Råkar du bo i ett invandrartätt område?
Jag har bott i invandrartäta områden tidigare, just nu bor i jag i ett område med lågavlönade/arbetslösa/arbetare. Vad jag såg från statistiken så är det en kraftig majoritet soussar här från senaste valet medan 5 min bilväg härifrån i grannkommunen är det en kraftig SD-majoritet.
Jag bor i en kommun som blev uppmärksammad för inte så länge sedan pga ett visst klassfoto med enbart tre klasskamrater deltagandes på.
Jag har bott i invandrartäta områden tidigare, just nu bor i jag i ett område med lågavlönade/arbetslösa/arbetare. Vad jag såg från statistiken så är det en kraftig majoritet soussar här från senaste valet medan 5 min bilväg härifrån i grannkommunen är det en kraftig SD-majoritet.
Jag bor i en kommun som blev uppmärksammad för inte så länge sedan pga ett visst klassfoto med enbart tre klasskamrater deltagandes på.
Pröva på att bo/arbeta i Malmö ett tag så får vi se om du ändrar åsikt.
shadowfire
2014-12-07, 22:01
Vad gäller M och alliansen så känner jag mig riktigt skeptisk till fröken Batra. Hur man än vänder o vrider på det när man tittar på partier, så är det något med själva partiledaren som påverkar många. En del personer röstar på ett parti i praktiken enbart pga att de fått förtroende för själva partiledaren. Vänder man på steken och tänker att en partiledare kanske också ska bli statsminister, så kan man fundera på vad svenska folket tyckte om Juholt som kandidat till den posten.
Lövet har fått en bättre startsträcka med mer förtroende än vad Juholt fick, men på sistone känns det som om Lövet har fått bita i grästufvan. Samtidigt var det ju en opinionsundersökning nu senast som visade på att folket gärna ser en blocköverskridande regering, men S-ledd, dvs av Lövet.
Vettisjutton hur fröken Batra ska kunna kliva in och vinna förtroende. En uppförsbacke för ett uttalande 15 år sedan är kanske inget o haka upp sig på, men det är något med hennes karisma och kyla/stelhet som jag bara inte kan med. En statsminister, även om det är en person från ett parti jag själv inte röstat på, vill jag ändå ska vara karismatisk, en ledargestalt.
Vem av partiledarna är mest lämpad som statsminister?
Pröva på att bo/arbeta i Malmö ett tag så får vi se om du ändrar åsikt.
Om man bor och arbetar i Malmö så.. ?
Löfven i agenda var en katastrof ikväll. Körde med muslimer är största hotet sen Hitler-halmgubben för tredje gången jag sett. Är han dum i huvet eller ljuger han bara?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sen får vänstersidan skylla sig själva över att debatten är så hård. Det är inte direkt så att de visat sig toleranta och gillandes olika de sista åren.
Kommer nog aldrig rösta i Sverige.
Inget parti tilltalar mig alls, bryr mig knappt vem som vinner valet.
Om man bor och arbetar i Malmö så.. ?
Så märker man rätt tydligt att integrationen inte fungerar....
Integrationen fungerar ju utmärkt hos svenskarna som flyttar till Spanien/Thailand, NOT...
Leifallan
2014-12-07, 23:10
Kommer definitivt rösta på S och hoppas de går till val utan några stödpartier. Då får de tillbaka sina gamla väljare.
Integrationen fungerar ju utmärkt hos svenskarna som flyttar till Spanien/Thailand, NOT...
Säker på att du inte blandar ihop assimilering och integration nu? Personligen har jag bara hört väl om utvandrare i spansktalande länder,. Vi har fortfarande ett rykte om kvalité i många länder. Thailand däremot har jag ingen aning om.
Löfven i agenda var en katastrof ikväll. Körde med muslimer är största hotet sen Hitler-halmgubben för tredje gången jag sett. Är han dum i huvet eller ljuger han bara?
Vad, står inte SD för att muslimer är största hotet sedan Hitler? I så fall har jag överskattat deras intelligens.
Vad, står inte SD för att muslimer är största hotet sedan Hitler? I så fall har jag överskattat deras intelligens.
Nopp. Bara islamism. Inte samma sak.
Nopp. Bara islamism. Inte samma sak.
Skillnaden är?
filmjölk
2014-12-08, 00:19
Men för tusan, är inte muslimer största hotet sedan Stalin då? Är det USA, Putin, Nordkorea? Näe, skulle inte tro det. Jihad och terrordåd är rätt allvarliga grejer, Jihad och terrordåd är faktiskt värre än att folk målar sig svarta fejset på maskerad, eller har jag helt fel?
TranceII
2014-12-08, 00:49
Skillnaden är?
Islamism är tanken att islam även skall guida politiken/sociala livet.
Att majoriteten av våra fångar har utlänsk härkomst är ett fint tecken på att vårat nuvarande system är kasst.
Att majoriteten av våra fångar har utlänsk härkomst är ett fint tecken på att vårat nuvarande system är kasst.
För vi ens statistik över om folk har utländsk härkomst eller inte? Vad som däremot är ganska oroande är att upp mot ~30% inte ens är svenska medborgare.
Vilket innebär att vi får all sämre gränskontroll, och vi får mer och mer hitresta "lyckosökare" som begår brott.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5624693
Under första halvåret 2013 inställde sig omkring 4 500 personer i ett svenskt fängelse, enligt Kriminalvårdens statistik. Av dem var 35 procent inte svenska medborgare.
Det är en rekordhög andel – som kan jämföras med 2003 – då andelen var 25 procent. Men ökningen har varit som störst de senaste två åren.
Men för tusan, är inte muslimer största hotet sedan Stalin då? Är det USA, Putin, Nordkorea? Näe, skulle inte tro det. Jihad och terrordåd är rätt allvarliga grejer, Jihad och terrordåd är faktiskt värre än att folk målar sig svarta fejset på maskerad, eller har jag helt fel?
Du kan vara lugn, det är bara några hundra procent större chans att du dör i ett högextremist terrordåd här i norden. Det borde väll thunder veta som bor i Norge.
proteinsynthesis
2014-12-08, 08:01
Fakta om innvandring til Sverige, som svenskene ikke vil snakke om
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Fakta-om-innvandring-til-Sverige_-som-svenskene-ikke-vil-snakke-om-7813694.html
Islam är inte jihad och terrorism, det som utförs idag är av okunniga människor.
Dem farliga är dem som förser dessa dumma och okunniga personer med vapen...
Islam är inte jihad och terrorism, det som utförs idag är av okunniga människor.
Det är alltid någon annans fel.
De är ganska duktiga på att göra vapen själva. 36$ för ett 9mm hand-eldvapen, ~260 kronor. Du får knappt en soft-airgun för det i Sverige.
FinRqCocwGE
Kommer definitivt rösta på S och hoppas de går till val utan några stödpartier. Då får de tillbaka sina gamla väljare.
Löfven sa ju på träffpressen i samband med extra valet att S och MP går till val tillsammans på budgeten de lagt fram.
Så det där med att tro att Socialdemokraterna går till val ensamma är redan kört, tyvärr. Det blir att man får Miljömupparna på köpet.
Problemet är att dessa stollarna nässlar sig in i moskéer och liknande tillställning där unga, arga, outbildade män söker efter enkla svar på världshierkin. Vapen kommer alltid finnas att skaffa fram, så jag är betydligt mer rädd för stollarna som köper vapen än de sol säljer.
Ignatius72
2014-12-08, 09:05
Löfven sa ju på träffpressen i samband med extra valet att S och MP går till val tillsammans på budgeten de lagt fram.
Så det där med att tro att Socialdemokraterna går till val ensamma är redan kört, tyvärr. Det blir att man får Miljömupparna på köpet.
Samtidigt så har han börjat ducka på frågorna om samarbete. Han är en amatör utklädd till statsminister.
Problemet är att dessa stollarna nässlar sig in i moskéer och liknande tillställning där unga, arga, outbildade män söker efter enkla svar på världshierkin. Vapen kommer alltid finnas att skaffa fram, så jag är betydligt mer rädd för stollarna som köper vapen än de sol säljer.
Va?
Jag trodde bara unga, outbildade arga män var vita och bodde i Sverige?! ;)
Hela min världsbild har ställts upp och ned nu, existenskris, etc.
Leifallan
2014-12-08, 10:43
Jovars tyvärr går inte detta städa upp inför det extra valet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Islamism är tanken att islam även skall guida politiken/sociala livet.
Visst, men när samma grundläggande ideologi även finns hos andra muslimer kommer det ändå guida politiken/sociala livet.
shadowfire
2014-12-08, 17:23
Saxat från AB och en artikel om SIFO's senaste undersökning;
Både hos Alliansväljarna och bland de rödgröna väljarna uppger sig 12 procent vilja byta parti till extravalet. Bland Sverigedemokraternas väljare vill 19 procent byta parti.
Enligt Sifos opinionschef Toivo Sjörén innebär resultatet att läget är öppet trots att det bara är tre månader från föregående val.
– Det öppnar upp för rörelser som kan överraska partierna, säger han till SVT.
Enligt undersökningen pekar mycket på ett högt valdeltagande. 88 procent uppger sig vilja rösta.
shadowfire
2014-12-08, 17:30
Det är 43% totalt. Nu ska man inte dra på för stora växlar från en enda undersökning och mycket kan ju hända, men ponera att hälften av undersökningens antal byter parti (~20% av alla väljare totalt) - det kan trots allt skaka om lite i soppan.
Även om det är S-röstare som väljer att byta till MP eller KD-röstare som väljer att byta till FP t.ex. Det förändrar ändå spelplanen, även om det är inom samma klassiska block.
SD-röstare som kan tänka sig byta är det ju inte helt långsökt att utgå från att de i sådana fall mer troligt rör sig åt höger än åt vänster. Inte helt långsökt heller att förmoda att det kan vara nytillkomna SD-röstare som väljer att återvända till tidigare parti (moderaterna?).
Rena spekulationer givetvis, men intressanta. Det vore helt galet tråkigt om det blev ett nyval med snarlikt resultat som i detta fall, inte minst om respektive block låser ner sig på samma sätt igen. Då kommer SD (om man ska tro vad de lovat) rösta ner budgeten på nytt och så står vi inför ännu ett nyval.
Det hade i andra länders ögon skapat ännu sämre förtroende för Sverige och risken att vi torskar export, affärer, kronans värde osv ökar markant. Hoppas verkligen för vårt lands bästa inte att vi hamnar i ett sådant ekorrhjul.
TranceII
2014-12-08, 17:46
Visst, men när samma grundläggande ideologi även finns hos andra muslimer kommer det ändå guida politiken/sociala livet.
Ja, till viss del självklart. Men även bland de extrema så finns de som skiljer på stat och religion. T.ex. även bland de ganska extrema salafisterna så finns det de som traditionellt har stöttat regeringar i mellanöstern trots att de inte baserar sina lagar på sharia.
Nu minskar nog den delen och kungafamiljen i Saudiarabien kanske snart själva får känna på den extrema salafism som de exporterar till resten av världen när den inte längre nöjer sig med att stötta diktaturer utan de vill bestämma helt själva.
Hur som helst så betyder islamismen oftast att man vill se sharia som grund för lagar medan andra troende tycker det är nog att de själva följer sharia.
Det är 43% totalt. Nu ska man inte dra på för stora växlar från en enda undersökning och mycket kan ju hända, men ponera att hälften av undersökningens antal byter parti (~20% av alla väljare totalt) - det kan trots allt skaka om lite i soppan.
Även om det är S-röstare som väljer att byta till MP eller KD-röstare som väljer att byta till FP t.ex. Det förändrar ändå spelplanen, även om det är inom samma klassiska block.
SD-röstare som kan tänka sig byta är det ju inte helt långsökt att utgå från att de i sådana fall mer troligt rör sig åt höger än åt vänster. Inte helt långsökt heller att förmoda att det kan vara nytillkomna SD-röstare som väljer att återvända till tidigare parti (moderaterna?).
Rena spekulationer givetvis, men intressanta. Det vore helt galet tråkigt om det blev ett nyval med snarlikt resultat som i detta fall, inte minst om respektive block låser ner sig på samma sätt igen. Då kommer SD (om man ska tro vad de lovat) rösta ner budgeten på nytt och så står vi inför ännu ett nyval.
Det hade i andra länders ögon skapat ännu sämre förtroende för Sverige och risken att vi torskar export, affärer, kronans värde osv ökar markant. Hoppas verkligen för vårt lands bästa inte att vi hamnar i ett sådant ekorrhjul.
Wat?
Jens.Andersson
2014-12-08, 21:01
Wat?
Det är ju såklart helt åt helvete att räkna så men han menar att 12 + 12 + 19 = 43 %.
En fråga som folk redan petat i. S hade ju rasbiologiska institutet till 70-talet. Hjälpte nazisterna och tvångsterilisering av oönskade människor ganska nyligt. Varför gäller inte arvsynden för S? När slutade den gälla?
Och följdfrågan blir således, när slutar arvsynden för SD? Eller är det som i krig att det är vinnaren som skriver historien och SDs enda chans är att komma upp i 25-30% och bli största parti och därmed ändra själv?
shadowfire
2014-12-08, 21:13
det är ju såklart helt åt helvete att räkna så men han menar att 12 + 12 + 19 = 43 %.
:p
WHITEFOLKS
2014-12-08, 21:17
:p
De menar rimligtvis procent av deras väljare.
shadowfire
2014-12-08, 21:19
De menar rimligtvis procent av deras väljare.
Ja?
Procentsatsen är utifrån respektive partis väljare.
shadowfire
2014-12-08, 21:28
12% inom rödgröna kan tänka sig byta parti, 12% inom alliansen kan tänka sig byta parti, 19% inom SD kan tänka sig byta parti. Enligt SIFO.
Sett till antalet totala väljare som röstat så är det inte en liten skara direkt.
eternallord
2014-12-08, 22:00
Det är 43% totalt
*slap*
WHITEFOLKS
2014-12-09, 08:41
Ja?
Procentsatsen är utifrån respektive partis väljare.
Så det blir vad, 5+5+2 (ish), dvs 12% av totala väljarna som kan tänka sig att byta.
Så det blir vad, 5+5+2 (ish), dvs 12% av totala väljarna som kan tänka sig att byta.
12% inom rödgröna kan tänka sig byta parti, 12% inom alliansen kan tänka sig byta parti, 19% inom SD kan tänka sig byta parti. Enligt SIFO.
Sett till antalet totala väljare som röstat så är det inte en liten skara direkt.
12% om man ser till valdeltagande.
10% om man ser till röstberättiga. :)
filmjölk
2014-12-09, 15:09
Tänk om Löfvén sa något rasistiskt, en groda eller något konstaterande som till exempel: "Somalier är överrepresenterade som våldtäktsmän, fast det får man väl inte säga i det här jävla pk-landet?" hur många av SDs väljare hade han snott då?
(jag gillar SD, men jag tror en del av väljarbasen hade kunnat lockas av minsta halmstrå från ett annat parti)
Inga, tror inte någon förutom sossarna har förtroende för den tomten.
Macroman
2014-12-09, 16:01
Tänk om Löfvén sa något rasistiskt, en groda eller något konstaterande som till exempel: "Somalier är överrepresenterade som våldtäktsmän, fast det får man väl inte säga i det här jävla pk-landet?" hur många av SDs väljare hade han snott då?
(jag gillar SD, men jag tror en del av väljarbasen hade kunnat lockas av minsta halmstrå från ett annat parti)
Om t.ex. KD sätter ned foten börjar prata volymer och rimliga nivåer på invandringen så kommer de direkt att få 8-10 % i ett val. Detta är enda sättet för de vanliga partierna att stoppa SDs frammarsch. Frågan är vilket parti som blir först med att våga...
Om t.ex. KD sätter ned foten börjar prata volymer och rimliga nivåer på invandringen så kommer de direkt att få 8-10 % i ett val. Detta är enda sättet för de vanliga partierna att stoppa SDs frammarsch. Frågan är vilket parti som blir först med att våga...
Hade inte folkpartiet redan för typ 10år sedan snack om språktest för medborgarskap och lite sådana saker?
Macroman
2014-12-09, 16:21
Hade inte folkpartiet redan för typ 10år sedan snack om språktest för medborgarskap och lite sådana saker?
Jovisst är det så. M hade senast 2007 i sitt program en invandringspolitik som är i det närmast identiskt med SDs nuvarande förslag.
Det lustiga är alltså att sedan SD kommit in i riksdagen 2010 så har övriga partier av beröringsskräck med SD sällat sig till MPs "open border"-politik gällande invandringen. Helt bisarrt imo...
Jo och det blev genast skriverier om hur rasistiska folkpartiet var pga detta :)
Men alltså, det är ju bara ett räkneexempel.
0,12*(31,01+5,72+6,89)+0,12*(23,33+6,11+5,42+4,57) +0,19*12,86=12,41
12,41% av väljarna kan tänka sig att byta parti.
(det motsvarar sexton tusen miljarder väljare)
Första gången jag ser ett annant parti en SD som vågar säga sitt om flykting/migrationspolitiken, intressant om nått annat borgligt parti hakar på.
KD vill minska flyktingkostnader
Stockholm/TT Kristdemokraterna vill minska statens kostnader för asylsökande. Partiledaren Göran Hägglund föreslår därför sänkt etableringsersättning, ett nytt skatteavdrag, tillfälliga uppehållstillstånd och snabbare asylprocess.
Relaterat
Läs hela NA digitalt
- Klicka här -
Han hävdar att förslagen "värnar asylrätten" och skapar förutsättningar för "en utvecklad välfärd".
"Jag tänker varken hålla fast vid en politik som inte fungerar eller acceptera beslut som inskränker asylrätten", skriver Hägglund på Dagens Nyheters debattsida.
Inget självändamål
Hägglund anser att det "är ett självändamål att ha en human migrationspolitik".
"Men det är inte ett självändamål att politiken ska kosta så mycket som möjligt", skriver han.
Till förslagen som KD-ledaren lanserar hör att pröva att "sänka nyanländas etableringsersättning" och ett nytt etableringsavdrag. Det skulle innebära att en nyanländ kan tjäna 100 000 kronor per år i fem år utan att betala inkomstskatt.
"Eftersom möjligheten till denna skattenedsättning upphör efter fem år, skapas mycket starka incitament till tidig etablering. Etableringsavdraget gör det mycket lönsamt att ta även deltids- eller säsongsanställningar", skriver Hägglund.
Tillfälligt en huvudregel
Han vill också att huvudregeln ska vara att bara utfärda tillfälliga uppehållstillstånd, i stället för permanenta, de första tre åren. Men permanenta tillstånd ska kunna ges till bland annat asylsökande som skaffar jobb.
"Den som under de första tre åren har etablerat sig på arbetsmarknaden ges ett permanent uppehållstillstånd även om skyddsbehovet inte kvarstår".
Han ser också att Migrationsverket med bibehållen rättssäkerhet kan snabbehandla asylansökningar från personer med ursprung i länder som "kan betecknas som säkra".
"Förslaget bör leda till färre uppenbart ogrundade ansökningar, kortare köer och sänkta kostnader för mottagandet", skriver Hägglund i DN.
Han anser att exempelvis 8 000 ansökningar från västra Balkan, som beräknas komma 2015, kan betraktas som "uppenbart ogrundade".
http://na.se/nyheter/sverige/1.2767299-kd-vill-minska-flyktingkostnader
TheOne1994
2014-12-18, 07:20
Första gången jag ser ett annant parti en SD som vågar säga sitt om flykting/migrationspolitiken, intressant om nått annat borgligt parti hakar på.
KD vill minska flyktingkostnader
Stockholm/TT Kristdemokraterna vill minska statens kostnader för asylsökande. Partiledaren Göran Hägglund föreslår därför sänkt etableringsersättning, ett nytt skatteavdrag, tillfälliga uppehållstillstånd och snabbare asylprocess.
Relaterat
Läs hela NA digitalt
- Klicka här -
Han hävdar att förslagen "värnar asylrätten" och skapar förutsättningar för "en utvecklad välfärd".
"Jag tänker varken hålla fast vid en politik som inte fungerar eller acceptera beslut som inskränker asylrätten", skriver Hägglund på Dagens Nyheters debattsida.
Inget självändamål
Hägglund anser att det "är ett självändamål att ha en human migrationspolitik".
"Men det är inte ett självändamål att politiken ska kosta så mycket som möjligt", skriver han.
Till förslagen som KD-ledaren lanserar hör att pröva att "sänka nyanländas etableringsersättning" och ett nytt etableringsavdrag. Det skulle innebära att en nyanländ kan tjäna 100 000 kronor per år i fem år utan att betala inkomstskatt.
"Eftersom möjligheten till denna skattenedsättning upphör efter fem år, skapas mycket starka incitament till tidig etablering. Etableringsavdraget gör det mycket lönsamt att ta även deltids- eller säsongsanställningar", skriver Hägglund.
Tillfälligt en huvudregel
Han vill också att huvudregeln ska vara att bara utfärda tillfälliga uppehållstillstånd, i stället för permanenta, de första tre åren. Men permanenta tillstånd ska kunna ges till bland annat asylsökande som skaffar jobb.
"Den som under de första tre åren har etablerat sig på arbetsmarknaden ges ett permanent uppehållstillstånd även om skyddsbehovet inte kvarstår".
Han ser också att Migrationsverket med bibehållen rättssäkerhet kan snabbehandla asylansökningar från personer med ursprung i länder som "kan betecknas som säkra".
"Förslaget bör leda till färre uppenbart ogrundade ansökningar, kortare köer och sänkta kostnader för mottagandet", skriver Hägglund i DN.
Han anser att exempelvis 8 000 ansökningar från västra Balkan, som beräknas komma 2015, kan betraktas som "uppenbart ogrundade".
http://na.se/nyheter/sverige/1.2767299-kd-vill-minska-flyktingkostnader
det svänger i politiken :)
detta visst alla innan valet med, känns desperat att ta upp frågan nu...men vad har dom för val egentligen.
Oavsett om KD skulle få några extra röster eller inte på utspelet så tror jag det kvittar eftersom de är med alliansen och som ensamt miniparti inte skulle få igenom sin åsikt i frågan.
Tror de är rätt medvetna om det också.
Hade varit så skönt om alliansen hade tagit ansvar för landet i integrationsfrågan, så slipper man rösta på sd och få känna allt hat från okunniga.
Det kommer vara ännu en "vi vill..." men det kommer inte vara Alliansens politik vilket är det enda som betyder något i slutändan.
Absolut inte sd. Väldigt lycklig att kolozzeum inte representerar Sverige avseende politisk tillhörighet. Förstår inte heller hur invandrarfrågan kan vara så sjukt central för så många här. Blir en röst på MP eller S här.
Förstår inte heller hur invandrarfrågan kan vara så sjukt central för så många här.
Kanske för att folk inte vill ha ökad brottslighet och segregering och dessutom betala för det med sina egna pengar i förskott.
TheOne1994
2014-12-18, 10:01
Absolut inte sd. Väldigt lycklig att kolozzeum inte representerar Sverige avseende politisk tillhörighet. Förstår inte heller hur invandrarfrågan kan vara så sjukt central för så många här. Blir en röst på MP eller S här.
S har ju loosat en gång. Känns inte det som ett nederlag till. Jag tror många tänker till denna gången, har man loosat en gång får man gå tillbaka till ritbordet och göra om igen. Alla internetforum ser lika ut när det gäller invandringsfrågan...
Det är väl klart att om du vill ha fri invandring till vilket pris som helst, så kommer du inte kunna förstå varför invandringsfrågan kan vara så central.
Är det bara jag som tycker att S.Löfven verkar vara lite enkelspårig, bakom och korkad?
Tvivlar på att han skulle få över 100 på ett IQ-test.
"Vill inte rösta på ett parti som anses vara rasistiskt. Tar och röstar på ett sexistiskt och marxistiskt parti alternativt ett arbetarparti med starkt stöd av svenska maffian istället!"
Sen min kusin blev nerslagen av "talibaner" så kommer jag för evigt va SDare då min släkt å familjs säkerhet från våld står absolut högst...
S har ju loosat en gång. Känns inte det som ett nederlag till. Jag tror många tänker till denna gången, har man loosat en gång får man gå tillbaka till ritbordet och göra om igen. Alla internetforum ser lika ut när det gäller invandringsfrågan...
Tycker absolut att det här känns som ett nederlag, däremot så tror jag att det krävs mer än ett omval för att förändra situationen som uppstår när inget block har majoritet. Tillbaka till ritbordet för att försöka få till lite sjysta förslag till hur landet ska styras vore aktuellt..
"Vill inte rösta på ett parti som anses vara rasistiskt. Tar och röstar på ett sexistiskt och marxistiskt parti alternativt ett arbetarparti med starkt stöd av svenska maffian istället!"
Självklart vill jag inte rösta på ett parti som anses vara rasistiskt, det hjälper inte att det är ett parti som verkar växa efter händelser som visar på ohumana mänskliga värderingar. Du får gärna upplysa mig hur MP har starkt stöd av svenska maffian.
Kanske för att folk inte vill ha ökad brottslighet och segregering och dessutom betala för det med sina egna pengar i förskott.
Kanske skulle satsa på att förändra politiken angående integration snarare än att förstärka bilden av att de personer som flytt hit från sina hemland orsakar ökad brottslighet och måla upp den gruppen som bovar? Det är en stor grupp som säkert kommer växa då situationen i världen ser ut som den gör med krig/fattigdom och andra förtryck. Har inga problem med att en del av mina pengar skulle gå till det.
TheOne1994
2014-12-18, 12:36
Sen min kusin blev nerslagen av "talibaner" så kommer jag för evigt va SDare då min släkt å familjs säkerhet från våld står absolut högst...
jag har oxå en handfull i min familj som blivit utsatt av detta. Både misshandel och rån. Tom min arbetskompis som är turk blev rånad av invandrare...han fråga dom två gånger om dom mena allvar. Blev av med telefonen och 40 kr. Han röstar SD idag.
Malmö är helt sjukt !!
Sitter ni i en grotta i småland så märker ni inget....
Precis som din kusin så finns det miljontals människor som lever under hot av talibaner. So what om din kusin blev nedslagen inom Sveriges gränser eller i Afghanistan, är man inte värd trygghet för att slippa undan det? Hoppas din kusin mår bra igen!
PureWhey
2014-12-18, 12:41
Hägglund
Vi föreslår också ett nytt etableringsavdrag som innebär att en nyanländ under sina första fem år i Sverige sammanlagt kan tjäna upp till en halv miljon kronor, motsvarande 100.000 kronor per år, utan att betala inkomstskatt
Jag tar gärna också 0.5 milj skattefritt när jag börjar arbeta.
TheOne1994
2014-12-18, 12:42
Precis som din kusin så finns det miljontals människor som lever under hot av talibaner. So what om din kusin blev nedslagen inom Sveriges gränser eller i Afghanistan, är man inte värd trygghet för att slippa undan det? Hoppas din kusin mår bra igen!
är du på riktigt ?
vi hjälper dom att komma hit och ska få stryk på kuppen ? Dom ska enbart vara tackasamma att vi hjälper dom. Nu drar invandrargäng runt och fuckar med allt. Kommer du ihåg bränderna i Stockholm ? Inte fan var det svenskar ! Det är på tiden att vakna grabben !!
dom övriga länderna i norden har fattat poängen, varför ska vi alltid vara sist på tåget ? Är vi verkligen så blåögda ?
PureWhey
2014-12-18, 12:45
är du på riktigt ?
vi hjälper dom att komma hit och ska få stryk på kuppen ? Dom ska enbart vara tackasamma att vi hjälper dom. Nu drar invandrargäng runt och fuckar med allt. Kommer du ihåg bränderna i Stockholm ? Inte fan var det svenskar ! Det är på tiden att vakna grabben !!
+1
Eller minns du kravallerna på Saltsjöbaden?
Inte jag heller.
jag har oxå en handfull i min familj som blivit utsatt av detta. Både misshandel och rån. Tom min arbetskompis som är turk blev rånad av invandrare...han fråga dom två gånger om dom mena allvar. Blev av med telefonen och 40 kr. Han röstar SD idag.
Malmö är helt sjukt !!
Sitter ni i en grotta i småland så märker ni inget....
Att använda detta som argument för att rösta på SD är ju bara tragiskt. Ska man jämföra med att han blev rånad och misshandlad av 1..2..3 invandrare kanske, så får du nog jämföra den här enskilda händelsen med hur många invandrare han INTE blev rånad och misshandlad av.
Det finns inget parti i riksdagen som är för våldsamheter och kriminalitet. Samtliga partier skulle ta starkt avstånd från detta, så att välja SD endast för detta är inte logiskt.
Att använda detta som argument för att rösta på SD är ju bara tragiskt. Ska man jämföra med att han blev rånad och misshandlad av 1..2..3 invandrare kanske, så får du nog jämföra den här enskilda händelsen med hur många invandrare han INTE blev rånad och misshandlad av.
Det finns inget parti i riksdagen som är för våldsamheter och kriminalitet. Samtliga partier skulle ta starkt avstånd från detta, så att välja SD endast för detta är inte logiskt.
Men nu verkar det som dagens politik enbart handlar om känslor och inte rationellt tänkande. Så jag är inte förvånad.
TheOne1994
2014-12-18, 13:02
det räcker för mig ifl. Jag har sett och hört tillräckligt helt enkelt.
Baserar mina röster på mer än detta. Gillar Jimmy helt enkelt. Ogillar dom andra tomtarna. Som förälder til tonårsbarn ser man det från ett annat håll om man blivit utsatt i "familjen" , som förälder blir man ...förbannad.
Mina döttrar brukar säga så här när dom är ute på disco: Svenska killar glor satan , utläningarna tar på en...som om man är ett objekt. Här ligt att höra från sina töser :)
Agitator
2014-12-18, 13:05
Gillar att media sopar massa händelser under mattan.
Under bara detta år har det varit bränder både hus och bilar 2 gånger runt östberga (de försöker få igång kaos, men avtar efter ett dygn typ) samt senast nu i rågsved/hagsätra fick bilar smaka brand.
De var även förberedda på polisen osv, hade molovcoctails med mera att kasta när de kom.
Liten notis här och där i media. Härligt hur de försöker sopa allt under mattan.
WHITEFOLKS
2014-12-18, 13:07
Man begår inte brott för att man är "invandrare" utan det är mer kopplat till utanförskap och sociala problem. Dessa problem är dock vanligare bland "invandrare" pga integrationsproblem.
Så att säga att invandrare begår brott är lite oärligt. Samtidigt är det lite oärligt att säga att det beror på integrationsproblem om man inte har några förslag/lösningar på hur man ska lösa dessa integrationsproblem.
TheOne1994
2014-12-18, 13:09
Man begår inte brott för att man är "invandrare" utan det är mer kopplat till utanförskap och sociala problem. Dessa problem är dock vanligare bland "invandrare" pga integrationsproblem.
Så att säga att invandrare begår brott är lite oärligt. Samtidigt är det lite oärligt att säga att det beror på integrationsproblem om man inte har några förslag/lösningar på hur man ska lösa dessa integrationsproblem.
jag är med dej. Dock får jag hellre på käften av en svensk. En svenska slår ett par gånger tills man faller. Det här med att spraka när dom ligger kommer uteifrån. Du vet där dom bränner flaggor och stamapar på dom...dom blir så hatiska.
Perramja
2014-12-18, 13:10
http://carboncultures.com/ccwp/wp-content/uploads/2013/05/green-handshake-small.jpg
Gillar att media sopar massa händelser under mattan.
Under bara detta år har det varit bränder både hus och bilar 2 gånger runt östberga (de försöker få igång kaos, men avtar efter ett dygn typ) samt senast nu i rågsved/hagsätra fick bilar smaka brand.
De var även förberedda på polisen osv, hade molovcoctails med mera att kasta när de kom.
Liten notis här och där i media. Härligt hur de försöker sopa allt under mattan.
Ja, den vinklade media märkte väl att folk faktiskt inte gillade brända bilar förra gången, så de vill ju inte ge de stackars kriminella dårarna en dålig stämpel :laugh:
jag är med dej. Dock får jag hellre på käften av en svensk. En svenska slår ett par gånger tills man faller. Det här med att spraka när dom ligger kommer uteifrån. Du vet där dom bränner flaggor och stamapar på dom...dom blir så hatiska.
Nej, det du skriver stämmer inte utan det saknar total verklighetsförankring utifrån ditt snevridna synsett.
TheOne1994
2014-12-18, 13:16
Nej, det du skriver stämmer inte utan det saknar total verklighetsförankring utifrån ditt snevridna synsett.[/QUOTE]
för dej ja ,inte för mig mfl.
för dej ja ,inte för mig mfl.
vi lever i samma verklighet, så det som är verkligt här för mig, är verklighet här för dig. jag vet av erfarenhet att även svenskar inte slutar slå bara för att en person ligger ner. Jag vet mycket väl att man använder exempelvis kundvagnar för att kasta i huvudet på folk som ligger ner. Eller att använda tårgas för att hoppa på personer, och när de ligger ner så passar man på att misshandla dem. jag vet att man sätter en pistol mot huvudet för att skrämma andra. Eller kniv mot strupen. Teleskopbatonger är inte sällan heller ett vanligt medel. Poängen är; att försöka tillskriva en grupp falska saker hjälper ingen. Det enda som händer är att du själv förlorar förtroende.
Det enda sättet för någon att bli någotsånär integrerad i ett samhälle är att klara sitt eget uppehälle lagligt i det samhället. En massa människor med noll kvalifikationer kan inte integreras.
TheOne1994
2014-12-18, 13:30
vi lever i samma verklighet, så det som är verkligt här för mig, är verklighet här för dig. jag vet av erfarenhet att även svenskar inte slutar slå bara för att en person ligger ner. Jag vet mycket väl att man använder exempelvis kundvagnar för att kasta i huvudet på folk som ligger ner. Eller att använda tårgas för att hoppa på personer, och när de ligger ner så passar man på att misshandla dem. jag vet att man sätter en pistol mot huvudet för att skrämma andra. Eller kniv mot strupen. Teleskopbatonger är inte sällan heller ett vanligt medel. Poängen är; att försöka tillskriva en grupp falska saker hjälper ingen. Det enda som händer är att du själv förlorar förtroende.
okej I give up Fordon !
Det kan vara så att det är åldern som avgör. På "min tid" fick och gav man varandra på flabben av oilka orsaker. Dock sluta man slå när dom föll. Man slår aldrig på någon som ligger. Eftersom jag har poliser och brandmän i familjenb så hör man saker hela tiden, det blir bara för mkt liksom. Ja ja vi lever i olika världar du och jag :)
ARMSTARK
2014-12-18, 14:42
Jag är uppvuxen i stockholms norra förorter (väldigt mycket utanförskap) och jag har fan aldrig sett en "svenne" göra något av det du beskriver. Däremot personer "med annan bakgrund" flera utav exemplen. Vart är det du har växt upp?
Jag är uppvuxen i stockholms norra förorter (väldigt mycket utanförskap) och jag har fan aldrig sett en "svenne" göra något av det du beskriver. Däremot personer "med annan bakgrund" flera utav exemplen. Vart är det du har växt upp?
Täby. Jag har även x antal historier från utrikesfödda samt andra generatioens invandrare som har gjort liknande saker. Men det jag skrev har utförts av helsvenska personer.
TheOne1994
2014-12-18, 15:04
dom går på knäna...det kommer vi oxå att göra om år.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-nyanstaller-cirka-tusen-personer/
dom går på knäna...det kommer vi oxå att göra om år.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-nyanstaller-cirka-tusen-personer/
Nja. Med lite insyn så är det mer värdelös organisationsstruktur, värdelösa chefer, värdelös styrning och värdelös "dit ska vi" högsta hönset som är problemet än att arbetsbelastningen är för hög.
TheOne1994
2014-12-18, 15:15
Nja. Med lite insyn så är det mer värdelös organisationsstruktur, värdelösa chefer, värdelös styrning och värdelös "dit ska vi" högsta hönset som är problemet än att arbetsbelastningen är för hög.
jo men det är ändå ett stort antal tjänster..något är fel.
jo men det är ändå ett stort antal tjänster..något är fel.
Jo en ~20% ökning av personalstyrkan är rätt kraftig. Kan faktiskt vara så att de även är underbemannad pga. värdelösa ansvariga lägger budgetar som är helt galna.
Spelar ingen roll. Hade ingen kommit hade han inte blivit det. Spelar ingen roll hur många som han mött som inte slagit ner han... Finns inget som kommer ändra den tanken...
Sen att majoriteten av personerna som sitter i fängelse samt i häktet har utländsk härkomst talar ju inte för dem på något sätt. JA jag drar alla över en kam just nu...
Självklart vill jag inte rösta på ett parti som anses vara rasistiskt, det hjälper inte att det är ett parti som verkar växa efter händelser som visar på ohumana mänskliga värderingar. Du får gärna upplysa mig hur MP har starkt stöd av svenska maffian.
Nej, MP blir aktivt motarbetad av svenska maffian. Det är S som får stort stöd!
är du på riktigt ?
dom övriga länderna i norden har fattat poängen, varför ska vi alltid vara sist på tåget ? Är vi verkligen så blåögda ?
Vilka är "vi" och vilka är "dom"?
TheOne1994
2014-12-18, 15:45
Vilka är "vi" och vilka är "dom"?
vi = svenskar
dom = invandrare
vi = svenskar
dom = invandrare
För alla "svenskar" och alla "invandrare" är stöpta i samma form?
Spelar ingen roll. Hade ingen kommit hade han inte blivit det. Spelar ingen roll hur många som han mött som inte slagit ner han... Finns inget som kommer ändra den tanken...
Sen att majoriteten av personerna som sitter i fängelse samt i häktet har utländsk härkomst talar ju inte för dem på något sätt. JA jag drar alla över en kam just nu...
Kan man inte tänka rationellt och logiskt så förstår jag att det är bekvämt att göra så.
För alla "svenskar" och alla "invandrare" är stöpta i samma form?
Växer man upp i förorten där ens föräldrar saknar förutsättningar, går i en skola som inte fungerar och umgås med brushoe som hatar auktoritetspersoner (lärare, polis, brandkår etc) så slutar det oftast på ett sätt.
Får man chanser att komma till Sverige och sedan beter sig som ett jävla svin så får man finna sig med att bli utkastad med huvudet först. Den lyxen har vi inte när någon är född i Sverige.
- Och kom inte och säg att man saknar förutsättning bara för man bor här eller där, det är en jävla dålig ursäkt för att lyfta ansvaret från individen.
Jag gjorde också dåligt ifrån mig i skolan men det var endast mitt eget fel.
Jo en ~20% ökning av personalstyrkan är rätt kraftig. Kan faktiskt vara så att de även är underbemannad pga. värdelösa ansvariga lägger budgetar som är helt galna.
Problemet verkar vara en tandlös organisation som arbetar på ett sätt som förlänger handläggningstid, gör det svårare att utreda, politisk ängslighet som gör att man inte utreder korrekt, osv, osv.
på merit wagers blogg http://meritwager.wordpress.com/ kan man läsa mycket om migrationsverkets förfall och om hur hjälplösa migrationshandläggarna känner sig. Ledningen verkar vara en stor del av problemet.
Växer man upp i förorten där ens föräldrar saknar förutsättningar, går i en skola som inte fungerar och umgås med brushoe som hatar auktoritetspersoner (lärare, polis, brandkår etc) så slutar det oftast på ett sätt.
Får man chanser att komma till Sverige och sedan beter sig som ett jävla svin så får man finna sig med att bli utkastad med huvudet först. Den lyxen har vi inte när någon är född i Sverige.
- Och kom inte och säg att man saknar förutsättning bara för man bor här eller där, det är en jävla dålig ursäkt för att lyfta ansvaret från individen.
Jag gjorde också dåligt ifrån mig i skolan men det var endast mitt eget fel.
Hur är detta svar på min fråga?
TheOne1994
2014-12-18, 18:32
Från Sydsvenskan:
Sverige är det land i Europa som tar emot flest asylsökande per capita.
Men i absoluta tal överträffas antalet asylansökningar i Sverige av både Tyskland och Turkiet.
Det visar ny statistik från FN:s flyktingkommissariat.
Under årets första tio månader tog EU-länderna emot 28 procent fler asylsökande än under samma tid i fjol.
Sveriges ökning var ännu större. Här ökade ansökningarna med 61 procent.
Men ökningstakten har varit ännu lite högre i fem andra länder: i Serbien (+180 procent), Italien (+106), Danmark (+102), Turkiet (+102) samt Nederländerna (+81 procent).
De som sökt asyl i Sverige fram till oktober motsvarar 0,6 procent av Sveriges totala befolkning. Den siffran kommer inget annat europeiskt land i närheten av.
Hittills i år har 77 000 personer sökt asyl i Sverige. Knappt hälften av dem är syriska medborgare eller statslösa personer från Syrien.
Flest asylsökande kommer till Nord- och Västeuropa. De europeiska länder som tagit emot lägst antal asylsökande per invånare är Bosnien, Portugal, Slovakien, Tjeckien, Kroatien och Rumänien.
Andromeda
2014-12-18, 18:37
Från Sydsvenskan:
Sverige är det land i Europa som tar emot flest asylsökande per capita.
Men i absoluta tal överträffas antalet asylansökningar i Sverige av både Tyskland och Turkiet.
Det visar ny statistik från FN:s flyktingkommissariat.
Under årets första tio månader tog EU-länderna emot 28 procent fler asylsökande än under samma tid i fjol.
Sveriges ökning var ännu större. Här ökade ansökningarna med 61 procent.
Men ökningstakten har varit ännu lite högre i fem andra länder: i Serbien (+180 procent), Italien (+106), Danmark (+102), Turkiet (+102) samt Nederländerna (+81 procent).
De som sökt asyl i Sverige fram till oktober motsvarar 0,6 procent av Sveriges totala befolkning. Den siffran kommer inget annat europeiskt land i närheten av.
Hittills i år har 77 000 personer sökt asyl i Sverige. Knappt hälften av dem är syriska medborgare eller statslösa personer från Syrien.
Flest asylsökande kommer till Nord- och Västeuropa. De europeiska länder som tagit emot lägst antal asylsökande per invånare är Bosnien, Portugal, Slovakien, Tjeckien, Kroatien och Rumänien.
Blandar man inte ihop asylansökningar med beviljade medborgarskap? Det är väl totalt ointressant hur många som söker asyl i Tyskland, frågan är hur många permanenta uppehållstillstånd per capita de beviljar årligen jämfört med Sverige.
Det finns 7 miljarder människor på jorden. Bra att veta.
WHITEFOLKS
2014-12-18, 18:49
Även intressant hur man kommer till Sverige från Syrien utan att passera ett annat EU-land om man inte flyger.
Hur är detta svar på min fråga?
Din fråga var ju ändå poänglös
Det finns 7 miljarder människor på jorden. Bra att veta.
Och ännu fler planeter :Virro *facepalm*
BobaFett
2014-12-18, 20:45
Jag blir så jävla förbannad och ledsen när jag läser att det finns såna människor som du. Du är en skam för det här landet.
Lipservice
2014-12-18, 21:23
Det är bra att hjälpa, men att hjälpa för mycket stjälper man sig själv efter ett tag.
Glöm aldrig bort att tänka på dig själv, men ibland kan det vara bra att räcka ut ett finger istället för hela handen.
Att tänka på sig själv för mycket hjälper ingen annan. :cool:
Problemet verkar vara en tandlös organisation som arbetar på ett sätt som förlänger handläggningstid, gör det svårare att utreda, politisk ängslighet som gör att man inte utreder korrekt, osv, osv.
på merit wagers blogg http://meritwager.wordpress.com/ kan man läsa mycket om migrationsverkets förfall och om hur hjälplösa migrationshandläggarna känner sig. Ledningen verkar vara en stor del av problemet.
Tydligen ökar handläggningstiden med 2 månader för varje månad som går. Eller gjorde iaf det när en bekant till mig var i processen av att ansöka om visum för sin fru.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.