handdator

Visa fullständig version : Finska Vinterkriget

Arne Persson
2014-12-02, 10:27
Har våra finska medlemmar glömt att det var väl i söndags för 75 år sedan Finska Vinterkriget bröt ut? :)
Här hittar vi verkligen ett krig fyllt av sanna hjältar och föralldel även hjältemodiga svenskar! :)
Den störste hjälten var nog den än idag oöverträffade prickskytten Simo Häyhä som nerlade hundratals ryssar. Då skall man dessutom komma ihåg att han använde endast öppna riktmedel och inte kikarsikte som ju annars är kutym inom den yrkeskåren.

Vakten
2014-12-02, 10:40
Den störste hjälten var nog den än idag oöverträffade prickskytten Simo Häyhä som nerlade hundratals ryssar. Då skall man dessutom komma ihåg att han använde endast öppna riktmedel och inte kikarsikte som ju annars är kutym inom den yrkeskåren.

Han måste ha haft nerver av stål. Låg ensam och tryckte i snön i timmar med smältvatten i munnen för att det inte den skulle bildas ånga från andedräkten som skulle avslöja var han låg. När fi's patruller sedan kom inom skotthåll så slog han till och då gällde det att han träffade med varje skott.

Inte konstigt att Chrusjtjov ansåg att man borde låta Finnarna vara ifred i fortsättningen.

Tomten
2014-12-02, 12:00
PMa3w8L92Xs

ViktorC
2014-12-02, 12:05
Min morfar som själv var med i kriget brukade berätta mycket historier när jag var liten. Han bodde på ett veteranhem i Finland sista åren i livet och där var det fortfarande snack om Simo Häyhä och hur j***a kallt det var under kriget. Han var och många andra från byn var bara 16-17 när dom ryckte in. Ska se om jag kan leta fram några bilder!

XXXL
2014-12-02, 12:08
Mannerheims tal till de svenska frivilliga lämnar inget öga torrt

Tor6ajdISOo

Jag hälsar Eder, svenskar, med vilka vi på många slagfält under sekler delat segrars ära, men också nederlagets bitterhet.

:( Klissow, Düna, Fraustadt, Narva... Poltava

rooz
2014-12-02, 12:29
Pappa la en bukett på farfars grav idag. Av 15 inkallade samtididigt från hans by dog 12 inom 2 veckor. Under 18 år såg jag bara farfar gråta en gång, och det var när detta kom på tals.

filmjölk
2014-12-02, 12:36
Gösta Hallberg-Cuula, en svensk och finsk legend.

hugok
2014-12-02, 13:26
De svenska frivilliga i vinterkriget är ett av de stoltaste kapitlen i Svensk historia. Simo Häyhä kan få Rambo att likna Mona Sahlin. Någon som vet om det finns någon bra film om honom?

DPahkamaa
2014-12-02, 13:43
Har två gammelfarbröder som dog i Fortsättningskriget '44.

the_PL_man
2014-12-02, 14:16
Harry Järv, Larri Törni, Alpo Marttinen är namn som poppar upp när jag tänker på Finland och andra världskriget.

melvinxx
2014-12-02, 14:24
jaLfxfpsmtY

kharon
2014-12-03, 15:29
I farfars hylla finns hans dogtags, hans minnesmedalj från vinterkriget, minnesmedalj från fortsättningskriget, och en tapperhetsmedalj. Och två ryska rockknappar... :devil:

Morfars minnesmedaljer från vinter- och fortsättningskriget har min mor.

Har även min fars morfars medalj från frihetskriget, från erövringen av Tammerfors.

filmjölk
2014-12-03, 15:39
I farfars hylla finns hans dogtags, hans minnesmedalj från vinterkriget, minnesmedalj från fortsättningskriget, och en tapperhetsmedalj. Och två ryska rockknappar... :devil:

Morfars minnesmedaljer från vinter- och fortsättningskriget har min mor.

Har även min fars morfars medalj från frihetskriget, från erövringen av Tammerfors.

Min farfars bror fick järnkorset på östfronten som frivilligsoldat i ss-wiking, han slår alltså din farfar och morfar.

kharon
2014-12-03, 15:41
Min farfars bror fick järnkorset på östfronten som frivilligsoldat i ss-wiking, han slår alltså din farfar och morfar.

Bra! Huvudsaken man hatar ryssar! :hbang:

XXXL
2014-12-03, 16:01
Farfar låg uppe vid gränsen till Finland, har massa kort på det. Dom såg ut att ha de rätt bra, men kallt!

ArnoldOnLehmä
2014-12-03, 19:07
Min farfar trampade tydligen på en mina uppe på en kulle men överlevde genom att hoppa ner för kullen. Med tanke på att han fick sju barn så är det ju galet när man tänker hur många människor som inte funnits idag om minan dödat honom.

Arne Persson
2014-12-03, 19:35
Min morfar klarade sig tydligen från avrättning under det tidigare inbördeskriget. Dom Röda (socialdemokrater, kommunister och ryssar) var uppenbarligen ute efter hans huvud. Han klarade sig bl.a genom att gömma sig i en kista på vinden. Idag tror jag att han står han staty i Jyväskylä.

kharon
2014-12-05, 16:20
Min morfar klarade sig tydligen från avrättning under det tidigare inbördeskriget. Dom Röda (socialdemokrater, kommunister och ryssar) var uppenbarligen ute efter hans huvud. Han klarade sig bl.a genom att gömma sig i en kista på vinden. Idag tror jag att han står han staty i Jyväskylä.

intressant. Bodde han i Jyväskylä?
Hade han nån aktiv roll i inbördeskriget om han blivit staty, eller var han bara allmänt emot de röda?

Agitator
2014-12-05, 17:24
Bra! Huvudsaken man hatar ryssar! :hbang:

Ja! Kan fan inte få nog av hatet mot ryssjvlarna när jag spelar World Of Tanks.

Lär er engelska och sluta spela som tomater!

HenricDIF
2014-12-05, 17:37
Även min farfar var med i kriget mot ryssarna, han pratade tydligen aldrig om det dock. Han väl helt enkelt att gå vidare efter att kriget var slut.. Han hade däremot berättat för pappa att de hade haft ett slags läger en gång vid gränsen, och väldigt kort tid efter att de förflyttades till ett annat område släppte ryssarna ner en stor bomb där de precis hade varit.
Tyvärr gick han bort för cirka 30 år sedan så jag fick aldrig träffa honom. En av många hjältar som stred!

rolf
2014-12-05, 18:05
Bra bump såhär inför självständighetsdagen imorgon.

Nu när både morfar och farfar inte lever längre ångrar jag att jag inte pratade mer om kriget med dom när jag var yngre. Det hade varit intressant att få veta mer än de historier jag fått höra när jag var liten. Det var dock, helt förståeligt, ett ganska känsligt ämne.

Slartibartfast
2014-12-07, 13:11
Som påföljd av Finlands självständighetsdag igår, så cirkulerade denna i min FB feed. Ganska träffsäkert. Ge den 4 minuter.

http://www.radioplay.se/clip/4259/finland?autoplay

JohPz
2014-12-07, 15:10
Som påföljd av Finlands självständighetsdag igår, så cirkulerade denna i min FB feed. Ganska träffsäkert. Ge den 4 minuter.

Den gillade jag:)

hugok
2014-12-07, 19:03

Riktigt grym!

Arne Persson
2014-12-12, 13:25
intressant. Bodde han i Jyväskylä?
Hade han nån aktiv roll i inbördeskriget om han blivit staty, eller var han bara allmänt emot de röda?

Jag tror att det har något med universitetet där att göra.

luderlasse
2014-12-14, 12:40
pw3e64sosEg

lite småkul i sammanhanget, dock så har jag förstått att den svenska hjälpen till Finland var vital även om finländarna var bittra för att Sverige inte förklarade krig mot Sovjet.