Visa fullständig version : Projekt V-rygg
Riktiga byggare
2014-12-01, 16:22
Redan som grabb förstod man ju att v-form på ryggen var något att sträva efter. Idag när man kollar på kroppsbyggare så har dom ofta gigantiska flak som sitter strax under armhålorna men sen tar det mer eller mindre slut. Däremot kan man ofta på boxare se riktigt snygga V-ryggar som fortsätter hela vägen ner.
Innan alla nu skriker i kör: Gener! , så låt oss istället fundera på om det verkligen är troligt att de flesta grabbarna med höga latsfästen satsade på byggning medans de med långa lats blev boxare. Om vi istället tar och funderar på hur man oftast ser byggaren på gymet när han kör sina latsdrag. Jo, lätt bakåthäng och svankad rygg, och eftersom latsen till stor del fungerar som extensorer i ryggen så har man alltså redan där förlorat möjligheten för delar av latsen att arbeta optimalt.
Men hur får boxaren sin v-rygg då? jag vet ju ärligt inte exakt vad boxaren gör på gymmet men om vi antar att det inte skiljer sig så mycket från randome byggare så får vi söka svaret i boxarens slagträning och i vilken position han då har sin rygg. Ryggpositionen är den totalt motsatta mot byggarens latsdrag. Kroppen är snarare framåtlutad och övre ryggen ofta rejält kutig. I den positionen jobbar boxaren med något som kan liknas vid explosiva enarmsroddar. Armen skjuts fram med kraft från en position med armbågen nära höften och latsen arbetar först med att stabilisera och sedan med att snabbt dra tillbaka överarmen mot kroppen.
Vad kan vi då göra för antaganden utifrån detta? Jo, vid tex latsdrag så kan man tänka på att sitta helt rakt utan att svanka eller brösta upp sig. Draget sker rakt ner strax framför kroppen. Vid hantelrodd så blir det fortfarande viktigt att ha kontroll på den naturliga svanken i nedre ländryggen men däremot behöver man inte brösta upp sig, utan sänk huvud och bröst och sikta med hanteln så långt ner mot höften som möjligt.
Kabelpullover är en intressant övning där man ser alla stå och svanka. Helt fel! Här kan du satsa på en rejäl oståge istället genom att cruncha ihop magen och trycka ut bröstryggen i kut. På detta sätt får du en annan kontakt med latsen och framförallt en bättre stretch i övre läget i motsats till "svankarna" som mera kommer hänga i ryggraden än i latsen. En specialare är stående kabelrodd där man drar med smalt grepp mot höften. Att stabilisera svanken i nedre länden med magmusklerna rekommenderas men upptill så kan du lugnt anta formen av en hösäck.
Det var det! Testa gärna på gymmet innan ni ger er in i en diskussion om ovanstående. Det blir mycket mera givande på det viset. Lycka till!
Bossebäver
2014-12-01, 17:05
Redan som grabb förstod man ju att v-form på ryggen var något att sträva efter. Idag när man kollar på kroppsbyggare så har dom ofta gigantiska flak som sitter strax under armhålorna men sen tar det mer eller mindre slut. Däremot kan man ofta på boxare se riktigt snygga V-ryggar som fortsätter hela vägen ner.
Innan alla nu skriker i kör: Gener! , så låt oss istället fundera på om det verkligen är troligt att de flesta grabbarna med höga latsfästen satsade på byggning medans de med långa lats blev boxare. Om vi istället tar och funderar på hur man oftast ser byggaren på gymet när han kör sina latsdrag. Jo, lätt bakåthäng och svankad rygg, och eftersom latsen till stor del fungerar som extensorer i ryggen så har man alltså redan där förlorat möjligheten för delar av latsen att arbeta optimalt.
Men hur får boxaren sin v-rygg då? jag vet ju ärligt inte exakt vad boxaren gör på gymmet men om vi antar att det inte skiljer sig så mycket från randome byggare så får vi söka svaret i boxarens slagträning och i vilken position han då har sin rygg. Ryggpositionen är den totalt motsatta mot byggarens latsdrag. Kroppen är snarare framåtlutad och övre ryggen ofta rejält kutig. I den positionen jobbar boxaren med något som kan liknas vid explosiva enarmsroddar. Armen skjuts fram med kraft från en position med armbågen nära höften och latsen arbetar först med att stabilisera och sedan med att snabbt dra tillbaka överarmen mot kroppen.
Vad kan vi då göra för antaganden utifrån detta? Jo, vid tex latsdrag så kan man tänka på att sitta helt rakt utan att svanka eller brösta upp sig. Draget sker rakt ner strax framför kroppen. Vid hantelrodd så blir det fortfarande viktigt att ha kontroll på den naturliga svanken i nedre ländryggen men däremot behöver man inte brösta upp sig, utan sänk huvud och bröst och sikta med hanteln så långt ner mot höften som möjligt.
Kabelpullover är en intressant övning där man ser alla stå och svanka. Helt fel! Här kan du satsa på en rejäl oståge istället genom att cruncha ihop magen och trycka ut bröstryggen i kut. På detta sätt får du en annan kontakt med latsen och framförallt en bättre stretch i övre läget i motsats till "svankarna" som mera kommer hänga i ryggraden än i latsen. En specialare är stående kabelrodd där man drar med smalt grepp mot höften. Att stabilisera svanken i nedre länden med magmusklerna rekommenderas men upptill så kan du lugnt anta formen av en hösäck.
Det var det! Testa gärna på gymmet innan ni ger er in i en diskussion om ovanstående. Det blir mycket mera givande på det viset. Lycka till!
Chin/pull ups är enligt "vad jag har hört" något boxare lägger bra med krut på, så gör man redan detta så kan man ju fortsätta.
Att ha böjd bröstrygg i starten av roddar är ett annat plus.
Latissimus Dorsi
2014-12-01, 17:36
Att ha böjd bröstrygg i starten av roddar är ett annat plus.
Indeed, då får man åka in på det här plusset http://www.bitartillkaffet.se/wp-content/uploads/2011/08/sjukhus.jpg
Intressanta observationer, men jag tror chins/latsdrag är kung för V-rygg.
Har en polare som är boxare, han har en fin o bred rygg. Han lägger mycket fokus på kroppsövningar som chins, dips, armhävningar, osv.
Indeed, då får man åka in på det här plusset http://www.bitartillkaffet.se/wp-content/uploads/2011/08/sjukhus.jpg
Intressanta observationer, men jag tror chins/latsdrag är kung för V-rygg.
Vänligen förklara varför man skulle åka till sjukhuset för att man startar rodd med böjd bröstrygg. Förutom att man inte har några kompressionskrafter över ryggraden i rodd så är det dessutom så som man ska köra t.ex Pendlay Rows, för att inte tala om att man gör så i Sheo-varianten av Arnold roddar :)
Riktiga byggare
2014-12-01, 19:39
Chin/pull ups är enligt "vad jag har hört" något boxare lägger bra med krut på, så gör man redan detta så kan man ju fortsätta.
Det låter väldigt rimligt. Alla typer av chins kommer vara effektivare för hela ryggen än det svankade latsdraget.
Ozziking
2014-12-01, 19:46
Det låter väldigt rimligt. Alla typer av chins kommer vara effektivare för hela ryggen än det svankade latsdraget.
Förstör svanken bredden av ryggen i latsdrag? Om man kör med lite bakåtlutad med rak rygg då?
OT - Jag tycker att hantelrodd tar grymt på hela lat-muskulaturen. Om man kör med full ROM och stretch. Har i alla fall fått märkbara resultat på latissimus av den :) Love it!
Riktiga byggare
2014-12-01, 19:50
Vänligen förklara varför man skulle åka till sjukhuset för att man startar rodd med böjd bröstrygg. Förutom att man inte har några kompressionskrafter över ryggraden i rodd så är det dessutom så som man ska köra t.ex Pendlay Rows, för att inte tala om att man gör så i Sheo-varianten av Arnold roddar :)
Jag förstår vad du menar. Jag minns tråden om arnoldrodden och jag tror att du vet vad du sysslar med. Däremot skulle jag aldrig våga ge det generella rådet att släppa ryggen i övningar där man gärna lastar på rejält med vikt. Om du har rörligheten och kunskapen kan du säkert släppa hela ryggen i arnoldrodd med bra resultat, men gör du fel som stel amatör så tror jag det är risk att det är där träningskarriären blir sabbad för all framtid.
Riktiga byggare
2014-12-01, 19:59
Förstör svanken bredden av ryggen i latsdrag? Om man kör med lite bakåtlutad med rak rygg då?
OT - Jag tycker att hantelrodd tar grymt på hela lat-muskulaturen. Om man kör med full ROM och stretch. Har i alla fall fått märkbara resultat på latissimus av den :) Love it!
Hur mycket skillnad några graders lutning påverkar blir rätt individuellt. Du får testa var du får bäst kontakt. Du får ju redan bra kontakt i hantelrodden så det bör inte vara något problem.
Latissimus Dorsi
2014-12-01, 19:59
Jag förstår vad du menar. Jag minns tråden om arnoldrodden och jag tror att du vet vad du sysslar med. Däremot skulle jag aldrig våga ge det generella rådet att släppa ryggen i övningar där man gärna lastar på rejält med vikt. Om du har rörligheten och kunskapen kan du säkert släppa hela ryggen i arnoldrodd med bra resultat, men gör du fel som stel amatör så tror jag det är risk att det är där träningskarriären blir sabbad för all framtid.
+. Min rygg är gjord av havrefras kan glömma såntz
+. Min rygg är gjord av havrefras kan glömma såntz
Kan på inga vis veta vad som är bra eller dåligt för just din rygg, men har själv haft en skitkass rygg som odlades fram dels genom en extrem övervikt (220kg+) och dels av att ha gått extremt framåtlutat sedan barnsben.
Har haft mängder av "ryggskott" och naprapat/kiropraktor räkningar genom åren. Visserligen har viktminskningen och en mera upprätt gångstil också varit bidragande till min numera stärkta rygg men jag tror också att både rejäla good mornings (körde åttor på 100kg som tyngst) samt mina Sheoroddar (kör dock ganska modest med femmor på 72,5kg än så länge) är det som har gett absolut mest.
Dennis012345
2014-12-01, 22:43
ÄR inte arnold rodd det där ryggen är ju mer böjd än en bannan?
Isf är de stor skillnad på barbell row och den.
ÄR inte arnold rodd det där hans ryggen är ju mer böjd än en bannan?
Isf är de stor skillnad på barbell row och den.
Finns två klipp av Arnold när han ror (både från Pumping Iron), den ena är en sittande rodd och den ena är en t-bar rodd (eller mins jag fel?). Båda körs med böjning i både bröst- och ländrygg. Finns många som menar att det inte är så farligt som man kan tro eftersom det inte sker några kompressionskrafter som det gör i tex knäböj eller marklyft. Därmed inte sagt att man inte skall vara försiktig.
Dock en barnell row-variant som kallas Pendley Rows ska påbörjas med en böjd bröstrygg som man rätar upp under lyftet enligt Glenn Pendlay själv. Detta då en del av latsens funktion är att göra just den rörelsen.
En liten länk här: http://jasonferruggia.com/the-right-way-to-do-rows/
Transctipt från Pendlays video:What I'm going to have Max do now, is I'm going to have him bend over all the way to parallel, take a slightly wider grip on the bar. He's going to contract his lower back and arch his lower back as low as he can. With Max it doesn't really look like it's arched since he's got very big spinal erectors. He's gonna grab the bar and thoroughly explosively pull it to his upper chest/lower abdomen region. While he does that he's gonna tighten or flex his upper back, but the hip angle, the lower back, is gonna stay the same. Go ahead and do 2 or 3 reps.
Riktiga byggare
2014-12-02, 00:47
Finns många som menar att det inte är så farligt som man kan tro eftersom det inte sker några kompressionskrafter som det gör i tex knäböj eller marklyft. Därmed inte sagt att man inte skall vara försiktig.
När jag skrev att vissa säkert kan släppa ryggen helt i arnoldrodd så menade jag när man gått så djupt ner att brytkrafterna i ryggen övergått i en isärdragande kraft. Att lägga ett viktmotstånd på en ostbågsrygg kan knappast vara bra för någon. Man riskerar att översträcka både ligament och muskler längs ryggraden och inte minst rena diskskador då det ojämna trycket på diskens framkant kan bli för mycket. Jag har läst att disktrycket tex ökar mer än femdubbelt bara genom att från stående med normal svank, sjunka ner på en stol.
AntonHakan
2014-12-02, 06:39
Något som kan vara värt att tänka på är att boxares byxor sitter uppe vid naveln, detta gäller också ofta för de gamla byggarna och andra muskulösa män som finns på old school bilder. Vad det gör är att midjan täcks vilket skapar en illusion av en större torso enligt mina iakttagelser :)
Har helt okej lats. Mitt recept:
Marklyft, kronlyft, chins, roddar (kabel/stång), latsdrag, lat pulldowns. Inga krokiga ryggar någonstans eller hantelroddar.
Riktiga byggare
2014-12-02, 14:02
Något som kan vara värt att tänka på är att boxares byxor sitter uppe vid naveln, detta gäller också ofta för de gamla byggarna och andra muskulösa män som finns på old school bilder. Vad det gör är att midjan täcks vilket skapar en illusion av en större torso enligt mina iakttagelser :)
Din iaktagelse av boxarnas shortsmode är givetvis korrekt. Vad gäller gamla tiders byggare däremot så kan du åtminstone gå tillbaks så långt som till Steve Reeves och se en minimal poseringstanga och en fantastisk rygg. Hans ryggträning var troligen till stor del inriktad mot symmetri i motsats till dagens pros som mest tänker på maximalt spektakulär massa.
Riktiga byggare
2014-12-02, 14:12
[
Har helt okej lats. Mitt recept:
Marklyft, kronlyft, chins, roddar (kabel/stång), latsdrag, lat pulldowns. Inga krokiga ryggar någonstans eller hantelroddar.
Din arsenal av ryggövningar är säkert större än vad många av proffsbyggarna har. Inbillar mig att dom ofta kör rätt ensidigt pga volymhetsen där både symmetri och en funktionellt stark rygg kommer i andra hand.
PureWhey
2014-12-02, 14:21
Marklyft
Arnöldrodd
Latsdrag
V
När jag skrev att vissa säkert kan släppa ryggen helt i arnoldrodd så menade jag när man gått så djupt ner att brytkrafterna i ryggen övergått i en isärdragande kraft. Att lägga ett viktmotstånd på en ostbågsrygg kan knappast vara bra för någon. Man riskerar att översträcka både ligament och muskler längs ryggraden och inte minst rena diskskador då det ojämna trycket på diskens framkant kan bli för mycket. Jag har läst att disktrycket tex ökar mer än femdubbelt bara genom att från stående med normal svank, sjunka ner på en stol.
Fast det du beskriver med stolen är kompressionskrafter. För att det ska bli isärdragande krafter så måste du väl rimligen typ hänga i fötterna i taket och det finns det ju en del behandlingar mot ischias och andra ryggproblem där man gör just det. Nej gissar snarare på att det är brytkrafter som uppstår vid djupa roddar och det ska erektorerna skydda mot, men visst kan man säkert lasta på så mycket att erektorerna inte pallar hålla emot varpå du får en härlig diskförskjutning.
Allt ovan är dock gissningar, skulle vara kul om någon som Sheo kunde trilla in i den här tråden :)
Riktiga byggare
2014-12-02, 20:44
Fast det du beskriver med stolen är kompressionskrafter. För att det ska bli isärdragande krafter så måste du väl rimligen typ hänga i fötterna i taket och det finns det ju en del behandlingar mot ischias och andra ryggproblem där man gör just det. Nej gissar snarare på att det är brytkrafter som uppstår vid djupa roddar och det ska erektorerna skydda mot, men visst kan man säkert lasta på så mycket att erektorerna inte pallar hålla emot varpå du får en härlig diskförskjutning.
Allt ovan är dock gissningar, skulle vara kul om någon som Sheo kunde trilla in i den här tråden :)
Njaä. Tror knappast disktrycket kan femdubblas om du skulle sitta med bibehållen svank. Men tyvärr sjunker man ju ofta ihop när man sitter på en vanlig stol och det är det som blir ogynnsamt för ryggen.
Njaä. Tror knappast disktrycket kan femdubblas om du skulle sitta med bibehållen svank. Men tyvärr sjunker man ju ofta ihop när man sitter på en vanlig stol och det är det som blir ogynnsamt för ryggen.
Med bibehållen svank, dvs en neutral rygg, så kommer kraften att utjämnas pga diskarnas konstruktion. Men du sitter fel så kommer kompressionskraften att t.ex hamna på bara framsidan och då blir det ett ojämnt tryck på framsidan. Tänk dig hur gravitationen drar din överkropp rakt ner genom ryggraden, men om du står böjd paralellt med golvet eller ännu lägre så har du inte längre en kompressionskraft utan en brytkraft, dvs gravitationen vill ju nu bryta din ryggrad på mitten och det är här som erektorerna kommer in då det är en kraft som de är till för att motverka.
Det är därför som bananrygg i marklyft är väldigt farligt, där är hela eller iaf stora delar av rörelsen (beror ju på hur lågt du startar förstås) ovanför parallellt med marken varpå du får kompressionskraft i ryggraden. Så skulle du i en stående rodd fortfarande ha bananrygg när rörelsen är ovanför parallellt så skulle det vara precis lika illa, likaså om man skulle tappa kraften i erektorerna.
Det är väl lite därför som det är farligare att översvanka eftersom magmusklerna inte är lika bra/starka på detta som erektorerna är åt andra hållet. <spekulationer och inte fakta>
Många "byggare" har svank och bra hållning när de kör latsdrag. Detta för att träna "hela ryggen" få med sig romboideus baksida axlar osv.
En annan viktig orsak till detta är "grand daddy rule 1" Vid alla tunga lyft drag osv. skall axelleden ligga i sitt perfekta läge annars kommer skadorna.
Det finns tillfällen när byggare förstås gör fel/inte har perfekt teknik men de vet och kan mkt mer om att träna lats än boxare. För att få en "bra" "nedre latsmuskulatur" handlar många ggr om att vara i riktigt bra form, inte binda mkt vätska osv.
Svensson har framåtroterade axlar...när Svensson den oerfarne kör latsdrag/chins rycker han till när armarna är raka med sin kroppsmassa och sedan när motståndet är minimerat drar ned viktmagasinet med både bröstmuskulaturen o h latisimus dorsi med ngy krökt rygg och framåtroterat axelparti för att utnyttja kraften i pectoralis major.
Riktiga byggare
2014-12-03, 01:42
Svensson har framåtroterade axlar...när Svensson den oerfarne kör latsdrag/chins rycker han till när armarna är raka med sin kroppsmassa och sedan när motståndet är minimerat drar ned viktmagasinet med både bröstmuskulaturen o h latisimus dorsi med ngy krökt rygg och framåtroterat axelparti för att utnyttja kraften i pectoralis major.
Jodå, dom har man sett. Fast min teori är att när svenne trycker fram axlarna och kutar med ryggen för att orka dra sista biten, så är det ett sätt att få kraft genom att latsen förlängs i det läget. På samma sätt fuskar man genom att lyfta röven i liggande bencurl. Hamstrings förlängs och man orkar dra den sista biten.
Jag anser att "svenne" gör så för att få med sig pectoralis i draget. Få blir man ungefär dubbelt så stark i draget.
Vid sittande el. liggande bencurl skall man köra med rak rygg och ej svank.
Om man svankar och putar ut rumpan blir det mkt lättare
för bicep femoris att arbeta. När du svankar/putar ut rumpan putar du även ut det ställe där bicep femoris fäster så att hävstångsförhållandet förbättras avsevärt- vips så blir du dubbelt så stark!
Men... precis som vid knäböj...latsdrag...bencurl svanka inte...trots att det tillåter dig att klara tungre vikter leder det till dålig ovana...ökad skaderisk sämre håll ing bålstabilitet osv spänn magen ngt. spänn rumpan skjut fram höften lite = rak rygg ej svslappnad död fisk svankhållni g = girl buttwink å kör strikt!!!
Riktiga byggare
2014-12-03, 06:37
Om man svankar och putar ut rumpan blir det mkt lättare
för bicep femoris att arbeta. När du svankar/putar ut rumpan putar du även ut det ställe där bicep femoris fäster så att hävstångsförhållandet förbättras avsevärt- vips så blir du dubbelt så stark!
Nu är vi lite off topic men jag vill bara klargöra att den enda hävstången som har relevans i en bencurl är den som fästsenorna under knäleden bildar. Att fästena på sittbenen förskjuts en aning påverkar inte den hävstången alls.
Jo hela muskeln hamnar i ett annat läge så att muskeln drar i en mkt nättre vinkel/en annan hävstång
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.