handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass vs 2-split?

dominera
2014-11-29, 19:23
Har precis börjat träna igen efter väldigt långt uppehåll, har typ 1 års träningserfarenhet sen tidigare och har provat flera typer av upplägg, främst 3-split (push/pull/legs) och 2-split (över/under) har varit grunden i min träning.

Jag vill komma tillbaka till träningen igen och denna gång vill jag fokusera på progression och därför tänker jag mig att helkroppspass där man kör basövningar borde vara bra. Jag vill fokusera på volym, dvs målet med min träning är massa snarare än styrka. Så hur ska man lägga upp träningen med det i åtanke? Jag undrar främst vad som kommer bygga mest under en viss period (säg 1 år).

Kost, sömn och andra faktorer spelar såklart in, så låt oss säga vilket upplägg av helkropp (typ SL motsv.) eller över/under (2-split) erbjuder potential för att få mest volym? Kommer helkropp 3ggr/v eller över/under 4ggr/v bygga mest sett över en viss angiven tidsperiod, vad tror ni, och varför?

Ozziking
2014-11-29, 19:26
Om du vill får du gärna kolla in min 2 split i den stora tråden för olika träningsscheman... :P

zaomaohao
2015-01-05, 05:18
Funderar på om detta vore något för en med pissgener för byggning. Jag tar ju i när jag tränar och verkligen anstränger mig men det ger ju ingenting. Kanske skulle kunna få samma resultat om jag bara susade mig lugnt genom passet. Finns ju ingen mening med att anstränga sig om det inte lönar sig menar jag. Och det ser ju inte klokt ut när en liten skit som jag själv med smal benstomme och rutten genetik gormar och har sig. Känner mig som ett jävla fån hela tiden.