handdator

Visa fullständig version : Tömning/laddning

slimjim10
2014-11-29, 13:04
Har tänkt att prova på att tävla till sommaren och vill då köra en tömning/laddning. Många råder jue dock att man ska prova på det innan man gör det i skarpt läge för att se hur man själv reagerar på det, och har därför tänkt testa det om en vecka när min nuvarande deff avslutas. Har läst runt om lite olika upplägg och planerat att köra i stora drag så här:

Sön: Ökar salt och vattenintag, tränar vanligt.
Mån: Ökar salt och vattenintag, tränar vanligt.
Tis: Ökar salt och vattenintag, minskar kolhydrater och kör 10+ reppare vid träning.
Ons: Ökar salt och vattenintag, minskar kolhydrater och kör 10+ reppare vid träning.
Tors: Minskar salt och vattenintag, minskar kolhydrater och kör 10+ reppare vid träning.
Fre: Minimerar salt och väldigt lite vattenintag, äter 500-600 g kolhydrater (ca 7g/kv) och tränar ej.
Lör: Minimerar salt och väldigt lite vattenintag, äter 500-600 g kolhydrater (ca 7g/kv) och tränar ej.
Sön: Minimerar salt och väldigt lite vattenintag, äter 500-600 g kolhydrater (ca 7g/kv) och tränar ej.

Kör tre dagar laddning mest för att se när jag peakar, så man vet vad som är lagom till tävlingen :)

Har lite funderingar kring laddningen. Hur mycket (lite) vätska anser ni att man bör dricka? Om jag exempelvis tänkt äta bl.a. potatis för laddningen, bör den ugnstekas istället för kokas med tanke på att den innehåller mer vätska då, eller det spelar praktiskt sett ingen roll?

Och hur lågt anser ni man bör gå med saltet? Har sett att många väljer potatis och ris vid laddning, kan dock tänka mig att äta torrt ris i stora mängder kommer bli väldigt svårt, hade nog tyckt det varit lättare med exempelvis pasta. Men är det att där finns en viss mängd salt i pastan som gör att det kanske inte lämpar sig så bra, eller är även det praktiskt irrelevant?

Aldrig gjort det innan så även övriga synpunkter uppskattas :)