Visa fullständig version : Frukost tips?
Hej!
Tänkte skriva här i behov av råd till frukost mat.
Oftast tar jag bara någon macka med ost eller liknande på, eller biland om jag vill känna mig "nyttigare" tar jag nån skedar kvarg.
Men jag tänkte, jag vill ha något bättre. Tex havregryn?
Men vad kan jag blanda havregryn med för att vara "nyttigt"?
Tar gärna emot andra tips!
Tack på förhand.
Havregryn blandas förslagsvis med vatten och salt och stoppas i mikron.
R Scarpa27
2014-11-23, 21:31
ordet nyttig gör mig trött i huvudet och skapar oftast frågetecken.
en påse godis behöver inte ens vara onyttigt till frukost.
kika över helheten ist, och det du tycker om, det du behöver och har nytta av för stunden.
men blanda havregrynen i en pannkakssmet och stek pannkakor och käka med sylt. mums...
Ozziking
2014-11-23, 21:41
Vad är det som är speciellt nyttigt med kvarg - förutom att det är proteinrikt? Det innehåller väl inte så mycket näring i sig.
Börja ät gröt väl. Det står man sig oftast bra på.
Här e en smaskig frukost.
1dl havregryn
1dl fiber havregryn
2dl äggvita (pastöriserad på dunk)
Liten skvätt vatten.
In i micron i ca 3min
Undertiden skaka ihop 2dl vatten med lite kasseinnpulver så den blir av den lite tjockare konsistensen.
Häll det över gröten samt skiva en banan och strö över ett par matskedar kokosflingor.
Mätt och go :)
Bossebäver
2014-11-23, 22:48
kika över helheten ist, och det du tycker om, det du behöver och har nytta av för stunden.
men blanda havregrynen i en pannkakssmet och stek pannkakor och käka med sylt. mums...
Även om helheten är bra så blir en påse godis till frukost aldrig nyttigt.
IIFYM har gått för långt.
Grejen är ju att jag vill ju äta bättre frukost samt nyttigare än 2-3 sketna mackor på morgonen.
Med mer protein osv. Vill ju äta nyttigare i helhet, så frukosten är ju en bra start.
King Grub
2014-11-23, 23:02
Det som är "nyttigt" vid andra tillfällen på dagen är nyttigt på morgonen också.
Kvarg
Havregryn med salt & vatten in i mikron med blåbär och mjölk som tillbehör är underbart
Proteinpannkakor, du kan hitta mängder av recept på nätet
Kyckling och ris brukar jag även äta, ändå om det sägs vara "lunch"
Broccoli blandat med någon god dippa (nyttig såklart) finns mängder av recept där med
Jaaaa, asså du kan äta vad fan du vill egentligen, bara om du tycker det är gott, proteinrikt eftersom du sökte just det :p
vicarious
2014-11-23, 23:50
Min favoritfrukost är 2-3 dl havregryn blandat med 1dl proteinpulver, russin, vatten och salt. Ett skivat äpple och mjölk till.
En macka med ost är knappast onyttigt, speciellt inte om man väljer något gott fullkornsbröd. Jag tycker det finns för mycket gott och nyttigt bröd för att man någonsin skulle vilja äta annat till frukost (pannkakor undantaget).
Vill man ha mer protein kan man lägga lite äggröra på mackorna.
Bjorneman
2014-11-24, 01:11
Vet inte om detta är "nyttigt" eller om du prompt vill tugga på morgonen. Men jag brukar mixa ihop mjölk eller filmjölk, havregryn, banan och vassleprotein eller gainer och dricka upp. Det smakar helt okej och jag står mig faktiskt i flera timmar. Det är mättande trots att man inte äter det.
shirunai
2014-11-24, 01:29
Ris, lax, grönsaker! och cofffee
Kycklingklubbor, vassle och coco pops.
Fixa några våfflor till din kvarg! :)
EnergiÖverskott
2014-11-24, 06:51
Yawn. 😣
Att koka havregrynsgröt i kastrull är typ det godaste, då kan man fixa riktigt god gröt (för oss som tycker att havregrynsgröt är typ lika spännande som att se färg torka.)
2dl havregryn
2dl mjölk
2 ägg
Sedan smaksättning:
Vaniljpulver/kardemumma
Rivet äpple/kanel
Bär
Söta vid behov.
Ljust bröd med pålägg, yoghurt med crunch och havrefrynsgröt med socker, kanel, sylt och mjölk.
Gröten ska kokas med en blandning av 3/4 mjölk och 1/4 vatten, dibbelt så mycket vätska som gröt. 2 dl gröt tillreds med 4dl vätska alltså. Låt koka på svag värme i cirka 10 minuter och vispa rätt ordentligt under tillagningen.
DPahkamaa
2014-11-24, 08:34
Blanda chiafrön (0,75dl/2dl mjölk) med mjölk och vassle. Låt stå i kylen över natten och svälla. Ät med två teskedar psylliumfrön och nöt/bärblandning. Kommer sätta full fart på magen.
Pretorian
2014-11-24, 09:29
Havregrynsgröt
Risgrynsgröt
Vassleshake
Flingor
Bröd med goda pålägg
eller French Toast:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Foto%202014-10-06%2008%2022%2017%20%281%29.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Foto%202014-10-06%2008%2022%2018.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Foto%202014-10-06%2008%2022%2019.jpg
Blanda chiafrön (0,75dl/2dl mjölk) med mjölk och vassle. Låt stå i kylen över natten och svälla. Ät med två teskedar psylliumfrön och nöt/bärblandning. Kommer sätta full fart på magen.
Är det psylliumfröerna som sätter fart på magen? Min reagerar inte alls på chiapudding iaf.
Shqypnia
2014-11-24, 10:29
Mackor med allt möjlig till. Kokta ägg, stekta ägg, Keso, kalkonpålägg osv.
Gör det inte så svårt för dig. Koka ett gäng ägg och ha i kylen, och så kör du gröt i micron med mjölk och frukt till på morgonen med några ägg till.
Alternativt äggvita på dunk + vanliga ägg om du vill skippa kolhydrater av någon anledning. Knäck i 2-3 hela ägg och en skvätt äggvita i stekpanna, i med grönsaker, svamp, skinka, ost eller vad du föredrar och stek en omelett.
Just nu kör jag egna pannkakor på ägg..mjölk. Havregryn å mjöl.
Brukar äta 3st i bunke med 1 banan. 250g keso å bär
Är det psylliumfröerna som sätter fart på magen? Min reagerar inte alls på chiapudding iaf.
Psylliumfrön är 85% kostfibrer, chiafrön är väl knappt 40%
Psylliumfrön är 85% kostfibrer, chiafrön är väl knappt 40%
Psylliumfrön fungerar ju heller inte bara som "vanliga" fibrer utan det blir som ett slem utav dem. Otrevligt kanske, men effektivt oavsett tillståndet på magen.
Psylliumfrön fungerar ju heller inte bara som "vanliga" fibrer utan det blir som ett slem utav dem. Otrevligt kanske, men effektivt oavsett tillståndet på magen.
Japp, men det gör även chiafrön.
Nu hi-jackar jag tråden här. Men Chiafrön är för jävla dyrt. 40 spänn för en liten trött påse på ICA. Denna frukost skulle bli rätt dyr då. Eller har ni hittat nån chia-leverentör som är billigare? :)
Nu hi-jackar jag tråden här. Men Chiafrön är för jävla dyrt. 40 spänn för en liten trött påse på ICA. Denna frukost skulle bli rätt dyr då. Eller har ni hittat nån chia-leverentör som är billigare? :)
Inte helt hundra på det men möjligen att risenta kan ha chiafrön i sin lösviktsmusli. Finns på de flesta större butiker, typ ica maxi osv. Kostar 99 kr/kg
Skickat från min iPhone med Tapatalk
TonyStark
2014-11-27, 20:28
Vill man ha mer protein kan man lägga lite äggröra på mackorna.
Smart! Det där blev jag sugen på! Skall testas snarast!
Tips för frulle, mixa 5 dl kvarg, en burk, med 1-2 dl mjölk och sedan lägger du i de frukter du gillar! Brukar själv köra blåbär som bas och sedan allt från ett äpple till lite extra hallon i! Sedan är det bara att svepa!
Annars är ju "scramble eggs" en riktigt fin morgonstund också!
4 ägg som man vispar ihop med lite salt och peppar.
0,5 - 1 msk olivolja i en kastrull, häll ner äggen när pannan börjar bli lite varm, rör om sakta och ofta till en härlig geggamojja! Ta av och lägg på tallrik när du känner att den är färdig! Toppa med en persiljekvist om du så känner fört! :cool:
MuskelMasen
2014-11-27, 21:11
Smart! Det där blev jag sugen på! Skall testas snarast!
Tips för frulle, mixa 5 dl kvarg, en burk, med 1-2 dl mjölk och sedan lägger du i de frukter du gillar! Brukar själv köra blåbär som bas och sedan allt från ett äpple till lite extra hallon i! Sedan är det bara att svepa!
Annars är ju "scramble eggs" en riktigt fin morgonstund också!
4 ägg som man vispar ihop med lite salt och peppar.
0,5 - 1 msk olivolja i en kastrull, häll ner äggen när pannan börjar bli lite varm, rör om sakta och ofta till en härlig geggamojja! Ta av och lägg på tallrik när du känner att den är färdig! Toppa med en persiljekvist om du så känner fört! :cool:
Persilja till/i äggröran är pricken över i:et, passar hur bra som helst tillsammans!
Ozziking
2014-11-27, 21:26
Persilja till/i äggröran är pricken över i:et, passar hur bra som helst tillsammans!
:hbang: Skitgott!
Gillar även att ha i sambal oelek, paprikapulver, chillipeppar och toppa med timjan/oregano. *popcorn*
R Scarpa27
2014-11-27, 21:35
mer ägg i äggröran..majonäs..
Min favoritfrukost är 2-3 dl havregryn blandat med 1dl proteinpulver, russin, vatten och salt. Ett skivat äpple och mjölk till.
Det här, funkar alla dagar i veckan (när jag inte fuskar på helger).
Annars är omelett på 1-2 ägg ihop med 200ml äggvita, lite lök o champinjoner en fin o stadig frukost.
Shit vad väger ni som äter så här 55kg?
Jag startar dagen med att äta buffe thai ris kyckling grönskaker 1 portion följt av efterätt 6 pannkakor m. sylt å grädde. dricka 1-2 glas dricka. 1 kopp kaffe m. mjölk.
I burk kvarg haha 1 dl havregryn, detta är för anorektiker
Shit vad väger ni som äter så här 55kg?
Jag startar dagen med att äta buffe thai ris kyckling grönskaker 1 portion följt av efterätt 6 pannkakor m. sylt å grädde. dricka 1-2 glas dricka. 1 kopp kaffe m. mjölk.
I burk kvarg haha 1 dl havregryn, detta är för anorektiker
Om man väljer att äta lite mindre utspritt på flera måltider eller göra som du säger att du gör, äta mycket på få tillfällen så blir ändå kaloriintaget detsamma om man nu så vill. Beror helt på hur du vill göra som person..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.